Hoe moeilijk is Nederlands?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Hoe moeilijk is Nederlands?

#1 Bericht door Wereldvreemd » maandag 25 februari 2008, 19:04

Graag zou ik jullie ervaringen vernemen over het leren van Nederlands door een Thaise?

Mijn vriendin is druk bezig, maar ze vindt het nogal moeilijk. Logisch, maar toch. Als ze voor steun kijkt op internet, blijken de meeste Thaisen toch thuis te blijven en niet veel haast te maken.

Ze kan niet wachten om het huis uit te gaan, dus studeert ze iedere dag Nederlands. Haar uitspraak is super, maar ze vergelijkt zich teveel met klasgenoten en die hebben veelal een westerse achtergrond.

Hoe ging het jullie vriendin/vrouw af?
- -

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#2 Bericht door JohanS » maandag 25 februari 2008, 19:27

Wereldvreemd schreef:Graag zou ik jullie ervaringen vernemen over het leren van Nederlands door een Thaise?

Mijn vriendin is druk bezig, maar ze vindt het nogal moeilijk. Logisch, maar toch. Als ze voor steun kijkt op internet, blijken de meeste Thaisen toch thuis te blijven en niet veel haast te maken.

Ze kan niet wachten om het huis uit te gaan, dus studeert ze iedere dag Nederlands. Haar uitspraak is super, maar ze vergelijkt zich teveel met klasgenoten en die hebben veelal een westerse achtergrond.

Hoe ging het jullie vriendin/vrouw af?

Hier even onze persoonlijke ervaring, dat zal natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Ik hoor dikwijls de echtgenotes van de Thaise dames zeggen dat hun vrouw toch zo snel zeer goed Nederlands kon praten; maar iedere keer als ik dan met deze dames probeer om in het Nederlands te praten verstaan ze mij met moeite en begrijp ik maar de helft. Het is moeilijk omdat het Nederland zo anders is dan het Thais.
En wij mannen verstaan ons vrouwen wel goed in een mengeling van Nederlands/Engels/Thais maar met buitenstaanders is het veel moeilijker.

Mijn echtgenote is nu reeds 11 jaar in België en zij verstaat het Nederland behoorlijk indien iedereen traag en Algemeen Nederlands spreekt en geen Dialect wat bij ons nog veel gesproken wordt. Het spreken zelf is al een stuk moeilijker maar ze trekt zich goed van plan. Het probleem ligt ook vooral bij mij omdat ik steeds Engels met haar spreek (wij spreken beide goed Engels); dat maakt het aanleren van het Nederlands ook minder voor de hand.

Een goede raad is zeker dat ze les moet blijven volgen en niet te snel opgeeft, het wordt echt wel beter.
En doe niet zoals ik, spreek zelf Nederland tegen haar dat is de enige goede manier op het te leren.

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 21:17
Locatie: Phayao

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#3 Bericht door Jack » maandag 25 februari 2008, 19:48

Mijn vrouw heeft een paar jaar les gevolgd in Nederland, ik praat consequent alleen maar Nederlands met soms wat Thaise termen, maar zelf praten blijft een probleem. Ik begrijp haar slechte uitspraak wel aardig maar als je het voor het eerst hoort moet je er wel aan wennen. Waarschijnlijk kennen de meesten van jullie wel de typische uitspraak fouten: geen s aan het eind van een woord, dubbelle medeklinkers (werk, dorp, kerk etc), woorden inkorten (wakker wordt wak), geen verleden tijden, alle persoonsvormen gereduceerd tot ik, hij/zij/hem/haar en wij/ons, ik vergeet er vast nog wel een paar. De meeste Thai die ik in Nederland ken spreken beroerd, het is echt heel moeilijk voor ze, net als het voor ons gruwelijk moeilijk is om een beetje fatsoenlijk Thais te spreken.
Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 26 februari 2008, 02:31

Heeft het ook niet een beetje met het nivo van je partner te maken??
Als het een academica is dan vermoed ik dat ze een wat mee mogelijkheden heeft om NL te leren, een boerentrien zonder opleiding zal mat moeilijkheden hebben.
Als ze goed/redelijk engels spreekt dan is het voor haar ook mogelijk om NL te leren, ze kan het dan namelijk lezen.......geldt hetzelfde voor ons en de moeilijkheden met het Thai

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#5 Bericht door Luc » dinsdag 26 februari 2008, 03:18

