appelboom

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

appelboom

#1 Bericht door willem » zaterdag 10 november 2007, 19:17

mijn vrouw heeft gevraagt of ik een appelboompje wil meebrengen wanneer ik in december weer kom.maar ik weet niet zoveel af van appels.weet iemand wat voor soort ik het beste kan meebrengen?1tje die het in de thaise omstandig goed doet? :idea:
vroeger komt nooit meer terug.

arno
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 02 november 2007, 17:23
Locatie: 9964

#2 Bericht door arno » zaterdag 10 november 2007, 20:34

Ik dacht gehoord te hebben dat je altijd 2 appelboompjes bij elkaar in de buurt moet zetten voor "kruisbestuiving". Daardoor krijg je betere vruchten. Maar is "van horen zeggen".

arno

Gebruikersavatar
pietk
Expat
Expat
Berichten: 445
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 14:48
Locatie: Chiangmai

#3 Bericht door pietk » zondag 11 november 2007, 01:25

Een appelboom heeft een rustperiode nodig die in Nederland in de wintermaanden is.
Ik denk niet dat je wat aan een appelboom hebt in Thailand omdat de temperatuur hier niet laag genoeg wordt voor een rustperiode.
Ik zou vragen om een appelboom die een korte rustperiode nodig heeft en over de hoge temperaturen kan en dan maar kijken wat het wordt.

De appel die ik hier koop en zijn allemaal import en appelbomen heb ik hier nog niet zien staan.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#4 Bericht door jodokus » zondag 11 november 2007, 09:52

En inderdaad, je hebt er 2 nodig....

J.
Toch wel...

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

#5 Bericht door perry » zondag 11 november 2007, 14:23

Volgen mij hebben ze in het Noorden van Thailand wel appelbomen vooral waar het wat koeler is
Werk om te leven leef niet om te werken.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#6 Bericht door thongdee » zondag 11 november 2007, 16:27

ben ook nieuwsgierig en heb ต้นแอปเปิ้ล "appelboom" even opgezocht maar daar kom je niet veel van tegen in Thailand ?
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#7 Bericht door Okie » zondag 11 november 2007, 17:52

Ik zal het eens aan mijn vriendin vragen die werkt tenslotte op het research centrum van de land en tuinbouw universiteit in Lampang.

Okie

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#8 Bericht door Wouter_Udon » zondag 11 november 2007, 18:23

jodokus schreef:En inderdaad, je hebt er 2 nodig....

J.
Ik heb wel eens gehoord van zelfbestuivers, dan zou je er maar 1 van nodig hebben.
Live your dream, don't dream your life.

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#9 Bericht door Okie » maandag 19 november 2007, 15:23

Eindelijk antwoord van het meisje, na wat informeren bij haar collegea. Er groeien appelbomen in Thailand maar alleen in het noorden in de bergen op een van de projecten van de koning. Op andere plaatsen in Thailand is het ook geprobeert maar was geen succes ivm de temperatuur.

Okie

Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

#10 Bericht door willem » maandag 19 november 2007, 20:59

ik heb ook wat meer informatie gezocht op het internet en bij mensen die in thailand wonen.jammer genoeg alleen negatief.alleen in de buurt van chiang mai zou het een kans maken.jammer genoeg niet in de isaan.maar ik zou willem niet zijn als ik het toch niet zou proberen.mensen noemen mij nog wel eens eigenwijs.ik heb op het net gezocht,en voor 2 soorten op 1 stam,voor de bestuiving,betaal ik €18.ik neem er gewoon 1 met me mee.ik zie wel wat er van komt.bedankt voor jullie reacties. :D
vroeger komt nooit meer terug.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

#11 Bericht door Wouter_Udon » maandag 19 november 2007, 21:26

willem schreef:ik heb ook wat meer informatie gezocht op het internet en bij mensen die in thailand wonen.jammer genoeg alleen negatief.alleen in de buurt van chiang mai zou het een kans maken.jammer genoeg niet in de isaan.maar ik zou willem niet zijn als ik het toch niet zou proberen.mensen noemen mij nog wel eens eigenwijs.ik heb op het net gezocht,en voor 2 soorten op 1 stam,voor de bestuiving,betaal ik €18.ik neem er gewoon 1 met me mee.ik zie wel wat er van komt.bedankt voor jullie reacties. :D
Succes, ik denk dat ik het ook ga proberen in Isan, en zoals je zegt, we zien wel wat er van komt.
Live your dream, don't dream your life.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#12 Bericht door Mart » dinsdag 20 november 2007, 02:53

willem schreef:ik heb ook wat meer informatie gezocht op het internet en bij mensen die in thailand wonen.jammer genoeg alleen negatief.alleen in de buurt van chiang mai zou het een kans maken.jammer genoeg niet in de isaan.maar ik zou willem niet zijn als ik het toch niet zou proberen.mensen noemen mij nog wel eens eigenwijs.ik heb op het net gezocht,en voor 2 soorten op 1 stam,voor de bestuiving,betaal ik €18.ik neem er gewoon 1 met me mee.ik zie wel wat er van komt.bedankt voor jullie reacties. :D
Ik kom tzt wel helpen met plukken :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

weerwag
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 24 mei 2008, 06:45
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai

Re: appelboom

#13 Bericht door weerwag » maandag 26 mei 2008, 11:57

Het onderwerp is ondertussen wat belegen maar als nieuwkomer wil ik er toch ook even mijn plasje tegenaan doen.

In het oosten van Java, in de omgeving van Malang leefde ooit een Nederlandse schoolmeester die het heeft geprobeerd met een appelboom. Het lukte en hij is een appelboomgaard begonnen. Het was nabij Batu en die boomgaard is er nog steeds. Het is een soort toeristische attractie waar je ook appeltaart kunt eten.

Eigenlijk doen appelbomen het niet in een warm klimaat. Ze hebben een rustperiode nodig zoals hierboven opgemerkt. Het probleem werd (en wordt) omzeild door goedkope arbeidskrachten de bladeren van de bomen te laten plukken.

Arbeid in Thailand is niet duur dus het lijkt me dat het hier ook kan. Batu ligt in de bergen dus een verhuizing naar een bergachtige omgeving (bij voorbeeld Chiang Mai) moet je er wel voor over hebben...
Groeten uit de rijstvelden,
Johan

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: appelboom

#14 Bericht door JohanS » maandag 26 mei 2008, 13:13

Ik had eigenlijk wel willen weten wat ervan de appelboompjes gekomen is in Thailand?

Gebruikersavatar
willem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 243
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 19:46
Locatie: nw-lekkerland,soms samutprakan

Re: appelboom

#15 Bericht door willem » zondag 01 juni 2008, 13:53

ik ben net terug uit thailand gekomen deze morgen.tot mijn spijt moet ik mededelen dat de appel boom dood is. :cry:.ik denk dat de familie is vergeten hem water te geven in de tijd dat mijn vrouw hier was.ik probeer het nog wel een keer,maar dan als ik er zelf woon.kan ik het beter in de gaten houden.maar niet geschoten altijd mis.appelboom:r.i.p.
vroeger komt nooit meer terug.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”