Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#1 Bericht door prajak » maandag 30 juni 2008, 16:12

Zoals je allen weet is NL bedrijfspensioen en een particuliere lijfrente niet in NL belast maar mag TH heffen.TH maakt daar geen haast mee.

Wie heeft daar ervaring mee ?

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#2 Bericht door carpediem » maandag 30 juni 2008, 19:06

Volgens mijn inlichtingen wordt er in Thailand over pensioen geen belasting betaald, dus ook buitenlanders niet.

Er zijn wel gevallen dat er op pensioen en lijfrentes belasting geheven wordt. B.v bij eenmalige uitkering.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#3 Bericht door dutch » dinsdag 01 juli 2008, 01:25

prajak schreef:Zoals je allen weet is NL bedrijfspensioen en een particuliere lijfrente niet in NL belast maar mag TH heffen.TH maakt daar geen haast mee.Wie heeft daar ervaring mee ?
Om nader te precisieren:Waar staat op de RD (Revenue Departement) website dat Thailand pensioenen belast of alleen inkomen uit arbeid?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 01 juli 2008, 01:40

dutch schreef:
prajak schreef:Zoals je allen weet is NL bedrijfspensioen en een particuliere lijfrente niet in NL belast maar mag TH heffen.TH maakt daar geen haast mee.Wie heeft daar ervaring mee ?
Om nader te precisieren:Waar staat op de RD (Revenue Departement) website dat Thailand pensioenen belast of alleen inkomen uit arbeid?
http://www.rd.go.th/publish/37693.0.html
nietalleen inkomen uit arbeid uiteraard Dutch maar dat weet jezelf ook wel
Wat ik altijd heb begrepen wordt er over staatspensioenen, zeg maar onze AOW geen belasting geheven, maar kunnen ze over andersoortige pensioenen wel heffen in Thailand indien het thuisland dat niet doet, wat in veel gevallen wel weer zo is.
Maar alles is onderhevig van opgave, er is geen echt controlerend apparaat zoals wij dat kennen.
Maar als je het inkomen aangeeft om je visum hier te verkrijgen dan is het geregistreerd en lijkt het mij dat ze een keer langs kunnen komen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#5 Bericht door dutch » dinsdag 01 juli 2008, 02:28

jumbo schreef:
dutch schreef:
prajak schreef:Zoals je allen weet is NL bedrijfspensioen en een particuliere lijfrente niet in NL belast maar mag TH heffen.TH maakt daar geen haast mee.Wie heeft daar ervaring mee ?
Om nader te precisieren:Waar staat op de RD (Revenue Departement) website dat Thailand pensioenen belast of alleen inkomen uit arbeid?
http://www.rd.go.th/publish/37693.0.html
nietalleen inkomen uit arbeid uiteraard Dutch maar dat weet jezelf ook wel
Wat ik altijd heb begrepen wordt er over staatspensioenen, zeg maar onze AOW geen belasting geheven, maar kunnen ze over andersoortige pensioenen wel heffen in Thailand indien het thuisland dat niet doet, wat in veel gevallen wel weer zo is.
Maar alles is onderhevig van opgave, er is geen echt controlerend apparaat zoals wij dat kennen.
Maar als je het inkomen aangeeft om je visum hier te verkrijgen dan is het geregistreerd en lijkt het mij dat ze een keer langs kunnen komen...
Wat als je de pensioen premies betaald hebt vanuit je NETTO salaris.
M.a.w. er geen belasting aftrek voor hebt genomen?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#6 Bericht door prajak » dinsdag 01 juli 2008, 04:35

Section 40 Assessable income is income of the following categories including any amount of tax paid by the payer of income or by any other person on behalf of a taxpayer.


(1) Income derived from employment, whether in the form of salary, wage, per diem, bonus, bounty, gratuity, pension, house rent allowance, monetary value of rent-free residence provided by an employer, payment of debt liability of an employee made by an employer, or any money, property or benefit derived from employment.4

4R.CT.No.29/2538

(2) Income derived from a post or from performance of work, whether in the form of fee, commission, discount, subsidy, meeting allowance, gratuity, bonus, house rent allowance, monetary value of rent-free residence provided by a payer of income, payment of debt liability of a taxpayer made by a payer of income, or any money, property or benefit derived from a post or from performance of work, whether such post or performance of work is permanent or temporary.

