Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#16 Bericht door Soi 24 » dinsdag 05 mei 2009, 22:45

Phuket is zoals eerder opgemerkt echt het ergste op dit gebied. Ik ken zo' n beetje de trucjes om deze lieden te ontlopen/vermijden maar zelfs dan nog loop ik in Phuket vaak tegen mijn tolerantiegrens aan. Dan wordt ik altijd een beetje uitgelachen door mijn (thaise) vriendin die iets opmerkt in de sfeer van "jongen waar maak jij je toch druk over?". De Thaise opvatting is dat die mensen gewoon hun werk doen en dat je ze dus die gelegenheid moet geven. "Mai khrap" of beter zelfs nog "Kob Khun Khrap" (nog meer respect) is inderdaad het meest effectief.

Maar met een Thaise partner wordt het nog leuker. Als geroutineerde Thailandganger weet ik die lieden goed uit mijn buurt te houden. Maar dan komt fase 2, ze proberen het gewoon nog een keer in het Thais tegen mijn vriendin, die de mannen dan nog vriendelijk te woord gaan staan....... :x Immers Thais onder elkaar dat is natuurlijk betere koek........... :evil:

Komt er zo'n tuk-tuk-figuur op je af met het bekende "where you go?" waarop ik hem laat weten dat hem dat geen ene moer aangaat. Vervolgens stelt ie dezelfde vraag aan mijn vriendin die nog even dolenthousiast gaat vertellen waar we heen gaan............. :shock: .........

Moraal van dit verhaal: je realiseren dat je in Thailand bent en niet in NL gewoon niet druk maken en vriendelijk bedanken en vooral niet bijdehand gaan doen. Het argument dat dit slecht is voor het toerisme houdt echt geen stand, want jij wilt niet weten wat ze daar verkopen...........
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#17 Bericht door Nimnuan » woensdag 06 mei 2009, 00:17

Soi 24 schreef:Komt er zo'n tuk-tuk-figuur op je af met het bekende "where you go?" waarop ik hem laat weten dat hem dat geen ene moer aangaat. Vervolgens stelt ie dezelfde vraag aan mijn vriendin die nog even dolenthousiast gaat vertellen waar we heen gaan............. :shock: .........
:D :D :D :D tja dan is het even geduld opbrengen, zoals bij meerdere dingen in Thailand ;)
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

annev
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 78
Lid geworden op: dinsdag 30 oktober 2007, 15:02

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#18 Bericht door annev » woensdag 06 mei 2009, 06:54

Gewoon heel verbaasd kijken en in het nederlands antwoorden dat je er geen snars van begrijpt. Helpt ook wel eens.
Verder zijn het niet de Thai zelf die "extreem" opdringerig zijn.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#19 Bericht door marinusmali » woensdag 06 mei 2009, 10:22

Oh mr.carpediem, ik weet wat je bedoeld!!!
Je moet kijken als een blik zure haring!!! :lol:

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#20 Bericht door Manuel » woensdag 06 mei 2009, 10:27

Er is maar 1 reden waarom de verkopers je aanspreken, hand geven etc. Dat is je aandacht te krijgen. Of dat nu positieve of negatieve aandacht is, indien je terug spreekt, hand geeft of gewoon nee zegt, ze krijgen hun aandacht.
Dus, wat ik normaal altijd doe, ik zie ze niet, ik hoor ze niet, ik kijk ze niet aan, ik geef geen handen en indien ze in de weg staan doe ik alsof ze er niet zijn zodat zij opzij zullen gaan. Is dit onbeleeft? Nee, niet in mijn ogen. Het zel een beetje gewenning zijn maar daarna maakt het je leven makkelijker....

Patong zonder TT&T zou mooi zijn!!!! (Tuk Tuk, Tailors en Time share)

BIRD
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 60
Lid geworden op: donderdag 26 februari 2009, 10:07

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#21 Bericht door BIRD » woensdag 06 mei 2009, 12:13

Ik probeer ook altijd niet te reageren of net te doen alsof ik doof ben, maar dan hoor je ook wel eens achter je rug dat je nog wordt uitgescholden ook in thais of een andere taal.
Op koh samui zit het ook vol met dit soort vervelende verkopers, voornamelijk indiërs die kleding verkopen.

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 21:17
Locatie: Phayao

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#22 Bericht door Jack » woensdag 06 mei 2009, 16:16

Vervolgens stelt ie dezelfde vraag aan mijn vriendin die nog even dolenthousiast gaat vertellen waar we heen gaan............. .........
Dit gedrag herken ik, doet mijn vrouw ook. Ik moet dan telkens moeite doen om mijn Jai Jen te behouden. Ik kom dit soort vervelende lui eigenlijk alleen maar tegen op de internationale luchthaven. In Phuket ben ik een jaar of 15 twee keer geweest en toen viel het mij juist op dat de verkopers minder irritant waren dan op de stranden van de Middellandse zee, die donkere Afrikanen met hun prullaria. Kennelijk is het sindsdien erger geworden.
Homo sapiens non urinat in ventum

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#23 Bericht door marceziani » woensdag 06 mei 2009, 17:43

