Thaise eetgewoontes ivm dieet

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ira

Thaise eetgewoontes ivm dieet

#1 Bericht door Ira » vrijdag 11 augustus 2006, 14:52

Hallo allemaal,
Is er iemand die mij iets kan vertellen over de Thaise eet/kook gewoontes?
Ik wil volgend jaar met mijn kinderen (14 en 10)een rondreis door Thailand gaan maken, maar mijn kinderen hebben de stofwisselingsziekte Galactosemie. Zij hebben hiervoor een strikt lactosevrij=melkvrij dieet.
Nu wil ik graag weten of er in Thailand wordt gekookt met melk/room/yoghurt? En hoe wordt er gebakken, in olie of boter??
Toetjes zijn voor mijn kinderen altijd moeilijk, maar ik heb begrepen dat er in ieder geval allemaal lekker fruit is. Welk fruit is er in de maand juli??

Alvast bedankt voor het meedenken,
Ira

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 277
Lid geworden op: zaterdag 31 december 2005, 09:34
Locatie: Alkmaar

#2 Bericht door Sis » vrijdag 11 augustus 2006, 15:45

Ik eet 99% van de tijd langs de straat....Of restaurants waar de keuken open is. Ik heb niet gezien dat ze melk gebruikte(dit wil nog niet zeggen dat ze het niet doen).
In restaurants, die op westerse toeristen richtten, weet ik niet(want ik kom er niet). Misschien als je europese gerechten bestelt, dat ze het erin gooien..

Fruit heb je het gehele jaar door, op een paar soorten na niet misschien..
hier een lijst met plaatje wat er zoal is...
http://www.chiangmai-chiangrai.com/fruit-tfruit.html
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Blondje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 282
Lid geworden op: dinsdag 21 februari 2006, 17:51
Locatie: Rotterdam

#3 Bericht door Blondje » vrijdag 11 augustus 2006, 17:38

Ira, in de Aziatische keuken wordt zeer weinig gebruik gemaakt van zuivelproducten(een heel groot deel van de wereldbevolking is ook intolerant voor lactose). Kijk ter plekke gerust eens naar een foodvendor aan het werk; er wordt gekookt met olie en zonder melkproducten. Cocosmelk wordt wel gebruikt, maar ik neem aan dat je kinderen dat wel mogen eten.

Denk dat je wel moet oppassen als je in een westers of hotelrestaurant gaat eten, denk aan roomsoepen, ijsjes bv.

Je kinderen hebben de pech om in een zuivelliefhebbend land geboren te zijn, maar kunnen in Thailand gerust hun buikjes vullen.

Op http://www.thailandvoorbeginners.nl kun je een heleboel informatie vinden over Thaise eetgewoonten.

Vond zelf stickyrice erg lekker als toetje...
Woei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blondje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 282
Lid geworden op: dinsdag 21 februari 2006, 17:51
Locatie: Rotterdam

#4 Bericht door Blondje » vrijdag 11 augustus 2006, 17:43

Van diezelfde site ook het volgende stukje gepikt;

Hygiëne
Thailand is in de tropen. Het is er heet en vaak vochtig. Dat betekent dat de gemiddelde westerling de hele dag heel hard zweet. En daaruit volgt dus dat er een verhoogde mate aan persoonlijke hygiëne moet worden betracht. Niet alleen omdat infecties in de tropen altijd op de loer liggen, maar ook omdat westerlingen -door het langdurig eten van zuivelproducten en vooral kaas- naar Thaise (en andere Aziatische) maatstaven al snel 'ruiken'. Dit schijnt vooral te komen doordat de Thais zelf praktisch nooit zuivelproducten, en al helemaal geen kaas, eten. En dit is geen fabeltje (vergelijk het met het eten van knoflook: wie het zelf ook gegeten heeft, ruikt het van een ander niet. Maar wie het niet gegeten heeft ...). Dus 2x per dag douchen en minstens 1x per dag schone kleren aan; bij hevig transpireren zelfs vaker!
Woei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#5 Bericht door Mart » vrijdag 11 augustus 2006, 18:31

Ira en Blondje.

Ik ga beslist niet katten, maar geen wel juiste info.

De vraag gaat over: stofwisselingsziekte Galactosemie.

Heel lang geleden heb ik geleerd:
Wat zijn zuivelproducten, en dan riepen we boter kaas en eieren.
Blondje schrijft:
Dit schijnt vooral te komen doordat de Thais zelf praktisch nooit zuivelproducten, en al helemaal geen kaas, eten
Augustus 2006.
In ons restaurant worden de Thaise gerechten voor 90% met palm olie bereidt. Bij enige gerechten gebruikt de kok zoutloze roomboter. Voor de Europese gerechten gebruiken we deels roomboter deels olie. Verse melk, gebruiken we om te drinken en voor de pannekoeken.

