ziekenverzekering 65 +

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: ziekenverzekering 65 +

#76 Bericht door nbreeker » zondag 08 mei 2011, 07:29

Mart schreef:Even goed lezen.

Nick schreef: " ik betaal aan loonheffing 68 euro per jaar " dus vrijwel zeker heeft hij een bruto/netto uitkering van de SVB.

En dat was de discussie :?
Mart ik antwoord hier nog op en dan schei ik er mee uit want ik krijg er een beetje genoeg van,jullie doen het op jullie manier en ik met vele anderen op mijn manier.
Wat jij bruto- netto noem heb ik nooit omgevraagd,ik heb nog 3 pensioenen dus ik moest kiezen waar ik loonheffings korting op toe gepast wilde hebben dus koos ik voor m'n Aow uitkering over de rest betaal ik gewoon belasting en ZKV,er is me verteld dat ik de rest belasting vrij kan krijgen maar heb daar geen gebruik van gemaakt.
Als bruto netto is dan is het verschil 0 nu zit er nog steeds 68 euro tussen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: ziekenverzekering 65 +

#77 Bericht door nbreeker » zondag 08 mei 2011, 08:08

Trouwens ik heb al die jaren dat ik hier woon m'n belastingformulieren ingevuld via m'n boekhoudster,als ik Bruto-Netto heb en sta in Nederland ingeschreven had er al lang een lichtje gaan branden bij de belastingdienst.
2011 is het eerste jaar dat ze geen belastingformulier van me willen,de vorige 5 jaar heb ik regelmatig geld terug gekregen van de belasting.
En ik denk niet dat ik dat terug kreeg vanwege m'n mooie blauwe ogen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ziekenverzekering 65 +

#78 Bericht door printen44 » zondag 08 mei 2011, 08:36

Nbreeker, maar dat je belasting betaald en je belasting terugkrijgt is normaal. Je bent officieel permanent in Nederland woonachtig. je belasting stuurt je geen formulieren of stuurde geen formulieren naar je Thais adres. Dus belasting betalen of terugkrijgen komt omdat je permanent in Nederland woonachtig ben en dus belastingplichtig bent in Nederland. De belastingdienst heeft geen Thais adres van je, want de gemeente war je inschreven staat, gaf niets door aan de Belastingdienst. Je woont er officieel immers.

Prima, dat je het op jouw manier doet. Dat moet je uiteraard zelf weten. Wat ik alleen maar schreef was om te waarschuwen en iedereen moet gewoon doen wat hij of zij zelf wilt.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: ziekenverzekering 65 +

#79 Bericht door dutch » zondag 08 mei 2011, 08:41

nbreeker schreef:
Mart schreef:Even goed lezen.

Nick schreef: " ik betaal aan loonheffing 68 euro per jaar " dus vrijwel zeker heeft hij een bruto/netto uitkering van de SVB.

En dat was de discussie :?
Mart ik antwoord hier nog op en dan schei ik er mee uit want ik krijg er een beetje genoeg van,jullie doen het op jullie manier en ik met vele anderen op mijn manier.
Wat jij bruto- netto noem heb ik nooit omgevraagd,ik heb nog 3 pensioenen dus ik moest kiezen waar ik loonheffings korting op toe gepast wilde hebben dus koos ik voor m'n Aow uitkering over de rest betaal ik gewoon belasting en ZKV,er is me verteld dat ik de rest belasting vrij kan krijgen maar heb daar geen gebruik van gemaakt.Als bruto netto is dan is het verschil 0 nu zit er nog steeds 68 euro tussen.
Probleem is dat de (hele) informatie maar langzaam boven tafel komt.
Nu schrijf je er weer bij:ik heb nog 3 pensioenen ...en daar betaal ik gewoon belasting over en zkv.
Dit alles belastingvrij krijgen gaat ALLEEN indien de pensioenfondsen van de belastingdienst toestemming krijgen.Daarvoor moet jij de gevraagde informatie overleggen.
Ook ik heb mensen gesproken (inclusief de SVB telefoon medewerkster) die zeiden:"ach meneer dat bruto/netto doen we hier automatisch zodra we zien dat Uw adres in het buitenland is".Ik denk dat zodra al die computersystemen met elkaar verbonden zijn (echt verbonden) dat het steeds moeizamer zal gaan om bepaalde regels te omzeilen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: ziekenverzekering 65 +

