50+ emigratie mbv WAO-uitkering

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#61 Bericht door dutch » donderdag 15 mei 2008, 10:31

Iemand die niet serieuze berichten op een forum plaatst in de hoop dat daarop gereageerd wordt en vanuit die reactie vervelende discussies op gang probeert te brengen.
Ik twijfelde en gaf die twijfel aan, waarbij ik het woord "trolletje" gebruikte om dat minder agressief te laten klinken als "trol".
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#62 Bericht door jumbo » donderdag 15 mei 2008, 10:44

dutch schreef:Iemand die niet serieuze berichten op een forum plaatst in de hoop dat daarop gereageerd wordt en vanuit die reactie vervelende discussies op gang probeert te brengen.
Ik twijfelde en gaf die twijfel aan, waarbij ik het woord "trolletje" gebruikte om dat minder agressief te laten klinken als "trol".
ALs hij kleiner is kan hij nog steeds heel erg trollen natuurlijk
Maar laten we het positief bekijken en troll is tenslotte een on-nederlands woord

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#63 Bericht door Luc » donderdag 15 mei 2008, 11:07

Joostje, als je je al aan een opmerking gelijk trolletje en wat je door daar op te reageren en terug, en terug, uitlokt aan komentaren van andere je daar aan doodergert....aan je furieuse reakties toch te zien dan....

In Thailand kent men heel weinig beleefdheidsvormen, even plaats maken (zelfs) voor een gehandicapte of als het wat moeilijk gaat is er niet bij.
Beleefd en proper eten ?
In het verkeer ?
In de dagdagelijkse omgang ?
Heel weinig aandacht, bijna niemand is attent, heel weinig respect voor de persoon gelijk ook voor materiële dingen.
Het respecteren zelfs van je privacy zal je moeten afdwingen.
Nog niet te spreken over de arrogantie en het neerkijken op.... van vele administratieve werkers in thailand.
De immigratie en douane diensten ??...moet wel zeggen, verleden week een correcte, redelijk engels sprekende , beleefde immigratie officier tegengekomen.
De 1 ste die van mij een pluim verdiend op die paar dagen dat ik hier ben.
Dus nog wel een botterhammetje te verwerken zo te zien , als je jezelf hier wil vestigen.
Gelijk ook door andere aangegeven - doorblader dit forum eens een paar dagen
en kom dan maar op met nog niet gestelde vragen....
Het weer is prachtig.

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#64 Bericht door joostje » donderdag 15 mei 2008, 12:18

Dank je wel Luc, hier kan ik wat mee!
Jammer dat de mensen daar (ook) zo respectloos met elkaar omgaan, had eigenlijk gehoopt dat het daar anders zou zijn... Maar ik trek me doorgaans niet zo veel aan van wat anderen zeggen/denken, dat brengt je toch niets, hoewel een prettige omgang natuurlijk wel wenselijk is. Ik denk ook wel dat het afhangt van de wijze waarop je jezelf opstelt; wie goed doet zal goed ontvangen en van het soort mensen dat je om je heen verzamelt; niet idereen is bot.

Zo te lezen ben je pas een paar dagen in Thailand, ben je vanplan om te blijven?

Maar ik vraag me ook af wat de beweegredenen zijn van de westerse migranten? Voor mezelf is dat het weer, de schoonheid van het land en de aantrekkelijke economische situatie. Weet jij er nog meer te noemen?

Groet, Joostje

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#65 Bericht door Ben » donderdag 15 mei 2008, 12:34

joostje schreef:Dank je wel Luc, hier kan ik wat mee!
Jammer dat de mensen daar (ook) zo respectloos met elkaar omgaan, had eigenlijk gehoopt dat het daar anders zou zijn... Maar ik trek me doorgaans niet zo veel aan van wat anderen zeggen/denken, dat brengt je toch niets, hoewel een prettige omgang natuurlijk wel wenselijk is. Ik denk ook wel dat het afhangt van de wijze waarop je jezelf opstelt; wie goed doet zal goed ontvangen en van het soort mensen dat je om je heen verzamelt; niet idereen is bot.
Zo te lezen ben je pas een paar dagen in Thailand, ben je vanplan om te blijven?