Het is de afgelopen drie jaar erger geworden. Als je vriendelijk 'Mai auw khrap' zegt, krijg je zeer bijdehante Thaise opmerkingen naar je hoofd geslingerd. Is mij twee keer gebeurd in april jongstleden, daarna heb ik de verkopers gewoon voortaan genegeerd. Je moet dus vooral niet beleefd zijn. Ook de Thai doen er vrolijk aan mee, sterker nog bij mij waren het de Thai die tot twee keer toe een bijdehante opmerking plaatsten. 'Jij hebt ook een Thaise vrouw genomen, dus je moet ook maar gewoon even een Tuk Tuk nemen', was het antwoord van een Thaise Tuk Tuk chauffeur, nadat ik beleefd zei dat ik geen Tuk Tuk wilde. De tweede keer weet ik niet precies wat er geroepen werd. Wat dat betreft is het Noorden en het Noordoosten van Thailand een verademing. Een heel andere mentaliteit dat in het Zuiden, krijg ik steeds meer de indruk.

Aangezien Phuket zo'n mooi eiland is, kom ik er graag. Prachtig om met een brommertje het eiland rond te crossen, van mooie uitzichten te genieten op mooie verlaten tropische strandjes. Ik stoor me er verder niet zo aan, alleen is het jammer dat de Thaise gemoedelijkheid op die manier geweld aan wordt gedaan door enkele individuen.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#24 Bericht door soulwy » vrijdag 08 mei 2009, 03:41

Wat Marzeciani zegt onderstreep ik. Chiang Rai was ok, maar centraal Thailand in de grotere steden was het heel vervelend.
Ik heb daar geleerd om niet vriendelijk te zijn en om onvriendelijk te kijken. Dat valt niet mee hoor.
Standaard heb ik knaloranje oordoppen in, zonnebril en -hoed op, en dat werkt ook afstandelijk (mijn zintuigen werken extreem goed, vandaar...Maar mijn outfit is ook goed tegen opdringerige verkopers ;)
Mai ao en een handgebaar "ga weg" wil ook nog wel eens helpen.

En ik heb nog wel een Aziatisch aandoenend uiterlijk, ik kan alleen maar indenken hoe erg het is voor een blanke toerist.
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#25 Bericht door marinusmali » vrijdag 08 mei 2009, 04:20

Geacht waardig "lid"??? Soulwy, ik vind lid een raar woord daar u een vrouw bent en dus geen man. :ugeek: Hm hm.
Daarbij bent u puur Aziatische dus u hoeft geen gezicht bedekkingen te dragen, want dan heeft u totaal geen last van al die opdringerige verkopertjes want u look like Thai, wat ik uit ervaring heb gezien toen u even in Hua Hin was. U heeft bovendien die zelfde lieve Aziatische glimlach, dus een onbedekt gezicht zal je geen last bezorgen.

Een algemene opmerking:

Er zijn van die leuke elektrische apparaatjes die agressief verkopertjes direct doet stoppen met opdringerig praten.
Hm een leuk hebbedingentje :D

Dus farangs koop deze dingentjes massaal!!!! Kosten ongeveer 500 bath!!!

Veel plezier, en groeten van een volwaardig "lid" en ....kenner.

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#26 Bericht door soulwy » vrijdag 08 mei 2009, 05:06

Haha...kun je nagaan, zelfs ik had last van verkopers!

En mensen, wat meneer Mali adviseert raad ik af! Het barbecuen van verkopers kan levensgevaarlijk zijn wanneer blijkt dat de verkoper een Thaiboxer is of aan karate doet! Dus gewoon nors kijken en negeren. Zo nodig afblaffen. Woef.
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#27 Bericht door Manos » vrijdag 15 mei 2009, 22:37

Die kleermakers kunnen heel erg zijn vandaar op vraag of ik een maatpak wilde antwoorde ik die vervelende kerel of hij me een duikpak kon maken dus die kerel was even van zen stuk en ik ondertussen 5 meter verder :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#28 Bericht door Kees » zaterdag 16 mei 2009, 09:26

Manos schreef:Die kleermakers kunnen heel erg zijn vandaar op vraag of ik een maatpak wilde antwoorde ik die vervelende kerel of hij me een duikpak kon maken dus die kerel was even van zen stuk en ik ondertussen 5 meter verder :mrgreen:
Heeft U ook ondertiteling hierbij ;)
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Patong Beach, Koh Phuket, hoe om te gaan met verkopers?

#29 Bericht door marinusmali » zaterdag 16 mei 2009, 09:58

Als een van die tuktuk mannen op ons afkomt met de opmerking:"Where you going and you like a tuktuk?", dan haal ik mijn autosleuteltjes uit mijn broekzak, schud ze even voor hun ogen en zeg:"You see?, I have a car!!!".
Resultaat? Geen vragen meer, hoewel mijn Thaise vrouw dan nog altijd wat mompelt tegen hen :D

Adivies? Al heb je geen auto, zorg altijd dat je sleutels op zak hebt, al is het van je bromfiets. :lol:

Ik vraag mij af, of je dat ook met je kleding moet doen, door ze gewoon uit te trekken en dan te zeggen dat je al kleding hebt, natuurlijk levert dat leuke plaatjes op van vrouwen....maar ook van mannen!!! :P :shock: :oops: :D

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”