AOW en partnertoeslag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#136 Bericht door greenthaiway » dinsdag 16 februari 2010, 14:58

Goed bericht voor allen die het aangaat, waaronder ik :mrgreen:
Al lees ik het liever in de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... +Nieuws%29

Of in de NRC:
http://www.nrc.nl/economie/article24845 ... rpagina%29

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: AOW en partnertoeslag

#137 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 16 februari 2010, 16:02

greenthaiway schreef:Goed bericht voor allen die het aangaat, waaronder ik :mrgreen:
Al lees ik het liever in de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... +Nieuws%29

Of in de NRC:
http://www.nrc.nl/economie/article24845 ... rpagina%29

Haha, je weet nooit of er in een andere krant plotseling iets anders staat geschreven, toch beter maar even controleren. :lol:
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#138 Bericht door prajak » dinsdag 16 februari 2010, 16:30

Er van uitgaand dat het klopt, toch blijf ik met een vraag zitten. Ik ben van 1946 dus als het van "boven" mag word ik november 2011 65. Zou ik samenwonen met mijn dame van, dan, 45, dan zit ze aan een korting van (45 min 15) maal 2 procent is 60 procent. Dan blijft over 40% van pakweg 1.100 euro is 440 euro maar ze verdient meer. Dus wel recht op toeslag maar door haar inkomen geen feitelijke toeslag.

Tien jaar daarna gaat ze met pensioen en zakt haar inkomen fors. Zit ik er dan naast ? Ziet er wel naar uit...... Maar dan is haar dochter van nu 16 het huis uit en rooien we het wel met mijn gekorte AOW (naar 50% ipv 70 en met de korting na emigratie) en pensioen en bankrente en haar pensioen.

Toch is het diefstal. Ik heb wel steeds de volle mep betaald. Maar als het politiek heet past het woord diefstal niet. "Beleid" is kennelijk nooit diefstal.

En dan heb ik het nog niet over de korting die de PVV wil invoeren voor uitkeringen die NL verlaten. Ik heb die klub een vraag gesteld op 8 feb en nog geen reactie.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#139 Bericht door RuudThai » dinsdag 16 februari 2010, 16:56

prajak schreef: En dan heb ik het nog niet over de korting die de PVV wil invoeren voor uitkeringen die NL verlaten. Ik heb die klub een vraag gesteld op 8 feb en nog geen reactie.
Op de AOW-partnertoeslag kom ik één dezer dagen nog terug (heb het de laatste weken erg druk gehad en moet even wat correspondentie verzamelen en verzendklaar maken).

De PVV geeft NOOIT een antwoord op vragen van de gewone burger. Wilders kan alleen maar oneliners produceren maar ontwijkt vragen die hem te lastig lijken. Ik heb herhaalde malen PVV-kamerleden benaderd (ze hebben geen partij-emailadres, tenminste tot januari j.l. nog niet), maar nevernooit iets teruggehoord.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#140 Bericht door RuudThai » dinsdag 16 februari 2010, 17:31

Grappig, ik heb net hierboven een reactie geplaatst, krijg ik enkele minuten later van het CDA een juichend bericht over het niet doorgaan van de korting! Ze hadden al grote vraagtekens..... :roll: Alleen stemden ze (samen met PvdA, CU en VVD) op 15 december j.l. wél tegen de motie van GroenLinks om de korting niet te laten doorgaan! En nu mooi weer spelen! :evil:
Re: Afschaffing AOW-partnertoeslag voor <55 vanaf 2011
Postvak INX

Beantwoorden |CDA Publieksvoorlichting aan mij
details weergeven 23:10 (11 minuten geleden)


Geachte heer Bottinga,


Wij sturen u deze mail omdat u ons het afgelopen jaar hebt gemaild over de afschaffing van de AOW-partnertoeslag in 2011, voor mensen die een partner hebben die meer dan 10 jaar jonger is.

Wij hebben goed nieuws voor u: vandaag is bekend geworden dat deze maatregel niet door gaat.

