Leven in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Leven in Thailand

#1 Bericht door Gast » vrijdag 06 januari 2006, 01:11

Hoi, sedert een 10 tal jaar ben ik ieder jaar op reis geweest naar Thailand. Binnenkort ga ik er voor goed wonen in Hua Hin. Toch heb ik een beetje schrik dat ik me na enige maanden zal vervelen. Heeft er iemand een schitterend idee wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen? Ik wil wel een investering doen om een zaakje op te richten indien nodig, maar alles is er reeds, of toch niet? Het hoeft voor mij geen grote bedragen op te brengen, voor mij is het enkel om een bezigheid of hobby te hebben. Ik ben benieuwd of er in dit forum iemand een geniaal idee heeft. Alvast bedankt, Jos

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#2 Bericht door PaulV » maandag 09 januari 2006, 10:56

Beste Jos,

Heb je al gedacht aan vrijwilligerswerk. Zelf heb ik het plan om op termijn van 4 a 5 jaar langduriger in Azie door te brengen. In die zin ben ik net begonnen om te inventariseren welke behoeften in en in de omgeving van Thailand spelen om straks in de ontwikkelingsfeer projecten op te zetten. Als uitvalsbasis heb ik al een huis gekocht in Hua Hin.
Thailand kent natuurlijk relatief veel armoede, weeskinderen etc.
Er zijn veel internationale hulporganisaties die zelf wel een handje hulp kunnen gebruiken bij het opzetten en uitvoeren van hun hulpprogramma's.
Een voorbeeld hiervan is SOS kinderdorp dat ook in Thailand opvanghuizen en scholing verzorgt voor weeskinderen. Zij schreven mij aan om van gedachten te wisselen over wat ik voor hun zou kunnen doen. Ik ben echter zelf nog niet in de gelegenheid om te kunnen stoppen met werken en me hierin te storten, maar misschien brengt het jouw op een idee.

Groet,
Paul

Gast

#3 Bericht door Gast » maandag 09 januari 2006, 16:41

Dag Paul,

Ja, daar valt over na te denken.
Heb je de website van SOS kinderdorp?
Ik vermoed dat je gehuwd bent met een thaise anders blijkt het mij onmogelijk om een huis te kopen op uw naam, tenzij een condo.

Met vriendelijke groet, Jos

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#4 Bericht door PaulV » maandag 09 januari 2006, 16:45

Beste Jos,

De website van SOS kinderdorp is http://www.soskinderdorpen.nl

Ik ben getrouwd maar niet met een Thaise. De koop is uitgevoerd via een ltd constructie, wat sinds kort zeer bemoeilijkt is. Hoe ligt dat bij jou?

groet,
Paul

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#5 Bericht door khonkaen » vrijdag 13 januari 2006, 15:25

vervelen in thailand ??

je zal moeten omschakelen , er valt genoeg te zien..
ik woon nu 13 jaar in thailand en heb me nog nooit verveeld..
ga maar ergens zitten en kijk naar wie er allemaal voorbijkomen ..
vanochtend zat ik nog aan een koffiebar, en heb een uurtje zitten kijken , hoe ze allemaal verschillende soorten ijskoffie maken...

verveling zit in je zelf , begin de dag eens met een uurtje te mediteren
of kijk eens een uurtje naar een bloem , totdat je zelf die bloem wordt..

als je een druk bestaan gewend bent, ben je ook veel met je hersens bezig geweest.. , gun die eens rust .. dat zal best niet makkelijk zijn..
maar alles kan , sprak ali kan reeds..

je kan natuurlijk ook druk bezig blijven ,thai leren spreken en schrijven, van hot naar her reizen , bergen beklimmen .. enz nou ja , in ieder geval een prettige tijd in thailand gewenst.



willem ,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Prachtig

#6 Bericht door JohanS » vrijdag 13 januari 2006, 15:34

Prachtig geschreven.
Veel mensen zouden dit soort van leven willen maar op dit ogenblik zijn wij nog te jong ( 42 ) om financieel zelfstandig te zijn.
Wij kunnnen alleen maar hopen dat de gezondheid goed blijft zodat we ook later van dit soort leven kunnen genieten.

