vrije mensen?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#121 Bericht door falang » donderdag 03 augustus 2006, 07:25

Meer westerse, patriarchale, "mannelijke" contra meer oosterse, matriarchale, "vrouwelijke" normen en waarden

- aktief - passief
- verandering - continuiteit
- konflikt - harmonie
- wilskracht - plezier
- spierontwikkeling - gratie, soeplesse
- ondernemingslust, geld vergaren doel op zich - niet meer doen dan nodig, geld is een middel
- identifikatie met "hogere, geestelijke waarden - verbondenheid met moeder aarde
- de geest heeft zich losgemaakt van het lichaam - de geest zit in, is verbonden met de materie


Ik denk dat in bovenstaande, generaliserende indeling zowel de aantrekkingskracht van het oosten als de moeilijkheid om tot werkelijk begrip te komen naar voren komt.
Ook onze geemancipeerde forumdames voelen zich schijnbaar toch aangetrokken tot het oosten, misschien ook omdat het een wat vrouwelijker, vrouwvriendelijker wereld is da de westerse?
Emancipatie van de vrouw zit hem niet in het ontwikkelen van nog meer spierballen dan de man, in het je nog verder met de ellebogen omhoog kunnen werken op de maatschappelijke ladder, maar in het tot ontplooing kunnen brengen van wat meer vrouwelijke waarden, wat tot nu toe erg moeilijk is in de westerse wereld. In het oosten is dat wat makkelijker.
keep on moving

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#122 Bericht door Mystic » donderdag 03 augustus 2006, 09:12

Falang, leuk rijtje, maar waar is het evenwicht?

- door passief te zijn, geen verandering, geen vooruitgang,
- door conflicten inzichtelijk voor jezelf te maken, in harmonie komen, met jezelf, maar ook met je omgeving, je komt slechts in harmonie als je weet waar je valkuilen liggen.
- geen gratie en soeplesse zonder spierkracht.
- gelukkig zijn met datgene dat je hebt verzameld, onthouding is geen toverwoord, hebzucht ook niet, leven in het moment wel. als je werkelijk gelukkig bent met een nieuwe auto, is daar toch niets verkeerds aan?
-zo onder zo boven, werkelijk spiritueel inzicht, en werkelijke groei gaat niet zonder verbonden te zijn met moeder aarde, een open geest, met beide voeten in de aarde.

Letterlijk en figuurlijk, East meets West.... daar zie ik de werkelijke harmonie, en waarheid, want het een sluit het ander namelijk niet uit.
We zijn allemaal yin en yang, of zo je wilt man en vrouw... oost en west.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#123 Bericht door jumbo » donderdag 03 augustus 2006, 09:46

falang schreef: Emancipatie van de vrouw zit hem niet in het ontwikkelen van nog meer spierballen dan de man, in het je nog verder met de ellebogen omhoog kunnen werken op de maatschappelijke ladder, maar in het tot ontplooing kunnen brengen van wat meer vrouwelijke waarden, wat tot nu toe erg moeilijk is in de westerse wereld. In het oosten is dat wat makkelijker.
Oh dus dat is de kern van emancipatie?
Hoe meer ik van je lees in dit onderwerp farang, hoe meer ik denk dat je jezelf verwijderd van de realiteit.
De hele alinea heeft geen ruk met welke vom van emancipatie dan ook te maken, afgezien van het op gelijke hoogte komen in de maatschappij, maar duidelijk niet in de manier zoals jij het schetst.
Kijk maar eens in de dikke van dalen voor een referentie.
Je lijstje is ook een beetje een zwaktebod farang, je kan toch wel wat beters bedenken om aan je gelijk te komen? En als dat dus niet het geval is dan kan het zijn dat je ongelijk hebt :shock:


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#124 Bericht door Jim » donderdag 03 augustus 2006, 10:10

echte emancipatie is onmogelijk en ook niet eerlijk.

dan zouden vrouwen bijvoorbeeld nooit meer een medaille winnen op de olympische spelen.

je zou dan als heavy weight bokser mee moeten kunnen doen in de vlieggewicht categorie.

je zou dan als iemand met een marokaans uiterlijk elke discotheek in nederland binnen kunnen komen (ja, dit is sarcasme).

om maar een paar voorbeeldjes te geven.

