vraag over van wao naar vut

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
agko
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 01 juni 2007, 23:45

vraag over van wao naar vut

#1 Bericht door agko » zaterdag 02 juni 2007, 23:53

hallo

ben nieuw op dit forum en heb al zoveel mogelijk gelezen en gezocht op internet over mijn onderwerp, maar vind er geen duidelijk antwoord.
mijn vraag is: wij wonen nu 3 jaar in thailand (beiden nederlanders en gehuwd), mijn man is 60, ik 45 en hij heeft sinds 1998 een volledige wao uitkering die keurig op onze thaise bankrekening wordt gestort (zonder toeslag natuurlijk, heb je geen recht meer op als je hier woont), nu las ik ergens in het forum van iemand die met 60 (ook in thailand wonende)eerst wao had, toen met de vut is gegaan en met 65 aow. is het financieel gunstiger om zelfs als je nu in de wao zit vut aan te vragen als je 60 bent en zo ja, wat zijn die voordelen dan in vergelijking met de wao ? Mijn man krijgt nu 900 euro wao, kunnen we aardig van leven hoor, maar zouden we met vut meer krijgen, hoe zit dat? leven in thailand wordt ook duurder.

alvast bedankt voor reacties
agko

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

Re: vraag over van wao naar vut

#2 Bericht door fredlk » zondag 03 juni 2007, 02:24

agko schreef:is het financieel gunstiger om zelfs als je nu in de wao zit vut aan te vragen als je 60 bent en zo ja, wat zijn die voordelen dan in vergelijking met de wao ? Mijn man krijgt nu 900 euro wao, kunnen we aardig van leven hoor, maar zouden we met vut meer krijgen
VUT is een pre-pensioen geregeld door je werkgever en WAO wordt betaald door de 'staat'. Dus als je man 100% in de WAO zit, wat ik aanneem omdat jullie hier worden uitbetaald, dan heeft hij geen werkgever en dus ook geen recht op pre-pensioen of VUT.

Hopelijk is dat duidelijk.

Groetjes,

Fred.
"What we think, we become."

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#3 Bericht door dutch » zondag 03 juni 2007, 03:07

Hi agko,
Wat voor soort visum hebben jullie?
Nieuwsgierig :wink:

agko
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 01 juni 2007, 23:45

#4 Bericht door agko » zondag 03 juni 2007, 05:37

Fred, dank voor je reactie, lijkt me duidelijk dat vut dus geen optie is.

Dutch, wij leven hier op touristvisa, dus iedere 3 mnd naar maleisie, gaan nu in sept. naar holland om daar het non-o (en dan retirement) te regelen, laatste keer dat we in penang om non-0 vroegen hoorden we dat ze die niet gaven omdat je 800.000 op bankrek. moet hebben of 65.000 per maand, dat hebben wij niet, we hadden wel een combi van die 2 (dus uitkeringbewijs van ned.ambassade en spaargeld op thaise bank, totaal 900.000) en nog kreeg mijn man zijn gevraagde visa niet, gaan dus nu maar even terug naar holland om het te regelen, heb al navraag gedaan en daar is het geen probleem.

agko

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#5 Bericht door Manuel » zondag 03 juni 2007, 05:53

agko, je haalt denk ik 2 dingen door elkaar. Non-O zal geen probleem geven. De benodigde 800K of 65K inkomen zijn voor een 'extension of stay based on retirement'.
Met een non-O kan je nog altijd 3 maandelijks visa runs maken zonedr an de 800/65K voorwaarde te voldoen.

Ook, de jaarlijkse extensie zal je in Thailand verkrijgen, niet in Nederland.

agko
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 01 juni 2007, 23:45

#6 Bericht door agko » zondag 03 juni 2007, 08:15

Manuel, daarom gaan we ook naar nederland om daar eerst het non-o aan te vragen, hebben we in penang geprobeerd met die 900.000 B, nou we werden echt geweigerd, we konden een single entry touristvisa krijgen.

vanuit holland met ( hopelijk dus een non-o) kan mijn man hier extension op basis van retirement aanvragen en krijgen bij immigratiekantiekantoor bangkok, mijn non-o wordt dan bij aanvraag een dependentvisa en dan zijn we klaar voor een jaar.

zo heb ik het begrepen via alle internetinfo en forums en ambassade in holland en immigratiekantoor bangkok.
hopelijk gaat het dus nu eindelijk allemaal wel lukken

agko

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#7 Bericht door Manuel » zondag 03 juni 2007, 08:30

Het is algemeen bekend dat Penang geen multiple entry non immigrant visa afgeeft, maar single entry, met de juiste papieren, zou geen probleem moeten zijn.
Punt kan zijn dat je man wel in aaanmerking kan komen voor een 'O' maar jijzelf niet voordat hij de 'O' heeft en je dus als 'dependant' aangemerkt kan worden.

Het Thaise consulaat in Amsterdam is inderdaad niet het moeilijkste adres in de wereld om non immigrant visa te bemachtigen.
Daarna zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om te verlengen op basis van retirement en ik denk daarna voor jezelf op basis van dependency.

agko
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 01 juni 2007, 23:45

#8 Bericht door agko » zondag 03 juni 2007, 08:52

hai manuel

klopt, penang is lastig aan het worden voor non-o , ach joh en zo zien we holland en de familie ook weer eens en kunnen we gelijk even nieuwe paspoorten, rijbewijs en visa regelen, 2 weekjes holland moet kunnen en dan gauw weer terug haha.

agko
dank voor je adviezen

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”