toerisme is altijd fake

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

toerisme is altijd fake

#1 Bericht door Gast » zondag 04 februari 2007, 15:40

Even een controversiële stelling innemen. Het verhaal van de longnecks heeft me aan het denken gezet. Toen ik in november '91 voor het eerst in Chiangmai was zou en moest ik ook aan een junhgletrekking deelnemen. Het was in de bergen in de buurt van Mae Sariang in een Karendorpje. De gids vertelde ons na de urenlange rit in een minibusje dat we het einde van de beschaving hadden bereikt. Hier kwam de kok ons vervoegen die even later alweer verdween. Toen vertrokken we voor een urenlange en fysiek zware wandeling naar onze bestemming : Een Karendorpje midden in de jungle. Zagen we daar onze kok opnieuw. Wat bleek? Hij had de kortste weg genomen en wij waren met een grote omweg naar het dorp gegaan. De farangs wilden een trekking dus die trekking hadden ze gekregen. In het armoedige Karendorpje verkochten jonge, aantrekkelijke meisjes ijsgekoelde flesjes cola.... aan woekerprijzen.

Een week eerder was ik een bergstamdorpje gaan bezoeken bovenop Doi Suthep. Dit hoorde bij een dag georganiseerd door de vele reisbureautjes in Chiangmai. Op het programma stond Doi Suthep, de orchidfarm, een olifantenshow en ... dat bergstammendorp. Hier hadden ze voor de farangtoeristen een soort dorpje gebouwd dat op het eerste zicht heel authentiek leek. Tientallen Japanners waren foto's aan het maken alsof hun leven ervan afhing. Zo zouden ze het thuisfront eens laten zien hoe het echte Thailand was. Ikzelf vond het verry fake met al die televisieantennes bovenop die hutjes en de talloze souvenierkraampjes. Bij de olifantenshow verkochten ze banaantjes bij de ingang. De vrouwtjes toverden hun mooiste "land-of-smile"-glimlach tevoorschijn... maar toen we het terrein verlieten zag ik helemaal geen glimlach meer. Ik meende zelfs oprechte haat te kunnen zien.

Als Belg ken ik onze toeristische sector en het geld dat hiermee verdiend wordt. De schaamteloosheid waarmee in Brugge Jappaners worden uitgemolken en prullaria wordt verkocht is bijna cripmineel te noemen. Dit om te zeggen dat het overal, dus niet enkel in Thailand hetzelfde is.
Tijdens diezelfde reis zat ik in de schaduw van een boom op het tempelplein voor de Wat Phra Singh toen een bus met Franse toeristen stopte. Ik hoorde één van hen jammerend zeggen "Och nee, toch niet weer een tempel, de zoveelste vandaag". Toen dacht ik : die vrouw zal dit nooit in Frankrijk vertellen. Want daar zal ze haar prachtige dia's laten zien en tientallen verhalen vertellen doorspekt met anekdotes van wat ze allemaal meemaakte. Dromen zijn mooier dan de realiteit en je hebt teveel moeten ophoesten voor de reis om achteraf toe te geven dat het allemaal fake was.
De reisreclamefolderteksten zijn de enige waarheid, echter dan de werkelijkheid.

Rogerphayao

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#2 Bericht door rogerphayao » zondag 04 februari 2007, 17:53

Sorry.
De vorige tekst is van mij.
Was ik dan toch vergeten in te loggen?

Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Geen verplichting

#3 Bericht door JohanS » zondag 04 februari 2007, 18:02

Eerst en vooral moet je wel zeggen dat het ieders eigen keuze is om aan zulke georganiseerde uitstappen mee te doen niemand is verplicht.

Ik denk ook dat ondertussen iedereen wel beseft dat je in de toeristische centra veel te veel betaald voor 'prulen', maar ook dit is voor sommige mensen nu juist een onderdeel van hun vakantie.

Ik volg je stelling gedeeltelijk voor mensen die voor de eerste maal op vakantie gaan maar vanaf de twwede keer zouden de mensen zelf beter moeten weten.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Geen verplichting

#4 Bericht door jumbo » maandag 05 februari 2007, 02:37

Mannen

Ik kan jullie meenemen naar locaties een uurtje buiten Bangkok, oorspronkelijke Thai, slechte of afwezige riolering, water uit de pomp,
kinderen zwemmen in de sloot, rijstbebouwing met buffel of trekker of kinderen die de buffel zijn....., vriendelijke mensen
bouwvallige huizen, maar ook mooie huizen en auto's en brommers,
versmarkten, kleermakers en ga zo maar door
dat is voor mij het Thailand van vandaag

weinig toerisme en een eerlijk inzicht in Thailand

Long-shrotnecks, overvolle watermarkten, tempels waar het uitpuilt van de toeristen, rivercruises met moderne boten.... allemaal een beetje te
pak en auto, rijd pakweg een uurtje of twee uit Bangkok en ga dan van de weg af.......prachtig