(3) Fee of goodwill, copyright or any other rights, annuity or annual payment of income derived from a will, any other juristic act, or court decision.

(4) Income that is:

(a) Interest on a bond, deposit, debenture, bill, loan whether with or without security, the part of interest on loan after deduction of withholding tax under the law governing petroleum income tax, or the difference between the redemption

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 445
Lid geworden op: zaterdag 08 maart 2008, 09:57

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#7 Bericht door sombat » dinsdag 01 juli 2008, 07:01

:ugeek: is het niet zo dat het met de AOW gelijk word gesteld als met de WAO. ik WAO hoef geen belasting te betalen , ben ook nog nooit hierover benaderd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#8 Bericht door prajak » dinsdag 01 juli 2008, 16:10

Sombat, dat klopt, wao en aow zijn belast in NL al hoeft dat niet tot feitelijke heffing te leiden. Maar bedrijfspensioen en particuliere lijfrente zijn NIET belast in NL en dus mag TH heffen.

Mijn indruk is dat TH geen haast maakt en geen controle apparaat heeft dat bijvoorbeeld de aanvragen voor ret visa bekijkt. Die bestanden zijn niet gelinkt. De Imm Pol heeft zijn bestanden helemaal niet in een netwerk staan. Hier geen Big Brother.

Maar er moet eens iemand op het idee komen....en de pleuris breekt uit. De enige controle die ze nu hebben is de paspoortcontrole als je het land verlaat. Ik zal dus een paar maanden voor ik naar Nl vertrek via een handmatige controle, de brug hier, het land verlaten. Hier geen computer, niet eens een "gleuf" waar je paspoort doorheen gaat. En sta ik in een rij met tig tig lui dan is haast geboden. Dat is de kans om het land uit te gaan en als ik dan met een nieuwe arrival card twee maanden later in Bangkok vertrek is de kans groot dat ze me als toerist zien. Hum, misschien kan ik tegen die tijd ook via Udon naar S-pore vliegen. Met Tiger. In Udon heeft men ook geen moderne spullen.

Wel blijft de onzekerheid. Wat zijn de voorwaarden om een tax ID te krijgen ? Ik lees dat nergens. Ik heb begrepen dat je in het landpaper moet staan. Anders kun je gewoon geen ID krijgen. Hoop dat dat nog steeds waar is.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#9 Bericht door carpediem » dinsdag 01 juli 2008, 17:24

Misschien geeft dit meer duidelijkheid.
Geplukt van website Ned. Ambassade

Thailand:
Source: Thai Revenue Department – http://www.rd.go.th
Personal Income Tax (PIT) is a direct tax levied on income of a person. A person means an individual, an
ordinary partnership, a non-juristic body of person, a deceased person and an undivided estate. In general, a
person liable to PIT has to compute his tax liability, file tax return and pay tax, if any, accordingly on a
calendar year basis.
1. Taxable Person
Taxpayers are classified into "resident" and "non-resident". "Resident" means any person residing in
Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of
Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand on a cash basis, regardless where the money is
paid, as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is,
however, subject to tax only on income from sources in Thailand.
2. TAX BASE
2.1 Assessable Income
Income chargeable to the PIT is called "assessable income". The term covers income both in cash and
in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the
amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, are also treated as assessable income of the
employee for the purpose of PIT.
Assessable income is divided into 8 categories as follows:
(1) income from personal services rendered to employers;
(2) income by virtue of jobs, positions or services rendered;
(3) income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of
annual payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;
(4) income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits
or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of
the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or
dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;
(5) income from letting out of property on hire and from breaches of installment sales or hirepurchase
contracts;
(6) income from liberal professions;
(7) income from construction and other contracts of work;
(8) income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not
specified earlier.
2.2 Deductions and Allowances
Certain deductions and allowances are allowed in the calculation of the taxable income. Taxpayers
shall make deductions from assessable income before the allowances are granted. Therefore, taxable income is
calculated by:
TAXABLE INCOME = assessable income - deductions -allowed
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#10 Bericht door Ben » woensdag 02 juli 2008, 07:04