#80 Bericht door carpediem » zondag 08 mei 2011, 08:53

nbreeker krijgt een aanslag op zijn volledig inkomen. Als hij al zijn inkomen opgeeft dan betaald hij netjes zijn belasting.
Dus dat hij over zijn AOW geen belasting betaald of te weinig lijkt mij dan niet geloofwaardig.
Er lijkt me dus een communicatie probleem in de uitleg van nbreeker en de commentaren.
Wel is het zo als hij langer dan 8 maanden in thailand verblijft en niet uitgeschreven, hij wettelijk in overtreding is.
Risico dus om problemen te krijgen, misschien wel klein maar toch.
pluk de dag (carpediem)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: ziekenverzekering 65 +

#81 Bericht door elst99 » zondag 08 mei 2011, 13:04

Je kan toch op je vingers nagaan als hij bij zijn dochter staat ingeschreven dat hij belasting betaald, hij is toch niet uitgeschreven!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: ziekenverzekering 65 +

#82 Bericht door marinusmali » zondag 08 mei 2011, 13:38

carpediem
Komt ze op de thee of op de koffie?


Nee Carpedium, ze zou een heerlijke paella hebben gekregen en pinchito's en mosselen/garnalen in een heerlijke knoflook saus...... :lol: :lol: :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ziekenverzekering 65 +

#83 Bericht door prajak » zondag 08 mei 2011, 16:13

"...Ook ik heb mensen gesproken (inclusief de SVB telefoon medewerkster) die zeiden:"ach meneer dat bruto/netto doen we hier automatisch zodra we zien dat Uw adres in het buitenland is".Ik denk dat zodra al die computersystemen met elkaar verbonden zijn (echt verbonden) dat het steeds moeizamer zal gaan om bepaalde regels te omzeilen...."

Dat automatisme is onjuist. Je kiest als belastingplichtige waar je de heffingskorting wilt laten "vallen" en de SVB moet buiten die keuze blijven. Verder betekent een adres in een buitenland niet de facto dat men een emigratie heeft voltooid. Een lange sabbatical kan ook nog.

Ik lees verder in dit onderwerp dat veel mensen zich angstvallig in kronkels draaien om in NL ingeschreven te blijven (voor de zorgpolis) en toch zo lang mogelijk niet in NL te wonen. Dat mag, maar doe het dan goed, of beter: doe het perfect. Laat geen millimeter ruimte, ook niet als je onverhoopt ziek wordt of een poot breekt en niet kunt vliegen. Juist dan vallen er gaten in de verdediging en dan ben je het haasje.

Een NL-er hier viel door de mand. Hij woonde, met WAO, hier jarenlang en zijn moeder vervalste zijn handtekening. Hoe viel hij door de mand ? Hij vernieuwde hier zijn paspoort en die vernieuwing kwam terecht in zijn NL woongemeente (niet Den Haag waar je een hamerstuk bent) en een slimme ambtenaar kon simpeltjes uitrekenen hoeveel maanden hij in TH was geweest (de zes maanden regel.....). Melding aan het UWV en meneer kreeg vette problemen.....

Ik ken mensen die de Spanje-route volgen, ooit hier "aanbevolen" door een nieuweling die op zoek was naar mensen met gelijke ervaring. Die meneer pende een hoop nonsens neer en gooide met "deskundigen". Ik was niet blij hem te moeten neersabelen maar deed het wel vanwege de risico's die sommige adviseurs opleggen aan mensen die in hun tactieken trappen. Die meneer verdween als sneeuw voor de zon......