Dan lees het forum nog maar een 3 keer door Joostje dan weet je wie luc is
Luc is zeer te spreken over Thailand. :cry:
Kijk dan ook naar zijn onderschrift :D

Joostje zal het weten en luc weet waar Abraham de mosterd haalt :D :D

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#66 Bericht door RuudThai » donderdag 15 mei 2008, 13:21

Misschien kan Joostje beter naar Laos of Vietnam vertrekken, daar is het nóg goedkoper dan in Thailand en kun je dus nóg meer doen met je lottowinst en je 3000 euries per maand...... :mrgreen:

Groet,
Ruud :ugeek:

joostje
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 13 mei 2008, 20:27

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#67 Bericht door joostje » donderdag 15 mei 2008, 13:38

Luc schreef: 'de eerste die van mij een pluim verdient op de paar dagen dat ik hier ben', daarom dacht ik dat hij nog niet zo lang in Thailand was. Maar eerder vermelde hij ook zijn personeelskosten dus dat had ik kunnen weten.

Ik denk dat westerlingen ook een beetje als magneet werken op thaise profiteurs en fortuinzoekers en dat je daarom wordt geconfronteerd met een niet representatief deel van de bevolking. Dat soort mensen vind je in elk land, net zoals je overal mensen vindt waar je wél graag mee te maken hebt, 'rijkdom' heeft dus ook in dit geval zijn nadelen. Ik heb de topic over de Thaise bardames gelezen en ik denk dat dit hier een goed voorbeeld van is. Opvallend vind ik dat onze westerse cultuur niet veel goeds brengt in het oosten. Ik denk dat de boeddhistische cultuur ver verheven is boven onze westerse consumptie-mentaliteit maar dat door het zien van onze luxe de consumptielust ook bij de oosterling wordt opgewekt (reclame-werking).

De consumptie-/hebzucht heeft ook in de oosterse wereld zijn intrede gedaan en voor we het weten is hun samenleving verandert in de maatschappij die wij hier juist proberen te ontvluchten, jammer!

Maar uiteindelijk lijkt het voor velen toch aantrekkelijker om in Thailand als 'goed-gesitueerd' door het leven te gaan dan hier al 'jan-modaal'. En daar zit hem nu ook meteen de krux: het is aangetoond dat mensen het gelukkigst zijn met dat wat ze hebben zolang ze maar meer dan hun omgeving hebben. Voorbeeld: als ik in een vrijstaand huisje woon in een straat met voor de rest alleen maar rijtjeshuizen dan ben ik heel gelukkig met mijn vrijstaand huisje. Als ik nu in dat zelfde huisje woon maar dan in een straat met voor de rest alleen maar grote villa's, dan voel ik me opeens niet meer zo gelukkig in mijn huisje.

Volgens mij is dit een heel belangrijke factor in de motivatie van veel mensen die naar Thailand zijn vertrokken en weegt dit sterk genoeg om een serie van ongemakken op de koop toe te nemen. In Thailand stel je wat voor ( meer hebben is aanzien) en hier ben je niets.

Jammer maar helaas, hebzucht en afgunst zijn toch typisch westerse ingrediënten waarmee het oosten ook langzaam maar zeker wordt besmet; de boeddhistische leer probeert zich hier heel ver van te distantiëren. Maar het zijn ook typische menselijke eigenschappen (als een dier genoeg voedsel heeft dan interesseert het niet hoeveel de ander heeft) en daarom ook zo verdomde hardnekkig...

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#68 Bericht door Luc » donderdag 15 mei 2008, 14:06

Ben, je hebt gelijk, Luc is nog altijd zeer te spreken over het land Thailand.
Zeker waar ik woon....prachtig weer.

Luc is veel minder te spreken over hoe je in het algemeen in Thailand als MENS en soms ook als buitenlander word behandeld.