De zin dat de Thais geen zuivelproducten gebruiken is ONZIN.
Kijk eens rond in de supermarkten, de koelkasten staan vol met melk en melkproducten.
Dutch Mill en Foremost zijn twee Nederlandse zuivel ondernemingen.
Op de scholen wordt het melkgebruik aanbevolen, dagelijks krijgen de basisscholen een pakje verse melk ( ik heb een zoon van 7 jaar )
Brood, bevat 10% melk.
En denk beslist niet dat al die zuivelproducten, al dat brood, al die koekjes ed. uitsluitend gekocht worden door buitenlanders. Dan zouden ze de zaken wel 7 maanden kunnen sluiten, op een enkele na voor die buitenlanders die in de euro vakanties naar Thailand komen.
Onze serveerster vinden een dubbele boterham met jam, een sandwich kaas, het einde. Een potje yoghurt, een flesje Joki drink gaat er in als enz.

Nog een zinsnede van Blondje:
omdat infecties in de tropen altijd op de loer liggen
Daar ben ik het volledig mee eens, maar dat over verhaal over hygiëne en zweten?
Kijk bij de foodvendor daar moet je op hygiene letten. Zwten, ja sommige hebben er last van, andere totaal niet, onderzoek heeft uitgewezen dat het drankgebruik van de vorige dag vaak een oorzaak is.

Ira, ik wil je van harte een tekst toesturen, waarop in het Thais staat:
MIJN KINDEREN MOGEN BESLIST GEEN MELK PRODUCTEN.

Fruit, het is al vermeld, maar nog een keer.
Men kan het hele jaar door vers fruit eten, er zijn maar een paar soorten die niet het hele jaar verkrijgbaar zijn.
Je hebt nog bijna een heel jaar om aan alle gewenste informatie te komen. Alvast , en in het bijzonder voor je kinderen, een zorgeloze vakantie in Thailand.

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#6 Bericht door Mart » vrijdag 11 augustus 2006, 18:32

Even vergeten.

Ik ben een gevorderde en woon al 18 jaar in Thailand.

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Bartje

#7 Bericht door Bartje » vrijdag 11 augustus 2006, 19:15

Valt mij ook op dat er steeds meer melk produkten en brood door Thai geconsumeerd wordt. Kijk maar eens wat er bij de supers in de wagentjes wordt geladen. Formost is van Coberco maar Dutch Mill is volgens mij Thais (zie de website)
Wat veel gedronken wordt is sojamelk!!

Blondje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 282
Lid geworden op: dinsdag 21 februari 2006, 17:51
Locatie: Rotterdam

#8 Bericht door Blondje » vrijdag 11 augustus 2006, 20:27

Mart, ik geloof je direct als je zegt dat Thai ook zuivel lusten in bv koekjes en dergelijke en dat ze door de jaren heen meer zuivel zijn gaan eten of dat ze ook een pakje fristi lusten. Maar denk niet dat het deze vrouw daarom gaat, zij wil weten of haar kinderen veel moeite krijgen met het uitzoeken van een maaltijd.

Wat dat betreft zijn er voor haar kinderen legio Thaise gerechten te eten(ik neem aan dat jij het hiermee eens bent). Ook schappen met melkproducten in de super kan zij makkelijk ontlopen.

De zin dat Thai nooit zuivel gebruiken komt niet uit mijn koker, maar zoals ik erbij heb vermeld van een website. Mijn woorden(1 post eerder) zijn dat er in de Aziatische keuken weinig!! melkproducten worden gebruikt. Dit onderstreep je ook zelf door te zeggen dat je kok voornamelijk palmolie gebruikt om te koken en boter voor de Europese gerechten. Iets waarvoor ik ook gewaarschuwd heb.

Ik stel voor als je het niet eens bent met het verhaal over zweten, dat je verhaal gaat halen bij de maker van de site en niet op mij gaat lopen katten, zoals je dat zelf leuk omschrijft. Feit blijft dat er in Azie veel minder zuivel geconsumeerd wordt, er al helemaal minder zuivel wordt gebruikt bij de bereiding van voedsel en je er een stuk makkelijker omheen kan. Probeer in NL eens uit eten te gaan en zuivel te vermijden, een haast onmogelijke zaak aangezien bijna alles in boter wordt gebakken, alles wat gebonden is met boterpap wordt aangemaakt en er in zowat elke saus room voorkomt.

Dat je voorstelt de poster een tekst toe sturen, waarop staat dat zuivel niet mag, vind ik een puik idee.

Sinds wanneer rekent men eieren tot zuivel??
Woei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#9 Bericht door Mart » zaterdag 12 augustus 2006, 08:33

Blondje,

Ik ben het met je eens. Ira wilde informatie over eten. Ik ben weer in de fout gegaan door wat meer algemene info te geven.
In grote lijnen zitten we wat betreft dit onderwerp, op de zelfde golflengte.

Een ei = een ei, en GEEN zuivel product :?

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Ira

#10 Bericht door Ira » zaterdag 12 augustus 2006, 09:45

Haalo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Het ging mij inderdaad over de ingredienten van maaltijden en manieren waarop de Thai de maaltijden bereiden.
Zoals ik nu lees moet het niet echt een probleem zijn, maar zo'n vertaling zou waarschijnlijk wel helpen, mijn Thais is namelijk niet zo goed :D

Ik heb begin dit jaar met mijn oudste een rondreis Egypte gedaan en had toen ook een aantal zinnen in het Arabisch laten vertalen, misschien dat jij hetzelfde voor mij wil doen?
Ik zal je mailen!!

Nogmaals bedankt iedereen!

Ira

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#11 Bericht door Mart » zaterdag 12 augustus 2006, 15:07

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”