mai pen rai

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

mai pen rai

#1 Bericht door henkypenky » zondag 04 februari 2007, 14:45

een slippertje meer of minder maakt niet uit en al helemaal niet als het een met je tenen gemaakt is en al zeker niet als het in de keuken plaatsvond want thais zijn zoals ieder weet gek op koken en eten :-)
alsof dat er wat mee te maken zou hebben ........
maar ik eet altijd graag een tom ka ook al is die gemaakt door iemand met teenslippers of iemand die de avond er voor een slippertje maakte , mai pen rai :-D
live and let live !

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

welk ........

#2 Bericht door henkypenky » zondag 04 februari 2007, 14:48

en welk thais gerecht maakten jullie als laatste ?
dus niet voor hen die altijd in thailand wonen he :-)
daar eerder de vraag : hebben jullie in thailand al eens vlaamse of hollandse gerechten aan vrienden voorgezet , zoals snert of hutsepot , die nog nooit iets uit de europese keuken aten ?
live and let live !

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

#3 Bericht door ericsson » zondag 04 februari 2007, 14:53

ja ik wel, ik maak in thailand worsten met appelmoes (compote), die breng ik mee uit belgie want die hebben ze daar nie, het vlees hebben ze wel en aardappelen ook, een deel van de familie vindt het super, andere deel minder :D
chok dee

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#4 Bericht door henkypenky » zondag 04 februari 2007, 14:57

ericsson schreef:ja ik wel, ik maak in thailand worsten met appelmoes (compote), die breng ik mee uit belgie want die hebben ze daar nie, het vlees hebben ze wel en aardappelen ook, een deel van de familie vindt het super, andere deel minder :D
en ? doen ze er ' prik ' in :-D
live and let live !

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

#5 Bericht door ericsson » zondag 04 februari 2007, 15:25

nee geen prik ;-) puur vlaams, altijd interessant om mensen hun reactie te zien wanneer ze totaal iets anders proeven, als ik daar ben pas ik mij meestal goed aan maar te pikant kan ik echt niet eten. maar voor de rest eet ik bijna alles. ik zeg bijna want ratten krijg ik echt niet binnen, krekels wel :wink: in bepaalde streken van de isaan eten ze echt ratten, iemand een stukje rat? :P
chok dee

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#6 Bericht door henkypenky » zondag 04 februari 2007, 15:45

nee rat nie :D
slang al wel gegeten in cambodje en gewokte krekels , maden en sprinkhanen ook .
live and let live !

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#7 Bericht door khonkaen » maandag 05 februari 2007, 06:40

bloedworst en andere worstsoorten zijn hier volop te koop bij Tesco, appelen ook... dus ik hoef niks mee te nemen uit belgie, waar ik nooit kom///
ik eet veel thai, isaan en ook wel hollandse pot , maar de gezinsleden willen daar zelfs niet van proeven , want dan zijn zij im laew, volgevreten dus...
nou ja 'bohr pen yang dork' zeggen we hier ipv mai pen rai....



willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: welk ........

#8 Bericht door jumbo » maandag 05 februari 2007, 06:56

henkypenky schreef:en welk thais gerecht maakten jullie als laatste ?
dus niet voor hen die altijd in thailand wonen he :-)
daar eerder de vraag : hebben jullie in thailand al eens vlaamse of hollandse gerechten aan vrienden voorgezet , zoals snert of hutsepot , die nog nooit iets uit de europese keuken aten ?
Ik heb al eens hutspot, snert en bruine bonen soep voorschoteld aan zowel mijn gezin als de buren, snert en bruine bonensoep vonden ze heeeerlijk

Ook kroketten en fikandellen, alsmede pastrami e.d worden homemade en aan de thai voorgeschoteld, rode kool met appeltjes, varkenskarbo, draadjesvlees en suddergerechten gaan erin......en ze leert hoe het te maken

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#9 Bericht door khonkaen » maandag 05 februari 2007, 07:13

spliterwten en bruine bonen zijn hier niet te koop ...

wel rode kool , appeltjes, karbonaatjes, en varkenshaasjes...
hutspot en sla met spekkies is geen probleem en bitterballen vind ik makkelijker maken dan kroketjes
tomatensoep met balletjes ook makkelijk te maken van een pak tomatensap
en kippensoep van kipskeletten...
macaroni met ham en kaas en gebakken uien en spaghetti eet ik ook regelmatig ... maak er zelf mijn sausjes bij
zuurkool koop ik per blik in nongkhai .. wein sauerkraut mit naturlichem vitaminen C....
rookworstjes en bacon , volop verkrijgbaar


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#10 Bericht door jumbo » maandag 05 februari 2007, 09:03

khonkaen schreef:spliterwten en bruine bonen zijn hier niet te koop ...