Vanaf het moment dat deze maatregel bekend is gemaakt heeft de CDA-fractie grote vraagtekens gezet bij de billijkheid van deze maatregel. Het CDA is daarom blij dat staatssecretaris Klijnsma deze maatregel nu intrekt.

Tijdens het debat over de behandeling van de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2010 hebben wij de staatssecretaris kritische vragen gesteld over de inkomenseffecten van de afschaffing van de partnertoeslag in 2011. Mede op basis van de vele reacties die wij hebben gekregen, heeft het CDA aan de staatssecretaris gevraagd rekening te houden met een drietal kwetsbare groepen:
- Mensen die onder het bijstandsniveau dreigen te zakken, maar eerst hun eigen huis moeten opeten voordat zij een aanvulling krijgen;
- Mensen van boven de 65, die een jongere partner onder de 55 hebben, die objectief arbeidsongeschikt is en geen eigen inkomen heeft;
- Mensen wiens partner tussen de 50 en 55 jaar oud is.

Gelukkig hebben wij de staatssecretaris met onze argumenten weten te overtuigen. Zij heeft vandaag in een brief aan de Kamer laten weten deze maatregel van tafel te halen en het hierdoor ontstane gat in de begroting op een andere wijze te dekken. Over deze brief zal nog in de Kamer met de staatssecretaris worden overlegd.

Met vriendelijke groet,

Pieter Omtzigt
CDA Woordvoerder AOW/Pensioen

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: AOW en partnertoeslag

#141 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 16 februari 2010, 17:48

RuudThai schreef:Grappig, ik heb net hierboven een reactie geplaatst, krijg ik enkele minuten later van het CDA een juichend bericht over het niet doorgaan van de korting! Ze hadden al grote vraagtekens..... :roll: Alleen stemden ze (samen met PvdA, CU en VVD) op 15 december j.l. wél tegen de motie van GroenLinks om de korting niet te laten doorgaan! En nu mooi weer spelen! :evil:
Re: Afschaffing AOW-partnertoeslag voor <55 vanaf 2011
Postvak INX

Beantwoorden |CDA Publieksvoorlichting aan mij
details weergeven 23:10 (11 minuten geleden)


Geachte heer Bottinga,


Wij sturen u deze mail omdat u ons het afgelopen jaar hebt gemaild over de afschaffing van de AOW-partnertoeslag in 2011, voor mensen die een partner hebben die meer dan 10 jaar jonger is.

Wij hebben goed nieuws voor u: vandaag is bekend geworden dat deze maatregel niet door gaat.

Vanaf het moment dat deze maatregel bekend is gemaakt heeft de CDA-fractie grote vraagtekens gezet bij de billijkheid van deze maatregel. Het CDA is daarom blij dat staatssecretaris Klijnsma deze maatregel nu intrekt.

Tijdens het debat over de behandeling van de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2010 hebben wij de staatssecretaris kritische vragen gesteld over de inkomenseffecten van de afschaffing van de partnertoeslag in 2011. Mede op basis van de vele reacties die wij hebben gekregen, heeft het CDA aan de staatssecretaris gevraagd rekening te houden met een drietal kwetsbare groepen:
- Mensen die onder het bijstandsniveau dreigen te zakken, maar eerst hun eigen huis moeten opeten voordat zij een aanvulling krijgen;
- Mensen van boven de 65, die een jongere partner onder de 55 hebben, die objectief arbeidsongeschikt is en geen eigen inkomen heeft;
- Mensen wiens partner tussen de 50 en 55 jaar oud is.

Gelukkig hebben wij de staatssecretaris met onze argumenten weten te overtuigen. Zij heeft vandaag in een brief aan de Kamer laten weten deze maatregel van tafel te halen en het hierdoor ontstane gat in de begroting op een andere wijze te dekken. Over deze brief zal nog in de Kamer met de staatssecretaris worden overlegd.

