Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Andreas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 09 april 2007, 16:05
Locatie: Chiang Rai

#91 Bericht door Andreas » maandag 09 april 2007, 16:28

Goedendag allemaal,

Ben vanavond (hier is Thailand) lid geworden van dit forum. Eindelijk eens een nuttig forum voor en over Thailand gevonden. Vanmorgen zat ik nog in zak en as, na een briefje uit Herlen, hoe ik de zaak moest aanpakken. Ontdekte toevallig dit forum en ben er uit. Wil hierbij allen bedanken voor hun lange denken en zoeken en mij daarmee een panklare oplossing hebben bezorgd. Carpediem in het bijzonder hartlijk dank. Morgen gaat geld en papieren naar ambassade BKK.
Andreas

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#92 Bericht door khonkaen » vrijdag 11 mei 2007, 14:10

het zal allemaal wel ...

ik heb mij net als Mart toen ik 65 werd in nederland laten uitschrijven..
mijn huis verkocht... en de belastingdienst (toen nog in Roermond) heeft de SVB en mijn pensioenfonds geinformeerd , dat zij voortaan mijn inkomsten bruto = netto aan mij konden overmaken op mijn thaise bank
ook over de verkoop van mijn huis hoefde ik geen belasting te betalen ..
in thailand hoef ik ook geen belasting te betalen .. bij immigratie moet ik wel mijn gelegaliseerde inkomsten door de ned. ambassade jaar;ijks overleggen , om in aanmerking te komen voor de verlenging van mijn jaarvisum..
dus sinds die tijd krijg ik netjes mijn inkomsten maandelijks op mijn bank gestort...

MEN vraag mij verder nergens naar..
als ik in thailand belasting zou moeten betalen, hebben ze alle gegevens bij de immigratiedienst...


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Emigreren naar Thailand

#93 Bericht door Seven » zaterdag 07 juli 2007, 07:00

Beste ( mede) forumleden,

Ik heb een tijdje niet van mij laten horen maar ik hoop dat het jullie allen goed gaat.

Ik ben van plan mij nu daadwerkelijk eind van het jaar uit te schrijven. Heb nog een aantal vragen en hoop dat een van jullie hierop zal antwoorden:

1) Ik heb ergens gelezen dat de fiscus een bankgarantie kan vragen wanneer er een conserverende aanslag wordt opgelegd gedurende tien jaar voor uit te keren pensioenen en lijfrentes . Is dit zo..? En als dit zo is, hoe zijn jullie hier dan mee omgegaan ?

2) Mag ik een appartement in Nederland op mijn eigen naam aanhouden als "pied a terre"voor zowel mijn vrouw, mijzelf als mijn twee kinderen, die beiden in een andere stad studeren of is er dan een kans dat ik mijn bruto-netto uitkering kan verliezen ?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Seven

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Emigreren naar Thailand

#94 Bericht door Phuket Dragon » zaterdag 07 juli 2007, 09:53

Seven schreef:Beste ( mede) forumleden,

Ik heb een tijdje niet van mij laten horen maar ik hoop dat het jullie allen goed gaat.

Ik ben van plan mij nu daadwerkelijk eind van het jaar uit te schrijven. Heb nog een aantal vragen en hoop dat een van jullie hierop zal antwoorden:

1) Ik heb ergens gelezen dat de fiscus een bankgarantie kan vragen wanneer er een conserverende aanslag wordt opgelegd gedurende tien jaar voor uit te keren pensioenen en lijfrentes . Is dit zo..? En als dit zo is, hoe zijn jullie hier dan mee omgegaan ?

