remigreren naar Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: remigreren naar Nederland

#46 Bericht door Duiker » maandag 19 januari 2009, 18:24

Wacht maar tot je nog eens naar Belgie emigreerd. Daar kunnen ze er ook wat van. IK weet waarom er belgenmopjes zijn. En die zijn er werkelijk niet voor niets. :mrgreen:
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: remigreren naar Nederland

#47 Bericht door joepattaya » maandag 19 januari 2009, 22:49

Jim schreef:ja ja, bezint eer ge begint joe(p) ;)

't is hier allemaal nog veel erger geworden in de tijd dat jij van de zonnestralen genoot in thailand :lol:
Te laat Jim, ik ben al begonnen. Gelukkig ben ik verschrikkelijk goed in relativeren, da's trouwens ook 1 van de voorwaarden om zowel in NL als in Th stand te houden.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: remigreren naar Nederland

#48 Bericht door dutch » dinsdag 20 januari 2009, 03:09

joepattaya schreef:
Jim schreef:ja ja, bezint eer ge begint joe(p) ;)

't is hier allemaal nog veel erger geworden in de tijd dat jij van de zonnestralen genoot in thailand :lol:
Te laat Jim, ik ben al begonnen. Gelukkig ben ik verschrikkelijk goed in relativeren, da's trouwens ook 1 van de voorwaarden om zowel in NL als in Th stand te houden.
Ben sedert 1998 uit Nederland verdwenen en was jl Juni voor een schamele 2 weken terug.Voornamelijk om hoogbejaarde moeder van mijn gezelschap te laten genieten ;) .
Neen........Nederland is niets meer voor mij.Ben nu gewend aan een andere levensstijl/ritme/temperatuur etc.
Het zal de dagelijks in Nederland verblijvende mensen niet zo zeer opvallen maar ik heb zelden een zo'n narrige menigte meegemaakt.En neen.......dat ligt niet aan mij,want ik ben over het algemeen een redelijk opgewekt persoontje zonder zorgen(lekker met pensioen).

Veel sterkte Joep en flink sparen dan ben je weer snel hier :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: remigreren naar Nederland

#49 Bericht door joepattaya » dinsdag 20 januari 2009, 03:30

dutch schreef:
joepattaya schreef:
Jim schreef:ja ja, bezint eer ge begint joe(p) ;)

't is hier allemaal nog veel erger geworden in de tijd dat jij van de zonnestralen genoot in thailand :lol:
Te laat Jim, ik ben al begonnen. Gelukkig ben ik verschrikkelijk goed in relativeren, da's trouwens ook 1 van de voorwaarden om zowel in NL als in Th stand te houden.

maar ik heb zelden een zo'n narrige menigte meegemaakt.En neen.......dat ligt niet aan mij,want ik ben over het algemeen een redelijk opgewekt persoontje zonder zorgen(lekker met pensioen).
Dus ligt het wel aan jou Dutch...........jij bent een redelijk opgewekt persoontje zonder zorgen en lekker met pensioen. Jij verblijft in een land, waar de meeste NL's zouden willen zitten en dit straal je waarschijnlijk ook uit...............daar worden mensen narrig van, Dutch.

Tuurlijk ga ik er aan werken om zo snel mogelijk weer terug te zijn en ik zal minimaal 1 a 2 keer per jaar in Thailand zijn. Ga in de tussentijd inderdaad flink sparen, zodat ik over 18 jaar ook onbezorgd en opgewekt van mijn pensioen kan gaan genieten.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: remigreren naar Nederland

#50 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 20 januari 2009, 09:30

joepattaya schreef: Dus ligt het wel aan jou Dutch...........jij bent een redelijk opgewekt persoontje zonder zorgen en lekker met pensioen. Jij verblijft in een land, waar de meeste NL's zouden willen zitten en dit straal je waarschijnlijk ook uit...............daar worden mensen narrig van, Dutch.
Goh, zou ik dan ook een redelijk opgewekt persoontje zijn. Ik kom toch ook veel narrige mensen tegen. Dit zet me toch tot nadenken. :lol:
- -

