Vogels

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Vogels

#1 Bericht door RuudThai » vrijdag 25 april 2008, 05:12

Beste leden,

Mijn hele leven lang ben ik al vogelliefhebber geweest. En ik wil eens kijken of er op dit forum ook mensen zijn die vogelaars zijn.

Bij mij was en is het tweeledig: ik vind het mooi om ze in de natuur te bekijken, maar ook als vogelhouder. Ik heb een jaar of 40 vogels gehouden, vele tientallen soorten met als kern zebravinken in allerlei kleurmutaties. Daarnaast praktisch alle bekende Australische prachtvinken en wat Afrikaanse, Aziatische en Europese soorten. Plus wat grote parkieten uit Australië. Ik heb er in de loop der jaren duizenden gekweekt en deed ook altijd mee aan vogelshows waar dan tevens een wedstrijd aan is gekoppeld, niet zonder succes.

Maar ik ging ook wel naar buiten om met een verrekijker naar vogeltjes te gluren. Niet zo fanatiek als de leden van de Dutch Birding Association, die na de ontdekking van het kromsnavelig olifantenbuffelpikkertje of het oei-oei vogeltje dit direct op de website van de DBA zetten, waarop honderden mensen komen opdagen om een glimp op te vangen van die beestjes. Nee, ik fietste gewoon de straat uit, over de brug van het Amsterdam-Rijnkanaal, door de viaducten onder het spoor en de A2 en ik was in het Groene Hart, dus weidegebied. En de andere kant op, over de brug over de Vecht, kwam ik door bosrijk gebied bij de Loosdrechtse Plassen. Ik woonde dus in Breukelen. Echt genieten!

Nu zit ik hier in Thailand en mijn schoonfamilie weet dus dat ik van vogels hou. Ik krijg dan ook regelmatig vogeltjes toegeschoven die ze als jong uit nesten halen. Niet goed, maar je doet er niets tegen, de eerbied voor levende wezens ligt nou eenmaal op een lager peil dan in NL. Dus heb ik een aantal kooien waar ze tijdelijk in zitten, want ik heb onlangs een flinke volière neer laten zetten in een nieuw stukje tuin. Er moet nog wat aan gebeuren, maar volgende maand kan het spul er in.

Vorige week nog kreeg ik van mijn oudste zwager nog 2 jonge Roodvoorhoofd Baardvogels, zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Coppersmith_Barbet Prachtige vogeltjes! Helaas had er eentje nestpootjes zodat-ie mank was en die heeft het niet gered. Ik heb al een Zwartkeelspreeuw (Sturnus nigricollis), Zebraduifjes, Tortelduiven, een gewone Myna-spreeuw en 2 parkietachtigen waarvan ik de naam niet kan vinden, maar het is familie van de Pruimkopparkiet, dan niet met een paarse maar met een grijze kop.

Nou, voor mensen die er geen verstand van hebben misschien wat technisch, maar vogelliefhebbers herkennen dit wel! Ik ben benieuwd naar reacties.

Groet, Ruud

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Vogels

#2 Bericht door thongdee » vrijdag 25 april 2008, 07:11

Wat een leuke hobby .... enkele jaren geleden was het ook een hobby voor me in Thailand had een heleboel prachtige vogels en waarvan er velen van konden praten (ken alleen de Thaise namen ven de vogels)

Maar op een bepaald moment kwam er een hoge politiefunctionaris in het dorp en ik (en nog andere ,zelf de burgemeester es)werden gewaarschuwd dat het verboden is om bepaalde soorten in kooien te houden .
Stilletjes zijn we ermee gestopt .... als we nu terug gaan in oktober , ga ik er weer aan beginnen , maar proberen om alles in de natuur te houden .
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

vogelsuper
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 april 2008, 10:16