2) Mag ik een appartement in Nederland op mijn eigen naam aanhouden als "pied a terre"voor zowel mijn vrouw, mijzelf als mijn twee kinderen, die beiden in een andere stad studeren of is er dan een kans dat ik mijn bruto-netto uitkering kan verliezen ?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Seven
Uitschrijven uit het GBA betekent dat je je hoofdverblijf elders in de wereld hebt en dus niet meer belasting plichtig bent over je inkomen in NL. Heb je bezittingen in NL waaronder een eigen huis moet je uiteraard locale belastingen betalingen die op je huis slaan. Riool/reinigings belasting is er 1 van. Verhuur je je optrekje dan is dat inkomsten en zal je dat eigenlijk moeten opgeven in het land waar je resideerd. ( wereld inkomen ) Je eigen huis zal niet je Bruto / Netto pensioen in gevaar brengen is immers een verzekering en geen sociale uitkering. Ga je je huis verkopen en je resideerd niet in NL zal je inkomsten belasting moeten betalen in het land waar je resideerd, Nederland is 1 van de weinigen landen waar je geen belasting hoeft te betalen over je eigen huis. Dus dan weer terug inschrijven misschien in NL als je het wilt verkopen ?

Betreft vraag 1 geen idee. Ik ben ook uitgeschreven uit NL en heb nooit meer wat van de belastingdienst gehoord, ben ook nog geen 60+
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#95 Bericht door Seven » donderdag 28 februari 2008, 22:25

Goedemorgen allemaal,

Na een tijdje ben ik weer terug in dit Forum. Ik ben nu bezig mijn tax situatie in Thailand verder uit te zoeken.

Ik heb nog eens het commentaar van Dutch gelezen van begin vorig jaar over ( pre) pensioenen en lijfrentes:

Quote

Pensions Generally speaking, pensions are taxable only in the country in which they arise and not in the country in which the recipient lives. Accordingly, if a person from a tax treaty country shows the Revenue Department that his pension is paid from a tax treaty country, he will not be required to pay tax on this income.

Ontnomen van de website van BKK Int.Associates.
Topic:Thailand business and legal quide

Unquote

Nu heb ik zojuist op de website gekeken van Bangkok International Associates, waaraan Dutch refereerde, maar ik heb deze paragraaf nergens terug kunnen vinden.

Kan iemand mij melden onder welk "topic" op deze website ik deze paragraaf kan vinden ?

Dank,

Seven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#96 Bericht door dutch » vrijdag 29 februari 2008, 02:11

Staat er gewoon nog hoor. :D

http://www.bia.co.th/chapter16.pdf
(dit is het hoofdstuk taxtreaties)
Laatst bijgewerkt in Januari 2008
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#97 Bericht door Seven » vrijdag 29 februari 2008, 04:10

Hi Dutch,

dank voor je snelle antwoord; Ik heb toch een aantal vragen:

1) Is hetgeen dat wordt beschreven door International Bussiness Associates over Pensioenen een eigen "interpretatie" van Artikel 18 (of 19) van het belastingverdrag, in dit geval tussen Nederland en Thailand dat gaat over pensioenen ?

2) Ik neem aan dat lijfrentes ook onder de vrijstelling vallen, ook al staat dit er niet

3) Mijn navraag heeft in Heerlen heeft geleerd dat wij over een uit te keren AOW gewoon belasting moeten betalen in Nederland; Klopt dit ?

4) Hoe zit het met bijv. eigen vermogen, niet zijnde pensioenen, dat je binnen brengt; is dit ook vrijgesteld van belastingen onder het belastingverdrag ? zo ja, waar staat dat ?

5) Hoe geef je dit alles aan aan het Revenue Department hier ? Via een accountant ?

Groet,

Seven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#98 Bericht door dutch » vrijdag 29 februari 2008, 08:51

Seven,
Ik zou toch aanraden de enorm lange topic over dit onderwerp in dit forum te lezen en daaruit te halen wat eventueel op jou van toepassing is.
Het heet PIT (=Personal Income Tax) ;)