roel

#7 Bericht door roel » maandag 16 januari 2006, 11:50

Ik heb ook wel eens gedacht over vrijwilligerswerk te doen (ben nog geen 45 jaar en al gepensionneerd). Maar of je moet dokter of kine zijn, of je moet betalen om vrijwilligerswerk te doen (met olifanten te werken bv)
kortom: Wil best wel werken, hoef geen geld te verdienen, (gratis onderkomen zou redelijk zijn) maar ga niet betalen!!!

Gast

#8 Bericht door Gast » maandag 16 januari 2006, 13:55

@Roel

Juist, ik heb ook ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het persoonlijk nog wat vroeg om alle dagen te luieren. Blijkbaar is het moeilijk om via dit forum een geschikte hobby te vinden. Iedereen blijkt het voor zich te houden...

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#9 Bericht door khonkaen » dinsdag 17 januari 2006, 05:35

iedereen is verschillend ..

ik heb het druk genoeg met nijn 2 vrouwen, boodschappen doen , wat eten , wat slapen , wat computeren , wat tv kijken ... dan weer wat eten , enz..
ik ben inmiddels zo verthaid in de 13 jaar dat ik hier woon , dat ik er niet aan denk om vrijwilligers werk te gaan doen... de thai doen dat ook niet..

als je hier komt voor langere tijd, is omschakelen wel noodzakelijk..
Thailand heeft een heel andere cultuur , en je kan er niet hetzelfde leven , zoals je in Nederland gewend bent..
de Thai vervelen zich ook niet, zelfs niet als ze slapen..


willem ,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Altena
Expat
Expat
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 20:27
Locatie: Thailand

#10 Bericht door Altena » dinsdag 17 januari 2006, 15:25

Gast schreef:@Roel

Juist, ik heb ook ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het persoonlijk nog wat vroeg om alle dagen te luieren. Blijkbaar is het moeilijk om via dit forum een geschikte hobby te vinden. Iedereen blijkt het voor zich te houden...
Beetje vreemde reactie, dit forum althans de lezers en schrijvers willen best de nodige informatie geven zoals willem ook veelvuldig doet, zelf woon ik ook in Thailand en onderschrijf geheel wat willem wederom verteld/schrijft.
Maar, mogelijk gaat een ieder althans sommige dat alles even panklaar wordt voorgeschoteld hoe en op welke wijze je hier mogelijk een leuk en prettig leven kan hebben.Maar ook eigen onderzoek middels het rondkijken op diverse site's over en van Thailand wil wel eens helpen.
Ik heb niet de indruk dat er iets wordt verzwegen als je om iets vraagt.
Ik moet die dingen veranderen, die ik niet kan accepteren, die dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, en de wijsheid,verschil er tussen te onderkennen.

sebas

Re: Leven in Thailand

#11 Bericht door sebas » donderdag 02 februari 2006, 12:13

beste gast
Een goede vriend en ik hebben na 3 keer in hua hin geweest te zijn ook de plannen om te gaan wonen daar.
We hebben al wat projecten bekeken. En als wij daar heen gaan beginnen wij ook een winkel of iets anders om niet de hele dag niks te doen.
Heeft U nog dingen die U weet over de regels en de wetten in thailand, o.a. belastingen en dergelijke.