Met vriendelijke groet,

Pieter Omtzigt
CDA Woordvoerder AOW/Pensioen

In het kader van als je jezelf niet kietelt, een ander doet het niet.
Maar laten alle (politieke) partijen daar nu last van hebben! :mrgreen:
Gelukkig is wel het onzalige voorstel van tafel. Maar daar zal wel weer een ander onzalig voorstel voor terug komen. De misgelopen bezuinigingen zullen dan elders vandaan moeten komen.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#142 Bericht door RuudThai » dinsdag 16 februari 2010, 17:54

Wouter_Udon schreef: In het kader van als je jezelf niet kietelt, een ander doet het niet. Maar laten alle (politieke) partijen daar nu last van hebben! :mrgreen:
Gelukkig is wel het onzalige voorstel van tafel. Maar daar zal wel weer een ander onzalig voorstel voor terug komen. De misgelopen bezuinigingen zullen dan elders vandaan moeten komen.
Morgen/overmorgen meer. Aardig leesvoer.

Die misgelopen bezuiniging wordt inderdaad gedeeltelijk gecompenseerd door een andere, ook in de partnertoeslag, maar effe anders. Stond niet in de Telegraaf, maar wel in de Volkskrant en de NRC.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#143 Bericht door greenthaiway » woensdag 17 februari 2010, 01:08

Omdat de krant het artikel misschien een dezer weer verandert ben ik zo vrij het hier te "saven" :mrgreen:
NRC Handelsblad
Partnertoeslag AOW blijft toch tot 2014
Gepubliceerd: 16 februari 2010 13:53 | Gewijzigd: 16 februari 2010 14:06
Door onze redacteur Michèle de Waard
Den Haag, 16 febr. De vervroegde afschaffing van de partnertoeslag in de AOW is van de baan. Daardoor zouden gepensioneerden met een klein pensioen en hun niet-werkende partner volgend jaar 580 euro per maand inleveren.

Met het besluit van staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken, PvdA) sneuvelt de eerste bezuinigingsmaatregel van het kabinet in verband met de crisis. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris dat een streep door de maatregel wordt gezet. De Kamer had eind vorig jaar bij Klijnsma aangedrongen op verzachting van de maatregel.

Het vervroegen van de afschaffing van de partnertoeslag naar 2011 in plaats van 2015 stuitte op veel verzet van ouderenorganisaties en van de vakcentrale FNV. Ook de Tweede Kamer was erdoor getroffen dat gepensioneerden met een klein pensioen en een niet-werkende partner onder de 55 er fors op achteruit zouden gaan.

Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) pleitte voor een overgangsregeling voor partners tussen 50 en 55 jaar, omdat de kans klein is dat zij op de huidige arbeidsmarkt snel een baan vinden. „Het is nu veel lastiger om een financiële buffer op te bouwen”, zegt ook Klijnsma. Ze heeft de afgelopen maanden aanpassing van de maatregel overwogen. Maar dan bleef zo’n kleine besparing over dat het beter is de maatregel helemaal te schrappen, aldus de staatssecretaris.

Al in 1995 had het toenmalige kabinet besloten om de toeslag in 2015 voor alle nieuwe AOW’ers te laten vervallen. Gezien de individualisering in de samenleving en de emancipatie waardoor steeds meer vrouwen zijn gaan werken, werd de extra inkomenssteun niet meer nodig geacht. De overgangsperiode van twintig jaar werd lang genoeg geacht voor partners van AOW’ers, meest vrouwen, om zich op de inkomstenderving voor te bereiden en werk te gaan zoeken.

„Ik constateer wel dat steeds meer 55-plussers de weg naar de arbeidsmarkt weten te vinden”, stelt de staatssecretaris tevreden vast. Dat wil ze graag promoten. Klijnsma wijst op de jongste cijfers waaruit blijkt dat het aantal werkenden tussen de 45 en 55 jaar is gestegen van 64 procent in 1996 naar 78 procent in 2008. Het aandeel werkende vrouwen steeg van 42 naar 67 procent.

Als de arbeidsmarkt in 2015, wanneer de partnertoeslag in de AOW wordt geschrapt, weer krapper is, is iedere werkende volgens de staatssecretaris hard nodig.

