Hallo,

Medelingen, tips en opmerkingen.
Moderators: Chang, Patriot
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Hallo,

#1 Bericht door Farfrumpoopn » zondag 20 september 2009, 16:25

Hallo,

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Paul, 19 jaar en halfbloed Thai van mijn moeders kant.
Mijn moeder woont inmiddels al meer als 25 jaar in nederland en geeft thaise les en is beëdigd tolk.

Ik ben zelf vele malen op vakantie geweest in Thailand, bij familie maar ook 'echt' vakantie gehad uiteraard.
Zelf spreek ik helaas geen Thai (weinig) maar wil het wel graag leren

Ik volg een opleiding tot piloot in Nederland en zonder vertragingen ben ik eind feb 2010 klaar voor de commercieële markt.
Tot grote teleurstelling, zijn er op dit moment door de financiele crisis geen vacatures voor piloten in Nederland.
Ik thailand wel, maar dan heb je een Thais paspoort nodig en moet je Thais kunnen spreken.
Nu heb ik al besproken met mijn ouders, dat ik toch thais ga leren en de nationaliteit wil gaan aanvragen zodra ik redelijk kan praten.

Ik heb mijzelf lid gemaakt aan dit forum, om hopelijk wat in te kunnen brengen(maar veel ervaring heb ik niet). maar vooral om te leren, met name over de dubbele nationaliteit.

hierbij een korte (of juist lange) voorstelling.

Mojito's
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 161
Lid geworden op: dinsdag 31 maart 2009, 16:29
Locatie: Koh Chang
Contacteer:

Re: Hallo,

#2 Bericht door Mojito's » zondag 20 september 2009, 17:07

Welkom op dit forum Paul,

Het is idd moeilijk in de vliegwereld op het moment maar daar komt toch ook weer een keer verandering in toch.
Als je de Thaise nationaliteit gaat aanvragen moet je dan niet alsnog in militaire dienst?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hallo,

#3 Bericht door RuudThai » zondag 20 september 2009, 17:29

Farfrumpoopn schreef:Hallo,

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Paul, 19 jaar en halfbloed Thai van mijn moeders kant.
Mijn moeder woont inmiddels al meer als 25 jaar in nederland en geeft thaise les en is beëdigd tolk.

IkIk heb mijzelf lid gemaakt aan dit forum, om hopelijk wat in te kunnen brengen(maar veel ervaring heb ik niet). maar vooral om te leren, met name over de dubbele nationaliteit.

hierbij een korte (of juist lange) voorstelling.
Welkom "thuis" op dit forum, zou ik zo zeggen! ;)

Je moeder is Thaise, geeft Thaise les en is beëdigd tolk in Nederland? Ik weet er enkele, een mevrouw in Amsterdam van wie ik zelf les heb gehad, eentje in Almere en eentje in het zuiden des lands, die ook een blad uitgeeft, Thaise Vriend of zoiets geheten. Maar misschien zijn er nog meer.

Dubbele nationaliteit: 19 jaar geleden bij je geboorte verkreeg je in ieder geval de Nederlandse nationaliteit door je vader (als die tenminste Nederlander was op dat moment). Ik weet niet of de Thaise wet toen al zover was dat je ook automatisch van rechtswege de Thaise nationaliteit aan je moeder ontleende. Dat zou je eens moeten informeren bij de Thaise ambassade in Den Haag.
Tegenwoordig is dat in ieder geval wel zo.
Als je de Thaise nationaliteit toen niet hebt verkregen zou er een wetsartikel kunnen zijn waardoor je op eenvoudige wijze voor de Thaise nationaliteit kunt opteren. Veel landen hebben zo'n artikel.
Wat Mojito's al zegt, je zou dan ook opgeroepen kunnen worden voor de militaire dienst in Thailand. Maar je woont in Nederland, waardoor je effectieve nationaliteit Nederlandse is en dan zullen ze je niet bij de Thaise grens oppakken om de dienstplicht te vervullen.

Groet,
Ruud

Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Re: Hallo,

#4 Bericht door Farfrumpoopn » zondag 20 september 2009, 17:39

RuudThai schreef:Je moeder is Thaise, geeft Thaise les en is beëdigd tolk in Nederland? Ik weet er enkele, een mevrouw in Amsterdam van wie ik zelf les heb gehad, eentje in Almere en eentje in het zuiden des lands, die ook een blad uitgeeft, Thaise Vriend of zoiets geheten. Maar misschien zijn er nog meer.
Wij wonen inderdaad in Almere.
Inderdaad ooit zal de markt voor piloten wel aantrekken, maar ik zit wel met een schuld van meer dan een ton, en hoe langer je stilzit (niet vliegt), hoe minder interressant het wordt voor een maatschappij om je aan te nemen.
Daarom neem ik elke baantje aan ook in Thailand, al is het maar om gratis uren te maken.