Voor zover mij bekend is ,is er geen gepensioeneerde die hier door de Thaise belastingdienst wordt aangeschreven (OOK Thaise gepensioeneerden niet,naar hetgeen mij verteld is !).
Nogmaals indien je bent uitgeschreven in Holland en definitief woonachtig bent in Thailand krijg je je AOW bruto/netto.Gewoon de aanvraag indienen voorzien van de gevraagde dokumenten.
Men vraagt om een bewijs van (fiscale) residentie.Let op "fiscaal" staat tussen aanhalingstekens en men accepteert gewoon een erkende residentie verklaring van Immigratie en/of ambassade.
Overheidspensioenen zijn van deze regeling uitgesloten
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#99 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 29 februari 2008, 08:56

dutch schreef:Seven,
Ik zou toch aanraden de enorm lange topic over dit onderwerp in dit forum te lezen en daaruit te halen wat eventueel op jou van toepassing is.
Het heet PIT (=Personal Income Tax) ;)

Voor zover mij bekend is ,is er geen gepensioeneerde die hier door de Thaise belastingdienst wordt aangeschreven (OOK Thaise gepensioeneerden niet,naar hetgeen mij verteld is !).
Nogmaals indien je bent uitgeschreven in Holland en definitief woonachtig bent in Thailand krijg je je AOW bruto/netto.Gewoon de aanvraag indienen voorzien van de gevraagde dokumenten.Men vraagt om een bewijs van (fiscale) residentie.Let op "fiscaal" staat tussen aanhalingstekens en men accepteert gewoon een erkende residentie verklaring van Immigratie en/of ambassade.
Overheidspensioenen zijn van deze regeling uitgesloten
Ik dacht dat dit niet geldt voor mensen die in overheidsdienst zijn geweest. Die zouden ondanks emigratie en uitschrijving gewoon belasting moeten blijven betalen over de AOW.
Live your dream, don't dream your life.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#100 Bericht door dutch » vrijdag 29 februari 2008, 10:14

Wouter_Udon schreef:
dutch schreef:Seven,
Ik zou toch aanraden de enorm lange topic over dit onderwerp in dit forum te lezen en daaruit te halen wat eventueel op jou van toepassing is.
Het heet PIT (=Personal Income Tax) ;)

Voor zover mij bekend is ,is er geen gepensioeneerde die hier door de Thaise belastingdienst wordt aangeschreven (OOK Thaise gepensioeneerden niet,naar hetgeen mij verteld is !).
Nogmaals indien je bent uitgeschreven in Holland en definitief woonachtig bent in Thailand krijg je je AOW en bedrijfspensioenen bruto/netto.Gewoon de aanvraag indienen voorzien van de gevraagde dokumenten.Men vraagt om een bewijs van (fiscale) residentie.Let op "fiscaal" staat tussen aanhalingstekens en men accepteert gewoon een erkende residentie verklaring van Immigratie en/of ambassade.
Overheidspensioenen zijn van deze regeling uitgesloten
Ik dacht dat dit niet geldt voor mensen die in overheidsdienst zijn geweest. Die zouden ondanks emigratie en uitschrijving gewoon belasting moeten blijven betalen over de AOW.
Wat dacht je van mijn laatste zin?? :D
Overigens is bij mijn post de zin: AOW en bedrijfspensioenen, slechts half verzonden (had een computeruitval en deze correctie is niet door gekomen.)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#101 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 29 februari 2008, 11:30

dutch schreef:
Wouter_Udon schreef:
dutch schreef:Seven,
Ik zou toch aanraden de enorm lange topic over dit onderwerp in dit forum te lezen en daaruit te halen wat eventueel op jou van toepassing is.
Het heet PIT (=Personal Income Tax) ;)

Voor zover mij bekend is ,is er geen gepensioeneerde die hier door de Thaise belastingdienst wordt aangeschreven (OOK Thaise gepensioeneerden niet,naar hetgeen mij verteld is !).
Nogmaals indien je bent uitgeschreven in Holland en definitief woonachtig bent in Thailand krijg je je AOW en bedrijfspensioenen bruto/netto.Gewoon de aanvraag indienen voorzien van de gevraagde dokumenten.Men vraagt om een bewijs van (fiscale) residentie.Let op "fiscaal" staat tussen aanhalingstekens en men accepteert gewoon een erkende residentie verklaring van Immigratie en/of ambassade.
Overheidspensioenen zijn van deze regeling uitgesloten
Ik dacht dat dit niet geldt voor mensen die in overheidsdienst zijn geweest. Die zouden ondanks emigratie en uitschrijving gewoon belasting moeten blijven betalen over de AOW.
Wat dacht je van mijn laatste zin?? :D
Overigens is bij mijn post de zin: AOW en bedrijfspensioenen, slechts half verzonden (had een computeruitval en deze correctie is niet door gekomen.)
Je hebt gelijk, had ik over het hoofd gezien. :oops:
Dat krijg je als je van alles tegelijk probeert te doen. :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#102 Bericht door Phuket Dragon » zaterdag 01 maart 2008, 16:14