Re: Vogels

#3 Bericht door vogelsuper » zaterdag 03 mei 2008, 09:38

hallo :ik lees het artikel over je vogel hobby.ik zelf had niet verwacht om dit ook hier aan te treffen.
zelf ben ik ook al een jaar of 40 in de vogelwereld.van mijn hobby mijn werk gemaakt ,maar door de nieuwe wetgeving in europa is het niet meer mogelijk om het te doen.ik bouw nog wel voliere's van alu. in holland.net als ruud ook al jaren aan het kweken geweest met div vogels.onderandere met rode kanarie's en de laatste jaren met de noorse goudvinken.
bij mij achter de zaak een voliere van +/- 100 vierkante meter waar de lijsters,kool en pimmelmezen ,appelvinken en div soorten glansspreeuwen in broeiden.nu het met de handel is afgelopen heb ik het verhuurd aan een vogelopvang centrum.
voor de liefhebber is het meschien leuk om het te bekijken op http://www.vogelopvang de strandloper.nl
even een vraag.mochten er nog meer liefhebbers zijn op het gebied van vogels dan ben ik erg geinteresseerd naar het bestand wat er zo al te krijgen(kopen) is hier .zelf denk ik ook weer een voliere te bouwen in thailand en daar mooi zang vogels in te houden.het blijft namelijk in je lichaam zitten om vogels te houden.

he he een hele stap voor mij om voor het eerst een briefje te zetten op een forum. ik ben namelijk ook een van die mensen die het veel leest maar nooit schrijft. peter.

Ken
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 15 november 2005, 05:22
Contacteer:

Re: Vogels

#4 Bericht door Ken » maandag 26 mei 2008, 08:22

Hallo,

Ben zelf geen grote vogelaar maar vind het wel altijd uniek om ze in het wild te zien. Afgelopen week was ik in Khao Yai National park en tijdens de rit de berg op zagen we een ongebruikelijk grote groep met uitzonderlijk grote camera's.

Het bleek dat net die dag een stuk of 20 Hornbils uit het bos waren gekomen naar een boom vlakbij het viewpoint (vanwege de specifieke zaden aan de boom).

Een prachtig gezicht, wellicht dat ze er nog zijn maar dat weet ik verder niet.

Groeten

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Vogels

#5 Bericht door Harm » dinsdag 27 mei 2008, 21:00

Hallo, vogelliefhebbers.
Misschien kan een van jullie mij helpen.
Naw ga ik eind van dit jaar, begin volgend jaar verhuizen naar Thailand ( Uttaradit) Het meenemen van mijn twee teckels (honden) levert geen enkel probleem op, ik kan ze zo meenemen met het vliegtuig waar ik ook in zal zitten.
Met mijn 2 grijze roodstaart papagaaien is dat kennelijk anders. Tot nog toe geen maatschappij kunnen vinden die ze mee wil nemen. Zefs ""onze"" KLM niet. Alleen als ik minimaal 100 vogels kom brengen hebben ze tijd en ruimte maar 2 papagaaien nee daar doen we niet aan.
Ook heb ik al 2 x een brief naar de Thaise ambasade gestuurd om te vragen of ik de grijze roodstaarten uberhaupt mag invoeren en zo ja welke inentingen ze moeten hebben. Gewoon geen antwoord terug.
1)weet een van jullie of ik ze mag invoeren en de entingen
2)weet een van jullie een maatschappij die dit voor me (kan) doen

Alvast bedankt
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

vogelsuper
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 april 2008, 10:16

Re: Vogels

#6 Bericht door vogelsuper » donderdag 29 mei 2008, 00:18

Hallo:ik ben er ook nog niet uit hoe je het beste vogels naar thailand kan krijgen.zelf wil ik mijn blauw gele ara hier naar toe zien te krijgen.nu heb ik een nummer gekregen van eva air hooft kantoor ,maar nog niets gekregen van papieren.
ik denk ook om nog wat kanarie's dit op te halen en daar mee te kweken als het mogelijk is.
mijn rosé kakatoe's en grijze roodstaarten heb ik maar vekocht want het duurde mij te lang voor ik wat info heb over de transfer naar thailand.jammer dat ik je nog niet kan helpen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Vogels

#7 Bericht door Harm » donderdag 29 mei 2008, 07:54

Eva Air doet niets in vogels.
Het meenemen van je hond stuit in principe bij Eva al op een bezwaar, als je dan aandringt dan mag het uiteindelijk wel
Maar vogels totaal niet.
Ik boek altijd bij Amazingasiatoers in Bankok deze hebben het voor mij nagevraagd bij de maatschappij zelf.
Ook dit reisburo heeft voor mij al gezocht naat andere maatschappijen maar tot nog toe geen succes.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Vogels