Persoonlijke ervaringen opgedaan, dingen gezien en meegemaakt door de verschillende dagen dat ik hier wat gedaan heb en hier al verblijf.
Door dan soms zijn kijk en zijn ervaringen hier te vertellen hoopt hij dat andere er iets uit zullen (kunnen) leren en niet zijn fouten gaan coppiëren.
Ik weet al lang dat die kans miniem is.
Ik zie en hoor ze constant in overvloed terugkomen .....en terug, en terug....
De planeet Thailand werkt te verdovend ...
en daarbij elke kampioen weet het beter dan die imbiciel.

Luc is niet echt te spreken over de moraal ,attentie , motivatie en intentie die er bij heel veel bewoners van Thailand heerst, of beter juist het totaal gebrek eraan.
Vind het ook pijnlijk als hij ziet hoe de meerderheid van de Thaiën er ook maar bij lopen voor spek en bonen...enz
Zonder basis, educatie, motivatie voor wat dan ook..

Je moet mijn ondertitteling goed lezen en ik hoop dat je het er niet regelmatig ten onrechte bijsleurt.

Ik hoop van binnen een paar maanden, klein jaar, de ondertiteling te kunnen veranderen.

Ben

Waar haalt Abraham de mosterd ??
leeft die nog...??
Hebt ge het over dezelfde Abraham die ik ken ?
of hebt ge het over een andere Abraham ??
en welke mosterd....waarvandaan ??
De Abraham die ik kende is al jaren dood
deed in diamant en bij mijn weten niet in mosterd
what so ever

Het weer is prachtig.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#69 Bericht door menan » maandag 13 september 2010, 08:50

Graag zou ik wat reacties van mensen willen horen die met behoud van hun WAO-uitkering voorgoed naar Thailand zijn vertrokken. En dan met name de reactie van het het UWV. Dreigen met herkeuring of korten op de uitkering of dergelijke. Misschien beter geen slapende honden wakker maken en je tijd uitzitten tot de AOW?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#70 Bericht door printen44 » maandag 13 september 2010, 11:22

Zeer, zeer risicovol als je permanent in Thailand wilt gaan wonen met een WAO-uitkering en de UWV niet vraagt om toestemming.

Je moet je namelijk laten uitschrijven uit het Bevolkingsregister van Nederland en het UVW krijgt automatisch bericht van je verhuizing naar Thailand. Blijf je d.m.v. een postadres toch officieel wonen in Nederland, dan blijf je belasting en sociale premies betalen. Tevens is het verboden om een postadres in Nederland te hebben als je meer dan acht maanden per jaar in het buitenland woont. Je wordt dan per rechtswege uit het bevolkingsregister geschrapt. Buitendien gaat alle officiele post naar dat postadres, terwijl je er niet woont. Krijg je een brief dat je op korte termijn ergens moet melden, je woont namelijk officieel op dat adres, heb je een probleem.

Tevens zijn veel computerbestanden aan elkaar gekoppeld en moet je naar de Ambassade, heb je ook een probleem.

Volg de officiele weg. Met de zaken die mij bekend zijn over het wonen, met behoudt van uitkering, in het buitenland gaat het UWV soepel om. De grootste criteria is dat men beschikbaar nog moet zijn voor de arbeidsmarkt. Is dat niet het geval, is het UWV erg soepel in dit soort zaken. Maar elke zaak staat op zijn eigen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#71 Bericht door menan » maandag 13 september 2010, 14:58

Helder verhaal :P

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#72 Bericht door prajak » maandag 13 september 2010, 16:09

Menan, duidelijk geworden ? We hebben het er hier vaker over gehad. Toestemming is een MUST. En denk er aan, als de PVV aan de macht komt krijg je geen toestemming meer jouw WAO mee te nemen. Dan mogen -hoop ik- de bestaande "gevallen" blijven maar alle nieuwe aanvragen krijgen een "neen". Zoals een jaar of tien terug met de nieuwe Wajong aanvragen. De PVV laat wel de AOW-ers buiten NL met rust, al kunnen ze niets doen aan de AOW-ers in de EU en in de verdragslanden SZ. En dat is verstandig van de PVV. Stel je voor dat je een paar duizend ouwetjes terug krijgt in NL, recht op wonen, recht op zorg, recht op geraniums en heel veel glas, recht op aanvullende bijstand, dat kost meer dan die paar belastingcenten die ze dan moeten ophoesten.... Want reken maar dat het box 3 vermogen dan is weggepoetst naar lekkere (ei)landen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#73 Bericht door menan » woensdag 15 september 2010, 03:05

Ben benieuwd hoe je weet dat de PVV dit gaat aanpakken. Kennelijke gefundeerd en niet op fingerspitsengefuhl, want je roert daarmee nogal in de stront. Helderzienden zien we al genoeg op deze site. Vaak betweters en ouwe wijvengeleut.

