H1N1 griepvirus in ZO Azie

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

H1N1 griepvirus in ZO Azie

#1 Bericht door carpediem » donderdag 30 april 2009, 02:29

http://www.bangkokpost.com/news/local/1 ... -fight-flu

WHO: alarmfase griep naar 5
De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft woensdagavond de alarmfase voor de Mexicaanse griep verhoogd. Er is nu sprake van alarmfase 5, de laatste fase voordat gesproken kan worden over een pandemie.

Nederland en Thailand zijn nog gevrijwaard van H1N1 griepvirus. Hoe lang nog?

Het lijkt erop dat Thailand wel adequate maatregelen neemt ter preventie.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#2 Bericht door jumbo » donderdag 30 april 2009, 02:33

Kwestie van tijd, dan is het ook hier.
Toerisme en zakenleven is zo internationaal geworden dat dit soort dingen gewoon niet meer te beheersen zijn, reis- en importverboden komen dan aan de orde, de volgende economische domper...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 30 april 2009, 05:53

Vanmorgen zag ik op NOVA een Nederlandse viroloog (naam ben ik alweer kwijt) de hele zaak relativeren. Hij zei dat het gewone jaarlijks terugkerende - maar wel telkens andere - influenzavirus in Nederland ook honderden slachtoffers maakt. En dit is weer een volgende variant waartegen met gemak een vaccin kan worden ontwikkeld waarmee de risicogroepen kunnen worden ingespoten. Het leek hem in ieder geval geen Spaanse griep te worden. En mondkapjes dragen geeft geen bescherming want virussen zijn zo klein dat ze gemakkelijk door zo'n kapje heendringen.
Hij duidde ook op de economische belangen van de medicijnindustrie die graag een hype maken van deze griep. De verkoop van de vaccins is een miljardenzaak..... :(
Ik ben nogal nuchter dus ik maak me ook niet druk om dit virus. Mensen die er aan overlijden hebben meestal al een zwakke gezondheid of een slecht afweersysteem. En volgens mij ben ik aardig gezond, net als mijn gezin.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#4 Bericht door dirk » donderdag 30 april 2009, 06:36

RuudThai schreef: Ik ben nogal nuchter dus ik maak me ook niet druk om dit virus. Mensen die er aan overlijden hebben meestal al een zwakke gezondheid of een slecht afweersysteem. En volgens mij ben ik aardig gezond, net als mijn gezin.
Volgens de diverse media zijn bijna alle mensen die zijn overleden in Mexico aan het virus tussen de 20 en 40 jaar oud.
Maar misschien hadden die een zwakke gezondheid/afweersysteem.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#5 Bericht door carpediem » donderdag 30 april 2009, 06:46

Voorlopig hou ik me maar aan de uitspraken en adviezen van de WHO. Alhoewel ik niet uitsluit dat een enkele nedelandse professor wel gelijk kan hebben is er bij de WHO besluitvorming op kennis dan meer dan een persoon.
pluk de dag (carpediem)

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#6 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 30 april 2009, 10:18

dirk schreef:Volgens de diverse media zijn bijna alle mensen die zijn overleden in Mexico aan het virus tussen de 20 en 40 jaar oud.
Maar misschien hadden die een zwakke gezondheid/afweersysteem.
Dit virus tast vooral de luchtwegen aan. De meeste dodelijke slachtoffers vallen dan ook in gebieden met zware luchtverontreiniging. Mexico-stad is een topper in verontreinigde lucht.

Tel daar bij op dat de genoemde categorie over straat gaat, in files staan om op hun werk te komen en je weet dat zij dus de zwaarst aangetaste longetjes hebben.

Misschien een idee om nog even snel te gaan stoppen met roken?
- -

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#7 Bericht door Jim » donderdag 30 april 2009, 11:19

RuudThai schreef:Vanmorgen zag ik op NOVA een Nederlandse viroloog (naam ben ik alweer kwijt) de hele zaak relativeren. Hij zei dat het gewone jaarlijks terugkerende - maar wel telkens andere - influenzavirus in Nederland ook honderden slachtoffers maakt.
ja idd.
elk jaar gaan er 500.000 mensen dood aan de gewone griep.
Flu spreads around the world in seasonal epidemics, resulting in the deaths of hundreds of thousands annually.
http://en.wikipedia.org/wiki/Influenza


er is ook nog geen enkel varken gevonden met deze griep.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#8 Bericht door Bean » donderdag 30 april 2009, 11:30