#8 Bericht door weten » donderdag 29 mei 2008, 08:51

future expat schreef:Eva Air doet niets in vogels.
Het meenemen van je hond stuit in principe bij Eva al op een bezwaar, als je dan aandringt dan mag het uiteindelijk wel
Maar vogels totaal niet.
Ik boek altijd bij Amazingasiatoers in Bankok deze hebben het voor mij nagevraagd bij de maatschappij zelf.
Ook dit reisburo heeft voor mij al gezocht naat andere maatschappijen maar tot nog toe geen succes.
Kennen die vogels dan niet vliegen. :D :D
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels

#9 Bericht door RuudThai » donderdag 16 juli 2009, 16:01

Ik zal eens wat vogelfoto's publiceren. De meeste gemaakt in of vanuit de eigen tuin.
Allereerst de Olijfgroene Honingzuiger, een mannetje. Het vrouwtje mist de glanzende donkere borstvlek en is geheel geel van onderen. Ze zitten dagelijks een aantal keren in mijn tuin, in het Indisch Bloemriet (Canna), dat achter in mijn tuin staat. Daar zuigen ze de honing uit de grote bloemen. De lengte van het vogeltje is 11 cm., volgens de boekjes.

Afbeelding

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels

#10 Bericht door RuudThai » donderdag 16 juli 2009, 16:06

En dan hebben we de Bijeneter. Dat is hier een zgn. wintergast, dus een vogel die hier veel in de winter voorkomt als hij vanuit andere - noordelijker - streken hier komt. Ze zitten hier ook het hele jaar door, maar dit was er eentje van zo'n wintergast-groepje van een stuk of 10, die bij de grote vijver achter ons huis bivakkeerden voor een aantal weken. Toen waren de bijen weggevangen......

Afbeelding

vogelsuper
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 april 2008, 10:16

Re: Vogels

#11 Bericht door vogelsuper » donderdag 16 juli 2009, 16:48

mooi foto's ruud ik zie ze hier in hua hin ook in onze tuin.
zelf heb ik nu een voliere staan van 4x4 meter met de bekende roodoorbulbuls ,tijgervinken,zwartkopnonnen,mozambiaq sijs,en enkele astilde soorten.
door dat ik deze vogels er in heb komen er vogels op af die minstens zo mooi zijn.
daarnaast heb ik in december een jonge grijze roodstaard aangeschaft en is inmiddels zo ver dat hij een aardig woordje meebabbeld in het thai's,engels en hollands. :D ;)
in de toekomst zal ik ook proberen om wat foto's te plaatsen.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: Vogels

#12 Bericht door Fritsie » vrijdag 17 juli 2009, 05:37

Laatst kwam ik deze vogel tegen, op mijn bord welteverstaan :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels

#13 Bericht door RuudThai » vrijdag 17 juli 2009, 05:50

Fritsie schreef:Laatst kwam ik deze vogel tegen, op mijn bord welteverstaan :lol:

Afbeelding
Zeker een specialité de la maison?; Poule salmonella à gogo..... :ugeek: :mrgreen:

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: Vogels

#14 Bericht door Corinne » vrijdag 17 juli 2009, 09:01

Leuke topic Ruud en mooie foto's.

Ik zag in Phuket knal gele vogels vliegen met alleen een zwart stuk staart.
Ik heb wel een foto maar die is niet zo duidelijk.
Wat zouden dat voor vogeltjes zijn?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Vogels

#15 Bericht door Pieter » vrijdag 17 juli 2009, 09:03

Corinne schreef:Leuke topic Ruud en mooie foto's.

Ik zag in Phuket knal gele vogels vliegen met alleen een zwart stuk staart.
Ik heb wel een foto maar die is niet zo duidelijk.
Wat zouden dat voor vogeltjes zijn?
Volgens amsterdammers zijn er maar twee soorten vogels gewone sijzen en drijfsijzen :mrgreen: :mrgreen: 8-)


Pieter

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”