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#125 Bericht door falang » donderdag 03 augustus 2006, 11:24

Mijn vorige reaktie was een poging wat algemene, generaliserende opmerkingen te maken over oost en west om mijn standpunt dat de positie van de vrouw in het oosten wat beter is dan in het westen wat verder te onderbouwen.
Dit schijnt wat Jumbo betreft niet erg gelukt te zijn. Ik had graag wat steekhoudende argumenten van het tegendeel van hem willen horen, maar veel meer dan hard schreeuwen doet hij niet. Ik heb de indruk dat hij weliswaar met zijn voeten in het oosten staat, maar zich met zijn hoofd niet erg los heeft kunnen maken van de westerse denkwereld.
De westerse wereld denkt in geld en macht, ook in emancipatievraagstukken. Het is de vraag of dit geen doodlopende weg is: de realiteit van deze wereld is weliswaar geld, macht, oorlog, milieuvernietiging, maar het is de vraag of vrouwen en het oosten in diezelfde realiteit meegetrokken moeten worden. Ik probeer een wat andere benadering, meer vanuit histories en oosters perspektief, vorm te geven.
keep on moving

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 277
Lid geworden op: zaterdag 31 december 2005, 09:34
Locatie: Alkmaar

#126 Bericht door Sis » donderdag 03 augustus 2006, 14:20

Ik kan nergens uit opmaken dat de oosterse vrouw het beter heeft dan de westerse. Ik denk dat in het algemeen de westerse vrouw onafhankelijker is, zelfstandiger, meer mogelijkheden tot groei(in persoonlijke en carriere). Veel meer rechten heeft.
In oosten worden ze nog steeds onderdrukt op zowel geestelijk niveau alsmede de mogelijkheid tot carriere ontwikkeling. Dit heeft veelal ook te maken met geld en wat voor soort economie het land heeft. Ik vermoed dat wanneer een land landbouwcultuur heeft, dat hierin de ontwikkeling en daarmee samenhangend de emancipatie van de vrouwen onder ontwikkeld is. In een industrieel ontwikkelde samenleving zullen de kansen vele malen groter zijn. Ik wil daarbij wel opmerken dat daar wel uitzonderingen zijn, en dit heeft te maken met de kerk. Waar de katholieke kerk nog een zeer grote invloed heeft, zie je dat er een zware achterstand(of geen) emancipatie van de vrouw is.

Wat falang schrijft ben ik niet mee eens. Want als ik het goed gelezen heb, vindt hij het juist andersom....
Verbeter me als ik het niet goed heb :!:
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Blondje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 282
Lid geworden op: dinsdag 21 februari 2006, 17:51
Locatie: Rotterdam

#127 Bericht door Blondje » donderdag 03 augustus 2006, 17:46

Falang, mag ik even vragen wat jij onder het 'oosten' verstaat? En dan met name het 'matriarchale' oosten?

China waar vroeger vrouwenvoetjes werden afgebonden en men liever zonen krijgt dan dochters? Zo graag dat een pasgeboren dochtertje nog wel eens in de plaatselijke rivier wil belanden?

India(en omliggende Hindoe gebieden) waar vrouwen zonder man niets voorstellen? Waar weduwen vroeger op de brandstapel van hun man werden gegooid(sati)? Waar vrouwen tijdens de menstruatieperiode als 'onrein' worden beschouwd? Waarin vrouwen het 'eigendom' worden van de man en zijn familie? Veelzeggend is het Nepalese spreekwoord; om goed voor je dochters te zorgen is net als het veld van je buurman te bewateren.

Japan, waar vrouwen zich passief en onderdanig horen te gedragen? Waar je genoeg hoogopgeleide vrouwen vindt, maar zelden op een leidinggevende positie?

Pakistan dan, met zijn recordaantallen van vrouwenmishandeling, moord op vrouwen, acid attacks(google maar eens op afbeeldingen) en de duizenden vrouwen in de bajes voor vermeend overspel?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het spreekt voor zich dat vrouwen in die landen niet of nauwelijks maatschappelijke of economische functies van belang hebben, ongeacht het opleidingsniveau. Ook Thailand loopt in mijn ogen hierin achter, hoewel ik de Thaise vrouwen die ik ken erg zelfstandig vind.

