trouwen in thailand op zijn thais

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
phuket
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 15 mei 2007, 11:33

trouwen in thailand op zijn thais

#1 Bericht door phuket » maandag 16 juni 2008, 13:13

Mijn vriendin wil met me trouwens op zijn thais... Wat zijn de consequenties en hoe gaat dit in zijn werk... Heeft het thaise huwelijk enige waarde voor de Nederlandse wet ... i.v.m. erven etc...

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#2 Bericht door Ben » maandag 16 juni 2008, 13:27

phuket schreef:Mijn vriendin wil met me trouwens op zijn thais... Wat zijn de consequenties en hoe gaat dit in zijn werk... Heeft het thaise huwelijk enige waarde voor de Nederlandse wet ... i.v.m. erven etc...

Voor Budha of voor de wet

voor Budha geen consequenties of mogelijk sinsod ( bruidsschat ) en de bruiloft .
Voor de wet 50/50 en het evt grondbezit 100 % mits anders vastgelgd .

Maar als ze zegt op zijn Thais zal ze wel bedoelen voor Budha dat is voor de Thai
belangrijker vanwege de cultuur .
Als je in Nederland woont is trouwen voor de wet niet nodig in Thailand , Als je in Thailand woont wel handig van wege een visa mocht er geen andere mogelijkheid zijn .

phuket
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 15 mei 2007, 11:33

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#3 Bericht door phuket » maandag 16 juni 2008, 13:30

Ze wil graag een keer een witte jurk aan dat is het hele verhaal eigenlijk. voor de familie... al haar zussen hebben alleen een handtekening gezet toen ze met een thaise man trouwden.. nu wil zij graag een keer in het echt trouwen voor de familie en voor het gevoel... Wat bedoel je voor de thaise wet 50/50....

Het gaat mij erom als ik met haar trouw in thailand. is zij dan erfgenaam of erft mijn enige dochter alles... of moet ik dat vast laten leggen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#4 Bericht door Ben » maandag 16 juni 2008, 14:04

phuket schreef:Ze wil graag een keer een witte jurk aan dat is het hele verhaal eigenlijk. voor de familie... al haar zussen hebben alleen een handtekening gezet toen ze met een thaise man trouwden.. nu wil zij graag een keer in het echt trouwen voor de familie en voor het gevoel... Wat bedoel je voor de thaise wet 50/50....

Het gaat mij erom als ik met haar trouw in thailand. is zij dan erfgenaam of erft mijn enige dochter alles... of moet ik dat vast laten leggen.

Dochter Thais ? vastleggen kan geen kwaad wel zo handig.

Witte jurk en gevoel voor de fam das voor Budha maar zonder gevolgen
je kan na een uur weer vertrekken zonder consequenties zal wel niet :D :D

50% / 50% middendoor alles :D
als jou dochter Thais is kan je daar alles op vast leggen .
Grond huis ed .
Er zijn diverse manieren omdat te doen .

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#5 Bericht door Mario08 » maandag 16 juni 2008, 14:42

In Thailand kent men 2 huwelijken.
1. De huwelijksceremonie, vergelijkbaar met het kerkelijk huwelijk in Nederland. Het is een ceremonie maar heeft geen juridische status! Veel Thais trouwen alleen op deze manier, zonder ooit ook voor de wet te trouwen.
2. het juridische huwelijk. Dat is niet meer dan een handtekening zetten op het huwelijksregister bij een districtskantoor. Alleen dit laatste huwelijk heeft wettelijke status en wordt ook door de Nederlandse oveheid geaccepeerd.

Kijk voor meer informatie hier:
http://www.netherlandsembassy.in.th/con ... ijke_stand

In Thailand kun je net als in Nederland onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Dat kun je niet achteraf alsnog doen. Verklaar je niet onder huwelijkse voorwaarden te trouwen en daartoe de benodigde documenten te overleggen dan ben je automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd.

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 08:47
Locatie: Chiang Mai

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#6 Bericht door rcjoop » maandag 16 juni 2008, 14:45

Hoi,

Als ik lees dat haar zussen alleen een handtekening gezet hebben denk ik dat je heel voorzichtig moet zijn. Ik dacht dat er niets getekend werd bij de Buddhistische plechtigheid, als je bij de Amphoe tekent hang je, in ieder geval als je niet formeel getrouwd wil zijn.