Met het vervroegd schrappen van de toeslag hoopte het kabinet aanvankelijk 170 miljoen euro in 2014 te besparen. Maar omdat de groep gepensioneerden met een partner onder de 55 jaar kleiner bleek (jaarlijks 4.000), zou de ingreep in 2014 slechts 85 miljoen opleveren.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: AOW en partnertoeslag

#144 Bericht door joepattaya » donderdag 18 februari 2010, 10:12

greenthaiway schreef:


Met het vervroegd schrappen van de toeslag hoopte het kabinet aanvankelijk 170 miljoen euro in 2014 te besparen. Maar omdat de groep gepensioneerden met een partner onder de 55 jaar kleiner bleek (jaarlijks 4.000), zou de ingreep in 2014 slechts 85 miljoen opleveren.
Volgens mij is dat zo'n 1 1/2 JSF of niet...........? Probleem opgelost!
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: AOW en partnertoeslag

#145 Bericht door trompetter » donderdag 30 september 2010, 15:05

prajak schreef:Er van uitgaand dat het klopt, toch blijf ik met een vraag zitten. Ik ben van 1946 dus als het van "boven" mag word ik november 2011 65. Zou ik samenwonen met mijn dame van, dan, 45, dan zit ze aan een korting van (45 min 15) maal 2 procent is 60 procent. Dan blijft over 40% van pakweg 1.100 euro is 440 euro maar ze verdient meer. Dus wel recht op toeslag maar door haar inkomen geen feitelijke toeslag.
Ik ben eveneens van 1946, dus ik heb ook al hetzelfde soort berekeningetjes zitten te maken.

Ik heb altijd gedacht dat de AOW geindividualizeerd was, dus dat twee samenwonenden ieder
70 procent kregen van de pakweg 1.000 euro, waardoor het totaal op 1.400 zou komen.

Als ik daar gelijk in heb zou dat betekenen, dat jij met tien jaren buitengaats en geen vrijwillig betaalde
premies een korting van 10 x 2 = 20 procent zou krijgen op jouw 700 euro, dus 560 euro zou ontvangen.

Jouw ega zou dan 60 procent moeten inleveren op haar 700 euro en dus maar 280 euro ontvangen.

Tesamen zou de maandelijkse apanage dan op 840 euro uitkomen.

Zou je je dame als inwonende huishoudster inboeken, dan zou jij met een korting van 20 procent nog
altijd 800 euro krijgen.

Klopt mijn verhaal of heb ik het bij het verkeerde eind?

En moeten mensen met kleine pensioenen voorzichtig zijn met het overhevelen van een deel
van de AOW omdat ze dan misschien problemen krijgen met de inkomenseisen van de Thaise
immigratie dienst?
Of komt de toeslag op dezelfde rekening binnen?

met vriendelijke groet
en trompetgeschal

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#146 Bericht door greenthaiway » donderdag 30 september 2010, 15:27

trompetter schreef:
prajak schreef:Er van uitgaand dat het klopt, toch blijf ik met een vraag zitten. Ik ben van 1946 dus als het van "boven" mag word ik november 2011 65. Zou ik samenwonen met mijn dame van, dan, 45, dan zit ze aan een korting van (45 min 15) maal 2 procent is 60 procent. Dan blijft over 40% van pakweg 1.100 euro is 440 euro maar ze verdient meer. Dus wel recht op toeslag maar door haar inkomen geen feitelijke toeslag.
Ik ben eveneens van 1946, dus ik heb ook al hetzelfde soort berekeningetjes zitten te maken.

Ik heb altijd gedacht dat de AOW geindividualizeerd was, dus dat twee samenwonenden ieder
70 procent kregen van de pakweg 1.000 euro, waardoor het totaal op 1.400 zou komen.

Als ik daar gelijk in heb zou dat betekenen, dat jij met tien jaren buitengaats en geen vrijwillig betaalde
premies een korting van 10 x 2 = 20 procent zou krijgen op jouw 700 euro, dus 560 euro zou ontvangen.

Jouw ega zou dan 60 procent moeten inleveren op haar 700 euro en dus maar 280 euro ontvangen.