Thais is een phonetische taal,
Als ze Thais kunnen schrijven en lezen kunnen ze als iemand nederlands praat dat in het Thais eccaxt opschrijven en juist hetzelfde terug uitspreken, zelfs dialekten of woorden die ze voor de eerste keer horen.
Als wij Thais willen leren zijn er zoveel klanken en uitspraken die we niet helemaal juist in onze taal kunnen opschrijven of zelfs horen, dus voor ons moeilijker.
Ook de kleinste fout in de uitspraak van het Thais kan iets totaal anders betekenen of de zin onverstaanbaar maken.
Er is ook gewoonlijk langs de Thaise zijde - een minder proberen te begrijpen attitude.
Als ze willen, - spreken de average begaafde(geletterde = Thais lezen en schrijven) Thai goed verstaanbaar nederlands in de 5 jaar.
Gebeurt dat niet in die tijdsperiode,dan ook gewoonlijk niet in de volgende 25 jaar daarop.
Het weer is prachtig.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#6 Bericht door thongdee » dinsdag 26 februari 2008, 07:31

Mijn vrouw en ik zijn al 20 jaar samen ,waarvan 17 jaar in Belgie, en ... ze spreekt geen goed Nederlands .
Ze verstaat alles en kan ook antwoorden maar het komt gewoon omdat de eerste 3 jaar wij in Thailand woonden en onze bedoeling was om daar te blijven , daarom ben ik meteen Thais gaan leren.
Dus tot de dag van vandaag spreek ik Thais met Ning (we wisten dat we op een dag weer naar Thailand gaan wonen)

Een andere voorbeeld is dat ik 2 vrienden heb die allebij een Thaise vrouw hebben voor 3 jaar nu , de ene spreekt heel goed Nederlands en de andere niet , gewoon omdat de ene er altijd van het begin Nederlands heeft tegen gesproken (met veel geduld) en die andere uit gemakzucht Engels-Thais-Vlaams ..... mengelmoesje.


Een tijdje terug ergens eens een site tegengekomen waar ze de te leren taal indeelden op een schaal, naargelang de moeilijkheid om ze te leren , heb het niet echt teruggevonden ,maar hier heb je nog een voorbeeld van uit het standpunt gezien dat je Engels praat ...


Category I: Languages closely related to English
23-24 weeks (575-600 class hours)

Afrikaans Danish
Dutch
French
Italian Norwegian
Portuguese
Romanian
Spanish
Swedish

Category II: Languages with significant linguistic
and/or cultural differences from English
44 weeks (1100 class hours)
Albanian
Amharic
Armenian
Azerbaijani
Bengali
Bosnian
Bulgarian
Burmese
Croatian
Czech
*Estonian
*Finnish
*Georgian
Greek
Hebrew
Hindi
*Hungarian
Icelandic
Khmer
Lao
Latvian Lithuanian
Macedonian
*Mongolian
Nepali
Pashto
Persian (Dari, Farsi, Tajik)
Polish
Russian
Serbian
Sinhalese
Slovak
Slovenian
Tagalog
*Thai
Turkish
Ukrainian
Urdu
Uzbek
*Vietnamese
Xhosa
Zulu

Category III: Languages which are exceptionally difficult for native English speakers
88 weeks (second year of study in-country)
(2200 class hours)
Arabic
Cantonese
Mandarin
*Japanese
Korean
Other languages
German 30 weeks (750 class hours)
Indonesian, Malaysian, Swahili 36 weeks (900 class hours)

* Languages preceded by asterisks are typically somewhat more difficult for native English speakers to learn than other languages in the same category.
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#7 Bericht door dutch » dinsdag 26 februari 2008, 09:13

Mijn vrouw had gelukkig een gevoel voor taal en een ijzeren discipline om de taal te leren.
Zodra onze zoon op de peuterspeel zat is ze naar school gegaan.Eerst naar een soort taal cursus op de universiteit van twente (voor buitenlandse studenten).Daar kon ze inrollen omdat mijn zwager mederschappelijk medewerker was. Later naar cursussen voor vluchtelingen (waar ze eerst werd geweigerd omdat ze geen vluchteling was :| ).Nou dat hebben ze geweten en het leuke was dat ze elk jaar als een van de velen inschreef en alleen geaccepteerd werd als er niet voldoende vluchtelingen waren.Nou dat ging snel want elk jaar was er in het begin een volle klas (20-25 personen) en binnen een paar weken waren er nog maar enkele over :D
Ze heeft met veel plezier haar NTT 1 en NTT2 gehaald.Tevens heeft ze haar rijbewijs examen (schriftelijk) ook in het Nederlands willen doen en dat lukte dan ook.
In Duitsland deed ze hetzelfde.Kind op school en zij 5 dagen in de week van 0900 tot 1300 naar school.
Sprak dan ook voortreffelijk Engels-Nederlands-Duits en later nog Indonesisch en uiteraard Thais.
Haar vooropleiding was universiteit-lerares opleiding en ze had dan ook een methodische manier om te studeren en dat was haar geluk.
En uiteraard ook mijn geluk.
Iemand die van het platteland komt heeft natuurlijk grotere/bijna onoverkomelijke problemen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#8 Bericht door Luc » dinsdag 26 februari 2008, 10:12