Maar ok, ik deel wel de onzekerheid dat de PVV niet bevorderlijk zal zijn voor zekerheid van de uitkeringen. Maar dat geldt evengoed voor de VVD. Dit aanstaande kabinet is een gevaar voor de WAO buiten Europa. In eerste instantie om de Marokkanen en de Turken een voet dwars te zetten, maar in de slipstream Thailand vermoedelijk meenemen.

Mijn vraag was in eerste instantie niet bedoeld om aan te geven dat ik hier zonder toestemming of illegaal wilde gaan zitten. Erg verrassend dat deze gedachte bij sommigen wel als eerste boven komen drijven. Neutraal blijven denken heren. Niet vooringenomen zijn.
Waarom ik die vraag stel hoef ik toch niet te verantwoorden? Maar vooruit met de geit. Voor deze keer dan. De reden dat ik deze vraag stel is dat ik wil weten dat wanneer ik de volle emigratie aan ga dit een risico betekend voor mijn WAO. Zou dit zo zijn dan zou ik mijn verblijf grotendeels verdelen over Nederland en Thailand. Niks illegaals dus. Omdat ik mijn rechten zowel voor het een als het ander niet wil verspelen. Zo, genoeg hierover.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#74 Bericht door printen44 » woensdag 15 september 2010, 04:25

Even nog dit Menan. Als je in de WAO zit, heb je maar een beperkt aantal weken vakantie per jaar. Dat wil zeggen dat je toestemming moet vragen om op vakantie te gaan. Ik dacht dat het maximaal 3 maanden per jaar was. Vraag je die toestemming niet, kan er gekort worden op je uitkering.

Veel mensen die in de WAO zitten beseffen niet dat zij in feite een andere werkgever gekregen hebben toen zij in de WAO terecht kwamen, nl. de overheid. Je heb namelijk dezelfde rechten, maar ook plichten als een "normale" werknemer. En daar hoort ook het aanvragen van vakantie bij. Wanneer je volledig bent afgekeurd en niet meer in aanmerking kan komen voor de arbeidsmarkt is de UWV soepel in deze zaken. Is dat niet het geval, dan kan men streng zijn. Tevens mag de vakantiebestemming of vestigingsland geen negatief effect hebben op je aandoening waarvoor je bent afgekeurd. Heeft het een positief effect, dan is de UVW heel erg soepel. Ik merkte dat toen ik voor enkele kennissen hun aanvraag regelde voor het verblijf in het buitenland lees Thailand met behoudt van uitkering. Maar dat geldt alleen als je volledig bent afgekeurd en niet meer beschikbaar kan zijn voor de arbeidsmarkt.

Dan krijg je nog je ziektenkostenverzekering. Ook daar is het verblijf (vakantie) in het buitenland, met name buiten de EU aan beperkingen gebonden. Thailand heeft niet met Nederland een verdrag over ziektekostenverzekeringen.

Wat de politiek betreft over de WAO in het buitenland kan ik kort zijn. Als de PVV en de VVD het voor het zeggen heeft, is wonen in het buitenland met behoud van die uitkering (WAO e.d.) uit den boze. Behalve in de EU dan, want daar zijn verdragen voor. En met een paar andere landen. Maar niet met Thailand. Alleen de AOW, daar komt men niet aan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#75 Bericht door prajak » woensdag 15 september 2010, 06:57

Menan, dat staat op de PVV website. Althans, ik ga nu niet kijken, het stond er kort voor 9 juni nog. Het stond er al heel lang maar kort voor de verkiezingen is er aan toegevoegd NIET DE AOW. Dus de aanpakplannen zijn heel openbaar en ik zuig niks uit mijn duim.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”