Nogmaals dus; afgezien van het punt dat er geen enkele matriarchie te vinden is op de wereld, hoe kom jij op het idee het gehele oosten 1 grote gezellige harmonieuze matriarchie? En dan nog durf je te zeggen vanuit historisch perspectief te spreken.....
Woei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#128 Bericht door falang » donderdag 03 augustus 2006, 18:28

Ik heb dacht ik in grote lijnen mijn standpunt duidelijk gemaakt. Het betreft hele grote lijnen, zowel histories als geografies. Het is dus makkelijk om op bijzaken bressen in het verhaal te schieten.
Je zou het hele item nog eens vanaf het begin door kunnen lezen. Als het niet duidelijk is: pech gehad, sorry, ik kan het niet duidelijker uitleggen. Misschien kun je, als je daar behoefte aan hebt, de door mij genoemde litteratuur eens raadplegen.
keep on moving

Blondje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 282
Lid geworden op: dinsdag 21 februari 2006, 17:51
Locatie: Rotterdam

#129 Bericht door Blondje » donderdag 03 augustus 2006, 19:10

falang schreef:Ik heb dacht ik in grote lijnen mijn standpunt duidelijk gemaakt. Het betreft hele grote lijnen, zowel histories als geografies. Het is dus makkelijk om op bijzaken bressen in het verhaal te schieten.
Je zou het hele item nog eens vanaf het begin door kunnen lezen. Als het niet duidelijk is: pech gehad, sorry, ik kan het niet duidelijker uitleggen. Misschien kun je, als je daar behoefte aan hebt, de door mij genoemde litteratuur eens raadplegen.
Erg slap verweer. De dingen die ik heb opgenoemd kun je duidelijk geen bijzaken noemen, aangezien ze voortkomen uit een grotere (religieus)culturele houding ten opzichte van vrouwen en vrouwelijkheid etc(grotere lijnen toch?).

Ik heb al je reacties in deze post gelezen en kan niet zeggen onder de indruk te zijn geraakt van je argumenten. Vooral je gescherm met de term matriarchie, terwijl jij overduidelijk niet weet wat dat begrip inhoudt.
Woei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gasje

vrouw ?

#130 Bericht door gasje » donderdag 03 augustus 2006, 20:54

blondie schreef ergens op dit forum Ik ben ook geen prototype vrouw, wat dan wel?

Blondje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 282
Lid geworden op: dinsdag 21 februari 2006, 17:51
Locatie: Rotterdam

Re: vrouw ?

#131 Bericht door Blondje » donderdag 03 augustus 2006, 20:59

gasje schreef:blondie schreef ergens op dit forum Ik ben ook geen prototype vrouw, wat dan wel?
Homo Sapiens
Woei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Voorlezen uit eigen werk,

#132 Bericht door serpay » donderdag 03 augustus 2006, 21:58

Mart schreef:Serpay,

Hierbij vraag ik je toestemming om jouw inzending te mogen afdrukken.
Bij het volgende feestje -hier- kan je dan voordragen uit eigen werk, maar dan wel zonder lachen.

Mart

Ps. Is het niet mogelijk dat je een nieuw onderwerp start, zoiets als.
Het verschil tussen vrouw en man.
is goed mart ben als alles goed is in october weer in bkk en cha-am
moet nog even wat regelen voordat het in januari einde nederland is.
hoor wel of er nog iets nodig is vanuit nederland.
leeg koffer heen :D :D :D
Alfisti rebeli

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#133 Bericht door khonkaen » vrijdag 04 augustus 2006, 04:10

ik kan niet anders dan vanuit mijn eigen ervaring/positie praten...
thailand vind ik matriarchistisch , omdat de man ingelijfd wordt bij de familie van de vrouw.. en omdat grondbezit van moeder op dochter overgaat... in het gezin heeft de vrouw/moeder het ook voor het zeggen.. alleen wordt de man wel eens gebruikt als de vrouw ergens geen zin in heeft.. bijvoorbeeld een vriendin vraagt of zij s'avonds meegaat naar een karaoke, dan is het, 'dat moet ik eerst aan mijn man vragen' ... zoals Manuel al stelde, gelden op het platteland in Isaan andere regels dan in Bangkok , hij spreekt ook vanuit zijn eigen ervaring en positie... net zo goed als de ene farang niet hetzelfde is als de andere..
als halve thai met een nederlandse achtergrond, vind ik ook dat mijn thaise vrouw recht heeft op de helft van ons gezamenlijk inkomen .. zodat zij haar geld kan besteden naar eigen goeddunken... ik zie mijn vrouw ook niet als bezit , of bijzit... wij respecteren elkaar en gaan op een prettige manier met elkaar om...
in ons huis hebben we ook ons dochtertje en 2 mooie lieve nichtjes van 16 wonen, die hier naar school gaan... in hun dorp ban don (no) thing zijn geen behoorlijke scholen in de buurt...

