Werken in NL tijdens VKV-periode

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Werken in NL tijdens VKV-periode

#1 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 juni 2009, 13:31

Het volgende:
Een Thaise vriendin van ons woont in NL met haar NL vriend. Ze is inmiddels in het bezit van de NL nationaliteit. Ze werkt in loondienst bij een Thais massagebedrijf. Echte Thaise massage, geen andere handelingen ;) ! Tenminste, niet in dat pand, wat de masseuses/masseurs met klanten afspreken om daarbuiten te doen moeten ze zelf weten.
Nu wil ze voor zichzelf beginnen. En daarvoor meiden uit Thailand laten komen die al de nodige massage-ervaring hebben. Ze wil snel beginnen dus heeft ze niks aan meiden die eerst nog een cursus voor de taaltoets op de ambassade moeten doen en vervolgens een MVV aanvragen, wat in totaal wel een jaartje duurt.
Dus een VKV en die meiden (en/of jongens/katoey enz.) 3 maanden laten komen. Volgens de IND-site kunnen ze dan ook in loondienst werken, mits de werkgever een TWV oftewel een tewerkstellingsvergunning voor ze heeft.
Ik weet niet of ze die zo makkelijk krijgt, want er wordt toch altijd met enige argwaan naar Thaise massage-inrichtingen gekeken. Gemeenten hebben de mogelijkheid om het aantal sexintichtingen op hun grondgebied te reguleren middels een vergunningenbeleid. Dus moet de eigenaresse aannemelijk maken dat het niet daarom gaat.

Ik vraag me af of er enige ervaring van forumleden is op dit gebied of dat leden in ieder geval nuttige tips hebben.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#2 Bericht door Jim » dinsdag 30 juni 2009, 17:11

Wanneer hebt u een tewerkstellingsvergunning nodig?

U zoekt naar buitenlandse werknemers. Bijvoorbeeld omdat u in Nederland geen personeel kunt vinden. Dan bent u verplicht om eerst te zoeken in Europa. Vindt u ook daar geen personeel en gaat u op zoek naar werknemers buiten Europa, dan hebt u meestal een tewerkstellingsvergunning (TWV) nodig.
weinig kans hoor.
legaal werken zonder verblijfsvergunning is maar voor heel weinig niet-europeanen weg gelegd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#3 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 30 juni 2009, 20:09

Volgens mijn bescheiden mening kun je dat wel vergeten. Tewerkstellingvergunningen worden alleen afgegeven in bijzondere gevallen en voor speciale omstandigheden bijvoorbeeld in geval het Westland geen tomatenplukkers kan krijgen dan wordt er een blik Oost-Europeanen opengetrokken en die krijgen een TWSV.
Of een specialiteiten-restaurant die een kok nodig heeft voor hele speciale gerechten en die in NL niet te vinden is, dan kun je ook een TWSV aanvragen.
Voor massage kun je het vergeten. Blijft voor haar over het zoeken naar meiden met de juiste verblijfspapieren en zo opstarten. Illegaal komt nog steeds voor maar is zeker af te raden i.v.m. de hoge boetes die er aan kleven. Bovendien is het in dienst hebben van illegalen een misdrijf. Dit geldt ook voor iemand die hier op een 3 maanden vakantie visum weliswaar legaal verblijft, aan het werk gaat, wat dus illegaal is.
Ze zou zelf ergens kunnen beginnen en dan langzaam uitbreiden. Als de zaak goed is komen de klanten vanzelf dus ook meer meiden om geld te verdienen. Als ik haar zie zal ik het haar uitleggen. :mrgreen:
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 01 juli 2009, 03:35

Wouter_Udon schreef:Volgens mijn bescheiden mening kun je dat wel vergeten. Tewerkstellingvergunningen worden alleen afgegeven in bijzondere gevallen en voor speciale omstandigheden bijvoorbeeld in geval het Westland geen tomatenplukkers kan krijgen dan wordt er een blik Oost-Europeanen opengetrokken en die krijgen een TWSV.
Of een specialiteiten-restaurant die een kok nodig heeft voor hele speciale gerechten en die in NL niet te vinden is, dan kun je ook een TWSV aanvragen.
Voor massage kun je het vergeten. Blijft voor haar over het zoeken naar meiden met de juiste verblijfspapieren en zo opstarten. Illegaal komt nog steeds voor maar is zeker af te raden i.v.m. de hoge boetes die er aan kleven. Bovendien is het in dienst hebben van illegalen een misdrijf. Dit geldt ook voor iemand die hier op een 3 maanden vakantie visum weliswaar legaal verblijft, aan het werk gaat, wat dus illegaal is.
Ze zou zelf ergens kunnen beginnen en dan langzaam uitbreiden. Als de zaak goed is komen de klanten vanzelf dus ook meer meiden om geld te verdienen. Als ik haar zie zal ik het haar uitleggen. :mrgreen:
Ha die Wouter, je weet al precies om wie het gaat :D :D :D !. Ja, ze heeft mijn vrouw en mij gevraagd om informatie en ze denkt dat het allemaal wel kan, maar ze is redelijk eigenwijs.
Gelukkig hoorde ik net dat ze inderdaad van plan is om de zaak samen met een legaal in NL verblijvende vriendin te beginnen en die uit te breiden. Maar als het goed gaat wil ze toch meiden uit Thailand laten komen. Je weet wel, ze hebben in Thailand vriendinnen en die hebben weer vriendinnen en die willen allemaal wel in farangenland gaan werken en op die manier ook aan de man komen. En hoe komen die nou weer aan een MVV..... Ik denk dat haar vriend M., die het hele idee maar zozo vindt, zich garant moet stellen en die meiden uitnodigen? En dan nog, minister Van der Laan heeft onlangs in de Kamer al verklaard dat Thaise bruiden de ergste zijn :cry: :twisted ! Dus zal een MVV een zware dobber worden verwacht ik.

