Thai keuken en hygiene

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Thai keuken en hygiene

#1 Bericht door Gast » woensdag 24 mei 2006, 08:53

Vorig jaar was ik in Chiang Mai en op 4 juni vertrek ik terug.Ik ben gek op de Thaise keuken,maar ben tegelijker tijd bang,want wij wessies hebben een zeer gevoelig systeem.Na mijn vakantie in juni heb ik dan in augustus een infectie gekregen die met anti-biotica moest bestreden worden.Ik ontdek graag nieuwe dingen,maar ga nu toch enkel in gerenomeerde restaurants eten en vooral niets meer van de straat,ook geen drinks,want een verse ananassap bezorgde me diaree,toch daar had ik pillen voor en dat bleef dus beperkt.Iemand anders nog met dergelijke ervaringen?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thai keuken en hygiene

#2 Bericht door jumbo » woensdag 24 mei 2006, 09:44

Anonymous schreef:Vorig jaar was ik in Chiang Mai en op 4 juni vertrek ik terug.Ik ben gek op de Thaise keuken,maar ben tegelijker tijd bang,want wij wessies hebben een zeer gevoelig systeem.Na mijn vakantie in juni heb ik dan in augustus een infectie gekregen die met anti-biotica moest bestreden worden.Ik ontdek graag nieuwe dingen,maar ga nu toch enkel in gerenomeerde restaurants eten en vooral niets meer van de straat,ook geen drinks,want een verse ananassap bezorgde me diaree,toch daar had ik pillen voor en dat bleef dus beperkt.Iemand anders nog met dergelijke ervaringen?
Je bericht titel is incorrect, je verwijst naar de gevoelige maag van de wessies....dat is je probleem en de hitte hier en jullie drinken structureel te weinig water. Als je denkt dat je een voedsel/keukenvergiftiging hebt opgelopen in Juni die in Augustus opkwam zou ik toch eens naar mijn spijsvereringkanaal laten kijken.....
Ik eet regelmatig net als de andere in Thailand wonende forumleden 'van de straat' en ook het drinken, in het begin wel eens last gehad, later niet meer. Het is een gewenning aan totaal ander eten als je gewend bent.
Nooit van mam geleerd dat je je handjes moet wassen, nou dat moet hier een paar keer meer....
Ennuh.......denk je dat het er bij de grenommeerde restaurants fris aan toe gaat....heb je geen vrienden in de business in het westen, zou ik toch eens mee gaan praten, maar ja dat impliceert weer dat je alleen nog maar thuismaaltijden kan eten.........

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

#3 Bericht door Jos Flachs » woensdag 24 mei 2006, 14:28

Die voedselvergiftiging in Augustus is wel een erg verlate reactie...

In z'n algemeenheid kan je stellen dat je beter niet in een keuken moet kijken voor je gegeten hebt. Waar dan ook ter wereld.

Mijn partner kreeg een zeer zware voedselvergiftiging een paar jaar geleden na een maaltijd in het Hilton. Ik verloor 4 kilo na een stuk pizza gekocht te hebben bij Big C. Met andere woorden: het kan je overal en altijd overkomen. Ook in gerenomeerde restaurants.

Eten langs de weg is op zich geen probleem. Maar je moet voorzichtig zijn met vis. Als je iets koopt wat vers gemaakt wordt; gebakken/frituurt/warm gekookt waar je bij staat zit het meestal wel goed.

diaantje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: vrijdag 12 mei 2006, 17:47
Locatie: nederland

#4 Bericht door diaantje » woensdag 24 mei 2006, 14:37

Hoi,
Ik let er altijd op of het goed gaar is voor de kids en dat ze niet veel kraanwater naar binnen krijgen :!:
na 10 jaar nog steeds niks gebeurd

Maar laten we wel zijn kijk je wel eens op tv naar dat progamma waar ze een kijkje in de keuken nemen :x

Overal kan je wat oplopen ook om de hoek thuis bij het eethuis :!:

Jantra
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 220
Lid geworden op: dinsdag 28 juni 2005, 14:37
Locatie: Waar mijn huis woont en waar mijn bed slaapt

#5 Bericht door Jantra » woensdag 24 mei 2006, 15:09

Mijn vriend heeft een vrij zwakke maag, maar in Thailand nog nooit geen last gehad. We eten altijd van de straat, of in ieder geval in goedkope restaurants.
Carpe Diem

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#6 Bericht door Manuel » woensdag 24 mei 2006, 15:33

De hygiene is in principe redelijk tot goed in Thailand. Voor de Thai is eten 1 van de belangrijkste dingen in het leven en ze zijn dan zelf ook erg kritisch. Er zijn hier natuurlijk andere gewoontes maar in het algemeen geen probleem.
Zoek naar restaurants waar veel mensen eten, altijd een goed teken.

Eet smakelijk!

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

#7 Bericht door Manos » woensdag 24 mei 2006, 20:30

In BKK eten we meestal op straat, een wok of 2 op de stoep en alsmaar meer tafeltjes en plastiek stoeltjes naargelang de opkomst.
Ff gade geslagen hoe ze dat doen in die straatstalletjes.
S'morgens beginnen ze hun groenten te kuisen en versnijden evenals de kippen en het vlees vers van de markt.
Dat gaat netjes in zakken in de mega grote rode ijsboxen.
Hoe later je komt eten hoe vaker NO HEB dus op is op, het ziet er soms niet uit ,bedoel het vuile zeil erboven zwart van de rook ;maar het is er lekker.
In Phuket in een hoog aangeschreven restorantje wel beiden ferm ziek geweest, veel schow enz maar een vuile boel achteraan.
Inderdaad overdag VEEL water drinken is echt nodig.
De eetmarkten gaan op de zelfde manier te werk als vb de straattenten in BKK.
En vragen bij bestelling :pet lit noy :D

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#8 Bericht door Manuel » donderdag 25 mei 2006, 08:26

Scheelt eraan hoe je het lekker vind..

