kosten levensonderhoud

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
adi
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: vrijdag 23 september 2005, 19:40

#31 Bericht door adi » donderdag 09 maart 2006, 00:01

Heleboel thaise families leven nog van 4000 baht (80 euro) per maand.

Michiel

uitgaven

#32 Bericht door Michiel » vrijdag 31 maart 2006, 16:09

nou nou, en dat terwijl wij Belgen vinden dat Nederland net LEGO land is met al die piepkleine huisjes

voor iemand die alleen is, zijn de basis kosten om ruim en comfortable te leven in Thailand maximum 500 Euro !

de rest is luxe !!!

als je denk daar niet mee toe te komen lees dan eens die boekjes van Budha, je weet wel de man die tegen alcohol is en de grote bezieler van zowat heel Azië ... wij zitten duidelijk om heel andere redenen in dit land ...

mijn mensen verdienen zo'n 180 Euro/mnd en door samen te wonen kunnen die een fijn leventje opbouwen voor zichzelf
ik zou niet graag in Nederland zitten met 1.128 Euro/mnd, wat helaas wel het gemiddelde loon is ... wordt snel vergeten, niet iedereen is beroemd, he

het weer is hier gewoon beter, geen winterkleren, geen verwarming, dubbele isolatie etc etc je hebt gewoon minder nodig, dan heb je nog de natuur enzo ... die is helemaal gratis !

't werkt toch voor mij, gaat lekker de spaarboek op, kan ik huisjes bouwen en blijkbaar voor belachelijk veel geld verhuren ... iemand zot genoeg om 500 Euro aan huur te betalen ? nou, dan zet ik wel snel een huisje voor je neer ... effe serieus !!!

echt waar ik ben bijna geschokeerd door deze bedragen ...

Deng, ik snap heus wel dat kinderen geld kosten, maar jij hebt duidelijk een heeeeeeeeeeeel luxueus leventje, wat de doorsnee Nederland daar in de kou en de regen niet kan zeggen ... het is je gegund, maar het is geen weerspiegeling van wat noodzakelijk is.

met 1.200 Euro ben je hier RIJK !!! alles kost hier 1/5de tot 1/20ste van de prijs, zo simpel is dat ...

echt waar ik ben blij Jumbo de zaken even relativeert anders was ik nu rechtstreeks naar de tempel gelopen om mijn gedachten hiervan te zuiveren

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#33 Bericht door Manuel » zaterdag 01 april 2006, 05:15

Zelfs de Thaise regering denkt dat buitenlanders veel meer nodig hebben om van te leven.....

Minimale salaris voor een werkvergunning is 50.000 THB voor Europeanen.

En Michiel, met 1200 Euro ben je zelfs in Bangkok niet rijk. Hoeveel dure autos rijden er rond in Bangkok? Kan je die betalen met maar 1200 Euro (60.000 THB) salaris???? Alleen dit als een voorbeeld.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#34 Bericht door Mystic » zaterdag 01 april 2006, 08:11

Voor alle duidelijkheid: Boedha is nergens tegen! Dat is nou juist de kern van het boedhisme!
Natuurlijk kun je met veel minder toe als waar je je met je westerse hoofd mee omgeeft. Ik denk echter dat de meeste mensen die naar Thailand gaan, niet zitten te wachten om helemaal terug naar de kale basis te gaan.
Less is more, maar niets is te weinig ;), ook in Thailand
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

inkomen

#35 Bericht door zonneke » zondag 02 april 2006, 03:28

Manuel schreef:Zelfs de Thaise regering denkt dat buitenlanders veel meer nodig hebben om van te leven.....

Minimale salaris voor een werkvergunning is 50.000 THB voor Europeanen.

En Michiel, met 1200 Euro ben je zelfs in Bangkok niet rijk. Hoeveel dure autos rijden er rond in Bangkok? Kan je die betalen met maar 1200 Euro (60.000 THB) salaris???? Alleen dit als een voorbeeld.
ok, ik had het volgende in mijn eerste reactie gezet, maar toen viel internet weg ...

