medio 2009 nieuwe paspoorten

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

medio 2009 nieuwe paspoorten

#1 Bericht door carpediem » dinsdag 19 mei 2009, 10:48

Er worden medio 2009 nieuwe paspoorten geitroduceerd met vingerafdruk en meerdere veiligheidsmaatregelen. Een beperkt aantal consulaten kunnen ze dan uitgeven.
Bangkok zal daar wel bij zijn gezien de vele Nederlanders hier.
Een paar dagen zullen geen paspoorten uitgegeven worden.

http://www.wereldexpat.nl/nl/wonen/veil ... paspoorten
pluk de dag (carpediem)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#2 Bericht door printen44 » dinsdag 19 mei 2009, 15:49

Het "nieuwe" paspoort krijg in de chip vingerafdrukken. Door deze vernieuwing kunnen er geen paspoorten meer worden uitgegeven in de plaatsen waar nu regelmatig de Nederlandse Ambassade " spreekuur" houdt, zoals Chiang Mai en Phuket.

Voor het aanvragen van een paspoort met je naar Bangkok. De "vernieuwing" gaat september in.

Dit volgens een medewerker van de ambassade en ook in de nieuwsbrief van de Ambassade is dat geplaatst.

Overigens, het uiterlijk van het paspoort blijft hetzelfde. De chip is een contactloze chip die in de personalisatie pagina, de "harde kaart", verwerkt is.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#3 Bericht door jumbo » woensdag 20 mei 2009, 08:47

Moet je je huidige paspoort laten vervangen of krijg je het nieuwe paspoort indien je komt vernieuwen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#4 Bericht door printen44 » woensdag 20 mei 2009, 13:48

Je krijgt altijd een nieuw paspoort. Het verlengen van paspoorten is met het wegdoen van het "zwarte vod" ook afgeschaft. Wanneer je in Bangkok een nieuw paspoort aanvraagt, staat er in de eerste pagina na de personalisatie pagina een paragraaf dat het nieuwe paspoort een vervanging is van het oude paspoort met het nummer van het oude paspoort. Dit is om de visums van het oude paspoort naar het nieuwe paspoort over te brengen. Ik kreeg twee maanden geleden mijn nieuw paspoort, mijn oude werd ongeldig gemaakt, ik ging naar Immigration Mae Sai en mijn jaarvisum werd keurig overgeschreven in mijn nieuw paspoort.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#5 Bericht door RuudThai » woensdag 20 mei 2009, 15:04

jumbo schreef:Moet je je huidige paspoort laten vervangen of krijg je het nieuwe paspoort indien je komt vernieuwen...
Nee hoor, dat is nooit zo. Je huidige paspoort mag worden gebruikt tot einde geldigheidsduur. Dus pas bij vernieuwing krijg je het nieuwe model.

Groet,
Ruud

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#6 Bericht door printen44 » woensdag 20 mei 2009, 18:07

Sorry, ik begreep de vraagstelling niet helemaal. Uiteraard blijf je paspoort geldig aan tot de geldigheidsdatum van je paspoort. Ik dacht dat de schrijven bedoelde dat een paspoort verlengd zou worden. Er veranderd niets aan het uiterlijk van het paspoort dat in september uitgegeven wordt.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#7 Bericht door elst99 » donderdag 28 mei 2009, 13:28

Dat het geldig blijft tot de einddatum is niet in alle gevallen waar. Is het paspoort niet meer 6 maanden geldig als je Thailand verlaat, moet je het voor vertrek al vernieuwen. In ons geval dus bijna een jaar eerder. Het jaarvisum moet in de plaats waar het uitgegeven is overgeschreven worden in ons geval, dat kan niet meer op het consulaat.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#8 Bericht door greenthaiway » donderdag 28 mei 2009, 14:49

printen44 schreef:Je krijgt altijd een nieuw paspoort. Het verlengen van paspoorten is met het wegdoen van het "zwarte vod" ook afgeschaft. Wanneer je in Bangkok een nieuw paspoort aanvraagt, staat er in de eerste pagina na de personalisatie pagina een paragraaf dat het nieuwe paspoort een vervanging is van het oude paspoort met het nummer van het oude paspoort. Dit is om de visums van het oude paspoort naar het nieuwe paspoort over te brengen. Ik kreeg twee maanden geleden mijn nieuw paspoort, mijn oude werd ongeldig gemaakt, ik ging naar Immigration Mae Sai en mijn jaarvisum werd keurig overgeschreven in mijn nieuw paspoort.