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 445
Lid geworden op: zaterdag 08 maart 2008, 09:57

Re: remigreren naar Nederland

#51 Bericht door sombat » dinsdag 20 januari 2009, 09:49

RAAR TOCH , ik heb van nature een hele droefe blik en een chanrijnige uitstraling :ugeek: en tegen mij lachen ze allemaal in holland.


ik denk inderdaad dat ze daar graag zien dat je het zwaarder en beroerder hebt dan hunzelf, dit maakt ze aan het lachen als je er beroerd uit ziet. :mrgreen:


ik geloof toch dat de doorsnee belg meer goedlachs is dan de hollander. :o

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: remigreren naar Nederland

#52 Bericht door dutch » dinsdag 20 januari 2009, 10:19

Nou Joep dat valt wel mee.
Gedurende die korte tijd heb ik meer geobserveerd als deel uitgemaakt!!!
Liep zeker niet met een bord om mijn nek:"ha ha ,ik woon lekker in Thailand"!
Zittend aan je ontbijttafel/avondeten hoor je nog wel eens wat.Ook de dagelijkse portie nederlandse tv and kranten beleef je iets anders als hier de BVN en de Telegraaf op internet.Ook winkelen is niet bepaald een onverdeeld genoegen :cry:
Ik hoef de problemen hier niet breed uit te weiden,want dat geeft weer een heel andere discussie :D
PS.Ik heb ook nog leuke mensen ontmoet hoor,maar die geven je in het gesprek toch weer de dagelijkse problemen door.Ze lopen er alleen minder mee te koop.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: remigreren naar Nederland

#53 Bericht door Mart » dinsdag 20 januari 2009, 13:36

Joep heb je overwogen om je bagage als overgewicht te verzenden. Op de luchthaven is er een loket waar je dit kan regelen, ik ben helaas de naam vergeten.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: remigreren naar Nederland

#54 Bericht door joepattaya » dinsdag 20 januari 2009, 14:33

Mart schreef:Joep heb je overwogen om je bagage als overgewicht te verzenden. Op de luchthaven is er een loket waar je dit kan regelen, ik ben helaas de naam vergeten.
Heb ik, maar in principe doe ik nu ook alleen regel ik het zelf en heb het ook zelf in de hand.
Er zijn diverse manieren om 'overgewichtige' bagage mee te nemen:
1. Bij het inchecken even melden. Bij China Airways kost een kgm overgewicht THB 1.250. In mijn geval dus circa THB 75,000. Raar he, ik ben zwaarder, heb meer verzorging nodig, neem meer plaats in en ik mag mee voor THB 22,500.
2. De speciale balie op de luchthaven: Hier drop je je bagage, maar het is niet zeker dat deze met hetzelfde vliegtuig mee kan, daar ze dit daar niet in de hand hebben. De overtollige bagage komt een paar vlluchten later en dient dus later nabezorgd te worden of je moet het zelf afhalen.
3. Alles zelf regelen met een transporteur, die als het even kan vestigingen in zowel BKK als AMS heeft.
Zo'n transporteur is JAS forwarding (daar deed ik al meer zaken mee) en heb het volgende afgesproken:
a. ik 'stal' de kist ergens bij kennissen in Pattaya
b. ik reis zelf naar NL en ga daar eerst mijn vergunning tot belasting vrije import regelen
c. als die vergunning er eenmaal is, dan geef ik aan JAS Thailand de opdracht om de kist op te halen en die te verschepen naar JAS nederland.
d. Ondertussen is de vergunning ook bij JAS Nederland aangekomen en kunnen zij zorgen voor een belastingvrije inklaring.
e. Na de inklaring wordt de kist keurig bezorgd op het door mij opgegeven adres in Schiedam.
Kosten: Naklua tot aan JAS nederland: THB 11,000 (Euro 240.-). Daar komt naar schatting nog eens Euro 150 bij voor de Nederlandse afwerking.