"het leven in de steden is uiteraard duurder, niet alleen in de concrete prijs van huren en dergelijke, maar vooral door het enorme aanbod. Indien je een vast inkomen hebt, maar niet hoeft te werken dan ga je natuurlijk steeds op zoek naar allerlei bezigheden en dan gaan de centjes er snel door."

wil ik dit er nog aan toeveoegen ... ik geef zelf ook behoorlijk wat geld uit, maar ik beschouw de vaste kosten zijnde een 500 Euro/mnd als wat je nodig hebt om hier te leven, die 1.000 extra (en vaak meer) die er even goed en snel doorgaan zijn luxe uitgaven die niet strikt nodig zijn. Dat heb je zelf(of niet) in de hand.

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#36 Bericht door zonneke » zondag 02 april 2006, 03:37

Mystic schreef:Voor alle duidelijkheid: Boedha is nergens tegen! Dat is nou juist de kern van het boedhisme!
Natuurlijk kun je met veel minder toe als waar je je met je westerse hoofd mee omgeeft. Ik denk echter dat de meeste mensen die naar Thailand gaan, niet zitten te wachten om helemaal terug naar de kale basis te gaan.
Less is more, maar niets is te weinig ;), ook in Thailand
teveel is niet genoeg in Thailand.

doch ... ik ben niet perse Bhudist a la lettre (dat is Frans ;-) ), ik heb het gelezen zoals zoveel andere zaken en opgenomen, ik besef ook wel dat er hier een hele speciale variant van het Bhudisme heerst, maar het element van alcohol gebruik is wel degelijk een heel essentiëel punt. Ook het zoeken van het nirvana in jezelf dmv meditatie ipv het toegeven aan hebzucht en uiterlijke schijn en dergelijke zijn fundamenteel. Beide zaken staan haaks op wat de doorsnee westerling hier komt doen.

Om dus te zeggen dat ik weliswaar geen gelover ben, vooral omdat het Bhudisme nu eenmaal geen religie is maar een wijsbegeerte. Toch erken ik zijn wijsheid en ben ik ervan overtuigd dat zijn boekjes lezen je meer geluk zullen brengen dan een uitstapje van 7.000 Baht/nacht in Bangkok.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#37 Bericht door khonkaen » zondag 02 april 2006, 04:27

als westerling ben je aan comfort gewend, een tafel om aan te eten , stoelen om op te zitten , een bed om in te slapen , een auto om in te rijden en ga zo maar door ,

dit kan je niet vergelijken met de levenswijze van de arme thai..,
die eten op de grond, slapen op de grond en rijden met een brommertje..
westerlingen zouden zo moeilijk kunnen leven..



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#38 Bericht door zonneke » zondag 02 april 2006, 04:44

khonkaen schreef:als westerling ben je aan comfort gewend, een tafel om aan te eten , stoelen om op te zitten , een bed om in te slapen , een auto om in te rijden en ga zo maar door ,

dit kan je niet vergelijken met de levenswijze van de arme thai..,
die eten op de grond, slapen op de grond en rijden met een brommertje..
westerlingen zouden zo moeilijk kunnen leven..



willem, nederthai
absoluut waar, maar die doen het met 100-120 Euro per maand, als je elke maand 500 Euro hebt voor je vaste kosten dan kom je toe om confortabel te leven.

uiteraard is het eens zo leuk om er 2.000 op te doen, maar niet noodzakelijk.

dit om de vraagsteller tot antwoord te dienen: met 1.200 Euro per maand kom je ruimschoots toe.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#39 Bericht door Mystic » zondag 02 april 2006, 12:11

zonneke schreef:
Mystic schreef:Voor alle duidelijkheid: Boedha is nergens tegen! Dat is nou juist de kern van het boedhisme!
Natuurlijk kun je met veel minder toe als waar je je met je westerse hoofd mee omgeeft. Ik denk echter dat de meeste mensen die naar Thailand gaan, niet zitten te wachten om helemaal terug naar de kale basis te gaan.
Less is more, maar niets is te weinig ;), ook in Thailand
teveel is niet genoeg in Thailand.

doch ... ik ben niet perse Bhudist a la lettre (dat is Frans ;-) ), ik heb het gelezen zoals zoveel andere zaken en opgenomen, ik besef ook wel dat er hier een hele speciale variant van het Bhudisme heerst, maar het element van alcohol gebruik is wel degelijk een heel essentiëel punt. Ook het zoeken van het nirvana in jezelf dmv meditatie ipv het toegeven aan hebzucht en uiterlijke schijn en dergelijke zijn fundamenteel. Beide zaken staan haaks op wat de doorsnee westerling hier komt doen.