Jim schreef:
RuudThai schreef:Vanmorgen zag ik op NOVA een Nederlandse viroloog (naam ben ik alweer kwijt) de hele zaak relativeren. Hij zei dat het gewone jaarlijks terugkerende - maar wel telkens andere - influenzavirus in Nederland ook honderden slachtoffers maakt.
ja idd.
elk jaar gaan er 500.000 mensen dood aan de gewone griep.
Flu spreads around the world in seasonal epidemics, resulting in the deaths of hundreds of thousands annually.
http://en.wikipedia.org/wiki/Influenza


er is ook nog geen enkel varken gevonden met deze griep.
Toch wel

http://www.bild.de/BILD/news/2009/04/30 ... scher.html
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#9 Bericht door marceziani » donderdag 30 april 2009, 11:44

Dat stukje in Bild is er alleen op gericht op de angst onder de bevolking aan te wakkeren. Zeg maar gerust de Telegraaf van Duitsland.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#10 Bericht door carpediem » donderdag 30 april 2009, 12:34

MEXICAN HUMAN FLU
Steps taken to prevent outbreak

BANGKOK: -- In a bid to prevent Mexican Human Flu outbreak here, Bangkok Metropolitan Administration (BMA) is going to hand out 100,000 facemasks to taxi drivers and foreign tourists tomorrow.

"Taxi drivers should wear facemasks while driving for their passengers," Deputy Bangkok Governor Dr Malinee Sukavejworakit said yesterday.

She said Bangkok Governor MR Sukhumbhand Paribatra would give free face masks via taxi cooperatives and guesthouses.

Malinee added that she had already instructed all district offices in Bangkok to keep extra surveillance over hotels, guesthouses, and tourist hangouts.

Entrepreneurs in tourist zones are expected to contact the city administration's SRRT centre via 023541836 or the Public Health Ministry's 1669 Hotline around the clock if they suspect any tourist of getting the Mexican Human Flu.

The infected people will have flulike symptoms such as runny nose, having difficulty breathing, headache, watery bowel movement and phlegm.

"We will give pamphlets about the influenza to relevant entrepreneurs too," Malinee said.

BMA will also convene a meeting of representatives from medical facilities, clinics and pharmacies in the capital.

"We will brief them about how to identify patients suspected of getting the Mexican Human Flu," Maliee said.

Meanwhile, the Chulalongkorn Hospital announced that thorough lab tests confirmed that a female patient - who developed flulike symptoms after a trip to Mexico - has caught common seasonal flu.

"She does not have fever now," the hospital's deputy director Dr Dhiraphongs Charoenvidhya said yesterday, "She will be allowed to go home soon".

The woman, whose identity is not disclosed, was admitted on April 28.


-- The Nation 2009-04-30

Wat voorbarig denk ik.
pluk de dag (carpediem)

davenuman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: zaterdag 07 oktober 2006, 12:07
Locatie: Haarlem, soms Ban Dung

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#11 Bericht door davenuman » donderdag 30 april 2009, 13:08

Inmiddels is de Mexicaanse griep ook in Nederland aangekomen:

Mexicaanse griep in Nederland
Uitgegeven: 30 april 2009 12:32
Laatst gewijzigd: 30 april 2009 13:54


ROTTERDAM - Bij een 3-jarig kind in Nederland is Mexicaanse griep vastgesteld. Het kind is 27 april met zijn ouders teruggekomen van een familiefeest in Mexico.

Minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft dat donderdagmorgen bekendgemaakt. Het kind en zijn ouders maken het volgens de minister goed.

Artsen houden de gezondheid van mensen uit de directe omgeving van het kind in de gaten. Er worden ook maatregelen genomen om te voorkomen dat de griep zich kan verspreiden.

http://www.nu.nl

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#12 Bericht door RuudThai » zaterdag 02 mei 2009, 04:21

Klein verschil tussen Nederland en Thailand in benadering van de ziekte en de bestrijding daarvan:

Nederland: 16,5 miljoen inwoners en 4,7 miljoen kuren Tamiflu op voorraad;
Thailand: plusminus 66 miljoen inwoners en 300.000 kuren Tamiflu op voorraad plus 1 miljoen in bestelling.


Beide landen zeggen dat dit genoeg is bij een eerste uitbraak van de ziekte :roll: :? .
Wie heeft er gelijk? :shock:

Groet,
Ruud

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#13 Bericht door carpediem » zaterdag 02 mei 2009, 15:51

Komt nu ook richting ZO Azie: Zuid Korea en Hongkong.

