AOW en partnertoeslag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

AOW en partnertoeslag

#1 Bericht door prajak » maandag 13 juli 2009, 16:18

Dit lees ik in een ander forum, van belang ook voor ons.

* Bij een jongere partner krijgt de AOW-er dus een hogere partnertoeslag dan bij een oudere partner
* Partnertoeslag is toeslag voor AOW-er, dus geen uitkering aan partner
* Wanneer AOW-er overlijdt dan vervalt AOW en de partnertoeslag
* alleen van toepassing tot 2015 daarna vervalt de hele partnertoeslag voor diegenen die dan 65 worden, diegenen die voor 2015 de leeftijd van 65 bereiken behouden partnertoeslag.

De partnertoeslag wordt berekend als volgt.
Jij wordt 65, hoe oud is dan de partner.
Trek daar 15 vanaf.
De korting is dan 2 x het getal dat je overhoudt, in procenten van de AOW.

Dus NL-er wordt 65
Thaise partner is dan 34.
Trek er 15 vanaf, je houdt 19 over.
(Die 15 jaar is omdat niemand tot zijn 16e verzekerd is.)
Korting is 38%.
En de AOW-er verliest de toeslag voor alleenstaande.
Thailand kontroleert het samenwonen.
Die regel 2015 geldt voor de oudste partner. Dat zal meestal de NL-er zijn.

Denk er aan, dit geldt alleen in een BEU land. In Laos geldt dit dus niet.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#2 Bericht door dutch » dinsdag 14 juli 2009, 02:45

Voor alle duidelijkheid:
Dit was een antwoord van SVB op vragen van een (mij bekende) Nederlander in Korat.

Vraag:wat is het nut van controleren op samenwonen indien de uitkomst (voor 99%) is, dat de "totale" AOW uitkering omhoog gaat ?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#3 Bericht door prajak » dinsdag 14 juli 2009, 04:59

Juist dan, zou ik zeggen. Maar controle op alleenwonenden is ook zinvol want stel je voor dat de 65-plusser wel samenwoont en het niet meldt..... Dan krijg je direct korting en moet je aan de slag met de papieren van de partner.

Ja, het wordt tandenborstels tellen. Ik denk dat ik een vrouw zoek met een kunstgebit. Dan heb ik maar EEN borstel liggen naast de Kukident en de Steradent. En de bitjes in de nacht lekker knus naast mekaar in een bakkie water.....

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#4 Bericht door dutch » dinsdag 14 juli 2009, 07:11

prajak schreef:Juist dan, zou ik zeggen. Maar controle op alleenwonenden is ook zinvol want stel je voor dat de 65-plusser wel samenwoont en het niet meldt..... Dan krijg je direct korting en moet je aan de slag met de papieren van de partner.
Ja, het wordt tandenborstels tellen. Ik denk dat ik een vrouw zoek met een kunstgebit. Dan heb ik maar EEN borstel liggen naast de Kukident en de Steradent. En de bitjes in de nacht lekker knus naast mekaar in een bakkie water.....
Dus je krijgt korting omdat je een "hogere" uitkering onmogelijk maakt ;) :mrgreen: :D

Iemand enig idee wat voor papieren van de partner geeist worden?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#5 Bericht door Mart » dinsdag 14 juli 2009, 07:18

Dutch, even een email aan de SVB en schrijven dat je een partner hebt, zij sturen een formulier wat je in moet vullen. De partner mag niet in loondienst zijn. De partner moet "voor waar " tekenen.

Off topic.
Ik had een veel jongere vrouw moeten trouwen, dan was de toeslag veel hoger, maar ja ....... berouw komt meestal te laat :roll: :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#6 Bericht door dutch » dinsdag 14 juli 2009, 07:27

Bedankt Mart,
Had er geen idee van dat e.e.a. zo in elkaar stak.
Had gewoon geen zin in allerlei papperassen, van dan dus Thaise overheid.(dacht ik !)
Verder zal mijn partner niet op deze(mijn) Tabien Baan willen omdat zij eigen huis en grond (plus Tabien Baan) bezit en men slechts op 1 TB mag ingeschreven staan.
Misschien heb ik me drukker gemaakt als noodzakelijk ;) :D
Enfin,zal er dus maar aan beginnen.Als de Nederlandse overheid dan perse meer geld wil uitdelen,het zij zo.
:lol: :D ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#7 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 juli 2009, 16:18

Ter aanvulling op het geschrevene over deze AOW-toeslag: de formule die prajak opschreef is de officiële, maar praktischer is het sommetje van het leeftijdsverschil in jaren tussen de partners, afgerond naar boven op een heel jaar, maal 2 %.

