hoi nang rom

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

hoi nang rom

#1 Bericht door khonkaen » woensdag 06 september 2006, 02:03

schelpen , die zitten rond te kijken ..... oesters dus
verse oesters vanaf 5 thb ...
maar bij tesco verkopen ze schoongemaakte oesters ca 25st in een potje voor 30 thb lekker om te bakken met knof en chili of om rauw te eten ook met knof , of met een omelet te bakken als hoi tod..

garnalen, gamba's kosten ca 150 thb de kg... daar kan je ook van alles mee doen ... de kleinere garnalen kan je als ze schoongemaakt zijn en de zwarte darm verwijderd, rauw eten als goong chae nam pla.. met fingehakte knof en chili's .. je kan ze ook door tempura halen en frituren als goong tod... door de tom yam smaken ze ook lekker... wat ook lekker is zijn de supergrote zoetwater garnalen, gegrild... dat kan ook met gamba's... goong yang....
je moet dan wel je vrouw of vriendin meenemen om ze voor je te pellen, want die hebben lange nagels... bij mannen worden de nagels kort gehouden..

dan hebben we nog de hoi keng, kleine donkere ronde schelpen .. even de kook erover tot de schelpen een beetje opengaan... het lekkerst zijn ze halfgaar, met een koud biertje erbij ook niet te versmaden..
er zijn ook nog lichtgekleurde ovalen schelpjes , hoe ze heten, ben ik vergeten... ook lekker

dan als het summum van heerlijkheid de phoo, de mannelijke,verse blauwe krab prefereer ik.. op de buikzijde zitten op de plaats van de geslachtsdelen , bij de vrouwen een breed driehoekig schildje en bij de mannen een smal schildje...
ook zo 150thb de kg... exact 9 minuten stomen,dan blijft het vlees nog sappig.... ze worden dan rood van schaamte , omdat ze dan zomaar in hun blootje op je bord komen te liggen ... heerlijk om te eten, maar lastig om bij het vlees te komen... hierbij is een vrouw met sterke tanden ook onontbeerlijk... als je geen vrouw beschikbaar hebt, kan je een tangetje gebruiken...


voor degenen , die in thailand verblijven is het op de meeste markten te koop...
voor degenen die in nederland verblijven , hebben ze daar ook heerlijkheden , zoals kabeljauw, haring en escargots met een lekker wijntje

eet smakelijk allemaal ...



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#2 Bericht door henkypenky » woensdag 06 september 2006, 15:13

thaise oesters voor een omeletje of gewokt ja , maar vraag me aub nooit weer een thais oester rauw te eten ........... dan ga ik echt liever naar frankrijk of zeeland :-(
jezus , het is net of je een handvol snot in je mond krijgt zo groot zijn die daar en zo'n vreemde ' algen ' bijsmaak , brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :lol:
live and let live !

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#3 Bericht door khonkaen » donderdag 07 september 2006, 03:21

ik kan jouw mening niet delen , henkie... en ik weet ook niet wat ze jou in je maag hebben gesplitst...
volgens mij verschillen ze kwa smaak of consistentie nawelijks van de europese oesters..
'een handvol snot' je moest je schamen ..

groeten van



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#4 Bericht door jumbo » donderdag 07 september 2006, 04:40

Ben het met je eens Willem, de oesters zijn hier van dezelfde kwaliteit, soms
als je ze zelf plukt wat kleiner, maar in de winkels/markt/resto's kan je de knoeperds ook krijgen. En zeker in de Oishi's


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#5 Bericht door thongdee » donderdag 07 september 2006, 07:47

henkypenky schreef:thaise oesters voor een omeletje of gewokt ja , maar vraag me aub nooit weer een thais oester rauw te eten ........... dan ga ik echt liever naar frankrijk of zeeland :-(
jezus , het is net of je een handvol snot in je mond krijgt zo groot zijn die daar en zo'n vreemde ' algen ' bijsmaak , brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :lol:
Heb nooit die algensmaak geproefd, vind ze zalig die Thaise oesters , soms wel een beetje te groot .
Misschien had jij net geen goede ,en sommige maanden zijn ze inderdaad niet zo vast en wat "melk" achtig-er.
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#6 Bericht door henkypenky » donderdag 07 september 2006, 16:39

thongdee schreef:en sommige maanden zijn ze inderdaad niet zo vast en wat "melk" achtig-er
ik zal d elaatste zijn die dat ontkent , maar die ik at in de maand december op phuket waren groot , melig en vies om te zien ;
sorry voor wie hier nog reageerde , kan er ook niet aan doen he :?
live and let live !

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”