Tesamen zou de maandelijkse apanage dan op 840 euro uitkomen.

Zou je je dame als inwonende huishoudster inboeken, dan zou jij met een korting van 20 procent nog
altijd 800 euro krijgen.

Klopt mijn verhaal of heb ik het bij het verkeerde eind?

En moeten mensen met kleine pensioenen voorzichtig zijn met het overhevelen van een deel
van de AOW omdat ze dan misschien problemen krijgen met de inkomenseisen van de Thaise
immigratie dienst?
Of komt de toeslag op dezelfde rekening binnen?

met vriendelijke groet
en trompetgeschal
@trompetter;

Prajak heeft, dacht ik te lezen, WEER :shock: een nieuwe dame, zijn berekening moet, afhankelijk van de leeftijd van de nieuwe vlam,
naar boven of onder bijgesteld worden :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#147 Bericht door prajak » donderdag 30 september 2010, 16:07

Hou me ten goede, ik hou mijn vak al 8,5 jaar niet meer bij maar ik denk dit.

Je wooont als 65 of +er alleen zonder partner en/of minderjarige kinderen. Dan is de bruto uitkering 1.057 euro/maand. Dan moet je wel wonen in de EU, in de verdragslanden SZ of in een BEU land als Thailand. Vanwege verblijf buitengaats krijg je 2% korting per vol jaar, voor mijn 9,5 jaar is dat 18%. Ik houd dan over bruto (is ook vrijwel netto) 866.

Stel, ik ga samenwonen. Voor mijn leeftijdsgroep is er nog (nu nog...) partnertoeslag en dan zak ik naar een uitkering van iets van 735/maand min die 18%. De P-toeslag wordt berekend aan de hand van de leeftijd van de partner. Is die op mijn 65-e 53 dan komt er een korting op de p-toeslag van (53 min 15) maal 2 procent is in mijn geval 76%. De p-toeslag die AAN MIJ wordt toegekend is dan 24% van, en nu twijfel ik, die 735 euro. Mijn uitkering wordt dan 602 plus 176 is 778. De klap valt mee.

Maar er vindt korting plaats als de partner een inkomen genereert. Hoe dat werkt weet ik niet, is wel na te lezen op de website van de SVB, maar ik laat mijn partner niet werken. Huishoudelijke taken kunnen we samen doen, en verder mag ze Engels gaan leren. Ze hoeft niks binnen te brengen omdat ik ook nog pensioen heb en bankrente. Wij komen samen aan een kolossaal inkomen waarmee ik de meeste generaals en toprechters in dit land passeer als ik hun kontzakinkomen niet meetel.

Nou, de Trompetter kan nu zelf ook zijn sommetje maken !

En wat samenwonen betreft, heer Greenthaiway, nou, misschien ga ik wel "latten". Daar zijn regels voor. Je woont nog steeds geheel zelfstandig als de partner niet meer dan, en nu twijfel ik, 27 dagen per kwartaal bij je verblijft. En 26 dagen zijn precies de weekends in een kwartaal.

Even snel rekenen. Latten betekent dat ik 1.057 min 778 per maand meer AOW heb. Dat is op huidige koers 11.000 baht en daar zou ik een aardig huisje, dat naast het mijne, voor kunnen huren. Je richt het een beetje in en stelt dat de dame daar permanent woont. Keurig inschrijven, huurcontract, stroomrekening, sat TV, en vooral de juiste tandenborstels op de juiste plaats. En niet te vergeten de Kukident want mijn dame heeft een slecht ondergebit dus die zal eens uitgebreid onder het mes moeten.....

Maar dat is gerommel in de marge en zeker Trompetter kent mijn arbeidsverleden en voor iemand die zich steeds heeft ingezet voor een juiste fiscale moraal en het bewandelen van andere wegen om geld te sparen zal ik dat niet doen. Als ik een partner heb wil ik er iedere nacht tegen aan kruipen en dat niet laten afhangen van een paar rotte euro meer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#148 Bericht door prajak » donderdag 30 september 2010, 16:20

De dame als huishoudster boeken ? Nou, dat is geen slecht voornemen ! Is het uitvoerbaar, een inwonende huishoudster ? Is dat niet "samenwonen" ?

