Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

#61 Bericht door Seven » vrijdag 09 februari 2007, 09:12

Hi J.

Dank voor je uitgebreide antwoord; Ik begrijp uit je verhaal dat een Certificate of Residence niet wordt afgegeven aan iemand , die ( nog geen ) belasting betaalt. Dus dit werkt niet voor mij. Het geeft wel aan dat men in de Certifivate of Residence rekening houdt met belastingverdragen

Dan toch maar naar een Tabien Baan.

Groetjes,

Seven

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#62 Bericht door Mart » vrijdag 09 februari 2007, 09:12

dutch schreef:quote
Er is een artikel waarin staat dat er in Thailand geen belasting behoeft te worden betaald over uit vroegere arbeid verkregen gelden.
unquote

Dat artikel,waar kan ik dat vinden ?
Zou het graag eens met eigen ogen zien.
(wordt anders een erg dure koffie Mart van Korat naar Cha am en weer terug :D )
A. zodra ik tijd vrij hebt zal ik in het archief zoeken, maar het is er.

B. binnenkort duik ik weer de Isarn in en kom dan langs Korat dus dan krijg ik van jou een gratis overnachting+koffie. :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#63 Bericht door Mart » vrijdag 09 februari 2007, 09:18

Seven schreef:

MART, HOE HEB JE IN DIE BEWUSTE FORMULIEREN AANGETOOND DAT JE DOOR DE THAIS ALS INWONER WORDT AANGEMERKT C.Q. DAT JE IN THAILAND BELASTINGPLICHTIG BENT ?. DIT IS M.I. DE CRUX VAN ONZE DISCUSSIE WAAR NOG STEEEDS GEEN CONCREET ANTWOORD OP IS GEGEVEN.

Er is een artikel waarin staat dat er in Thailand geen belasting behoeft te worden betaald over uit vroegere arbeid verkregen gelden.

SEVEN: NET ZOALS DUTCH ZOU IK GRAAG DAT ARTIKEL EENS WILLEN ZIEN. HEB JE DIT NOG ?

Met vriendelijke groet,

Seven
A. Ik heb aangetoond dat ik uitgeschreven was in Nederland, door me in de woongemeente te laten uitschrijven, dat is dan automatisch bekend bij de belasting dienst, door de gekoppelde computers. Op het formulier heb ik alleen mijn woonadres in Thailand opgegeven en op verzoek van de belastingdienst een postadres in Nederland, dat postadres is van het bedrijf van mijn zoon, gewoon een Postbusadres. Dit postbus adres gebruik ik ook voor de postgiro, ofschoon ik ook een girorekening heb met mijn woonadres in Thailand.

B. lees de reactie aan Dutch.

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#64 Bericht door dutch » vrijdag 09 februari 2007, 10:45

tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand on a cash basis, regardless where the money is paid, as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

2. TAX BASE

2.1 Assessable Income
Income chargeable to the PIT is called "assessable income". The term covers income both in cash and in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, are also treated as assessable income of the employee for the purpose of PIT.

Assessable income is divided into 8 categories as follows:
(1) income from personal services rendered to employers;
(2) income by virtue of jobs, positions or services rendered;
(3) income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of annual payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;
(4) income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;
(5) income from letting out of property on hire and from breaches of installment sales or hire-purchase contracts;
(6) income from liberal professions;
(7) income from construction and other contracts of work;
(8) income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not specified earlier.

Hier zou het onder moeten vallen.
8 "any other activity".?
Je kan pensioeneren toch geen activity noemen.Lijkt me

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#65 Bericht door dutch » vrijdag 09 februari 2007, 12:06

Nog een ander certificaat dat je STATUS bevestigd.
Niet slechts per jaar zoals certificate of residence maar definitief (tot wederopzegging zogezegd).
Beide verzoeken lopen voor mij bij de Thaise belastingdienst.Ik voldoe aan alle vereisten.

Zal de uitslag laten weten.


Supporting documents required :


1.
A copy of the filed income tax returns e.g. P.N.D. 50, P.N.D. 51 (in case of company), P.N.D. 90, P.N.D. 91 (in case of individual).