Nederlanders in quarantaine in hotel in Hongkong

ANP
gepubliceerd op 02 mei 2009 10:21, bijgewerkt op 2 mei 2009 13:00

DEN HAAG - In een hotel in Hongkong zijn acht Nederlanders in quarantaine geplaatst uit angst voor verspreiding van de Mexicaanse griep.


Medewerkers houden de wacht bij een quarantainecentrum in Hong Kong, waar twaalf mensen worden afgeschermd om verspreiding van de Mexicaanse griep tegen te gaan. (Reuters) Vijf van hen zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag met lichte koorts opgenomen in een ziekenhuis. Twee verblijven daar nog, de anderen zijn terug naar het hotel. Dat meldde een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zaterdag.

In het hotel zitten tweehonderd gasten, onder wie meerdere Europeanen, alsmede honderd personeelsleden. Zij kwamen onder de quarantainemaatregel nadat was gebleken dat een Mexicaanse gast de griep onder de leden had. Van de twee Nederlanders die nog in het ziekenhuis verblijven, is niet bekend hoe het met hen gaat, aldus de woordvoerder van het ministerie.

Zeven dagen
Het hotel Metropark ligt in de wijk Wanchai. Het gedwongen verblijf begon vrijdag en duurt zeven dagen. Het consulaat probeert de Nederlanders op de hoogte te houden van wat er aan de hand is en verleent verdere bijstand. De betrokkenen hebben zelf hun familie op de hoogte gebracht.

Het hotel is omgeven door media. Tientallen journalisten en cameramensen doen verslag van de maatregel,
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#14 Bericht door prajak » zaterdag 02 mei 2009, 16:48

Die mondkapjes helpen niet.

Het enige dat helpt is je thuis opsluiten in een afgesloten zuurstoftank, voor ieder gezinslid EEN, en ieder een aparte zuurstoffles. Verder gezond eten en heel veel pitamientjes. Roken doen we natuurlijk allemaal al lang niet meer, kuch kuch, en autoluchten zijn ook slecht. Daarom die zuurstoftank. Blijf daarin zitten tot de griep over is, en alle andere griepen, en heb vooral geen kontakt met andere mensen. Dat moet je doen. Dat advies komt van de PHA, Prajak Health Advice.

Dan ga je dood aan migraine en eenzaamheid. Nou, dan maar die griep ! Al duurt het nog 50 jaar voordat die in Nongkhai is. Hier gaat alles langzamer......

Geen paniek, mensen !

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: H1N1 griepvirus in ZO Azie

#15 Bericht door Soi 24 » zaterdag 02 mei 2009, 18:50

De toelichting van de Nova optredende hoogleraar microbioligie en het acteren van de WHO bijt elkaar niet. Daarop heeft de microbioloog ook keurig een antwoord gegeven. Desgevraagd gaf hij aan dat de WHO in het algemeen prima het werk doet. Echter de WHO baseert het beleid op duidelijke juridische grondslagen. Bijvoorbeeld als er een virus zich in een bepaalde mate over de wereld verspreidt dan is er op enig moment in strikt juridische termen sprake van een pandemie en is de WHO gehouden om fase 6 uit te roepen. Dat zal ook vast wel op korte termijn gebeuren.

Dat is dan overigens heel iets anders dan dat er ineens tienduizenden mensen over de hele wereld sterven aan dit virus. Wat de hoogleraar toelichtte aan de hand van een aantal duidelijke feiten en cijfers is, dat we het signaal van de WHO serieus moeten nemen, maar verder weinig redenen hebben om nu ineens verschrikkelijk in paniek te raken. Op basis van ervaringscijfers schetste hij een scenario zoals zich dat aannemelijkwijs in NL zou kunnen ontvouwen. En wanneer alle verantwoordelijke instanties en functionarissen op tijd doen wat er van hen verwacht mag worden, dan zullen wij (althans in NL) op tijd klaar zijn om eventuele uitbraken effectief te bestrijden.

Kortom de invalshoek van de WHO is een andere dan die van de hoogleraar en er is dus niet perse sprake van onenigheid. Volgens alle commentatoren is de belangrijkste onzekerheid of en zo ja, wanneer, het nu bestaande (relatief ongevaarlijke) virus zichzelf zal muteren in een veel gevaarlijker variant.

Kortom ik sluit mij aan bij de eerder geformuleerde opvatting dat we alert moeten blijven, serieuze bronnen moeten raadplegen (dus bijvoorbeeld niet Bild, tenzij je toevallig een slechte stoelgang hebt) maar vooral geen paniekvoetbal moeten spelen, zoals daar in Hongkong. Daar lijken ze er een beetje een freakshow van te maken.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”