overigens omdat alles voor mij verzorgd wordt , heb ik nog genoeg te doen.. de computer, de tv, mijzelf ontlasten, eten, wat slapen , een lunchbufetje nemen in charoen thani en nog wat lezen of slapen ... in de namiddag pak ik vaak de auto en ga 'paai haa poesao' naar de meisjes kijken dus.. ik ga ook naar tesco voor boodschappen, ik kan ook in de salaa gaan zitten met een bakkie en een peuk om naar de vlindertjes in de tuin te kijken en om het gras te zien groeien.
met enige schaamte moet ik bekennen , dat mijn vrouw haar ouwe baby ook onder de douche doet, omdat ik niet al te vast op mijn benen sta....
al met al voel ik mij gelukkig hier... we gaan ook regelmatig uit eten met de hele bups, wat ik dan mag betalen omdat ik hen uitnodig..

ik denk wel eens hoe zou mijn leven zijn als ik in nederland was blijven wonen ? waarschijnlijk zou ik dan in een verzorgingshuis zitten met mijn neus achter de geraniums...
ik zit hier ook wel in een verzorgingshuis, maar dat maakt een groot verschil omdat alles prive is en we hier geen geraniums hebben..
ik hoop hier dan ook in goede gezondheid te sterven en mijn lichaam in de tempel te laten verbranden...



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#134 Bericht door falang » vrijdag 04 augustus 2006, 06:47

Bij mijn standpunten heb ik in eerste instantie Thailand voor ogen. Maar Thailand is deel van het verre oosten en veel Thaise waarden zijn dus ook oosterse waarden.
Blondje haalt allerlei voorbeelden aan van vrouwenmishandeling in het verre en nabije oosten. In Nederland hadden we in de middeleeuwen ook heksenverbranding.
Het zou veel te ver voeren allerlei akademiese diskussies te gaan voeren over wat is matriarchaat. In het verre oosten komen o.a. in zuid-China en op Sumatra nog, volgens de officiele litteratuur en ook volgens lonely planet, min of meer matriarchaal levende stammen voor. Hiermee wil ik aangeven dat men in het verre oosten in z'n algemeenheid dichter bij het matriarchaat staat. Men heeft er in ieder geval over het algemeen nooit de autoritaire, patriarchale gezinsstruktuur gehad die we in onze westerse beschaving gehad hebben, waar weliswaar geen genitale verminking plaatsvond, maar waar wel vaak een normen en waardenstelsel ingeprent werd dat sex als zondig zag, zodat er een een soort geestelijke castratie plaatsvond die het moeilijk maakte nog onbevangen van sex te genieten.
Verder zie ik -zie mijn lijstje hierboven- de oost/west tegenstelling, die trouwens door de toenemende globalisering steeds minder wordt, niet al te zwart/wit dacht ik, hoewel mijn voorkeur duidelijk naar oost uitgaat.
keep on moving

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 277
Lid geworden op: zaterdag 31 december 2005, 09:34
Locatie: Alkmaar

#135 Bericht door Sis » vrijdag 04 augustus 2006, 13:17

13 februari 2006
Wist je dat...

... er ooit een tijdperk was waar man en vrouw gelijk waren?

In dit matriarchale tijdperk stond de wijsheid van de vrouw hoog in het vaandel en werden vrouwen vereerd om hun sterke, intuïtieve krachten. Zij waren degene die het leven konden scheppen en voeden. De vrouw werd beschouwd als de vooruitziende, de scherpe, de inventieve, de bron van het licht en de maker van de cycli. Het tijdperk van de wijze vrouwen werd ook wel het paradijs genoemd, waar de vrouwelijke waarde gesymboliseerd werd door de Godin de Maan. Relaties werden niet gekenmerkt door macht en overheersing maar door gelijkwaardigheid en partnerschap.

Door klimaatveranderingen in de Sahara en Central Azië, zo rond 4000 jaar voor Christus verdween langzaam maar zeker de matriarchale cultuur en kwam er de patriarchale cultuur voor in de plaats. Weg gelijkheid, hallo mannenoverheersing. Wel, we weten wat er toen gebeurde, in dit tijdperk ontstond de seksuele onderdrukking van de vrouw en werden er verbanden gelegd tussen seks, overheersing en geweld, aspecten die in het vreedzame matriarchale tijdperk ondenkbaar waren.

In dit tijdperk waarin we nu leven zien we een opleving van die matriarchale waarden. Vrouwen krijgen steeds belangrijkere posities en er ontstaat steeds meer samenwerking tussen mannen en vrouwen zonder dat dit een machtsstrijd wordt. Helaas zien we die samenwerking alleen nog maar voor het grootste deel in de Westerse samenleving en is er op dat gebied nog veel te bereiken.

(bron: Winners & Co)
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”