opereren in Thailand en wao uitkering

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dirk123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:27
Locatie: IJmuiden

opereren in Thailand en wao uitkering

#1 Bericht door dirk123 » vrijdag 22 september 2006, 14:46

Hallo mijn naam is Dirk en ik ben nieuw op dit forum
ik heb een vraag en misschien zijn er mensen die dit ook hebben laten doen
ik zit in de wao al heel lang
nu moet ik ook nog 2 nieuwe knieen omdat mijn knieen weggevreten zijn door de rheuma
ik ben in Februarie in Phuket geweest voor de 10 e keer maar nu zijn wij ook naar het Bangkok Phuket Hospital geweest voor een second opinnion
ik wist niet wat ik zag daar zo mooi en hygienisch
In Holland moet ik 8 maanden wachten voordat ik aan de beurd ben voor mijn knieen maar ik denk dat ik in Phuket meteen geholpen kan worden
het schijnt dat daar zeer hoog opgeleide orthopeten rondlopen die niks anders doen dan de hele dag nieuwe knieen in zetten
heeft iemand hier ervaring mee
of zijn er mensen die dit ook hebben laten doen??
Dan nog een vraag
ik heb er wel wat over gelezen op dit forum maar de andwoorden zijn telkens anders
Wij willen ook in thailand gaan wonen en ik ben 52 jaar
hoe gaat het met de uitkering er word gezegt netto is bruto
maar je moet wel belasting betalen in Nederland ik snap dit dus niet
is er iemand die mij aljeblieft uitleg kan geven hier over
stel ik heb € 1750 bruto in Nederland daar blijft hier € 1200 van over dat is hier geen vetbek en daar moet ik van rond zien te komen
maar hoe gaat het als ik naar Thailand emigreer dat zou voor mij veel beter zijn vanwege mijn rheuma en alles is natuurlijk veel goedkoper
hoeveel blijft er dan van over of beter gezecht hoeveel word er op de thaise rekening gestord door de wia weet iemand dat misschien
bij voorbaat dank groetjes Dirk

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: opereren in Thailand en wao uitkering

#2 Bericht door Ben » vrijdag 22 september 2006, 15:00

Hallo Dirk als eerste welkom op dit forum.

Verder adviseer ik je op het forum eens te gaan zoeken naar gerelateerde onderwerpen lezen over dit soort zaken wordt je niet dommer van je krijgt een beter inzicht als je dat doet verder zijn er veel leden die je zeker goed advies kunnen geven over de WAO .

Wat de ziekenhuizen betreft denk ik dat er niks mis is

Succes en beterschap Ben.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#3 Bericht door fredlk » vrijdag 22 september 2006, 15:47

Beste Dirk,

Even in het kort, ik zit ook in de WAO, maar profiteer niet van de bruto-is-netto-regeling OMDAT als ik officiëel zou emigreren, dan kan ik geen Nederlandse ziekteverzekering aanhouden of het moet dan een Buitenlandpolis zijn.

Niemand anders, waar dan ook wil een 'zieke' verzekeren en dus moeten wij in NL ingeschreven blijven en bij ons huidige ziektekostenverzekeringsmaatschappij.

In mijn geval betaal ik maandelijks als 'ingezetene' €164 aan premie bij de Amersfoortse, maar hun Buitenlandpolis is €670 per maand! Dat is mijn dilemma en misschien ook de jouwe. Maar ik woon hier en ben gelukkig ... en lekker warm ... en dat maakt heel veel goed.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik ze wel.

Groetjes en sukses,

Fred.
"What we think, we become."

dirk123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:27
Locatie: IJmuiden

Hallo Fred

#4 Bericht door dirk123 » zaterdag 23 september 2006, 12:55

Allereerst bedankt voor je andwoord
Maar vertel me eens hoe heb jij het gedaan dan
Blijf je gewoon ingezetene van Nederland en moet je 1x per jaar terug naar Holland of niet
Hoe heb je het met de wao geregeld
Krijg je alleen je normale wao
en de verzekering is die dan niet wat hoog ik betaal bij zilveren kruis € 110 per maand
o ja mijn e-mail is big-dirk@hotmail.com
als je soms iets wil zeggen zonder dat anderen meelezen kan je mailen en geef ik je mijn originele e-mail adres
en hoeveel % ben je afgekeurd of wil je dat niet zeggen dat begrijp ik wel
hoelang mag ik met mijn uitkering in Thailand verblijven en moet ik ook visaruns doen
kan ik met mijn uitkering €1200 netto een goed leven in Thailand hebben
ik wacht op je andwoord gr Dirk

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#5 Bericht door fredlk » zaterdag 23 september 2006, 14:13

Dirk,

Ik stuur je een antwoord via jouw eigen email.

Groetjes,

Fred.
"What we think, we become."

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#6 Bericht door khonkaen » zondag 24 september 2006, 02:09

als je je in nederland laat uitschrijven, betaal je geen belasting of sociale premies meer .. en krijg je je uitkering bruto=netto..
maar ik weet niet of dat kan als je een wao uitkering hebt... dat zou je bij de uitkerende instantie kunnen informeren...

tja , die ziektekostenverzekering... ik betaal alles uit eigen zak .. de ziektekosten zijn hier goedkoop en de thaise gezinsleden kunnen in het gemeenteziekenhuis een totale behandeling krijgen voor 30 thb...

om voor een jaarvisum in aanmerking te komen , zijn de voorwaarden ;
een non-immigrant O visa en een maandelijks inkomen van minimaal 65.000 thb... visaruns kan je nog maar 2x maken , zodat je maximaal 90 dagen in thailand kan verblijven..




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”