Seven schreef:Hi Dutch,

dank voor je snelle antwoord; Ik heb toch een aantal vragen:

1) Is hetgeen dat wordt beschreven door International Bussiness Associates over Pensioenen een eigen "interpretatie" van Artikel 18 (of 19) van het belastingverdrag, in dit geval tussen Nederland en Thailand dat gaat over pensioenen ?

2) Ik neem aan dat lijfrentes ook onder de vrijstelling vallen, ook al staat dit er niet

3) Mijn navraag heeft in Heerlen heeft geleerd dat wij over een uit te keren AOW gewoon belasting moeten betalen in Nederland; Klopt dit ?

4) Hoe zit het met bijv. eigen vermogen, niet zijnde pensioenen, dat je binnen brengt; is dit ook vrijgesteld van belastingen onder het belastingverdrag ? zo ja, waar staat dat ?

5) Hoe geef je dit alles aan aan het Revenue Department hier ? Via een accountant ?

Groet,

Seven
Nummer 4: binnen brengen eigen vermogen word geen belasting over geheven, bijvoorbeeld geld voor het kopen van een huis/condo en lease van land of middelen van bestaan.
Iemand die niet resident is in Thailand betaalt alleen belasting bij werken in Thailand en niet als je werkt buiten Thailand.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

JuffrouwJansen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 25 februari 2008, 20:10

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#103 Bericht door JuffrouwJansen » dinsdag 04 maart 2008, 19:53

Even een voorbeeldje betreffende WAO-uitkering (over [o.a] een WAO-uitkering uit Nederland word je buitenlands belastingplichtig indien je emigreert):

Ter voorbereiding op onze emigratie tzt naar Thailand heb ik de aangifte buitenlands belastingplichtige van de site van de Belastingdienst gedownload en ingevuld alsof we reeds in Thailand wonen (met gebruikmaking van het keuzerecht om als binnenlands belastingplichtige te worden aangemerkt omdat dat maximaal belastingvoordeel geeft in ons geval, kwestie van de aangifte 2 keer invullen, 1 keer binnenlands belastingplichtige ja en 1 x nee en dan de uitkomst vergelijken :-)

Situatie:
Echtgenoot ontvangt WAO uitkering bruto vanuit Nederland (UWV)
Echtgenote geen inkomen
Keuze binnenlands belastingplichtige ja
Geen bezittingen meer in NL
Geen vermogen
Beiden nog lang geen 65

Uitkomst: 5% belasting betalen over WAO uitkering jaarlijks :-)

Voor wat betreft de conserverende aanslag als je gaat emigreren:
op onze situatie alleen van toepassing:
toekomstige pensioenrechten
lijfrente (toekomstig)

Als je een M-biljet invult krijg je automatisch uitstel van betaling. Als je binnen 10 jaar geen verboden handelingen verricht (bv afkoop lijfrente) kun je na die 10 jaar om kwijtschelding van de converserende aanslag verzoeken.