Om dus te zeggen dat ik weliswaar geen gelover ben, vooral omdat het Bhudisme nu eenmaal geen religie is maar een wijsbegeerte. Toch erken ik zijn wijsheid en ben ik ervan overtuigd dat zijn boekjes lezen je meer geluk zullen brengen dan een uitstapje van 7.000 Baht/nacht in Bangkok.
Ook totale onthouding is hier niet het toverwoord. De Dalai Lama predikt dat ook helemaal niet. Toegeven aan hebzucht leid je van innerlijk geluk af, dat is waar, maar houden van mooie dingen, en daar gelukkig mee zijn, mag best!
Het gaat erom dat je leeft in het moment, in vrede, en evenwicht, en of je dat met een nieuw bankstel, een neut, of een bedelschaal doet is totaal onbelangrijk, het gaat om de essentie.
Ook de boedhisten hebben de absolute waarheid niet in pacht, deze bestaat namelijk niet, de "waarheid" als zodanig is net zo dynamisch als ieder mens, ieder mens heeft zijn eigen waarheid.
Soms brengen uitstapjes van 7000 bth (of de tegen waarde in euries) mij het absolute nirvana, en soms brengt een meditatie cyclus van een dag of drie dat, het een sluit het ander niet uit.

Het is mooi dat je het boedhisme tot je hebt genomen, en dat je jezelf erin kunt vinden.
Ik moet daarbij wel als kanttekening maken dat je weinig boedhistische prijzen handteerd voor je in Thailand (voor Thaise prijzen) gemaakte lampen, als je zo weinig geld nodig bent, hoef je toch ook niet zoveel erop te verdienen?
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#40 Bericht door Manuel » zondag 02 april 2006, 13:52

Oops Mysic, dat kon wel eens hard aankomen.

Lampen gemaakt door een 120 Euro per maand verdienende Thai en dan voor 300 Euro per stuk verkopen... Maar, ik geef je gelijk dat dit aangeeft dat de 'waarheid' door een ieder zelf bepaald wordt. Boedishme zet geen 'regels' maar zet voorwaarden hoe je gelukkig kan worden en uiteindelijk in Nirvana terecht zou moeten komen. Het invullen van deze voorwaarden is een persoonlijke zaak en dus vloeibaar.

Nog iets anders..
De reden om in een ander land te gaan wonen is voor de meeste mensen om er beter van te worden. Waarom zouden we dan met minder genoegen moeten nemen in Thailand. We zijn allemaal (vooral de Thai...) erg materialistisch, moeten we dat n u opgeven omdat sommige minder verdienen?

En, ik woon en werk in Thailand en al mijn inkomnsten zijn van uit Thailand. Mijn 'salaris' is dus geen expat package. Toch zou ik niet voor 1000 of 1200 Euro per maand in Thailand willen wonen en werken....

Gast

#41 Bericht door Gast » zondag 02 april 2006, 15:01

En, ik woon en werk in Thailand en al mijn inkomnsten zijn van uit Thailand. Mijn 'salaris' is dus geen expat package. Toch zou ik niet voor 1000 of 1200 Euro per maand in Thailand willen wonen en werken....[/quote]


Precies anders kun je beter een sukkelaar in Holland blijven! De meest "farang" die ik ken, consumeren toch behoorlijk in Thailand.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#42 Bericht door Mystic » zondag 02 april 2006, 22:03

Het was niet de bedoeling een "hard" antwoord te geven, maar meer een punt van zelfreflectie te geven over iemand's eigen woorden, dan wel houding.

