smaakversterker

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

smaakversterker

#1 Bericht door rogerphayao » zaterdag 19 augustus 2006, 12:51

Tijdens mijn vorig verblijf had ik het weer... een uurtje na het eten kreeg ik stekende, barstende hoofdpijn en woeah braakneigingen. Het was nochthans een van mijn lievelingssoepen YEN TAA FOOH. We waren bij valavond naar een gezellig straatrestaurantje gegaan. Mijn vrouw leerde me eerder om de naam van die soep te onthouden: YEN is dus koud en ze deed of ze rilde, TAA wees ze naar haar ogen en die FOOH werd gemakkelijkshalve vier vingers in de lucht. Zo kan je in Thailand yen-taa-fooh bestellen zei ze en iedereen zal je begrijpen. En inderdaad het lukte. Alleen die hoofdpijn achteraf was minder gezellig. Toen Moh Shawat later die avond langskwam hoorde hij dat ik een soort migraineaanval had. Mo betekent dokter in het Thais en Chawat is zijn voornaam. Hij is vriend des huizes. Oh zei hij tegen mij dit is heel waarschijnlijk -the chinese restaurant syndroom- Toen ik hem even vreemd aankeek legde hij uit dat het een gekend fenomeen betreft. In de aziatische keuken wil men al eens -te- overvloedig omgaan met smaakversterker. Dit produkt is in kleine hoeveelheden schadeloos maar de mensen hier gaan er te kwistig mee om zij hij nog. Je krijgt er hevige hoofdpijn en braakneigingen van, maar dat wist ik dus al. Sinds die dag vraagt mijn vrouwtje in elke restaurant dat we frequenteren of ze alstublieft zuinig willen zijn met smaakversterker.

Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#2 Bericht door Manuel » zaterdag 19 augustus 2006, 17:45

Een te veel gebruikt middel inj de Thaise keuken. MSG. Het is in principe geen smaak versterker maar maakt je hersens meer geloven en smaken. Bij overmatig gebruik worden je hersens aangetast. Nu een paar biertjes op maar morgen zal ik een onderbouwde verklaring geven.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#3 Bericht door Mystic » zaterdag 19 augustus 2006, 19:09

klinkt als Ve Tsin, een soort smaakzout zeg maar
ongezond, en veel gebruikt in de oosterse keukens,

Ik heb even wat opgezocht, ik heb intussen mijn potje weggekwakt!

MSG is een afkorting voor Mono Sodium Glutamate (in het Nederlands: Mono Natrium Glutamaat). De handelsnaam is Ve-tsin. MSG is een smaakversterker. De naam zegt het al: het versterkt de smaak van het eten. Het belangrijkste bestanddeel van MSG is een aminozuur genaamd glutamaat, dat een belangrijke rol speelt in de stofwisseling. Glutamaat is een neurotransmitter (een tussenstof van de zenuwen). Zodra een zenuwimpuls het uiteinde van een cel heeft bereikt wordt glutamaat afgegeven die er voor zorgt dat de zenuwimpuls over kan gaan naar de andere cel. Daarna wordt de stof glutamaat weer afgebroken. Zou dat niet het geval zijn dan blijft er glutamaat gegeven worden waardoor de cellen in de war raken en in het ergste geval afsterven. Mononatriumglutamaat werkt in op een of twee typen zenuwuiteinden in de smaakknoppen en drukreceptoren van de mond. Hierdoor wordt een vollere smaak(indruk) verkregen.
Glutamaat komt van nature voor in eiwitrijk voedsel zoals vlees, sojasaus, marmite, walnoten, groenten, kip, melk en kaas. Met name gerijpte, oude kaas (Parmesan), blauwader kaas (Roquefort); het menselijk lichaam produceert ook glutamaat. De spieren, hersenen en andere organen bevatten glutamaat. Moedermelk is ook rijk aan glutamaat.

Glutamaat is een bouwstof van eiwitten en komt in twee vormen voor:
1. Gebonden of gelinkt aan een ander aminozuur dat een eiwit vormt
2. In vrije vorm. Alleen bij de vrije vorm spreken we over glutamaat als de smaakversterker.

Voor de volledigheid moet gemeld worden dat glutamaat in vrije vorm ook voorkomt in onder andere tomaten en champignons.
MSG wordt verkregen door fermentatie, een proces dat ook gebruikt wordt bij het maken van bier, azijn en yoghurt. MSG komt uit de fermentatie van maïs, suikerbieten en suikerriet. Het eindproduct is een fijn, wit kristal, dat gemakkelijk oplost en gemakkelijk te verwerken is in voedsel. MSG kan ook chemisch verkregen worden (Gen Tech), met behulp van bepaalde bacteriën (speciale strengen van Micrococcus glutamicus). De bacteriën hebben de mogelijkheid om glutamaatzuur uit te scheiden in de vloeistof waarin de bacteriën groeien. Het glutaminezuur wordt daarna gefilterd, geconcentreerd en gekristalliseerd. Het eindproduct is monosodium glutamaat, zoals wij die kennen.
MSG valt ook onder de E-nummers namelijk E621. De E-nummers zijn nummers die aan toevoegingen zijn gegeven en die geaccepteerd zijn door de Europese Gemeenschap. De lijst van E-nummers bevatten smaakstoffen, kleurstoffen, reukstoffen, smaakversterkers en ook natuurlijke toevoegingen. E-nummers zijn toevoegingen die goedgekeurd zijn voor gebruik in ons voedsel. Of ze wel veilig voor gebruik in voedsel is niet altijd duidelijk.