wel rode kool , appeltjes, karbonaatjes, en varkenshaasjes...
hutspot en sla met spekkies is geen probleem en bitterballen vind ik makkelijker maken dan kroketjes
tomatensoep met balletjes ook makkelijk te maken van een pak tomatensap
en kippensoep van kipskeletten...
macaroni met ham en kaas en gebakken uien en spaghetti eet ik ook regelmatig ... maak er zelf mijn sausjes bij
zuurkool koop ik per blik in nongkhai .. wein sauerkraut mit naturlichem vitaminen C....
rookworstjes en bacon , volop verkrijgbaar


willem
Willem
Bruinebonen ij de tesco; kidneybeans, zakken vol
Spliterwten meegebracht uit NL. volgens Mrs. J hier wel te koop, maar nog niet nodig gehad
de kroketten zien er inderdaad ook met uit als een bal gehakt...haha
spruitjes heb ik nog neit gezien, maar zijn al weg gezien

varknshaas is hier spotgoedkoop net zoals biefstuk of rundvlees in zijn algemeen, alles van de versmarkt.....
laatst nog bij Chokchai gegeten.....mijn housesteak is malser....maar zij hadden betere wijn

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#11 Bericht door Manuel » maandag 05 februari 2007, 09:37

jumbo schreef:laatst nog bij Chokchai gegeten.....mijn housesteak is malser....maar zij hadden betere wijn

J
Mee eens...... mijn housesteak is vele malen beter dan bij Chokchai... en veel goedkoper!

Mystic heeft er al een geproeft en was goed bevonden. (En dit was een sirloin cut, geen tenderloin)

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#12 Bericht door khonkaen » dinsdag 06 februari 2007, 06:59

ok , jumbo,

kidneybeans zijn volop te koop, maar dat zijn geen bruine bonen... erwten zijn ook te koop , zowel in blik als in de diepvries, maar daar valt geen erwtensoep van te koken... groentesoep en varkenssoep worden door mijn vrouw hoogstpersoonlijk gekookt ... en smaken alsof er een engeltje op je tong piest...
mrs. willem koopt op de markt mager rundvlees en hakt daar tartaartjes van , die zijn goed rauw te eten met een uitje op brood of gebakken, net wat je wilt.. zij zal nu op de markt vragen of ze een very good steak hebben en daar een paar ons van kopen...bij tesco valt het tegen ...
in bepaalde restaurants is wel New Zealand steak te koop, die gaan dan vanuit de diepvries gelijk in zo'n opwarmding om te ontdooien , zonde want het is niet lekker...


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#13 Bericht door Ben » dinsdag 06 februari 2007, 07:11

Manuel schreef:
jumbo schreef:laatst nog bij Chokchai gegeten.....mijn housesteak is malser....maar zij hadden betere wijn

J
Mee eens...... mijn housesteak is vele malen beter dan bij Chokchai... en veel goedkoper!

Mystic heeft er al een geproeft en was goed bevonden. (En dit was een sirloin cut, geen tenderloin)

Chockchaifarm goeie handel en das alles staek mwa dat doen we zelf beter


de uhm melk is weer wel lekker .

ik maak regelmatig wortelstamp gefruite uitjes erbij en gebakken lever
en dan moet ik snel zijn want anders is het op en heb ik zelf niks.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 06 februari 2007, 07:13

khonkaen schreef:ok , jumbo,

kidneybeans zijn volop te koop, maar dat zijn geen bruine bonen... erwten zijn ook te koop , zowel in blik als in de diepvries, maar daar valt geen erwtensoep van te koken... groentesoep en varkenssoep worden door mijn vrouw hoogstpersoonlijk gekookt ... en smaken alsof er een engeltje op je tong piest...
mrs. willem koopt op de markt mager rundvlees en hakt daar tartaartjes van , die zijn goed rauw te eten met een uitje op brood of gebakken, net wat je wilt.. zij zal nu op de markt vragen of ze een very good steak hebben en daar een paar ons van kopen...bij tesco valt het tegen ...
in bepaalde restaurants is wel New Zealand steak te koop, die gaan dan vanuit de diepvries gelijk in zo'n opwarmding om te ontdooien , zonde want het is niet lekker...


willem
dekidneybeans zijn het buitenlandse equivalent voor bruinebonen. heb het zelf uitgeprobeerd en smaakte uitstekend.......of denk je dat iedereen 'brown beans' kent...hehehehehe
de erwten moet ik nog bezien, maar ze herkende de spiterwten (of van een vorig faang vriendje :?
tartaar maakt mrs. J ook zelf en geniet er ook van...

ze koopt op de makt een paar kilo beef en snijdt het thuis zelf aan, ik heb haar een tekening bij Villa laten zien van wat waar zit en dat vlees krijgt ze dan ook.....heerlijk mals...250-300 thb kilo.....varkenshaas hetzelfde....
maak ik sate's van.....mmmm
ribbetjes op de bbq en mosselen idem dito, soms ook gekookt met witte wijn....

Niks mis mee met de magnetron, maar dan rechtstreeks uit de vriezer en op en lage temperatuur ontdooien, blijft het vleessap er ook inzitten.


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#15 Bericht door khonkaen » dinsdag 06 februari 2007, 18:10

hooi jumbo,
een koe tekenen kan ik wel, maar ik weet niet waar de lekkerste stukken bief zitten ...
zou jij mij dat willen vertellen ????trouwens de beste biefstuk , die de missus van de markt meebracht, smaakte wel lekker, maar was taai.....

groeten,




willem
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”