Ik snap heel goed waarom jullie en hullie in "den verre" wonen en/of werken, dat is niet voor de kat zijn viool, daar wil je (veel) beter van worden, en dat BETER kun je natuurlijk ook weer op 1001 manieren uitleggen, dat hoeft niet eens puur financieel (denk maar aan mensen met reuma, of mannen zonder relatie, enz enz) te zijn.... maar goed ik dwaal weer af,

Waar mij in veel gevallen opvalt, is dat er door (westerse) mensen erg mooi semi spiritueel gekletst kan worden, een beetje afgeven op de gulzige inhalige westerse medemens, maar intussen zelf de zakken (liefst over die ruggen) vullen, links lullen, rechts doen zeg maar.
Mij maakt dat op zich ook niet uit, ik kan alleen niet nalaten iemand in zo'n geval er even op te wijzen, no offence ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#43 Bericht door thongdee » zondag 02 april 2006, 22:17

ik lees alles niet zo goed,omdat ik daar de tijd niet voor neem , maar als je het even van mijn(ons) punt bekijkt , wij verdienen nu echt heel maar dan ook heel veel geld met onze zaak , en toch hebben we beslist om ons leven in Thailand te gaan leven , het geld dat we nu hebben , weet ik niet hoe ver ,ofhoe lang we daar gaan toekomen , maar die lange winters en het bekrompen gevoel en die stres hier (,wegen niet op wat je in Thailand ervoor terug terug krijgt .....vertrek voor men 40e trouwens ;-)
wanneer hebben we genoeg ? tuurlijk zullen die uitspattingen er niet meer zijn zoals we nu leven , maar ?is dat echt nodig ?
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#44 Bericht door Edje » maandag 03 april 2006, 18:41

thongdee schreef:ik lees alles niet zo goed,omdat ik daar de tijd niet voor neem , maar als je het even van mijn(ons) punt bekijkt , wij verdienen nu echt heel maar dan ook heel veel geld met onze zaak , en toch hebben we beslist om ons leven in Thailand te gaan leven , het geld dat we nu hebben , weet ik niet hoe ver ,ofhoe lang we daar gaan toekomen , maar die lange winters en het bekrompen gevoel en die stres hier (,wegen niet op wat je in Thailand ervoor terug terug krijgt .....vertrek voor men 40e trouwens ;-)
wanneer hebben we genoeg ? tuurlijk zullen die uitspattingen er niet meer zijn zoals we nu leven , maar ?is dat echt nodig ?
Ben er in ieder geval zeker van dat je op zeer korte termijn in Th een inkomen moet verwerven, minstens op bestaans nivo,op wat voor manier dan ook. Het zal niet jullie bedoeling zijn om alles wat je bij elkaar hebt vergaart in Belgie omdat in de korste keren te investeren in een zaak in Th. Meestal maak je gebruik van een huurcontract, wat behuizing betreft voor de zaak, met een looptijd van 5 jaar. Ga hier niet te veel aan verbouwen want als de verhuurder ziet dat het pand mooi opgeknapt is vraagt hij voor de volgende huurperiode meer huur, of het contract wordt beeindigt. Weg investering.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#45 Bericht door jumbo » dinsdag 04 april 2006, 03:22

Ik denk dat er voldoende mensen zijn in Nederland die met een inkomen van 1200 euro kunnen/moeten rondkomen
Van dit bedrag kan je in Thailand ook rondkomen.
Er zijn voldoende Thai (midden kader) managers die hier van wonen en leven, dus waarom de farang niet?? Ik zie ook veel farang leraren bij elkaar wonen om kosten te delen en zodoende geld (voor uitgaan) over te houden.
Ik denk ook dat de uitgaans en voedel uitgaven van de farang de totale uitgaven behoorlijk beinvloeden, als je die eens normaliseert moet het toch kunnen lijkt mij???

Uiteraard kunnen er andere invloeden voor expats in het geding zijn; reizen naarhet vaderland, ondersteuning van familieleden in het vaderland, alimentaties, noem maar op die beinvloeden dat bedrag ook, maar puur om van te leven is 1.200 euro voldoende

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”