AOW en partnertoeslag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#166 Bericht door prajak » vrijdag 04 februari 2011, 16:08

En de SVB neemt steekproeven als je claimt alleenwonend te zijn.....

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: AOW en partnertoeslag

#167 Bericht door hteeuwen » dinsdag 29 maart 2011, 11:18

Wij hebben nu besloten om te beginnen met 4 maanden Nederland (ik alleen) en 8 maanden Thailand, zodat ik ingeschreven blijf staan en verzekerd ben. Vanaf mijn 65e heb ik 86% aow opbouw en dat komt volgens de SVB neer op 922,- voor een alleenstaande en 644,- voor een gehuwde. Mijn Thaise partner is dan 36 jaar en het verschil tussen ons is dan 29 jaar. Dit maal 2 is dus 58. Als ik alles goed begrepen heb wordt dus 58% ergens op ingehouden. Heeft het dan wel zin om de partnertoeslag aan te vragen?

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: AOW en partnertoeslag

#168 Bericht door Borowolf » dinsdag 29 maart 2011, 14:22

Wij hebben nu besloten om te beginnen met 4 maanden Nederland (ik alleen) en 8 maanden Thailand, zodat ik ingeschreven blijf staan en verzekerd ben.
Nou, dat klinkt als vervelend maar wel heel verstandig.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#169 Bericht door prajak » dinsdag 29 maart 2011, 16:02

hteeuwen, jij 65, zij 36. Zij is dan 36-15 is 21 jaar onverzekerd, korting 42%. Of heeft ze in NL gewoond ? Ik neem aan van niet, dus 42% korting. Zie de website van SVB voor actuele cijfers.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#170 Bericht door prajak » dinsdag 29 maart 2011, 16:39

Ik zal een rekenvoorbeeld geven met cijfers die ik net van de SVB site pluk. Die komen niet overeen met die van hteeuwen, hij komt een paar euro hoger uit.....

AOW alleenwonend 1.067; samenwonend 743. Ik vergeet de toeslagen maar even voor het gemak. Korting wegens emigratie is 2% per vol jaar.

Ik word dit jaar 65 als het "van boven" mag en dan beur ik 1.067 euro AOW maar heb 18% korting. Dus beur ik mits alleenwonend 1.067 x 82% is 874 euro per maand.

Als ik ga samenwonen beur ik 743 x 82% is 609 euro/maand. Als mijn dame van dan 53 jaar geen inkomen heeft beur ik voor haar 743 min een korting, en die is :

(53 min 15) is 38; x 2 is 76%; dus hou ik 24% over van 743 is 178 euro. Dat wordt totaal dus 609 plus 178 is 787 euro. De dame kost me dus een kleine 100 euro per maand. Nou, dat besparen we omdat zij geen huur meer heeft te betalen en haar kookkunsten kosten veel minder dan ik nu uitgeef aan buiten de deur eten.

Per 2015 vervalt de partnertoeslag bahalve voor de mensen die dan al AOW hebben, dus de groep geboren in 1949 en vroeger. Maar ik houd er rekening mee dat die toeslag eens geheel gaat vervallen.

Denk er aan, AOW is belastbaar in NL. Heb je alleen AOW belast in NL en geen ander inkomen dan is de heffing nul of te verwaarlozen. Heb je ook overheidspensioen uit NL dan wordt dat bij de AOW opgeteld en betaal je inkomstenbelasting volgens het schijventarief.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#171 Bericht door dutch » vrijdag 22 juli 2011, 09:55

Eenieder die meer als bruto € 2650/mnd heeft ,zal per 1 Aug.a.s met 10% gekort worden op de partnertoeslag.
De eerste kamer heeft e.e.a. goedgekeurd en ik zag vandaag de betreffende brief van de SVB bij een andere Nederlander (datum brief SVB 4 Juli).Zelf heb ik 'm nog niet gekregen.

Begin van het einde en weinig nut om je hele leven met de WAO franchise om je oren te worden geslagen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: AOW en partnertoeslag

#172 Bericht door Piehans » vrijdag 22 juli 2011, 11:05


dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#173 Bericht door dutch » vrijdag 22 juli 2011, 11:29

Dat is mooi.
Dit staat er (al jaren) over specifiek Thailand als je daar informatie over wilt:
quote
AOW-pensioen

AOW en Anw meestal uitbetaald
Als u woont in dit land, kunt u uw AOW pensioen met eventuele toeslag of uw Anw-uitkering (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.
Naast de Wet BEU zijn er ook andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw of AOW-pensioen of uw Anw-uitkering. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.
unquote

Mijn bericht gaat dus specifiek over de (1ste???) korting van 10% die er nu afgekondigd is t.b.v. partner toeslag.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#174 Bericht door prajak » vrijdag 22 juli 2011, 15:03

Dutch, die E 2.650/maand, wat is dat :

pensioenen/lijfrentes uit NL en AOW samen....
Idem maar 90% of meer belast in NL..........
pensioenen en AOW en bankrente uit NL tezamen....

Ik denk dat rente niet meetelt..... Maar ook met rente haal ik dat bedrag niet maar ik heb wel een lot in de staatskloterij dus stel je eens voor.....
.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#175 Bericht door dutch » zaterdag 23 juli 2011, 01:42

prajak schreef:Dutch, die E 2.650/maand, wat is dat :

pensioenen/lijfrentes uit NL en AOW samen....
Idem maar 90% of meer belast in NL..........
pensioenen en AOW en bankrente uit NL tezamen....