Ik heb eerder gezegd, frauderen is een Kunst met grote K. Blijf er van weg of doe het perfect.
En pen geen persoonlijke dingen neer in dit forum. Big Bro kent ieder van ons tenzij je in een internetcafe gaat zitten.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: ziekenverzekering 65 +

#84 Bericht door dutch » zondag 08 mei 2011, 16:49

prajak schreef:"...Ook ik heb mensen gesproken (inclusief de SVB telefoon medewerkster) die zeiden:"ach meneer dat bruto/netto doen we hier automatisch zodra we zien dat Uw adres in het buitenland is".Ik denk dat zodra al die computersystemen met elkaar verbonden zijn (echt verbonden) dat het steeds moeizamer zal gaan om bepaalde regels te omzeilen...."

Dat automatisme is onjuist. Je kiest als belastingplichtige waar je de heffingskorting wilt laten "vallen" en de SVB moet buiten die keuze blijven. Verder betekent een adres in een buitenland niet de facto dat men een emigratie heeft voltooid. Een lange sabbatical kan ook nog.

Ik lees verder in dit onderwerp dat veel mensen zich angstvallig in kronkels draaien om in NL ingeschreven te blijven (voor de zorgpolis) en toch zo lang mogelijk niet in NL te wonen. Dat mag, maar doe het dan goed, of beter: doe het perfect. Laat geen millimeter ruimte, ook niet als je onverhoopt ziek wordt of een poot breekt en niet kunt vliegen. Juist dan vallen er gaten in de verdediging en dan ben je het haasje.

Een NL-er hier viel door de mand. Hij woonde, met WAO, hier jarenlang en zijn moeder vervalste zijn handtekening. Hoe viel hij door de mand ? Hij vernieuwde hier zijn paspoort en die vernieuwing kwam terecht in zijn NL woongemeente (niet Den Haag waar je een hamerstuk bent) en een slimme ambtenaar kon simpeltjes uitrekenen hoeveel maanden hij in TH was geweest (de zes maanden regel.....). Melding aan het UWV en meneer kreeg vette problemen.....

Ik ken mensen die de Spanje-route volgen, ooit hier "aanbevolen" door een nieuweling die op zoek was naar mensen met gelijke ervaring. Die meneer pende een hoop nonsens neer en gooide met "deskundigen". Ik was niet blij hem te moeten neersabelen maar deed het wel vanwege de risico's die sommige adviseurs opleggen aan mensen die in hun tactieken trappen. Die meneer verdween als sneeuw voor de zon......

Ik heb eerder gezegd, frauderen is een Kunst met grote K. Blijf er van weg of doe het perfect.
En pen geen persoonlijke dingen neer in dit forum. Big Bro kent ieder van ons tenzij je in een internetcafe gaat zitten.
Inderdaad is dat onjuist,maar ik kreeg hetzelf te horen (en ook kenissen van mij).Dat was ca.6-7 jaren geleden.
Ik ben ook zeker geen advocaat van de linke wegen ;)
Aan mijn lijf geen polenaise.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: ziekenverzekering 65 +

#85 Bericht door joepattaya » maandag 09 mei 2011, 02:56

dutch schreef:Ik denk dat zodra al die computersystemen met elkaar verbonden zijn (echt verbonden) dat het steeds moeizamer zal gaan om bepaalde regels te omzeilen.
De computersystemen zijn al aardig gelinkt. Toen ik begin 2009 terug ging naar Nederland (zogenaamd voor langere tijd), heb ik me ingeschreven bij de Gemeente Schiedam, er werd direct gecheckt of ik nog een sofi-nummer had en ja, dat had ik nog. Ben in totaal 3 maanden in Nederland geweest alvorens ik me weer uitschreef en naar Thailand terugkeerde.
Nog geen 2 weken terug in Thailand, viel er al een aangetekend schrijven in de bus van de SVB over een belastingschuld, daterend van het jaar 2002 ter hoogte van Hfl 275. Bij het niet voldoen van deze schuld, zou de belastingdienst beslag leggen op mijn AOW zodra deze tot uitkering zou overgaan, uiteraard inclusief de geldende rente.
Let op: Ik kreeg deze kennisgeving van de SVB omdat zij van de belastingdienst een mededeling hadden ontvangen dienaangaande. Zie het maar als een loonbeslag.

Dus in mijn geval zijn de systemen aardig gelinkt.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”