De jurisprudentie terzake ken ik niet, daar zijn andere mensen voor. Interessant om dat eens uit te zoeken.

Dat zou betekenen, even voor de vaak gepraat, dat de dame een geheel ingerichte kamer moet hebben met TV en SAT en kleerkasten en een salaris tenminste bedragend het minimumloon. Bewijs de betaling maar; maar dat kan op haar bankrekening. En vrije dagen, en misschien wel Thaise loonbelasting en ziektepremie en zo.

En daar staan dan die twee controleurs van de SVB aan uwen deur. Maar denk er aan, die staan daar pas nadat ze hun Thaise tolk met de buren hebben laten praten en die vertellen voor 50 baht wat de heren willen horen. Dat ge door het leven gaat als echtpaar, dat ge samen in een auto zit of op een brommobiel, dat ge u presenteert als echtpaar op feesten en partijen, dat ge samen de morlam meezingt en de ramwong danst dat het een aard heeft. Dan treft men in uw kastje ook nog rubberen artikelen aan en mogelijk een trillend ding op batterijen of misschien wel een zweepje en handboeien en een deuk in beide kussens. En deze heren bellen altijd aan op de meest ongelukkige momenten. Ge komt achter het gordijn vandaan, beiden gestoken in modieuze Zeeman lingerie of minder en in een toestand die ik heden in de Zweedse taal heb gelezen !

Hou dan maar vol dat de dame een inwonende werkster is. Een procedure kunt ge gaan voeren vanuit Thailand maar de opgelegde korting en eventueel terugvorderen van uitkering wordt in gang gezet.

Nee, als je rommelt doe het dan goed. Huur de naburige woning dan sta je steviger in de slippers. En anders niet rommelen.
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 30 september 2010, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#149 Bericht door prajak » donderdag 30 september 2010, 16:30

Voor het ret visum geldt het inkomen van de farang. De AOW en de p-toeslag worden aan de AOW-er toegekend en niet aan de partner. Daar schuilt geen probleem. Voor een mar visum gelden andere regels maar ik ben van plan, als ik al trouw voor de wet, toch een ret visum te houden. Die 8 ton heb ik als inkomen.

AOW is belast in NL; daar moet Thailand van af blijven. Ook pensioen van de NL overheid is alleen belast in NL. Keurig vastgelegd in het belastingverdrag. Maar ik heb ook bedrijfspensioen en in beginsel mag Thailand daarover heffen. Maar Thailand doet dat nog steeds niet. Houden zo !

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#150 Bericht door greenthaiway » donderdag 30 september 2010, 16:42

prajak schreef:Voor het ret visum geldt het inkomen van de farang. De AOW en de p-toeslag worden aan de AOW-er toegekend en niet aan de partner. Daar schuilt geen probleem. Voor een mar visum gelden andere regels maar ik ben van plan, als ik al trouw voor de wet, toch een ret visum te houden. Die 8 ton heb ik als inkomen.

AOW is belast in NL; daar moet Thailand van af blijven. Ook pensioen van de NL overheid is alleen belast in NL. Keurig vastgelegd in het belastingverdrag. Maar ik heb ook bedrijfspensioen en in beginsel mag Thailand daarover heffen. Maar Thailand doet dat nog steeds niet. Houden zo !
Ach, of je nu een ret visum hebt of een mar visum, het resultaat is hetzelfde.
Iedere drie maanden melden bij het Immigration Office, je staat in de regel binnen 5 minuten weer buiten als het niet druk is.
Je hoeft niet zoveel extra te doen voor het aanvragen van een mar visum, een foto voor het huis en misschien de route naar je
huis. Geloof dat de bank geen gegevens meer hoeft te leveren, een verklaring van de ambassade zou tegenwoordig voldoen, ik geloof het maar weet het nog niet zeker, immigratiekantoren hanteren niet dezelfde regels....

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”