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#5 Bericht door khonkaen » maandag 05 februari 2007, 06:07

je hebt gelijk , Jumbo...

toen ik 14 jaar geleden naar thailand ging, deed ik dat om te reizen en het land, de cultuur en de taal te leren kennen... als ik onverhoopt op een toeristenplek terecht kwam, was ik daar snel verdwenen... ik heb nog een aantal weken in verschillende plaatsen gewoond... Bangkok -Bankapi, Chiang-mai, Khong chiam en Roi-et .... en voornamelijk isaan doorgetrokken en daar veel gezien en beleefd.... na een aantal jaren ben ik naar Koh Samui vertrokken, wat ik langzaam heb zien verloederen en wij wonen nu weer 3 jaar in de buurt van Khonkaen... waar ik tot mijn dood blijf wonen...

veel geluk,



willem ..
niets is perfect en niets is blijvend

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#6 Bericht door Mart » maandag 05 februari 2007, 06:07

Mannen en Vrouwen,

Thailand is niet alleen voor mannen. :lol: :lol: :lol:

Jumbo, je hebt volkomen gelijk, maar een toerist wil veel zien en komt dus niet in de gelegenheid om het echte dagelijkse leven te zien.

Over enige weken weer heerlijk een poosje naar de Isarn, waar met water wordt gesprenkeld en niet gesmeten.

Waar de vogeltjes nog fluiten, waar de haan je wakker roept.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#7 Bericht door khonkaen » maandag 05 februari 2007, 06:25

nou Mart, in Khonkaen-city wordt er niet met water gesprenkeld... ik heb nog nooit zo'n zootje meegemaakt , de halve stad was afgezet , je kon er wel in , maar het heeft mij uren gekost om er weer uit te komen ... dit jaar blijf ik lekker thuis met voldoende te eten en te drinken voor een week... \
het vrouwelijk deel van het gezin vindt het niet erg om natgegooid te worden
thuis ff onder de warme douche en het leed is weer geleden en dan ....slapen

van hanengekraai word ik niet wakker, want we hebben geen kippen in de buurt... ik woon wel in een dorp, maar dat lijkt meer op een stadje...

veel geluk,


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#8 Bericht door JohanS » maandag 05 februari 2007, 10:17

Allemaal waar, maar jullie verwarren de echte Thailandliefhebber met de doorsnee toerist die voor 1 keer naar Thailand gaat.
Hij heeft niet direct de keuze en krijgt de toeristische schotels voor zich en eigenlijk is dit ook wat de meetste toeristen willen.

Twee jaar geleden waren wij in Hua hin en op het vliegtuig naar huis sprak ik met een ander Belgisch koppel.
Ze waren in een 5 sterren hotel geweest (Evasion) wat verder dan Huahin (richting Pranburi).
Tijdens hun twee weken vakantie waren ze niet buiten hun hotel geweest.
Zij konden bij thuis komst zeggen dat ze in Thailand waren geweest maar ze hadden totaal niets van Thailand gezien.
Ik zou zot worden maar ook deze mensen hebben recht op dit soort van vakantie. Persoonlijk zou ik dan niet zo ver gaan.

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

fake ?

#9 Bericht door henkypenky » maandag 05 februari 2007, 10:29

fake ?
kultuur is nooit fake , het gedoe er omheen is wat anders .
wanneer je de kultuur van een land wilt leren kennen kom je niet om tempels , musea en paleizen heen dat is gewoon een feit .
en niemand is verplicht die snuisterijen te kopen of foto"s te maken tegen betaling toch ?
maar wanneer een toerist natuurlijk met de neus vooral naast zo'n neck-vrouwtje op de foto wil , okay , dan ' dokken ' !
zou ik ook laten doen als ik voor aap werd gezet , sorry :D
live and let live !

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: fake ?

