beste plaats i.v.m. getijden

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
nettie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 10 juli 2007, 18:27

beste plaats i.v.m. getijden

#1 Bericht door nettie » woensdag 03 september 2008, 15:26

Half april volgend jaar willen wij Koh Tao, Pangnan en Samui doen.
Aangezien wij nogal verwoede snorkelaars zijn wil ik weten op welke plaatsen(stranden) we het beste af zijn. Is het in april al voornamelijk laag tij? Op Pangnan zou de westkant dan een grote zandbank zijn? Welk strand kiezen we best op Samui? zeker niet Chaweng want dat lijkt ons te druk. We zoeken geen disco's. 's Avonds een restaurantje kunnen kiezen en een cafeetje of barretje is al voldoende als we niet alleen op het hotel aangewezen hoeven te zijn.
Dus iedereen die een beetje van de zaak op de hoogte is.... welkom

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#2 Bericht door Mystic » woensdag 03 september 2008, 15:34

Volgens mij is het daar 1x per dag laag water, dus niet heel april ofzo (hoe kom je daar nou bij trouwens?)
Snorkelen daar weet ik niet, maar volgens mij kun je vanaf verschillende hotels op Tao zo het water in,
Op Samui vond ik Bhoput een leuk plaatsje, mooi strand, rustig kwa toeristen, en s'avonds geen kermis, maar wel genoeg om te kunnen eten en drinken,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#3 Bericht door willem » woensdag 03 september 2008, 16:31

1x per dag laag water???het is toch 6uur op,6 uur af?dus wat ik geleerd heb is 2x laag,2x hoog,per 24 uur.of is het in thailand anders dan in de rest van de wereld.ik denk het niet. :D :D :D
vroeger komt nooit meer terug.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#4 Bericht door Jim » woensdag 03 september 2008, 16:44

de maan doet 't wat rustiger aan in thailand ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#5 Bericht door Okie » woensdag 03 september 2008, 17:16

Helemaal gelijk Willem. De getijden zullen ook per dag verschillend zijn, denk dat het elke dag iets van 20 minuten later is. Ook afhankelijk van de maanstand, dagen na volle maan is he bijvoorbeeld springvloed. Dus 2 x per dag vloed en 2 x per dag eb.

Okie

nettie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 10 juli 2007, 18:27

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#6 Bericht door nettie » woensdag 03 september 2008, 18:33

Tja, Mystic,
Hoe ik daar nou bij kom? Als ik ergens op dit forum lees dat er grofweg 2 getijden zijn en dat is van april/november laag en van november/april hoog, dan lees is dat toch juist hè. Tuurlijk is er dan nog dagelijks elke 6u. hoog en laag tij, dat weet iedereen. Maar er zal toch een algemeen verschil zijn dat in december de waterstand anders zal zijn dan in april of mei denk ik dan. Als je dan niet op de juiste plek zit kun je waarschijnlijk bedrogen uitkomen wat snorkelen betreft. Wa betreft Koh Tao zal snorkelen nogal meevallen, maar Pangnan en Samui zijn niet echt snorkeleilanden. Daarom wil ik er de beste plaats uitkiezen.

Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#7 Bericht door willem » woensdag 03 september 2008, 18:52

inderdaad nettie:op samui is niet zoveel te zien.veel zandstranden met weinig rotsen,en daar is toch meestal de meeste vis te bekijken.aan de achterkant van pangnan kun je wel mooi snorkelen en is ook een hoop vis te zien.maar dan zul je een bootje moeten regelen.tao is een echt duikeiland.wel heel erg druk met duikers.probeer eens een proefduik daar.dan zie je nog meer dan met snorkelen.maar je kunt er ook goed snorkelen.hoog of laag water,dat maakt niet uit.
vroeger komt nooit meer terug.

nettie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 10 juli 2007, 18:27

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#8 Bericht door nettie » woensdag 03 september 2008, 19:24