Ik denk dat de voornaamste sleutel tot succes altijd voorkomt uit
-- de wil, gedrevenheid, doorzetting, volharding , karakter--zoals dutch ook zei
Bij de meeste Thaiën is dat -- wie, wat , waar, hoe ,
mai loe, mai hen, mai kootsjai
degene die wel karakter en doorzetting hebben kunnen het wel.
Er moet natuurlijk mogelijkheid, medewerking en steun worden verleent door alle.
Bij de meeste Thaïen past langdurige vastberadenheid en gedrevenheid niet echt samen met hun levensvisie. -- mai mi panha, mai pan rai --
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Het weer is prachtig.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#9 Bericht door JohanS » dinsdag 26 februari 2008, 11:12

Toch nog even terugkomen op mijn verhaal hierboven.

Opleidingsniveau is van belang maar is toch niet alles. Mijn echtgenote heeft een degelijke opleiding gehad, heeft daarna in een internationaal bedrijf in Hong Kong gewerkt waar ze op minder dan een jaar zeer goed Cantonees leerde, zij had daar veel zaken te regelen met de plaatselijke overheid. Zij spreekt nog steeds vlot Cantonees en toch is haar nederlands na 10 jaar niet echt goed.
Het verschil tussen het Thais en Nederlands zijn zeer groot en zoals ik reeds zij wij spreken teveel engels met elkaar.

De beste raad is; spreek nederlands vanaf het begin ook indien het wat moeilijker gaat om iets uit te leggen maar zorg dat ze het begrijpt want anders ga je naast elkaar leven en komen er grote misverstanden.

O ja en de waarde meter of een Thaise goed nederlands praat is niet de echtgenoot maar een vreemde. Als die haar verstaat dan kan ze echt goed nederlands.
Ik ben nog maar 1 Thaise tegengekomen die zeer goed nederlands sprak maar zij was zeer jong toen ze naar Belgie kwam en spreekt nu slecht Thais en kan het bijna niet schrijven. De combinatie blijft moeilijk.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#10 Bericht door Jim » dinsdag 26 februari 2008, 11:24

Luc schreef: Ook de kleinste fout in de uitspraak van het Thais kan iets totaal anders betekenen of de zin onverstaanbaar maken.
Jack schreef:Waarschijnlijk kennen de meesten van jullie wel de typische uitspraak fouten: geen s aan het eind van een woord, dubbelle medeklinkers (werk, dorp, kerk etc), woorden inkorten (wakker wordt wak),
ik verbaas me hier constant over.

in het thais moet je alles perfect uitspreken anders verstaan ze het niet, maar toch vinden ze vit hetzelfde klinken als vis, heef hetzelfde als heeft, en allooi het zelfde als arrooi :D

ik ken 1 thaise die perfect nederlands spreekt, toen ik haar leerde kennen woonde ze zo'n 9 jaar in nederland.
aan de telefoon zou je denken dat ze nederlands was als je haar niet zou kennen.
ze spreekt trouwens ook perfect engels.

het kan dus wel.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#11 Bericht door JohanS » dinsdag 26 februari 2008, 11:28

Jim schreef:
Luc schreef: Ook de kleinste fout in de uitspraak van het Thais kan iets totaal anders betekenen of de zin onverstaanbaar maken.
Jack schreef:Waarschijnlijk kennen de meesten van jullie wel de typische uitspraak fouten: geen s aan het eind van een woord, dubbelle medeklinkers (werk, dorp, kerk etc), woorden inkorten (wakker wordt wak),
ik verbaas me hier constant over.