#10 Bericht door JohanS » maandag 05 februari 2007, 18:39

henkypenky schreef:fake ?
kultuur is nooit fake , het gedoe er omheen is wat anders .
wanneer je de kultuur van een land wilt leren kennen kom je niet om tempels , musea en paleizen heen dat is gewoon een feit .
en niemand is verplicht die snuisterijen te kopen of foto"s te maken tegen betaling toch ?
maar wanneer een toerist natuurlijk met de neus vooral naast zo'n neck-vrouwtje op de foto wil , okay , dan ' dokken ' !
zou ik ook laten doen als ik voor aap werd gezet , sorry :D
Mij zouden ze ook veel meer moeten betalen dan de dames en kinderen in Thailand krijgen.
Indien je er niet mee akkord kan gaan dan doe je er toch gewoon niet aan mee.
Je moet wel weten dat vele Thaise families volledig afhankelijk zijn van deze inkomsten. Het niet alles goed maar het is wel de realiteit.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: fake ?

#11 Bericht door jumbo » dinsdag 06 februari 2007, 01:59

[/quote]


Je moet wel weten dat vele Thaise families volledig afhankelijk zijn van deze inkomsten. Het niet alles goed maar het is wel de realiteit.[/quote]

Ze 'lasten' zich afhankelijk zijn van deze inkomsten, ze kunnen kiezn wat anders te gaan doen, farming of desnoods in een fabriek, maar Thai (zoals bijna alle ZOAziaten) zijn gemiddeld liever lui dan moe

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

Re: fake ?

#12 Bericht door Manuel » dinsdag 06 februari 2007, 05:01

[quote="JohanS]Je moet wel weten dat vele Thaise families volledig afhankelijk zijn van deze inkomsten. Het niet alles goed maar het is wel de realiteit.[/quote]
Denk er ook eens aan dat al deze bergstammen niet Thais zijn. Meesten die tot deze groepen behoren zijn statenloos...
Ondanks vele beloftes van de regering in Thailand hebben ze nog steeds geen officiele status in Thailand, dus geen ID kaart, geen scholing, geen gezondheidszorg etc.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: fake ?

#13 Bericht door JohanS » dinsdag 06 februari 2007, 08:20

Manuel schreef:[
Ook weer waar, maar ik had het over het algemeen en niet zozeer enkel over noord (west) Thailand.

Deze zaken gelden ook voor de Thai die in de toeristische industrie serken in bv Hua HIn en Phuket, hoeveel mensen leven hier niet van het Toerisme.
Het toerisme is voor Thailand een van de belangrijkste bron van inkomsten.
Ik wil gewoon zeggen dat daar totaal niets mis mee is.

ed2000
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: vrijdag 12 augustus 2005, 12:42
Locatie: Amsterdam

#14 Bericht door ed2000 » woensdag 07 februari 2007, 19:56

Er wordt alleen maar aangeboden wat de massa wil hebben.

mensen gaan naar thailand op vakantie en willen tegen andere kunnen zeggen daar op die plaats ben ik ook geweest.

Thai zijn net zo als elk ander mens, zij zien handel! In Nederland loopt ook geen mens meer met klederdracht of klompen, maar toch is dit wat veel toeristen willen zien als naar nederland komen, dus worden in plaatsen als volendam dit aan de toeristen gegeven.

De meesten gaan naar chaing mai voor een jungle tocht en om berg stammen te zien dus dit is wat ze krijgen.

Alles draait om vraag en aanbod
business as usual

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#15 Bericht door rogerphayao » donderdag 08 februari 2007, 21:27

Het verhaal over de longnecks deed me en doet me nog steeds denken aan nep en aan kunstmatigheid. Maar misschien vragen we er met zijn allen wel om? Wat dacht ik wel toen ik 16 jaar geleden boekte voor een jungletrekking? Je wil iets beleven, iets waar je later mee kan uitpakken bij je vrienden... en op die behoefte spelen de handige jongens in. En dit is heus niet enkel in Thailand zo maar omdat dit nu eenmaal een Thailandforum is wil ik dergelijke voorbeelden opnoemen om mijn stelling te staven. Het zijn de affiches met longneckmeisjes die in de Nederlandse en Belgische reisbureaus mensen moeten lokken naar Thailand. Zij staan in talloze brochures en folders net als de Hollandse klompen , windmolens en blonde kaasmeisjes horden aziaten naar deze contreien lokken. Hoogstwaarschijnlijk heeft al menig Japanner hier in Nederland vergeefs zitten speuren naar dergelijke rondborstig kaasmeisje in klederdracht.
Ik weet dat ik heelwat mensen (vooral uit de toeristische sector) op stang jaag met mijn bedenkingen maar is mensen aanzetten tot reizen met valse beloftes en het scheppen van een schijn- en fakewereld niet heel erg absurd?
Het is maar een gedachte hoor.

Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”