Me moeder is al eens langs den Haag geweest om te vragen over mijn nationaliteit. Ik heb een vaag verhaal terug gehoord.
Volgens mij moeder kan het wel, maar moet een afdeling in Thailand mijn aanvraag goedkeuren. Alhoewel me moeder wel beweerd dat het te doen is.
En over de militaire dienst moet ik simpelweg navragen. Wij hebben hele goede vriendin in thailand die ook ex-militairen zijn, dus die zullen daar wel het broodnodige van weten, en die hebben daar misschien nog wel wat touwtjes in handen.

Mojito's
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 161
Lid geworden op: dinsdag 31 maart 2009, 16:29
Locatie: Koh Chang
Contacteer:

Re: Hallo,

#5 Bericht door Mojito's » zondag 20 september 2009, 17:53

Volgens mij is het zo, na wat navragen en speurwerk, dat als je kan aantonen dat je in Nederland bent geboren en tot je 18e onafgebroken in Nederland bent gebleven en nooit langer dan 6 maanden aaneengesloten in Thailand bent geweest, je een soort van dispensatie kan aanvragen wat betreft de dienstplicht en je gewoon je Thaise nationaliteit kan claimen. Dan zie ik je volgend jaar wel bij Bangkok-air op een ATR 72 naar Trat.... :lol:

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Hallo,

#6 Bericht door Sert » zondag 20 september 2009, 17:55

Met een Thais paspoort kun je solliciteren bij Thaise vliegmaatschappijen als piloot. Officieel is het niet mogelijk om als buitenlander als piloot te werken in Thailand.
Maar de praktijk laat wat anders zien: bij de Thaise maatschappijen werken ook Chinese en Indonesische piloten, en waarschijnlijk ook nog andere Aziatische nationaliteiten.

Lijkt mij dus dat er meer wegen zijn om als piloot aan de slag te kunnen in Azie. De paspoort route voor farang is bijna onmogelijk, duurt meer dan 7 jaar plus je hebt vriendjes nodig binnen immigratie. Wellicht heb je mazzel met een Thaise moeder.

Vraag eens rond binnen het pilotenwereldje waar je al in zit!

Mojito's
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 161
Lid geworden op: dinsdag 31 maart 2009, 16:29
Locatie: Koh Chang
Contacteer:

Re: Hallo,

#7 Bericht door Mojito's » zondag 20 september 2009, 18:05

Als er buitenlanders bij een bepaalde airline werken komt dat vaak omdat de airline op een bepaalde bestemming vliegt. KLM heeft ook een crew uit Azie voor verschillende vluchten bijvoorbeeld naar Taiwan. China-Airlines heeft ook Thaise medewerkers op hun vluchten naar Amsterdam. De mensen nemen ze aan op het kantoor in Bangkok en KLM neemt hun Aziatische crew aan in Taiwan en Japan. Die werken dus voor KLM Asia en niet voor KLM Nederland. Zijn ook goedkoper dan Nederlandse bemanningsleden.

Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Re: Hallo,

#8 Bericht door Farfrumpoopn » zondag 20 september 2009, 19:47

Nu ben ik even de weg kwijt,

Als ik een Thais paspoort heb, ben ik toch volwaardig burger? Of heb ik dan alsnog een work permit e.d. nodig?

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Hallo,

#9 Bericht door Harm » zondag 20 september 2009, 20:09

Ik heb je destijds niet gezien toen ik Thaise les kreeg van je moeder

Maar daar gaat het nu niet over, ik weet niet hoe je tegen de millitaire dienst aankijkt, maaaaaaar stel je kan in Thailand in militaire dienst vlieger worden wat je graag wil (wat zou daar op tegen zijn.)
Ik denk dat ze je graag hebben willen omdat je eigenlijk al de volledige opleiding hebt genoten, men hoeft dus niet veel in je te inversteren.
Bovendien kun je dan veel vlieguren maken wat weer goed is voor je latere cariere bij de burgerluchtvaart.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Hallo,

#10 Bericht door Geert S » zondag 20 september 2009, 22:06

Mojito's schreef:Volgens mij is het zo, na wat navragen en speurwerk, dat als je kan aantonen dat je in Nederland bent geboren en tot je 18e onafgebroken in Nederland bent gebleven en nooit langer dan 6 maanden aaneengesloten in Thailand bent geweest, je een soort van dispensatie kan aanvragen wat betreft de dienstplicht en je gewoon je Thaise nationaliteit kan claimen.
Volgens mij is het niet zo simpel. Je zult moeten aantonen dat je moeder Thaise is, en uiteraard je geboorteregister om aan te tonen dat jij haar zoon bent. Ik neem aan dat je beide papieren zult moeten laten vertalen door een beedigde vertaler, en moet laten ratificeren op de Thaise ambassade in Den Haag. Daarna hangt het een beetje van de exacte Thaise wet af in hoeverre je een kans maakt op een Thais paspoort, maar met een beetje geluk en een hoop geduld zal het vermoedelijk wel lukken.