Verder telt voor de berekening van de partnertoeslag ook mee het aantal jaren dat die partner in Nederland heeft gewoond tussen 15 en 65 jaar. En tenslotte ook nog de jaren dat er een vrijwillige AOW wordt ingekocht, met een maximum van 10 jaar.

Rekenvoorbeeld: de betrokken AOW-er wordt 65 jaar, diens partner is op dat moment 44 jaar en 3 maanden, dat is een verschil van 21 jaar en dus 42 % van de toeslag. Maar die partner heeft 6,5 jaar in Nederland gewoond, is 7 jaar = 14 %. En die partner heeft een vrijwillige AOW-verzekering afgesloten die op dat moment 8 jaar duurt = 16 %. Totaal wordt er dan een toeslag van 72 % van het nominale bedrag uitbetaald.
Dus de AOW-er krijgt de helft van het bedrag wat een echtpaar/samenwoning ontvangt en de partner 72 % van die andere helft.

Ik heb 2 jaar geleden een dergelijke berekening met mijn persoonlijke cijfers naar de SVB gestuurd en gevraagd of dit klopte en men heeft dit bevestigd.

Groet,
Ruud

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#8 Bericht door prajak » dinsdag 14 juli 2009, 17:24

Klopt. Maar in veel gevallen heb je de partner hier gevonden en heeft die nimmer in NL gewoond. Maar de uitbreiding kan en dan heb je meer poen iedere maand.

Wat ik me afvraag, als die partner een vrijwillige AOW polis heeft, dan stopt dat toch niet bij overlijden van de NL-er ?? Wordt de AOW-uitkering bij leven van beiden niet gesplitst in een "hij" en een "zij" deel voor het verzekerde deel en het deel wegens gewoond in NL ?

De beste oplossing is een partner te kiezen die heel jong is. Jij 65, partner 16. Dan heb je maximaal. Maar ja, wat ze dan over je gaan roddelen.....

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#9 Bericht door greenthaiway » dinsdag 14 juli 2009, 17:28

dutch schreef:Bedankt Mart,
Had er geen idee van dat e.e.a. zo in elkaar stak.
Had gewoon geen zin in allerlei papperassen, van dan dus Thaise overheid.(dacht ik !)
Verder zal mijn partner niet op deze(mijn) Tabien Baan willen omdat zij eigen huis en grond (plus Tabien Baan) bezit en men slechts op 1 TB mag ingeschreven staan.
Misschien heb ik me drukker gemaakt als noodzakelijk ;) :D
Enfin,zal er dus maar aan beginnen.Als de Nederlandse overheid dan perse meer geld wil uitdelen,het zij zo.
:lol: :D ;)
Misschien heb ik het mis Dutch...
Maar ik dacht dat je alleen voor een toeslag van een partner in aanmerking komt als deze op hetzelfde adres woont.
Getrouwd of samenwonend, de SVB maakt daarin geen onderscheid.
Als jouw vriendin niet officieel op jouw adres woont kun je problemen krijgen bij een eventuele controle.

Grtz
Norman

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW en partnertoeslag

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 juli 2009, 17:35

prajak schreef:Klopt. Maar in veel gevallen heb je de partner hier gevonden en heeft die nimmer in NL gewoond. Maar de uitbreiding kan en dan heb je meer poen iedere maand.

Wat ik me afvraag, als die partner een vrijwillige AOW polis heeft, dan stopt dat toch niet bij overlijden van de NL-er ?? Wordt de AOW-uitkering bij leven van beiden niet gesplitst in een "hij" en een "zij" deel voor het verzekerde deel en het deel wegens gewoond in NL ?