2.
A copy of tax receipt.

3.
A copy of tax identification card.

4.
A copy of certificate of incorporation issued by Ministry of Finance (in case of company).

5.
Other relevant documents, if any.

6.
Name, address and type of business in English.


Certificate of Status of Taxable Person Form




No............
(Address)..................
...................................
...................................
Tel :..........................
Fax :.........................
................... , 20.......





Certificate of Status of Taxable Person
To whom it may concern:



This is to certify that (1) ,of
(2) , Thailand, is registered as a taxable person under the following tax reference number : (3)


This certificate is issued upon the request of the above taxpayer for whichever legal purpose it may serve.




Signature...................................
Position......................................









Last update : Friday, December 8, 2006

Navigator : English Certificates > Certificate of Status of Taxable Person

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Fiscus - denk dat ik de oplossing heb

#66 Bericht door Seven » vrijdag 09 februari 2007, 15:28

Beste Forumleden,

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden voor wat de Nederlands Fiscus betreft:

1) Ik heb vanochtend gesproken met ene heer Schmeits van de belastingdienst in Heerlen.

2) Hij legde mij het volgende uit:

In het Verzoek tot vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen staat onder punt A. 4:

Quote

Wordt u in het woonland dat u opgegeven heeft aangemerkt als (fiscaal) inwoner ?

X : neen

X : Ja ; Geeft u dan hieronder aan, vanaf welke datum u aangemerkt wordt als inwoner. Vermeldt ook wanneer er onderbrekingen zijn geweest in de perioden van inwonerschap.
OOK MOET U BESCHEIDEN BIJVOEGEN WAARUIT BLIJKT DAT U INWONER BENT.
Hierbij valt te denken aan een verklaring van de fiscale autoriteiten in uw woonland.
LET OP !: EEN COPY VAN UW PASPOORT , OF EEN INSCHRIJVING BIJ HET NEDERLANDSE CONSULAAT OF AMBASSADE IS GEEN BEWIJS VAN INWONERSCHAP.

Unquote

Het gaat hier om twee belangrijke woorden:

a) (fiscaal) inwoner ; Heer Schmijts zei dat met opzet "fiscaal" tussen haakjes staat. Een verklaring van de Thaise fiscus is niet per se noodzakelijk.
b) Hierbij valt te DENKEN aan etc.; het woord "denken".

Hij zei dat indien er een verklaring wordt overlegd van de Thaise (lokale)autoriteiten dat je ergens bent ingeschreven dit op zich al voldoende om door de Nederlandse fiscus aangemerkt te worden als inwoner van een bepaald land.(zoals hij zei: in Nederland is dit ook zo.) Dit betekent dat een "Tabien Baan" met je naam erin al voldoende is. Ik heb begrepen van een van jullie dat dit mogelijk is.

Het venijn zit 'm natuurlijk in de staart: Dit Thaise registratiebewijs moet DOOR EEN BEEDIGD (EN DOOR DE AMBASSADE ERKENDE VERTAALSTER/VERTALER) in het Engels worden vertaald en vervolgens door de Nederlandse Ambassade worden gelegaliseerd; waarna dit stuk tesamen met het hiervoren vermeldde - volledig ingevulde- verzoeksformulier naar de fiscus kan worden gestuurd. De fiscus geeft dan een verklaring af, die naar je pensioen en/pf/lijfrente uitkerende instantie wordt opgestuurd en klaar is kees.

Nu nog wachten op het artikel van Mart en de cirkel is rond.

Pretttig weekend allemaal

Seven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#67 Bericht door dutch » vrijdag 09 februari 2007, 15:56

Bedankt Seven ( en overigens ook alle anderen)

Ik geloof dat we met al deze gegevens een aardig eind op weg zijn om te weten te komen wat nu juist is en wat te doen.

Hoop dat Mart dat artikel in zijn files kan vinden en anders moeten we daar nog wat aan werken lijkt me.
Wel belangrijk om de juiste referentie te weten in de Thaise belasting wet.

Nogmaals bedankt

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Fiscus

#68 Bericht door Seven » vrijdag 09 februari 2007, 16:09

Dutch en alle andere Forumleden,

Ook ik wilde jullie hartelijk bedanken voor jullie "input". Het geeft overigens aan hoe nuttig een Forum/discussie als deze kan zijn.