Maar bedenk dat je volgens diezelfde Thaise wet geen twee nationaliteiten mag bezitten (tenzij jonger dan 14 jaar of zo), dus je zult je Nederlandse nationaliteit moeten opzeggen, geen idee hoe streng ze daarin zijn in dit geval. Verder zullen veel Thaise werkgevers een bewijs eisen dat je de Thaise dienstplicht vervult hebt voordat je een baan kunt krijgen, dat zijn ze zelfs geloof ik wettelijk verplicht. Er bestaan wel weer manieren om onder die dienstplicht uit te komen, maar reken maar op een lange, ingewikkelde, weg voor je dat voor elkaar hebt..

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Hallo,

#11 Bericht door thongdee » maandag 21 september 2009, 00:03

Welkom op dit forum , en mag ik je geruststellen , over die legerdienst , moet je je echt geen zorgen om maken , 101 mogelijkheden om niet in dienst te moeten (zeker in jouw geval)
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hallo,

#12 Bericht door dutch » maandag 21 september 2009, 03:13

Ik zou me over die dubbele nationaliteit ook maar niet al te druk maken.
Ik ken tientallen Thaise zakenmensen met dubbele nationaliteit(meestal chinees)
Een heeft zelfs Thai/Chinees/Usa paspoort :D

Eerst ID kaart regelen.Dat is het basis document voor elke Thai.
(mijn zoon heeft dat pas gedaan toen ie al 27 was)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: Hallo,

#13 Bericht door Luc » maandag 21 september 2009, 07:35

farfrumpoopn welkom op dit forum
U bent 19 en binnen 6 maanden piloot..
met welke vliegtuigen moogt ge vliegen ...
en moet je ook niet,om alle licenties in orde te houden , x aantal vlieguren....in een zelfde type vliegtuig ...in een zekere periode maken ?
zon 34 graden

Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Re: Hallo,

#14 Bericht door Farfrumpoopn » dinsdag 22 september 2009, 17:06

Geert S schreef: Volgens mij is het niet zo simpel. Je zult moeten aantonen dat je moeder Thaise is, en uiteraard je geboorteregister om aan te tonen dat jij haar zoon bent. Ik neem aan dat je beide papieren zult moeten laten vertalen door een beedigde vertaler, en moet laten ratificeren op de Thaise ambassade in Den Haag. Daarna hangt het een beetje van de exacte Thaise wet af in hoeverre je een kans maakt op een Thais paspoort, maar met een beetje geluk en een hoop geduld zal het vermoedelijk wel lukken.
Ik ken gelukkig een beedigd vertaler die behoorlijk goedkoop is, ik zal gewoon even wat tijd erin moeten steken en een beetje leren van de ervaring die men hier op dit forum heeft.
thongdee schreef:Welkom op dit forum , en mag ik je geruststellen , over die legerdienst , moet je je echt geen zorgen om maken , 101 mogelijkheden om niet in dienst te moeten (zeker in jouw geval)
Leg gerust uit!! :D
dutch schreef:Ik zou me over die dubbele nationaliteit ook maar niet al te druk maken.
Ik ken tientallen Thaise zakenmensen met dubbele nationaliteit(meestal chinees)
Een heeft zelfs Thai/Chinees/Usa paspoort :D

Eerst ID kaart regelen.Dat is het basis document voor elke Thai.
(mijn zoon heeft dat pas gedaan toen ie al 27 was)
Is er verschil tussen een paspoort en id kaart dan?

Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Re: Hallo,

#15 Bericht door Farfrumpoopn » dinsdag 22 september 2009, 17:09

Luc schreef:farfrumpoopn welkom op dit forum
U bent 19 en binnen 6 maanden piloot..
met welke vliegtuigen moogt ge vliegen ...
en moet je ook niet,om alle licenties in orde te houden , x aantal vlieguren....in een zelfde type vliegtuig ...in een zekere periode maken ?
zon 34 graden
Hey,

Ik vlieg op dit moment op een Socata TB10 GT op mijn PPL brevet om uren te maken.
Het 2e vliegtuig waar ik op vlieg is een Socata TB20 GT om mijn instrument training op te leren.
Ik heb ook deze week het simulator traject afgerond voor instrument vliegen met 1 motor, dit heb ik gedaan op een FNPT2 simulator
Op dit moment bezit ik een PPL (private pilot license), en ben bezig mijn mijn intrumentvlieg traject.

Het klopt inderdaad, om mijn brevet geldig te houden moet ik een X aantal uur in een X aantal tijd vliegen. Vandaag ook dat ik niet stil wil zitten en dan hopelijk aan de slag wil gaan in Thailand

Iedereen bedankt voor de reacties!!

Plaats reactie

Terug naar “Mededelingen, tips en opmerkingen”