De beste oplossing is een partner te kiezen die heel jong is. Jij 65, partner 16. Dan heb je maximaal. Maar ja, wat ze dan over je gaan roddelen.....
Wat ik me afvraag, als die partner een vrijwillige AOW polis heeft, dan stopt dat toch niet bij overlijden van de NL-er ?? Wordt de AOW-uitkering bij leven van beiden niet gesplitst in een "hij" en een "zij" deel voor het verzekerde deel en het deel wegens gewoond in NL ?
Je betaalt maximaal 10 jaar lang een vrijwillige verzekering voor AOW en ANW. Dat gaat op persoonlijke titel, dus ieder apart. Als je partner geen inkomsten heeft, is de premie voor AOW+ANW ongeveer 500 euro per jaar. Dus na 10 jaar heeft de partner een opbouw van 20 %. Plus de jaren in Nederland. Te ontvangen vanaf de dan geldende AOW-leeftijd.
Als ik eerder zou overlijden dan dat die 10 jaar zijn afgemaakt, kan ze het zelfstandig voortzetten. Maar daar geloof ik niet in, Thai kijken niet verder dan het neusje lang is en een Isaans neusje is erg kort.... :D

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#11 Bericht door dutch » woensdag 15 juli 2009, 02:46

greenthaiway schreef:
dutch schreef:Bedankt Mart,
Had er geen idee van dat e.e.a. zo in elkaar stak.
Had gewoon geen zin in allerlei papperassen, van dan dus Thaise overheid.(dacht ik !)
Verder zal mijn partner niet op deze(mijn) Tabien Baan willen omdat zij eigen huis en grond (plus Tabien Baan) bezit en men slechts op 1 TB mag ingeschreven staan.
Misschien heb ik me drukker gemaakt als noodzakelijk ;) :D
Enfin,zal er dus maar aan beginnen.Als de Nederlandse overheid dan perse meer geld wil uitdelen,het zij zo.
:lol: :D ;)
Misschien heb ik het mis Dutch...
Maar ik dacht dat je alleen voor een toeslag van een partner in aanmerking komt als deze op hetzelfde adres woont.
Getrouwd of samenwonend, de SVB maakt daarin geen onderscheid.
Als jouw vriendin niet officieel op jouw adres woont kun je problemen krijgen bij een eventuele controle.Grtz
Norman
Daar gaan we dus.
Ik krijg problemen bij controle van de SSO, omdat ik een partner heb,die bij me woont en niet opgegeven staat.
Ik krijg problemen bij controle van de SSO omdat ik een partner heb opgegeven die bij me woont maar op haar eigen Tabien Baan ingeschreven staat als eigenares van huis en grond en dat niet wenst te veranderen. :D :lol: :?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#12 Bericht door Mart » woensdag 15 juli 2009, 05:15

Goed dan, ik het partner toeslag, mijn vrouw woont op het zelfde adres en heeft ook nog ergens een huisje ( lees krot ) op haar naam staan. En zo ken ik er een aantal. De SVB vraagt ( sorry vroeg ) destijds alleen of mijn vrouw bij mij woonde, en het antwoord was JA. Of ze eigen inkomen had, antwoord NEEN.
Stuur een verzoek aan SVB om de papieren ( met een digid inlog nummer kan het ook via internet)
http://www.svb.nl
zie ook http://www.digid.nl
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: AOW en partnertoeslag

#13 Bericht door marinusmali » woensdag 15 juli 2009, 05:49

Prajak citaat: "De beste oplossing is een partner te kiezen die heel jong is. Jij 65, partner 16. Dan heb je maximaal. Maar ja, wat ze dan over je gaan roddelen.....

Ja, moet je doen, want dan krijg je ook kindertoeslag als ze naar school gaat tot aan haar 18e jaar!!!! :D :D

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#14 Bericht door Mart » woensdag 15 juli 2009, 06:08

marinusmali schreef:Prajak citaat: "De beste oplossing is een partner te kiezen die heel jong is. Jij 65, partner 16. Dan heb je maximaal. Maar ja, wat ze dan over je gaan roddelen.....

Ja, moet je doen, want dan krijg je ook kindertoeslag als ze naar school gaat tot aan haar 18e jaar!!!! :D :D
Ja in NL, vanaf de geboorte, maar niet in TH !!!!!!!!!!
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#15 Bericht door greenthaiway » woensdag 15 juli 2009, 14:25

marinusmali schreef:Prajak citaat: "De beste oplossing is een partner te kiezen die heel jong is. Jij 65, partner 16. Dan heb je maximaal. Maar ja, wat ze dan over je gaan roddelen.....

Ja, moet je doen, want dan krijg je ook kindertoeslag als ze naar school gaat tot aan haar 18e jaar!!!! :D :D

Hahahahaha, leeghalen die SVB ruif :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”