Dank je Willem,
Aan dit antwoord heb ik tenminste wat. Maar kun je me nog ff zeggen wat je bedoelt met "de achterkant" van Pangnan? is dat oostkant? Ik ben er nog nooit geweest en weet van niks dus.
Samui zullen we zowieso wel doen, ook omdat we dan vandaar op het vliegtuig richting Bangkok kunnen en dan eerst nog een aantal dagen kunnen uitrusten. We houden niet zo van het haastige gesleur met koffers als je van de boot komt en sitopresto naar de luchthaven om dan nog eens een lange vliegreis richting Ams. te doen.
En euhh... een proefduik... IK DURF NIET ZO GOED! :oops:

Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#9 Bericht door willem » woensdag 03 september 2008, 20:47

de achterkant is voor mij:gezien vanaf samui.bang voor duiken?is een beetje hetzelfde als snorkelen.maar je ziet veel meer.probeer eens een keer.het is echt sensatie.ik ben ook begonnen met een proefduik.was zo leuk dat ik later mijn duik brevet gehaalt heb.
vroeger komt nooit meer terug.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#10 Bericht door Kees » woensdag 03 september 2008, 20:59

Als ik ergens op dit forum lees dat er grofweg 2 getijden zijn en dat is van april/november laag en van november/april hoog, dan lees is dat toch juist hè.
Van die tijden dat klopt ja, maar dan praten we wel over het hoogseizoen (drukke periode) en het laagseizoen (rustige periode) ;)
Niet klagen, maar dragen.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#11 Bericht door Duiker » woensdag 03 september 2008, 23:37

Nettie, getijden, en tijden, zijn 2 verschillende dingen. :lol: Maar je wilt kennelijk wat over getijden weten. Exacte getijden tabellen heb ik niet voor je. Maar hier is een link die wel wat info geeft, mits je die niet klakkeloos als waar aanneemt. Het zijn BEREKENDE waarden, en die zouden best wat af kunnen wijken.

http://www.mobilegeographics.com:81/locations/5953.html

Op deze site kun je ook de datum veranderen, en dan kun je e.e.a. ook in een keurige grafiek laten verschijnen. Zelf heb ik vaak in Sattahip gekeken voor de getijden, en soms zie je zeer merkwaardige verschijnselen. Probeer het zelf maar eens uit. Let er wel op dat deze getijden tabel gebaseerd is op de plaats Songkhla. En dat is nou niet exact waar je naar toe gaat, maar ik zie geen betere info.

Veel plezier met snorkelen.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#12 Bericht door Mystic » donderdag 04 september 2008, 03:26

Dubbeldaags getij.
Tweemaal per dag hoogwater en tweemaal per dag laagwater.
Springtij telkens na 14 3/4 dag en telkens zoveel dagen na volle of nieuwe maan als de leeftijd van het getij.
Hoogwater op de dag van springtij valt op een vast uur. Doodtij valt 7 dagen na springtij.
Gemengd

Enkeldaags getij.
Eenmaal per dag hoogwater en een maal per dag laagwater.
Springtij valt telkens na 13 2/3 dag.
Doodtij valt 7 dagen na springtij.
Enkeldaagse getijden komen voor in de Java Zee, de Zuid-Chinese Zee, het noordwestelijk deel van de Golf van Thailand, het noordelijk deel van de Golf van Mexico en de Zee van Ochotsk.

ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig :P
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#13 Bericht door Mystic » donderdag 04 september 2008, 03:27

willem schreef:1x per dag laag water???het is toch 6uur op,6 uur af?dus wat ik geleerd heb is 2x laag,2x hoog,per 24 uur.of is het in thailand anders dan in de rest van de wereld.ik denk het niet. :D :D :D
:lol: ja lach maar, maar het is wel zo!
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#14 Bericht door jodokus » donderdag 04 september 2008, 07:07

Mystic schreef:
ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig :P

Ohhhhhhhhhh, dan kan je goedkoop naar Thailand, alleen vermoeide armen als je aankomt..? :lol:

J.
Toch wel...

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: beste plaats i.v.m. getijden

#15 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 04 september 2008, 09:16

In dit specifieke geval heet Mystic gelijk. Het komt op een aantal plaatsen in de wereld voor en is vaak het gevolg van andere invloeden dan de maan.
- -

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”