Phet mak mak - erg heet
Phet nit noi - niet te heet

Eet smakelijk!

Gast

#9 Bericht door Gast » donderdag 25 mei 2006, 17:09

Dank je iedereen,goede tip van dat water Jumbo,zal ik beslsit opvolgen

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#10 Bericht door Mystic » donderdag 25 mei 2006, 17:19

Ik denk dat de overgevoeligheid van de wessies vooral te maken heeft met een overdreven hygiëne thuis!
Een beetje afweer mag je lijf wel houden, als je TE schoon bent, hoeft hij nergens meer op te reageren, en kom je op schiphol al in de sch** ij van het broodje dat je daar eet ;)
Neem de tijd om een beetje te aclamatiseren, genoeg drinken, en eet waar veel mensen zitten enneh....... relaxxxxxxxxx
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

peterd1961
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 265
Lid geworden op: zondag 30 april 2006, 07:03
Locatie: Pathum Thanee

#11 Bericht door peterd1961 » woensdag 31 mei 2006, 09:06

Ik heb een keer een verkeerde papaya salade met garnalen gegeten. Ik heb in mijn leven nog nooit zulke krampen in mijn lijf gehad. Maar het mooie is dat ze er ook weer super medicijnen voor hebben. Ik heb altijd de eerste dagen wat problemen maar daarna gelukkig niet meer want ik ben helemaal gek van het thaise eten.

gr Peter

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#12 Bericht door thongdee » woensdag 31 mei 2006, 14:38

peterd1961 schreef:Ik heb een keer een verkeerde papaya salade met garnalen gegeten. Ik heb in mijn leven nog nooit zulke krampen in mijn lijf gehad. Maar het mooie is dat ze er ook weer super medicijnen voor hebben. Ik heb altijd de eerste dagen wat problemen maar daarna gelukkig niet meer want ik ben helemaal gek van het thaise eten.

gr Peter
Men (Thaise) vrouw en ik zijn zelf kok , en daarom altijd nieuwsgierig in Thailand .
Dus proberen we zoveel mogelijke verschillende plaatsen te eten in Thailand.
Nooit geen problemen gehad ...
Weet je wat problemen zoeken is , die kebap en shoarma hier die soms dagen op het spit hangen te draaien ;-) de eerste keer niet dat ik daar met buikpijn van afgekomen ben , zulke zaken zien ze me niet meer ;-)
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#13 Bericht door nicod » woensdag 31 mei 2006, 16:16

peterd1961 schreef:Ik heb een keer een verkeerde papaya salade met garnalen gegeten. Ik heb in mijn leven nog nooit zulke krampen in mijn lijf gehad. Maar het mooie is dat ze er ook weer super medicijnen voor hebben. Ik heb altijd de eerste dagen wat problemen maar daarna gelukkig niet meer want ik ben helemaal gek van het thaise eten.

gr Peter
Voor mij ben je een held indien je de werkelijke papaya salade weet te eten en GEEN last krijgt van je ingewanden. Zelf houd ik wel van enigzins "phet" eten maar met ontroering kijk ik iedere keer weer naar mijn partner in haar gevecht bij het eten van dit "Laos- food " gerecht. Sterker nog zij eet dit om van binnen "schoon" te worden een keer of vier per week. Ook heeft zij de overtuiging dat extra spicy eten de weerstand doet verhogen. Voor tips kijk maar eens op http://www.thaitrading.nl/index.php?p=3 (mijn site) een kleine verzameling van tips opgedaan door reisgenoten.

Gast

#14 Bericht door Gast » vrijdag 02 juni 2006, 20:52

De enigste keer dat ik diaree kreeg was omdat ik zo stom was om een burger te kopen in een fastfood.
Antibiotica gekregen, na 4 dagen over. Viel me wel op dat men in Thailand wel heel erg scheutig is met het uitdelen van antibiotica.
Tja bouw je ook niet echt weerstand op.
Veel,heel veel water drinken en dan geen slootwater maar de flessen waar een merk op staat. ja, ik weet een beetje vaag maar het waren van die plastic flessen waar een soort code op stond,je had ze namelijk ook zonder.

Loop langs een mooi plaatselijk restaurantje en zie daar de vis mooi uitgestald liggen, jammie. Maar als je dan ook van plan bent om er daadwerkelijk te eten wees er dan zeker van dat de vis die je op je bord krijgt ook echt vers is en niet verruild wordt voor een vis die al dagen in de koeling heeft gelegen.
Met garnalen en mossels is het sowieso oppassen of je nu in Thailand of Nederland bent.

diaantje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: vrijdag 12 mei 2006, 17:47
Locatie: nederland

#15 Bericht door diaantje » vrijdag 02 juni 2006, 21:50

Hoi gast,

Jeetje wat zal jij het zwaar hebben gehad in je vakantie !!
Alleen maar opletten met wat je eet !!

Zou het mischien niet een beetje aan jezelf liggen :?:

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”