De verschillende benamingen voor Glutamaat en hun E-nummers
E620: Glutaminezuur (glutamaat) of Alfa-aminoglutaarzuur, glutacid, glu, glutaminol, glutagon
E621: Mononatriumglutamaat (MSG) of natruimglutamaat
E622: Monokaliumglutamaat
E623: Calciumdiglutamaat
E624: Monoammonium-glutamaat
E625: Magnesiumdiglutamaat

Andere benamingen: Eiwithydrolysaat en gist(extract)

MSG wordt in het lichaam omgezet in y-aminoboterzuur, een psychoactieve stof die bepaalde zenuwknooppunten in de hersenen blokkeert. In het lichaam wordt deze stof afgebroken door mono- amine-oxydase, waardoor een evenwicht gehandhaafd blijft. Door medicijn gebruik (MAO-blokkers) of een overgevoeligheid voor glutaminezuur kunnen persoonlijkheidveranderingen ontstaan, zoals woedeaanvallen, schizofrenie en apathie. MSG werkt competitief met andere neurotransmitterstoffen waardoor de productie van acetylcholine (eveneens een neurotransmitter) verhoogd wordt, en leidt tot neurologische symptomen en gedragsstoornissen zoals hyperactiviteit. MSG mag niet toegepast worden in babyvoeding voor baby’s jonger dan 3 maanden.

Juist omdat Ve-tsin een smaakversterker is wordt het vaak gebruikt in het eten in vooral Chinese restaurants. De klachten die na het bezoek aan een restaurant lijken vaak op een voedselvergiftiging. Vaak is er echter sprake van een overgevoeligheidsreactie op Ve-tsin. Meestal veroorzaakt de inname van meer dan 5 gram klachten. De hoeveelheid Ve-tsin die symptomen kan veroorzaken is echter vaak per individu verschillend. De klachten staan bekend als ‘Chinese Restaurant Syndroom’ of Kwok's disease. Mensen die gevoelig zijn voor deze stof kunnen klachten krijgen zoals druk in het gezicht, hoofdpijn, pijn op de borst en een branderig gevoel op verschillende plaatsen in het lichaam, algehele gevoel van malaise, maag- en darmklachten, versnelde hartslag en tintelingen.
MSG wordt aan verschillende producten toegevoegd die u mogelijk gebruikt. Soepen uit blik en uit pak, maggi, bouillon, chips, hartige snacks, kant-en-klaar maaltijden, kruidenmixen, Oosterse gerechten, vleeswaren en vooral zoutvervangers, bekend als natriumarme producten.
De glutamaatzuur in eiwitrijk voedsel heet L-glutamine; deze glutamine veroorzaakt geen klachten van de zenuwen of andere bijwerkingen. De ongebonden vorm van glutamaat is de D-glutamaat en komt niet van nature voor in hogere organismen. Wel vinden we deze vorm in de celwand van de al eerder genoemde bacterie Micrococcus glutamicus. Eind 1800 en aan het begin 1900 begon men met het vervaardigen van vrije glutaminezuur, de D-glutaminezuur. Deze vorm veroorzaakt bij proefdieren in de laboratoria schade aan de hersenen en bij mensen veroorzaakt het huidproblemen, hartkloppingen, depressie en epilepsie. D-glutaminezuur wordt ook toegevoegd aan pesticiden en mest. Hierdoor kunnen restproducten in ons voedsel en op ons bord terechtkomen. Het is dus niet vreemd dat iemand op sla de ene keer negatief reageert en de andere keer bij dezelfde soort sla geen klachten vertoont. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het gebruik van meststoffen en/of pesticide op de groenten.

MSG kan voorkomen in verwerkt voedsel, voedingssupplementen, dieetproducten, cosmetica en medicijnen. Het kan gebruikt worden op vers fruit en groenten; in pesticiden, schimmelbestrijdingsmiddelen, mest en groeibevorderende producten voor planten. Het kan lang blijven bestaan op het eetbare gedeelte van de plant, zoals bladeren, vruchten, noten en granen. MSG komt voor in plantproducten van AuxiGro; de producten zijn allemaal goedgekeurd omdat de MSG dat in het product zit ‘natuurlijk’ is. In 1997 toen deze producten op de markt kwamen hadden verschillende mensen, na het eten van sla, aardbeien, die bespoten of waarvan de grond behandeld waren met AuxiGro, met ziekteverschijnselen gereageerd.