Trouwens, in op Schiphol vind je de balie voor overtollige bagage ter hoogte van incheck-rij 23. "Excess Bagage"
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: remigreren naar Nederland

#55 Bericht door joepattaya » woensdag 28 januari 2009, 09:17

Even een updeetje:
Mijn huisje in Schiedam is nu voorzien van 2 banken, een tafel, een koelkast en een wasmachine. Gekocht voor Euro 150. Vriend in NL heeft dit geregeld. Daar kan ik me elk geval geen bult aan vallen.

Hier gaan de voorbereidingen lekker verder:
Wat mee naar nederland moet en niet in de bagage past, gaat in de kist. Kist wordt vanavond weer uigepakt, want er zitten dingen in die ik beter hier kan laten in een kleine koffer: strings, condooms en korte broeken, kortom, vakantie-gear. :o
Mijn koffer is zo goed als gepakt, dus vandaag of morgen gaat de kist en de koffer elders op lokatie en houd ik mezelf in leven met mijn kleine koffer.
Bij aankomst in Nederland vraag ik eerst een vergunning aan om mijn vuile ondergoed, belasting-vrij te mogen invoeren, pas dan laat ik een transporteur het ding oppikken.

Gisteren nog mot gehad met de verhuurder van mijn woning: 2 weken geleden aangekondigd dat ik zou gaan vertrekken. Daar ik ene jaarcontract getekend had, ging ik er vanuit dat ik mijn borg kwijt zou raken, maar hij: "Oh geen probleem, ik kan je woning zo weer doorverhuren, je krijgt je borg gewoon weer terug". Fideel, dacht ik nog, maar toen ik gisteren mijn definitieve datum aan hem doorgaf, kwam hij met ee berekening, zodat ik in plaats van THB 12,000 (-/- electra/water) terug te krijgen, nog eens THB 3,800 + electra/water moest gaan betalen.
In het contract stond namelijk, dat in het geval van vroegtijdig vertrek uit de woning, de reguliere maandhuur in rekening gebracht zou worden. Klinkt ook nog billijk, ware het niet, dat bij het aangaan van de verbintenis, de reguliere huur THB 7,500 was en nu ineens THB 8,900 en dat er nu ineens een hoogseizoen tarief gehanteerd wordt. Jammer genoeg voor het ondertussen 'enge' Duitse ventje, heb ik een advocaat gevraagd en deze zei, dat deze clausule waardeloos is, omdat er WEL staat dat de reguliere maandhuur gehanteerd gaat worden bij vroegtijdig vertrek, maar er staat nergens wat dat dan is. Vergeten. Dat wordt nog een hele battle.
Ik ga in ieder geval zoetjes aan mijn spulletjes verkassen en voor iedereen het in de gaten heeft ben ik pleitheine..........Nu weet ik waarom mijn moeder zo'n hekel aan Duitsers had.
Het meeste van mijn dingskes gaat naar een ontwikkeleingsproject in Pattaya: Mijn nieuwe flipje heeft een kamer gehuurd en die mag zich de gelukkig eigenaar noemen van glazen, mandjes, bekers, heetwatertoestel, broodrooster, tv, stereo, boekenrekje, kleerhangers, en andere hh zooi. Zit het joch er weer warmpjes bij.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: remigreren naar Nederland

#56 Bericht door Nimnuan » woensdag 28 januari 2009, 21:08

Joep, reageerden ze op je werk wel vriendelijker dan je huisbaas?
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: remigreren naar Nederland