Ik denk dat rente niet meetelt..... Maar ook met rente haal ik dat bedrag niet maar ik heb wel een lot in de staatskloterij dus stel je eens voor.....
.
Dat is het bruto totaal inkomen (volgens de belasting neem ik aan).
Zit je daaronder dan wordt er niet gekort!
In de bijlage van de brief wordt om inkomstenopgave gevraagd.
(wacht zelf de brief maar even af.Las vluchtig de brief van mijn koffiemaat in de parkeergarage van The Mall)

http://www.svb.nl/int/nl/aow/actueel/ni ... omlaag.jsp
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: AOW en partnertoeslag

#176 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 23 juli 2011, 02:27

Volgens de bijlage bij de brief van de SVb dd 4 juli 2011
wordt de partnertoeslag per 1.8.2011 met max 10% verlaagd. Het hangt af van het inkomen van u en uw partner of we de toeslag verlagen en met welk percentage. Welke inkomsten tellen mee? en welke niet?
inkomsten die meetellen
pensioenen(incl aow) uitkeringen, niet-nederlandse pensioenen en uitkeringen, loon, inkomsten uit eigen bedrijf of zelfstandig beroep en overige inkomsten zoals bijverdiensten en vergoedingen van bijvoorbeeld bestuursleden van verenigingen.
inkomsten ei niet meetellen
inkomsten uit vermogen , zoals rente, oorlogs-of verzetspensioenen en inkomsten uit een lijfrente die u op eigen initiatief en met eigen geld heeft afgesloten.

is het inkomen hoger dan 2650 bruto p.mnd dan verlagen wij uw partnertoeslag per 1.8 met 10% U hoeft uw inkomsten niet aan ons door te geven

is het inkomen lager dan 2650 bruto p.mnd
dan verlagen wij de partnertoeslag vanaf 1.8 niet of met maximaal 10%
Geef de inkomsten aan ons door die u naast uw aow-pensioen ontvangt.
Heeft u geen andere inkomsten naast uw aow geef dit dan ook door

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#177 Bericht door dutch » zaterdag 23 juli 2011, 02:59

chaiyaphum schreef:Volgens de bijlage bij de brief van de SVb dd 4 juli 2011
wordt de partnertoeslag per 1.8.2011 met max 10% verlaagd. Het hangt af van het inkomen van u en uw partner of we de toeslag verlagen en met welk percentage. Welke inkomsten tellen mee? en welke niet?
inkomsten die meetellen
pensioenen(incl aow) uitkeringen, niet-nederlandse pensioenen en uitkeringen, loon, inkomsten uit eigen bedrijf of zelfstandig beroep en overige inkomsten zoals bijverdiensten en vergoedingen van bijvoorbeeld bestuursleden van verenigingen.
inkomsten ei niet meetellen
inkomsten uit vermogen , zoals rente, oorlogs-of verzetspensioenen en inkomsten uit een lijfrente die u op eigen initiatief en met eigen geld heeft afgesloten.

is het inkomen hoger dan 2650 bruto p.mnd dan verlagen wij uw partnertoeslag per 1.8 met 10% U hoeft uw inkomsten niet aan ons door te geven

is het inkomen lager dan 2650 bruto p.mnd
dan verlagen wij de partnertoeslag vanaf 1.8 niet of met maximaal 10%
Geef de inkomsten aan ons door die u naast uw aow-pensioen ontvangt.
Heeft u geen andere inkomsten naast uw aow geef dit dan ook door
Bedankt chaiyaphum,dat was inderdaad het schrijven dat ik gezien had.
Nu lees ik op de SVB site het volgende:
quote

29-06-2011

De AOW-partnertoeslag gaat met ingang van 1 augustus 2011 met maximaal 10% omlaag. De verlaging geldt alleen voor huishoudens met een gezamenlijk inkomen vanaf €2.511,02 per maand. De Eerste Kamer heeft met dit kabinetsvoorstel ingestemd. Eerder ging de Tweede
unquote

2650,-........2511,- ???
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: AOW en partnertoeslag

#178 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 23 juli 2011, 03:37

Ja Dutch - ik heb er ook even naar zitten kijken en ik ben natuurlijk niet zo' n rekenkundig wonder dat ik dat verschil kan verklaren.
Op Internet SVB AOW spreekt men inderdaad over 2511.02 per maand.
Kijk ik echter met DIGD op " mijn AOW" dan spreekt men weer over 2650,-- per maand.
Het zal wel - ik zit in ieder geval ruim boven de door hen gestelde gren(s)z(en) dus de korting zal 10% bedragen.
I am not in Thailand but Thailand is in me

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#179 Bericht door prajak » zaterdag 23 juli 2011, 07:17

Niet-Nederlandse pensioenen en uitkeringen. Hoe denkt men daarachter te komen als je woont buiten NL, buiten de EU...? Hou dat buiten de NL bankrekeningen; fraudegevoelig dus.

Enfin, ik blijf onder dat bedrag als rente niet meetelt. Heb dus geluk.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#180 Bericht door Mart » zaterdag 23 juli 2011, 10:59

Dus per 1 augustus gaan we 1x per maand minder uit eten :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”