Met vriendelijke groet

sebastiaan
Gast schreef:Hoi, sedert een 10 tal jaar ben ik ieder jaar op reis geweest naar Thailand. Binnenkort ga ik er voor goed wonen in Hua Hin. Toch heb ik een beetje schrik dat ik me na enige maanden zal vervelen. Heeft er iemand een schitterend idee wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen? Ik wil wel een investering doen om een zaakje op te richten indien nodig, maar alles is er reeds, of toch niet? Het hoeft voor mij geen grote bedragen op te brengen, voor mij is het enkel om een bezigheid of hobby te hebben. Ik ben benieuwd of er in dit forum iemand een geniaal idee heeft. Alvast bedankt, Jos

peterdebruyn

wonen in thailand

#12 Bericht door peterdebruyn » donderdag 02 februari 2006, 21:02

Beste mensen,
Voornemens ben ik van plan om in 2007 mij definitief in thailand te vestigen ( HUA HIN). Kan iemand mij vertellen of je huis kan verzekeren en wat zou dat kosten. En hoe dek je je in tegen ziekte kosten. Is hier ook een verzekering voor mogelijk.
Ik bezoek HUA HIN in july augustus dit jaar voor de 4 de keer.
Eventuele antwoorden of informatie graag naar mijn email.
Peterdebruyn@wanadoo.nl

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

#13 Bericht door Okie » donderdag 02 februari 2006, 22:01

Peter vraag het eens op de Pattaya pagina daar zit Dre die kan je hier alles over vertellen volgens mij.

Okie

deng
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 05:41
Locatie: Pattaya Thailand

leven in thailand

#14 Bericht door deng » maandag 06 februari 2006, 18:31

Hi Peter,
Je kunt hier gewoon je huis verzekeren tegen allerlei schades, zelfs schade door aardbevingen en tyfoons zijn meeverzekerd, overstromingsschade niet.
Wij hebben een polis afgesloten bij QBE Insurance Thailand Co.Ltd - Asia Pacific - Bangkok tel. 02-6518780 en hebben voor 3 jaar ineens betaald, dat scheelde behoorlijk in de premie. Wij betaalden voor die 3 jaar 24.499 baht.
Ze hebben kantoren in Pattaya, Phuket, Korat, Chiang Mai, Chonburi, Sonkla en Trang.

Maximaal te verzekeren bedrag is 5 miljoen baht, hoger kan bij deze maatschappij niet. Bedrag lijkt niet veel maar voor 5 miljoen kunnen ze heel wat herbouwen hier hoor, vergis je niet want bij de aankoop van je huis was het duurste onderdeel de grond waarop gebouwd is en die brandt niet af.

Ziektekostenverzekeringen doet BUPA veel in voor buitenlanders.

Premies liggen ongeveer gelijk aan die nu in Nederland gelden. Kijk wel even goed naar de maximale bedragen die ze in het buitenland vergoeden, dit m.b.t. een eventuele ziekenhuisopname in Nederland en het budget wat daarvoor staat.

Je zou ook gewoon in Nederland verzekerd kunnen blijven als je daar nog ingeschreven staat en er 1x per jaar terugkomt. Buitenland is niet gedekt binnen de basisverzekering, dus zul je een aanvullende module moeten kiezen.

Ook is het raadzaam om in Nederland verzekerd te blijven voor wettelijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand. Wel goed informeren of zij ook bij langdurig verblijf in het buitenland verzekeren.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#15 Bericht door khonkaen » dinsdag 07 februari 2006, 02:46

beste Deng,

als je een stenen huis hebt, hoef je niet zo bang te zijn voor tyfoons en aardbevingen komen hier al helemaal niet voor ..
het enige zijn overstromingen , maar dat ligt eraan waar je huis gebouwd is .. je kan je daar niet voor verzekeren omdat overstromingen veelvuldig voorkomen..

ziektekosten: als je niet al te hoge eisen stelt , qua comfort, kan je gewoon in de goedkope gemeenteziekenhuizen terecht...
in de 13 jaar dat ik hier woon ben ik 1x opgenomen geweest voor een operatie aan mijn voet, wegens bloedvergiftiging... dat kostte mij totaal zo'n 7.000 thb.. reken uit wat dat mij aan premies bespaard heeft..
mijn thaise gezinsleden kunnen gebruikmaken van de 30 baht regeling,
dus alles, operatie, medicijnen, verzorging , kost totaal 30 thb..

alleen de auto is number 1 verzekerd kost 20.000 thb incl no claim



willem , nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”