Kopen, leasen, usefruct?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Kopen, leasen, usefruct?

#1 Bericht door Soi 24 » dinsdag 24 juni 2008, 10:32

Kenners,

Een vraag voor jullie. Ik realiseer me dat er al veel gezegd en geschreven is over de verwerving van onroerend goed in Thailand toch kan ik daar het antwoord op mijn vraag niet scherp krijgen.

Uitgangspunt is dat ik overweeg een huis te gaan kopen. Ik heb nog geen specifiek huis of een specifieke woonplaats voor ogen maar dat is nog even niet relevant voor het vraagstuk. Wat mij opvalt bij allerlei oplossingsrichtingen is vrijwel altijd de noodzaak van de aanwezigheid van een Thaise partner, die als een soort "stro-vrouw" fungeert. Erg pragmatisch, begrijp ik wel, maar qua juridische zekerheid wel drijfzand.

Als de aangekochte grond op naam van je partner komt te staan, of je leased de grond via je partner ben je volgens mij in geval van overlijden van je partner, beeindiging relatie met je partner etc. altijd zwaar de pineut. Je bent namelijk bezitter van een huis dat op de verkeerde grond staat, dus is ook dat huis niets waard. En als ik het zo in het algemeen lees dan is het halen van je gelijk via contracten en rechtbanken ook niet echt een aanlokkelijk vooruitzicht.

Nu is mijn vraag wat nu eigenlijk de beste manier is om onafhankelijk van de aanwezigheid van een Thaise partner een huis te kopen. Je bent als buitenlander toch al kwetsbaar genoeg vanwege visa ed als je je ook nogeens zorgen moet maken of je je huis morgen nog wel hebt dan blijft huren misschien een betere optie?

Voor de moralisten onder ons, maak je geen zorgen over mijn bereidheid om voor mijn partner te zorgen, want daar zijn testamenten voor. Ik wil er alleen zeker van zijn dat ik niet bij leven uit mijn eigen huis geschopt wordt en daar vervolgens geen baht voor terugzie.

Ben benieuwd naar jullie input.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Kopen, leasen, usefruct?

#2 Bericht door dutch » dinsdag 24 juni 2008, 12:02

Usufruct.
Toestemming (vermeld op de landpapieren) om tot het einde van je leven in het huis te kunnen/mogen wonen.
Ook de eventuele verkoop veranderd niets aan die status.De nieuwe eigenaren moeten deze clausule accepteren.
Uiteraard zijn er diverse manieren om je het leven zuur te maken en je er langzaam uit te pesten.Ook dit is weer afhankelijk van waar je huis zal komen te staan.(en dus welke buren er om je heen zijn)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”