Voor wat betreft erven is het afhankelijk van je situatie.
Als je je niet hebt laten uitschrijven uit Nederland is gewoon het Nederlands erfrecht voor jou van toepassing.

Als je uitgeschreven bent en overlijdt binnen vijf jaar dan is ook het Nederlands recht van toepassing, na vijf jaar vervalt dat.
Als je meer dan tien jaar uitgeschreven bent voor je overlijdt dan hoeven de ontvangers van de erfenis (in Nederland) geen successierechten meer te betalen.

Om het wat complexer te maken: er is geen verdrag hierover tussen Thailand en Nederland dus beide landen trekken zich niets aan van elkaars regelgeving.
Als je bezit in Thailand hebt en dat volgens de Nederlandse wet aan je dochter zou toevallen en de Thaise wet zegt wat anders dan kan ze er naar fluiten, evenzo als je Nederlands bezit hebt waarvan je denkt dat het naar je vrouw gaat volgens de Thaise wet, als de Ned wet wat anders zegt zal dat niet gebeuren.

Het beste is om voor je Ned. Bezit een Ned. Testament te maken en voor je Thaise bezittingen een Thais testament. Nederl. Kosten een paar honderd euro bij de notaris, hier in Thailand bij een groter advocatenkantoor ook zoiets en als je direct naar de Amphoe gaat een paar euro.

Joop

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#7 Bericht door Mario08 » maandag 16 juni 2008, 14:57

Het alleen zetten van handtekeningen door de zuster duidt er op dat zij geen huwijksceremonie hebben gehouden, alleen een juridische huwelijk hebben gesloten op het districtskantoor. De zussen zijn dus wettelijk getrouwd.
Zoals gezegd is de ceremonie slechts een ceremonie, zonder juridische status. Wil de vrouw van Phuket alleen een ceremonie, dan heeft dat dus geen gevolgen en is hij juridisch gezien niet getrouwd.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#8 Bericht door Geert S » maandag 16 juni 2008, 15:04

Mario08 schreef:In Thailand kent men 2 huwelijken.
2. het juridische huwelijk. Dat is niet meer dan een handtekening zetten op het huwelijksregister bij een districtskantoor. Alleen dit laatste huwelijk heeft wettelijke status en wordt ook door de Nederlandse oveheid geaccepeerd.
Je hebt uiteraard volledig gelijk, juridische huwelijk is op het districtskantoor praktisch gebeurd voor je er erg in hebt, steld niets voor, maar vooraf dien je wel van de NL ambassade een 'Certificate of capacity to contract mariage' te bemachtigen, ook dat is weer een kwestie van een paar papiertjes bij elkaar zoeken maar geeft je toch aardig wat werk moet ik zeggen.

Let er wel op dat als je nog in Nederland staat ingeschreven ten tijde van je Thaise huwelijk (dat was bij mij toen nog het geval) dat je dan verplicht bent dat huwelijk ook aan te geven bij de burgelijke stand van de gemeente waar je staat ingeschreven. Nou zal dat vast wel van gemeente tot gemeente verschillen, maar ik verlies niet snel mijn geduld maar bij die hele procedure daar scheelde het toch niet veel... hebben me tijdenlang bezig weten te houden met allemaal onzinnige formuliertjes die ze plotseling weer nodig hadden, heeft wekenlang van heen en weer sturen van formuliertjes en copy's gekost voor al die ambtenaartjes eindelijk tevreden waren, en achteraf snap ik nog niet wat het nut van de hele exercitie in NL was. Nou ja, staat het kennelijk ergens daar geregistreerd en inmiddels heb ik me uit laten schrijven uit Nederland dus misschien dat ze het nu weer gewist hebben, ze zoeken het maar uit...