#57 Bericht door joepattaya » donderdag 29 januari 2009, 02:22

Nimnuan schreef:Joep, reageerden ze op je werk wel vriendelijker dan je huisbaas?
Ja dat deden ze inderdaad, MAARRR dan moest ik er wel een klein leugentje om bestwil tegenaan gooien. De 'reden' voor mijn vertrek was: mijn 84 jarige vader die een beetje begint te sukkelen + het feit dat de NL regering een wet heeft aangenomen, dat pensioenindexering alleen nog maar plaatsvindt indien je ook daadwerkelijk in Nederland woont en werkt. "Niet teruggaan betekent dus letterlijk broodroof!"
Deze 2 redenen: familie en financien op de langere termijn, zijn voldoende voor een Thaise werkgever om het helemaal te snappen.
In feite is alleen de eerste reden een heuse reden en is de tweede een verzinsel (hoop ik althans), die wel aardig te billijken is.
Hoe dan ook, de baas en zijn familie hebben besloten me een afscheidsdiner aan te bieden met de mensen die het meest met me gewerkt hebben. Klein detail: ze vergaten de betrokken mensen uit te nodigen, dus die waren al op eigen houtje iets aan het organiseren. Dat zou betekenen dat ik 2 afscheidsfeestjes zou hebben (!!??)). Gelukkig kwam ik er op tijd achter en heb op eigen verzoek een datum geprikt, dat iedereen aanwezig kon zijn. Communicatie is toch zo'n mooi ding!

Mijn part-time baas was helemaal verslagen. Hij wist even niet waar hij het zoeken moest. Je moet weten dat we zakelijk gezien een lekker koppel zijn en we hebben de afgelopen jaren best wel mooie, maar ook minder mooie dingen meegemaakt. Even ter info: hij is een Thai, maar met een gezonde Westerse portie zakeninstinct. Ik speelde voor hem min of meer consultant en hij presenteerde mij altijd als 'partner', terwijl ik dat in werkelijkheid helemaal niet ben. Hij vraagt me ook altijd advies over studeren in het buitenland, want hij wil, zal en moet zijn 15-jarige zoon ergens 'parkeren'.
Hoe dan ook, ook hier een afscheidsfeestje en ik heb hem beloofd dat ik mijn werk op afstand kan blijven doen + dat ik in Nederland een agentschap op ga zetten voor zijn school in Pattaya. Mocht je dus geinteresseerd zijn in een cursus Thais in combinatie met een ED-visa (garandeert een verblijf zonder visa-runs tot 10 jaar) OF ben je geinteresseerd in een job als Engels leraar..........houdt dit forum maar in de gaten!!

Over mijn huisbaas: mijn huidige baas heeft sinds enige tijd een body-guard in dienst (een MP van het Thaise leger). Deze figuur gaat regelmatig mee met sales en de technische afdeling om mogelijke calamiteiten met de concurrentie bij klanten in goede banen te leiden. De bodyguard is me al aangeboden om mijn uittocht in goede banen te leiden. Kun je nagaan.........ik ga dus echt niet onder begeleiding van een bodyguard mijn spullen uit mijn woning verwijderen. Dat is me te gek. Nee dat los ik op mijn eigen wijze op: Mocht Ludwig moeilijk gaan doen, dan stuur ik mijn flipje naar de brandweer om de hoek en nodig een fire-fighter uit om de boel eens te inspecteren, want er is in het pand aan alles gedacht, behalve aan veiligheid........geen brandblussers, geen waterslang, geen rook-melders, geen vluchtweg en een veel te smalle op en neer gang.
Het is toch te gek, dat je uiteindelijk door een collega-expat op deze manier gedwongen wordt tot deze acties. Ach en het gaat niet om ene imens bedrag, maar op dit soort momenten wordt ik principieel en dan ga ik op de 1 of andere manier winnen.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: remigreren naar Nederland

#58 Bericht door dutch » donderdag 29 januari 2009, 04:17

quote
Het is toch te gek, dat je uiteindelijk door een collega-expat op deze manier gedwongen wordt tot deze acties. Ach en het gaat niet om ene imens bedrag, maar op dit soort momenten wordt ik principieel en dan ga ik op de 1 of andere manier winnen.
unquote

Afgezien van de (vele) leraren die hier als expat verblijven en de bij een buitenlandse firma werkenden ,zie ik de meeste "werkenden" toch als wat problematisch.(kroegen-huisjesmelkers etc etc).Vaak zonder enigerlei werkervaring of opleiding in hun thuisland.!