A non-resident is,
however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#11 Bericht door dutch » woensdag 02 juli 2008, 07:34

Gaat het bij de vraagsteller niet over "residents".??
M.a.w. mensen die uitgeschreven zijn in Nederland en in Thailand wonen?
Hierbij staat dan weer vermeld dat de belasting betaald wordt over het gedeelte dat vanuit het buitenland,Thailand wordt binnengebracht.
Is toch niet de bedoeling dat ik,wanneer ik van mijn Nederlandse spaargeld dat ik hier deels wil gebruiken en waarover in Nederland belasting is betaald en ik een gedeelte overschrijf naar Thailand,nog eens hier belasting ga betalen.Lijkt me zo??
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#12 Bericht door prajak » woensdag 02 juli 2008, 16:47

Ik heb de NL toelichting op art 18 gekregen maar in een scan genaamd .tif.
Weet iemand hoe ik die hier plaats ? Kopie gaat niet, inlezen in word en dan kopie gaat ook niet. Ik kan saven als jpg maar hoe plaats ik dat hier ?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#13 Bericht door Ben » woensdag 02 juli 2008, 17:36

prajak schreef:Ik heb de NL toelichting op art 18 gekregen maar in een scan genaamd .tif.
Weet iemand hoe ik die hier plaats ? Kopie gaat niet, inlezen in word en dan kopie gaat ook niet. Ik kan saven als jpg maar hoe plaats ik dat hier ?

http://photobucket.com/

» Kan ik afbeeldingen plaatsen?
Ja, afbeeldingen kan je in je berichten laten zien. Als de beheerder het uploaden van bijlagen heeft ingeschakeld kan je de afbeelding ook uploaden naar het forum. Zo niet, moet je de afbeelding linken vanaf een openbare webruimte, bijv. http://www.voorbeeld.com/mijn-afbeelding.gif. Je kan niet linken naar afbeeldingen op je computer (Tenzij het een publiek toegankelijke server is), of afbeeldingen waarvoor je je moet authentiseren/aanmelden, bijv. hotmail of Yahoo mailboxen,met wachtwoord beveiligde sites,etc. Om de afbeelding te laten zien moet je gebruik maken van de BBcode tag .

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#14 Bericht door dutch » woensdag 02 juli 2008, 18:34

prajak schreef:Ik heb de NL toelichting op art 18 gekregen maar in een scan genaamd .tif.
Weet iemand hoe ik die hier plaats ? Kopie gaat niet, inlezen in word en dan kopie gaat ook niet. Ik kan saven als jpg maar hoe plaats ik dat hier ?
Je zou de meest belangrijke gedeeltes kunnen over typen :?: ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#15 Bericht door jumbo » donderdag 03 juli 2008, 01:19

dutch schreef:Gaat het bij de vraagsteller niet over "residents".??
M.a.w. mensen die uitgeschreven zijn in Nederland en in Thailand wonen?
Hierbij staat dan weer vermeld dat de belasting betaald wordt over het gedeelte dat vanuit het buitenland,Thailand wordt binnengebracht.
Is toch niet de bedoeling dat ik,wanneer ik van mijn Nederlandse spaargeld dat ik hier deels wil gebruiken en waarover in Nederland belasting is betaald en ik een gedeelte overschrijf naar Thailand,nog eens hier belasting ga betalen.Lijkt me zo??
In dit geval is een resident gewoon een ingezetene dus iemand die hier woont en geregistreerd is
Inderdaad Dutch dat geld waar jij het over hebt wordt niet aangemerkt als inkomen, dat kan je ijn het geval dat de Thaise belastingdienst het wel zo zou zien laten kenmerken bij de Ambassade als ik het goed heb begrepen
Als je je pensioensopbouw uit netto of bruto hebt opgebouwd maakt ze hier niet veel uit alleen uiteraard voor het thuisland of land waar je werkte tenzij je hier over een offshore pensioen spreekt.
Nogmaals er is geen controlerend apparaat, maar dat neemt niet weg dat je eigenlijk alle inkomsten moet opgeven, maar dat doet hier niemand op de salarisontvangenden na uiteraard
Je opgenomen spaargeld wordt dus niet gezien als inkomen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”