Zekerheid stellen alleen van toepassing bij
KEW
Aanmerkelijk belang


QUOTE site belastingdienst:
Emigreert u naar een niet EU-land, dan moet u de Belastingdienst in bepaalde situaties garanderen dat u de aanslag uiteindelijk wel zult betalen. Dit wordt ook wel 'zekerheid stellen' genoemd. Vormen van zekerheid zijn:
een bankgarantie
een hypotheekrecht
een verpanding
het verpanden van pensioenkapitaal aan de Belastingdienst

Bij emigratie naar een niet-EU land moet u altijd zekerheid stellen voor het deel van de aanslag voor:
een kapitaalverzekering voor een eigen woning
een aanmerkelijk belang
Voor het deel van de aanslag voor pensioen- en lijfrenteaanspraken hoeft u alleen zekerheid te stellen als u deze aanspraken onderbrengt bij een buitenlandse verzekeraar of pensioenfonds. Op deze regel zijn uitzonderingen mogelijk.
UNQUOTE

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#104 Bericht door prajak » zondag 22 juni 2008, 15:27

Mijn ervaringen.

Een verdrag gaat voor de nationale wet. In het verdrag wordt ter heffing aan NL toegewezen aow, wao, semi- en overheidspensioen. Aan Thailand is toegewezen ander pensioen en lijfrentes. Stamrechtuitkeringen uit gouden handdruk vormen loon en zijn in NL belast (met een enkele uitzondering).

De aanvraag van mijn nieuwe vrijstelling laat ik vergezellen van een tekst.

===

1. 1. Thailand kent geen registratie -zoals de basisadministratrie in Europa- voor buitenlanders. Ik heb echter een retirementvisa dat in mijn paspoort is gestempeld. Ik zend u de stempels van september 2004 en au-gustus 2005, inhoudende, dat ik in Thailand met pensioen ben. Ik moet mij iedere 90 dagen melden bij im-migration. Voorts zend ik u de benodigdheden voor dit visum; de inkomensverklaring van de NL ambassade te Bangkok, de gezondheidsverklaring van het ziekenhuis alhier en de brief van de Kasikorn Bank inhou-dende dat ik hier een bankrekening aanhoud.

2. Ik ben wel geregistreerd in het “landoffice” (kadaster) op het “landpaper” (eigendomsbewijs van mijn huurhuis) waarvan ik u de kopie van betaling van het registratierecht voor 10 jaar doe toekomen.

3. In de periode maart 2002 tot heden ben ik een week in NL geweest voor vacantie; daarnaast heb ik uit-sluitend in Thailand gewoond..

4. Ten bewijze dat ik nog steeds in Thailand woon voeg ik bij :
- het huurcontract van mijn woning
- bankafschriften ING, Postbank en Visa alsmede van de Kasikorn Bank Nongkhai
- kopie van de polis van ziektekostenverzekering (Samoa)
- kopie van de polis van huisraadverzekering (Thailand)
- inschrijving in het buitenlands stemregister in Den Haag
- kopie van het laatste “bewijs van in leven zijn” van de NL ambassade in Bangkok.

Als u rekeningen wenst te zien van stroom-water-telefoon-huisraad of alle paspoortstempels zal ik u die graag zenden. Maar dat wordt een “pak” dus ik wacht uw verzoek af.

Mijn fiscaal postadres is etc in NL.

Ik ben in Nl niet geregistreerd omdat ik daar niet woon of verblijf.

===

Goed, het is wat gedateerd maar zo'n ding is geldig voor 3 jaar.

Thailand heft niet van me. Ik heb het daar ooit gevraagd maar kreeg als antwoord "je betaalt al BTW bij Tesco en zo, dus we hoeven je niet te registreren". Ze kunnen me niet registreren want ik sta niet in het huisboek. Andere NL-ers hebben dezelfde ervaring.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#105 Bericht door dutch » vrijdag 12 juni 2009, 08:58

Om maar weer eens te activeren er is sedert de laatste post alweer veel water door de Mekhong gestroomd.

Een andere insteek die ik sedert dien heb gehoord is:
Spaargeld wordt niet belast.
Als je pensioen in Nederland gestort wordt en je daar niet direct van moet leven, laat je dat een jaar staan (dus een minimaal jaar pensioenbedrag op de bank) en op het pricipe van "first in-first out" raak je dus nooit pensioen aan maar alleen gespaard geld. :lol:
Ik ga nog op zoek waar en hoe ik dit gehoord heb.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”