Als je voor je huwelijk al uitgeschreven bent moet je de papieren opsturen naar Den Haag schijnt het, geen idee of die ook zo moeilijk doen en wat daarvan het nut is?

phuket
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 15 mei 2007, 11:33

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#9 Bericht door phuket » maandag 16 juni 2008, 15:07

Nee mijn dochter is nederlands... woont in nederland.. ik woon ook nog in nederland omdat zij nog niet weet of ze in nederland wilt gaan wonen voorgoed.. Ik heb verder geen bezittingen in thailand

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#10 Bericht door Geert S » maandag 16 juni 2008, 15:09

Mario08 schreef:Het alleen zetten van handtekeningen door de zuster duidt er op dat zij geen huwijksceremonie hebben gehouden, alleen een juridische huwelijk hebben gesloten op het districtskantoor. De zussen zijn dus wettelijk getrouwd.
Zoals gezegd is de ceremonie slechts een ceremonie, zonder juridische status. Wil de vrouw van Phuket alleen een ceremonie, dan heeft dat dus geen gevolgen en is hij juridisch gezien niet getrouwd.
Ik heb me wel eens laten vertellen (...) dat langer dan 2 jaar samenwonen in Thailand juridisch gelijk gesteld wordt aan trouwen, vraag me niet of dat ooit 'hard' te maken is maar het verhaal circuleert...

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#11 Bericht door Khon Neua » maandag 16 juni 2008, 18:39

bij trouwen voor boeda worden ook wel handtekeningen gezet vaak in bijzijn van het dorpshoofd echt officieel is het dan nog niet volgens mij.

Als je vriendin trouwen voor boeda bedoeld word er waarschijnlijk ook een bruidschat gevraagd ( sinsot ) (vertaling kruiwagentje met geld ) Wees op je hoede er worden soms na het zien van je witte huidje achterlijke bedragen gevraagd.

Wat achterlijk is en normaal is weer afhankelijk van diverse factoren. opleiding van je vriendin , geloof het of niet: kleur van haar huid enz.

Maar meer dan 200 000 is in mijn ogen zo ie zo teveel.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#12 Bericht door Mario08 » dinsdag 17 juni 2008, 02:08

Wel Phuket, in een eerder bericht hierboven heb ik een link gezet naar de Nederlandse ambassade. Daar staat exact beschreven wat je allemaal moet doen om in Thailand te trouwen. Vanuit Thailand heb ik zelf de papieren uit Nederland in 3 weken geregeld.
Wat betreft huwelijkse voorwaarden, als je die wilt zul je die in Thailand moeten opstellen met een advocaat. De website van de Nederlandse ambassade geeft enkele links naar betrouwbare advocatenkantoren.
Als je in Nederland woont en je dochter ook moet je gewoon naar de Nederlandse notaris om de ervenis te regelen.

Voor meer informatie over de bruidschat in Thailand:
http://www.thaivisa.com/forum/index.php?showtopic=85581

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11625
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 17 juni 2008, 03:52

Bruidsschat...hahaha, we gaan terug naar de middeleeuwen, zeker als je een B pakketje (vrouw met kind van ander) hebt zoals zovelen zou ik de ouders om geld vragen om deze vlek op hun blazoen weg te halen....wat willen ze anders 2 keer een bruiddschat pakken op dezelfde vrouw??

Gewoon eerst voor de Buddha trouwen, je kent haar nog niet zolang, en dan kijken wat voor vlees je in de kuip hebt, ook kwa familie en dan alles regelen.'
Je zaken in NL apart regelen van je zaken in Thailand....
En als je echt zentjes hebt neem dan een voorproever in dienst ;) :P :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#14 Bericht door Ben » dinsdag 17 juni 2008, 10:58

phuket schreef:Nee mijn dochter is nederlands... woont in nederland.. ik woon ook nog in nederland omdat zij nog niet weet of ze in nederland wilt gaan wonen voorgoed.. Ik heb verder geen bezittingen in thailand

Lekker op vacantie gaan een mooie ceremonie voor Buhda met hetgene erbij wat zij
voor ogen heeft feesje hiep hiep hoera iedereen tevreden en blij en jij kan niet meer stuk bij de fam je hoort er bij als een echt fam lid .

phuket
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 15 mei 2007, 11:33

Re: trouwen in thailand op zijn thais

#15 Bericht door phuket » dinsdag 17 juni 2008, 14:29

pfff wat een hoop info.. even herhalen.
Trouwens budha geen consequenties alleen bruidschat etc...
Dochter in Nederland gewoon wettelijk erfgenaam ... Juridisch huwelijk
Nederlands testament maken dus.... omdat huwelijk in nederland gelegaliseerd moet worden.. Is dit kort en goed gezegd wat het inhoudt ?

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”