in het thais moet je alles perfect uitspreken anders verstaan ze het niet, maar toch vinden ze vit hetzelfde klinken als vis, heef hetzelfde als heeft, en allooi het zelfde als arrooi :D

ik ken 1 thaise die perfect nederlands spreekt, toen ik haar leerde kennen woonde ze zo'n 9 jaar in nederland.
aan de telefoon zou je denken dat ze nederlands was als je haar niet zou kennen.
ze spreekt trouwens ook perfect engels.

het kan dus wel.
Het kan, alles kan. Maar het zijn uitzonderingen, juist zoals europeanen die perfect Thais spreken uitzonderingen zijn.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#12 Bericht door Mart » dinsdag 26 februari 2008, 11:59

JohanS schreef: De beste raad is; spreek nederlands vanaf het begin
Inderdaad Johan, dat heb ik gedaan vanaf de geboorte van onze zoon. Nu is hij 3 talig.

Dan nog het volgende: Hoeveel Nederlanders spreken en / of schrijven goed Nederlands :?
Nederlands is een van de moeilijkste talen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#13 Bericht door Jim » dinsdag 26 februari 2008, 12:08

JohanS schreef: Het kan, alles kan. Maar het zijn uitzonderingen, juist zoals europeanen die perfect Thais spreken uitzonderingen zijn.
dat is idd waar.

ik vind het alleen heel erg frappant dat iemand die uit een taal komt waar uitspraak zo verschrikkelijk belangrijk is toch zelf consequent woorden fout uitspreekt.

en moeilijke woorden met 6 lettergrepen kan ik nog begrijpen, maar om toch de hele tijd vit te blijven zeggen terwijl het toch echt vis is.. :|

nah, ik ga maar even een partijtje voetbonnen om af te koelen ;) :D

wat me trouwens opvalt is dat een heleboel thai alleen de eerste 2 a 3 letters van een woord lezen en de rest gokken.
zeker als ze pas beginnen met nederlands leren.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#14 Bericht door Mart » dinsdag 26 februari 2008, 14:03

Luc schreef:Thais is een phonetische taal,

Ook de kleinste fout in de uitspraak van het Thais kan iets totaal anders betekenen
Dat is in het Nederlands ook:
Gisteravond hebben we een grote l*l ( lol ) gehad

en zou zijn er heel veel.

Waarom is het zo'n moeilijke taal ? Lees zelf maar.

ONZE TAAL

Nederlands is voor buitenlanders moeilijk te leren,
maar weten we ook waarom?

Na lezing van het onderstaande is het u vast wel duidelijk.

Men spreekt van één lot, en verschillende loten,

Maar ’t meervoud van pot is natuurlijk geen poten.

Zo zegt men ook altijd één vat en twee vaten,

Maar zult u ook zeggen één kat en twee katen?

Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik vloog.

Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog,

Want woog is nog altijd afkomstig van wegen.

Maar is dan ik “voog” een vervoeging van vegen?

Wat hoort er bij “zoeken”? Jazeker, ik zocht,

En zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?

Welnee beste mensen, want vlocht komt van vlechten.

En toch is ik “hocht” niet afkomstig van hechten.

En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep.

En evenmin zegt men bij slopen “ik sliep”.

Want sliep moet u weten, dat komt weer van slapen.

Maar fout is natuurlijk “ik riep” bij het rapen.

Want riep komt van roepen. Ik hoop dat u ’t weet

En dat u die kronkels beslist niet vergeet.

Dus kwam ik u roepen, dan zeg ik “ik riep”.

Nu denkt u van snoepen, dat wordt dan ik sniep”?

Alweer mis m’n beste, maar u weet beslist,

Dat ried komt van raden, ik denk dat u ’t wist.

Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood.

En toch volgt na wieden beslist niet “ik wood”.

“Ik gaf” hoort bij geven, maar “ik laf” niet bij leven.

Dat is bijna zo dom als “ik waf” hoort bij weven.

Zo zegt men:wij drinken en hebben gedronken.

Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken.

’t Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist,

maar hoort bij vergeten nou logisch vergist?

Juist niet zult u zeggen, dat komt van vergissen.

En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:

Hoort bij slaan nu ik sloeg, of ik slig, of ik slond?

Want bij gaan hoort ik ging, niet ik goeg of ik gond.

En noemt u een mannetjesrat soms een rater?

Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.

U ziet, onze taal beste dames en heren,

is net als ik zei, best moeilijk te leren!

"ter leringhe ende vermaeck"
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hoe moeilijk is Nederlands?

#15 Bericht door Jim » dinsdag 26 februari 2008, 15:46

:lol:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”