Zoals Dutch net schreef, hoop ik ook dat Mart snel kan reageren; met name Dutch's laatste zin is van groot belang voor ons:

Quote
Hoop dat Mart dat artikel in zijn files kan vinden en anders moeten we daar nog wat aan werken lijkt me.
Wel belangrijk om de juiste referentie te weten in de Thaise belasting wet.
Unquote

Groetjes,

Seven

Gast

#69 Bericht door Gast » vrijdag 09 februari 2007, 16:20

Heren, is het U nu duidelijk ?
Het woordje NEEN is toch wel duidelijk ?

Boven de 65 ga je toch niet in Thailand werken, want dan ben je fiscaal plichtig, je ga alleen adviseren.

8) 8) 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Maar ik zoek nog wel bij gelegenheid naar het artikel.

Slaap gerust vannacht.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#70 Bericht door Phuket Dragon » vrijdag 09 februari 2007, 17:08

Sven: Hoop dat Mart dat artikel in zijn files kan vinden en anders moeten we daar nog wat aan werken lijkt me.
Wel belangrijk om de juiste referentie te weten in de Thaise belasting wet.
Die link van de belastingdienst hier in Thailand had ik op de derde bladzijde al gegeven betreft pensioen.

Hier nogmaals:

ARTICLE 18
PENSIONS AND ANNUITES

1. Subject to the provisions of paragraph 2 of this Article and paragraph 1 of Article 19, pensions and other similar remuneration paid in consideration of past employment to a resident of one of the States and any annuity paid to such a resident, shall be taxable only in that States.

http://www.rd.go.th/publish/7493.0.html

Dragon.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#71 Bericht door dutch » zaterdag 10 februari 2007, 04:52

In this Convention, unless the context otherwise requires:

a) the term "State" means the Netherlands or Thailand, as the

context requires; the term "States" means the Netherlands

and Thailand;

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#72 Bericht door Phuket Dragon » zaterdag 10 februari 2007, 05:25

De Belgische convention is misschien wat duidelijker voor de Belgen onder ons.

ARTICLE 17
Pensions

1. Subject to the provisions of Article 18, pensions or other remuneration for past employment arising in a Contracting State and paid to a resident of the other Contracting State may be taxed in the first - mentioned State.

http://www.rd.go.th/accessibility/2555.0.html#article17

Even vertalen voor de NL convention:
pensions and other similar remuneration paid in consideration of past employment to a resident of one of the States and any annuity paid to such a resident, shall be taxable only in that States.


Pensioen geld betaalt aan je, bij vorig werk en je was werkzaam en resident in dat land zul je alleen belasting betalen in dat land.

Dus een Nederlander zal dan belasting betalen in Nederland over zijn pensioen, een Belg in Belgie en een Thai in Thailand.

Woon je bewijsbaar buiten NL heft NL geen belasting over je pensioen.
Dus resumerend je Pensioen bruto betaalt naar je zal door de Thaise overheid niet als inkomen worden bezien daar het pensioen is en niet taxable in Thailand.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#73 Bericht door Mart » zaterdag 10 februari 2007, 05:42

De inzending van GAST met het woord NEEN, was dus van mij.

Gelet op de vorige toelichtingen ga ik niet verder meer zoeken. Het moge U duidelijk zijn.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

#74 Bericht door Seven » zaterdag 10 februari 2007, 10:08

Dank aan alle Forumleden. De cirkel schijnt nu echt rond te zijn voor wat het pensioen en de lijfrenet betreft.

Tijd om het volgende onderwerp aan te pakken:

Hoe staat het gesteld met de AOW; Volgens mij is over de sociale verzekeringen met Thailand eveneens een verdrag/overeenkomst getekend rond 2003.

Wie weet iets meer hierover ?

Groetjes,

Seven

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#75 Bericht door Mart » zaterdag 10 februari 2007, 10:17

Seven ik begrijp niet goed wat je met deze start bedoel. Ten eerste is het dan beter een nieuw onderwerp te starten.

AOW wordt in Thailand gewoon uitbetaald.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”