Het vervelende van deze hele MSG-kwestie is dat u als consument nooit zeker kan zijn of een product echt MSG-vrij is. Verschillende producten die geadverteerd worden als ‘vrij van MSG’, ‘geen MSG toegevoegd’ en ‘geen MSG’, bevatten toch MSG. Zoals u hierboven al heeft kunnen lezen zijn er verschillende benamingen van MSG, of een andere glutamaat en het belangrijkste is dat MSG nog steeds als ‘natuurlijk’ aangeprijsd wordt. In een restaurant is dit probleem nog groter want daar is de kok of inkoper minder attent op de verscholen vorm van monosodiumglutamaat, dan wanneer u inkopen doet en aandachtig het etiket leest voordat u het product in uw boodschappenwagentje legt. Zelfs in ‘natuurlijke’ producten kan MSG voorkomen. De benaming die daarvoor gebruikt wordt, ‘hydrolyzed soy protein’ zal geen argwaan bij u wekken.
Wil u echt helemaal veilig uw voedsel kunnen bereiden, gebruik dan verschillende kruiden die ook een lekkere smaak aan het voedsel geven.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Bartje

#4 Bericht door Bartje » zaterdag 19 augustus 2006, 19:23

Ve-tsin is een zout vervanger. Voor soepen en sauzen. Ligt ook bij ons in de supermarkt!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#5 Bericht door jumbo » zondag 20 augustus 2006, 05:41

Bartje schreef:Ve-tsin is een zout vervanger. Voor soepen en sauzen. Ligt ook bij ons in de supermarkt!
Check, maar het is een dppr de Indische keuken geintroduceerde en veelal chemische smaakversterker/
Chemische smaakversterkers mogen ca. 1-2% van het eindproduct uitmaken en anders dan kan je de gevolgen als hierboven beschreven krijgen
Voorzichtig aan mee doen, een betere vervanger is dus gewoon bouillon (in dit geval zeker)

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#6 Bericht door Mystic » zondag 20 augustus 2006, 07:24

Jo JUMBO!

Ga me niet vertellen dat je alweer terug in het Thaise bent........
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#7 Bericht door jumbo » zondag 20 augustus 2006, 08:03

Mystic schreef:Jo JUMBO!

Ga me niet vertellen dat je alweer terug in het Thaise bent........
Yep. twee weken zijn om
ben weer thuis.... :P
erg leuk gehad, veel sfeer met familie en vrienden, weer werkte niet echt mee en afspraken tot en met 2008 om de zomers hier door te brengen.....
kan niet beter dus


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Singha
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 12 september 2005, 20:20

#8 Bericht door Singha » zondag 20 augustus 2006, 09:04

Ve-tsin wordt ook wel Aji-No-Moto genoemd. Naar mijn weten in elke supermarkt verkrijgbaar.
Afbeelding
ThaiPortal.nl brengt Thailand dichterbij

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

smaakversterker

#9 Bericht door rogerphayao » zondag 20 augustus 2006, 14:41

Kijk, dat bedoel ik nu met een prachtforum. Op zulke korte tijd zinnige informatie krijgen en antwoord op al je vragen. Ik prijs mezelf gelukkig dit ondekt te hebben. Vooral het antwoord van Mystic was een hele brok leesvoer met hoge informatiewaarde. Na het lezen hiervan denk ik dat ik tot de groep behoor die een soort allergische reactie doen bij de inname van MSG. Dat wordt dus uitkijken in de toekomst. Thuis gebruikt mijn vrouwtje zelden -smaakversterker- en als ze het gebruikt blijft het beperkt tot een hele kleine dosis. Spijtig dat die noedelsoepkraampjes in Thailand zo een grote aantrekkingskracht op mij hebben. Schijnen grote gebruikers te zijn van dit goedje. Rest mij om zoveel mogelijk thuis te eten, jammer maar helaas. :(

Roger
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#10 Bericht door henkypenky » dinsdag 22 augustus 2006, 10:39

ve-tsin in de thaise keuken frequent ?
denk het niet hoor , eerder in de chinese gerechten / resto's .
live and let live !

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#11 Bericht door Manuel » dinsdag 22 augustus 2006, 12:36

Henkypenky, ze noemen het hier geen ve-tsin maar wordt toch wel degelijk zer veel gebruikt in de Thaise keuken. Helaas maar waar!

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#12 Bericht door Nimnuan » woensdag 23 augustus 2006, 23:07

Ik heb een tijd geleden een aardige documentaire over gezien op nederland 3 - Keuringsdienst van waarde.
Ze gingen hier na in welke producten MSG nu werd gebruikt. Meer als je denkt dus :shock:

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=397

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#13 Bericht door nicod » donderdag 24 augustus 2006, 18:44

Het telefoongesprek op de site is een echte aanra(n)der :D

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”