Groet,
Ruud

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#5 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 01 juli 2009, 07:50

RuudThai schreef:
Wouter_Udon schreef:Volgens mijn bescheiden mening kun je dat wel vergeten. Tewerkstellingvergunningen worden alleen afgegeven in bijzondere gevallen en voor speciale omstandigheden bijvoorbeeld in geval het Westland geen tomatenplukkers kan krijgen dan wordt er een blik Oost-Europeanen opengetrokken en die krijgen een TWSV.
Of een specialiteiten-restaurant die een kok nodig heeft voor hele speciale gerechten en die in NL niet te vinden is, dan kun je ook een TWSV aanvragen.
Voor massage kun je het vergeten. Blijft voor haar over het zoeken naar meiden met de juiste verblijfspapieren en zo opstarten. Illegaal komt nog steeds voor maar is zeker af te raden i.v.m. de hoge boetes die er aan kleven. Bovendien is het in dienst hebben van illegalen een misdrijf. Dit geldt ook voor iemand die hier op een 3 maanden vakantie visum weliswaar legaal verblijft, aan het werk gaat, wat dus illegaal is.
Ze zou zelf ergens kunnen beginnen en dan langzaam uitbreiden. Als de zaak goed is komen de klanten vanzelf dus ook meer meiden om geld te verdienen. Als ik haar zie zal ik het haar uitleggen. :mrgreen:
Ha die Wouter, je weet al precies om wie het gaat :D :D :D !. Ja, ze heeft mijn vrouw en mij gevraagd om informatie en ze denkt dat het allemaal wel kan, maar ze is redelijk eigenwijs.
Gelukkig hoorde ik net dat ze inderdaad van plan is om de zaak samen met een legaal in NL verblijvende vriendin te beginnen en die uit te breiden. Maar als het goed gaat wil ze toch meiden uit Thailand laten komen. Je weet wel, ze hebben in Thailand vriendinnen en die hebben weer vriendinnen en die willen allemaal wel in farangenland gaan werken en op die manier ook aan de man komen. En hoe komen die nou weer aan een MVV..... Ik denk dat haar vriend M., die het hele idee maar zozo vindt, zich garant moet stellen en die meiden uitnodigen? En dan nog, minister Van der Laan heeft onlangs in de Kamer al verklaard dat Thaise bruiden de ergste zijn :cry: :twisted ! Dus zal een MVV een zware dobber worden verwacht ik.

Groet,
Ruud

Ik denk niet dat haar vriend zich garant zal stellen om dames vanuit Thailand op een MVV hierheen te halen.
En als hij het al van plan zou zijn dan kan dit maar voor 1 dame en dat schiet ook niet echt op. Het beste is gewoon hier in NL zoeken; er zijn er genoeg.
Live your dream, don't dream your life.

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 150
Lid geworden op: dinsdag 14 april 2009, 08:03

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#6 Bericht door joris » woensdag 01 juli 2009, 10:57

het ideen is natuurlijk goed . in een thaise massage salon horen nu eenmaal thaise dames.
toch vind ik het goed dat de nederlande regering hier voorzichtig mee is.
en een tomaten plukker komt in een iets ander leven terecht dan een massage dame, ook al is het nog zo'n nette zaak.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#7 Bericht door Wereldvreemd » zondag 05 juli 2009, 17:17

Er wordt al de specialiteitenkok aangehaald en dat principe geldt voor alle vakgebieden waarvoor een unieke ervaring/achtergrond benodigd is, welke niet binnen de EU voorhanden is. Allereerst moet je vriendin beginnen met een zoekopdracht te plaatsen binnen de EU en volgens mij via het UWV (voormalig CWI). Deze zoekopdracht moet minimaal 6 maanden uitgestaan hebben. Voor meer informatie kun je op werk.nl terecht.

De kans om meer dan 1 Thaise masseur/masseuse te vinden die binnen de EU zonder werk zit, lijkt mij erg klein en anders is het een prutser. Theoretisch zou het dus mogelijk moeten zijn om voor een Thaise massagesalon een werkvergunning te krijgen. Alleen zullen de Thaise dames en mannen wel moeten kunnen aantonen over de nodige vakkennis te beschikken en dus diploma's moeten overleggen.

Ik denk niet dat het plan kansloos is, maar een hele, heeeele goede voorbereiding is een must.
- -

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Werken in NL tijdens VKV-periode

#8 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 30 juli 2009, 10:52

Een Thaise masseuse met diploma's is een kenniswerkster niet ? Vind je niet in Europa.
Alleen het salaris wat eraan verbonden moet zijn volgens de NL wet is een beetje hoog niet ?
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”