Goede info :mrgreen:
Mijn paspoort verloopt op 27 Maart 2011, ik ga een nieuwe pas aanvragen medio 2010.
Dan zit ik i.i.g. safe wat tijd betreft, vroeg mij al af hoe het zou gaan met het dan geldige visum in het huidige aspoort m.b.t. een overzetting.
Door dit bericht weet ik van de hoed en de rand :D

Groet,
Norman

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#9 Bericht door Sert » donderdag 28 mei 2009, 17:00

Sluit Nederland zich dan ook eindelijk eens aan bij de rest van Europa en worden ook NL-paspoorten 10 jaar geldig? Kan ik tenminste eens zonder problemen een nieuw 3-jaar visum halen.

En wat staat er nu precies in die chip? Waar wordt je vingerafdruk nog meer opgeslagen? En wie hebben er allemaal toegang tot die gegevens?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#10 Bericht door Jim » donderdag 28 mei 2009, 19:38

Sert schreef:En wie hebben er allemaal toegang tot die gegevens?
een ieder met een rfid scanner die bij jou in de buurt staat.
of een bermbom die alleen afgaat bij nederlanders oid..

de mogelijkheden zijn legio.

http://webwereld.nl/nieuws/42291/rfid-p ... ekken.html
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 29 mei 2009, 04:18

elst99 schreef:Dat het geldig blijft tot de einddatum is niet in alle gevallen waar. Is het paspoort niet meer 6 maanden geldig als je Thailand verlaat, moet je het voor vertrek al vernieuwen. In ons geval dus bijna een jaar eerder. Het jaarvisum moet in de plaats waar het uitgegeven is overgeschreven worden in ons geval, dat kan niet meer op het consulaat.
Als je een visumstempel in je paspoort hebt dan is het geen probleem kan je gewoon weer binnenkomen.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#12 Bericht door printen44 » vrijdag 29 mei 2009, 08:59

Dat zijn prachtige artikelen die geschreven zijn over de chip van het paspoort. Maar de meeste zaken kloppen nooit in dit soort artikelen.

Slecht een zaak klopt: Het is een contactloze chip. Met een apparaat zou je in theorie de gegevens van die chip kunnen bemachitgen. Je valt dan wel op want je moet er dichtbij staan met je apparatuur om het te scannen, als je paspoort door de paspoortbeampte in het apparaat gezet wordt. De gegevens in de chip zijn "encrypt", dus zou je een apparaat moeten hebben die deze code moet kraken. Stel dat je die kan kraken, dan moet je een paspoort maken. Apparatuur om een Nederlands paspoort te maken kost een vermogen. Het is niet het drukken, maar het maken van de "harde kaart" dat moeilijk is. Tevens zou je de "vertrouwelijke" echtheidskenmerken moet weten om dat paspoort "echt" te laten zijn. Dat in het verleden vervalsingen zijn aangetroffen, niet met het nieuwe paspoort overigens,, is gewoon omdat de echtheidskenmerken van een echte paspoort er niet in zaten, anders zouden ze nooit als een vervalsing aangetroffen kunnen zijn.

Al deze artikelen, de Telegraaf is daar een meester in, over het paspoort zijn van journalisten die de ballen verstand hebben van hoe een paspoort ontwikkeld en geproduceerd wordt.

Het Nederlands paspoort is een van de meest beveligde paspoorten ter wereld. Het Nederlands bedrijf dat de paspoorten produceert, produceert tevens de paspoorten van diverse andere Europese landen. Het bedrijf is toonaangevend in de wereld van ID-Documenten.

Dat een Nederlands Paspoort maar 5 jaar geldig is, heeft een goede reden. De ontwikkelaars van beveiligingen (echtheidskenmerken) moeten vervalsers en fraudeurs steeds voor blijven. Zeker in dit electronisch tijdperk. In vijf jaar gebeurt er in de wereld van ID-Documenten heel wat. Tien jaar dezelfde pas hebben, betekend wel dat het in 10 jaar totaal verouderd is wat de echheidskenmerken betreft. Het paspoort is een reisdocument, maar ook tevens een Identificatie-document. De Staat die het paspoort uitgeeft geeft de garantie aan de bevoegde autoriteiten dat de houder van het paspoort ook diegene is die in het paspoort vermeld staat. Daarom wordt er aan het Paspoort zoveel aan beveiliging gedaan. Maar een 100% beveiliging bestaat niet. Daarom wordt er constand nieuw technieken ontwikkeld om een zo groot mogelijke beveiliging te krijgen.