Het is nu eenmaal moeizaam om als buitenlander een goed betalende ,"normale" baan in Thailand te hebben.
Laatst gewijzigd door dutch op donderdag 29 januari 2009, 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: remigreren naar Nederland

#59 Bericht door perry » donderdag 29 januari 2009, 05:30

dutch schreef:quote
Het is toch te gek, dat je uiteindelijk door een collega-expat op deze manier gedwongen wordt tot deze acties. Ach en het gaat niet om ene imens bedrag, maar op dit soort momenten wordt ik principieel en dan ga ik op de 1 of andere manier winnen.
unquote

Afgezien van de (vele) leraren die hier als expat verblijven en de bij een buitenlandse firma wekenden ,zie ik de meeste "werkenden" toch als wat problematisch.(kroegen-huisjesmelkers etc etc).Vaak zonder enigerlei werkervaring of opleiding in hun thuisland.!

Het is nu eenmaal moeizaam om als buitenlander een goed betalende ,"normale" baan in Thailand te hebben.
Zeg maar liever bijna onmogelijk.
Werk om te leven leef niet om te werken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: remigreren naar Nederland

#60 Bericht door jumbo » donderdag 29 januari 2009, 06:14

Hey Joe...

Teleurstellend voor je dat je terug gaat, naar ik mag aannemen althans
Kan me niet zoveel voorstellen bij de reden, maar het zal ongetwijfeld een goede zijn, hoewel je in NL ook geld opzij moet leggen voor je pensionering en het hier eenvoudiger zou moeten zijn
De aow beschouw ik als biergeld en dat zal ook als zodanig gebruikt gaan worden.

Als buitenlander hier werken kan zonder meer, niet echt onmogelijk en je hoeft er niet 'hoogopgleid' voor te zijn alleen een studie in een vakrichting voor te hebben gevolgd.
Er zijn volgoende ambachtelijke lieden in Bangkok aan het werk en leraren wordt alleen van verwacht dat ze engels spreken en schrijven...... wat al kan na speciaal basis onderwijs om maar een dwarsstraat te noemen. Daarom betaalt het ook niet....

In Bangkok leven van 30.000 thb kan, maar dan moet je wat normen achterwege laten en je hond zijn leven op prijs stellen.... de prijzen die Joe aanlevert zijn ook hier in de buitenwijken en norm. IK zou het kwa levensstijl eerder 'schering en inslag' noemen trouwens, hehehe

Indien je spullen ooit vanuit NL zijn meegenomen kan je ze zonder meer herinvoeren, je hebt alleen het documentje nodig van je toenmalige verhuizer.... en die heeft dan zonder meer nog van 5 jaar geleden...
Andere spullen?? Mijn ex is in 2002 teruggegaan en heeft een container meegenomen (waar zijn mijn spullen...ullen..ullen..ullen???) geen document geregeld, geen douanier geraadpleegd en geen gezeur ondervonden..... geen stroobreed in de weg gelegd...kreeg een woning toegewezen onder prioriteitsregels in de laatste gemeente waar ze had gewoond in NL
Ze kreeg keurig een basis uitkering (van zowel de staat als ondergetekende) had werk binnen een paar maanden en is nu ongelukkig zonder mij in Nederland....ach ja keuzes en konsekwenties, hehehe

Kan me moeilijk een reden voorstellen om terug te gaan, zal ook zeker niet vrijwillig zijn, maar never say never, ik snap ondertussen de thaise mentaliteit waarin alles een prijs heeft beter...
Ik wil niet eens meer voor vakantie terug en neem het feit dat ik mijn familie niet meer zie mee als een bonus..kinderen en exen komen hier voor vakanties dus die zie ik met regelmaat
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”