De chip kan worden afgelezen door een bevoegde beampte die de apparatuur voor het aflezen van de chip bezit. Die beampte kan daardoor vast stellen dat diegene die het paspoort aanbiedt ook diegene is die in het paspoort vermeld staat. Als je de grens over wilt gaan, bv. tussen Namibie en Botswana bij Gobabis, dan staat daar een sinkplaten gebouwtje met een telefoon. Je belt en naar een halfuurtje komt de grensbeampte met zijn stempels naar dat hokje, bekijkt je paspoort, geeft er een stempel op en je kan verder. Voor zo'n bevoegde beampte is de chip met vingerafdrukken geen kwestie. :lol:

Al deze beveiligingen van de laatste jaren zijn in principe afgedwongen door de Verenigde Staten nar aanleiding van 9-11. Daar zijn ze panisch geworden.b.t. het toelaten van vreemdelingen in hun land. Ook dat ieder, de jongste baby incluis, een eigen paspoort moet hebben, komt uit hun koker.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#13 Bericht door RuudThai » vrijdag 29 mei 2009, 12:32

Sert schreef: En wat staat er nu precies in die chip? Waar wordt je vingerafdruk nog meer opgeslagen? En wie hebben er allemaal toegang tot die gegevens?
Wat staat er nu precies in die chip, vraag je!
Wel, waarschijnlijk voorlopig alleen de gegevens die op de pagina van de persoonsgegevens staan, dus ook de foto en de vingerafdruk.
Maar het is uit te breiden met de gegevens uit de Justitiële Informatiedienst (strafblad, achterstallige boetes, alimentatie-achterstand enz.), Belastingdienst, AIVD, bankgegevens, geneeskundig dossier, opleidingsgegevens, banen en bijbanen, creditcardgegevens en -gebruik, reisgedrag, koopgedrag, politieke voorkeur, sexuele voorkeur, ras, geloof enz.enz. ;) ;) ;) :D :D :ugeek: :ugeek: :mrgreen: :mrgreen:
Big Brother is watching you! Allerlei bestanden zijn te koppelen!
Maar als Big Brother in Amerika iets wil hebben uit het bovenstaande pakketje, dan weet ik niet of de EU c.q. Nederland dat kan weerstaan. Amerika zegt dan doodleuk dat iemand zonder dat gegeven de VS niet binnenkomt en wat moet je dan?
Ach, een beetje ironie moet kunnen en zo'n vaart zal het vast niet lopen.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#14 Bericht door Ben » vrijdag 29 mei 2009, 12:44

RuudThai schreef:
Sert schreef: En wat staat er nu precies in die chip? Waar wordt je vingerafdruk nog meer opgeslagen? En wie hebben er allemaal toegang tot die gegevens?
Wat staat er nu precies in die chip, vraag je!
Wel, waarschijnlijk voorlopig alleen de gegevens die op de pagina van de persoonsgegevens staan, dus ook de foto en de vingerafdruk.
Maar het is uit te breiden met de gegevens uit de Justitiële Informatiedienst (strafblad, achterstallige boetes, alimentatie-achterstand enz.), Belastingdienst, AIVD, bankgegevens, geneeskundig dossier, opleidingsgegevens, banen en bijbanen, creditcardgegevens en -gebruik, reisgedrag, koopgedrag, politieke voorkeur, sexuele voorkeur, ras, geloof enz.enz. ;) ;) ;) :D :D :ugeek: :ugeek: :mrgreen: :mrgreen:
Big Brother is watching you! Allerlei bestanden zijn te koppelen!
Maar als Big Brother in Amerika iets wil hebben uit het bovenstaande pakketje, dan weet ik niet of de EU c.q. Nederland dat kan weerstaan. Amerika zegt dan doodleuk dat iemand zonder dat gegeven de VS niet binnenkomt en wat moet je dan?
Ach, een beetje ironie moet kunnen en zo'n vaart zal het vast niet lopen.


Groet,
Ruud
Amerika zegt dan doodleuk dat iemand zonder dat gegeven de VS niet binnenkomt en wat moet je dan?
Niet naar Amerika gaan :ugeek:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#15 Bericht door RuudThai » vrijdag 29 mei 2009, 12:55

Ben schreef:
Amerika zegt dan doodleuk dat iemand zonder dat gegeven de VS niet binnenkomt en wat moet je dan?
Niet naar Amerika gaan :ugeek:
Hèhèhè, inkoppertje Ben? ;) :lol: :D

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”