Spinnen in Thailand????

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jessy27
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 22 februari 2008, 15:25
Locatie: in het mooie Gelderland

Re:

#16 Bericht door Jessy27 » maandag 03 maart 2008, 11:33

OlifAn schreef:Ja hoor die zijn er, flinke grote ook. Maar je moet ze natuurlijk maar net tegen het lijf lopen :wink: .
Nou uhm.. Laat ze maar lekker zitten waar ze zitten... ik hoef ze niet tegen te komen. In de dierentuin volledig afgeschermd door glas durf ik ze nog wel te bekijken maar zo in het echt..Brrrrrr..
Ik schrik hier al van een klein nederlands spinnetje.. brrrr...
Moed is niet het ontbreken van angst maar het beseffen dat iets anders belangrijker is

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Spinnen in Thailand????

#17 Bericht door soulwy » maandag 03 maart 2008, 11:48

Ik wil graag dicht bij de natuur wonen, maar voor 1 ding vrees ik...insecten en andere kleine beessies... brrrr....

Mensen, bedankt voor het beeldmateriaal ! -NOT!- Gatsiederrie!
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Jessy27
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 22 februari 2008, 15:25
Locatie: in het mooie Gelderland

Re: Spinnen in Thailand????

#18 Bericht door Jessy27 » maandag 03 maart 2008, 11:50

*Deelt deze mening volledig hahaha* :lol:
Moed is niet het ontbreken van angst maar het beseffen dat iets anders belangrijker is

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Spinnen in Thailand????

#19 Bericht door Gardensafari » dinsdag 14 juli 2009, 15:47

Even een opmerking: in het Nederlands kennen we geen honderdpoten. Ten aanzien van insecten overdrijven we heel graag en zo kennen we duizendpoten (centipedes) en miljoenpoten (millipedes). Het verschil is dat duizendpoten maar één paar pootjes hebben (per segment) en miljoenpoten twee paar en die zitten vlak bij elkaar. Duizendpoten zijn snelle jagers die leven van wormen, insecten e.d. Ze zijn zwaar giftig, hoewel mensen er zelden aan dood gaan (op een paar uitzonderingen na). Miljoenpoten zijn planteneters en kunnen mensen niet bijten. Ze hebben ook in het geheel geen gif. Waarom dit alles? Nee, niet vanwege een Hollands belerend vingertje, maar als je gaat zoeken op internet in het Nederlands is het wel aardig om te weten wat je precies zoekt.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Spinnen in Thailand????

#20 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 juli 2009, 16:35

Even een fraaie spin, die op een nacht een web had gemaakt in de keuken tussen de koelkast en een plafondlamp. Waar ik dus bijna met mijn gezicht in liep want ik ben een stukje langer dan de Thais in huis..... :shock:

Afbeelding

Deze nam ik met flits en daarop komen de kleuren wat feller uit, maar de lens werkte ook als schaduwveroorzaker voor de onderste helft van de foto:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Spinnen in Thailand????

#21 Bericht door Gardensafari » dinsdag 14 juli 2009, 23:13

Die is echt héél erg mooi. Ik heb geprobeerd uit te vinden welke het is, maar kom er niet uit. Mijn excuse: spinnen behoren tot de moeilijkst te determineren dieren, samen met bijvoorbeeld sluipwespen en vliegen en muggen. En mijn kennis van tropische soorten is uiteraard veel te beperkt. Wel hoop ik meer van dit soort foto's van exoten (althans voor Nederland) te zien.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: Spinnen in Thailand????

#22 Bericht door Corinne » woensdag 15 juli 2009, 09:21

Zo wat een spin!

Hij ziet er eng uit wat heb je er uit eindelijk mee gedaan?
Laten zitten of naar buiten gezet?

Of is ie geplet?

En als je nog meer foto's hebt van intressante insecten en beesten, ik vind dat leuk.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Spinnen in Thailand????

#23 Bericht door RuudThai » woensdag 15 juli 2009, 09:43

Corinne schreef:Zo wat een spin!

Hij ziet er eng uit wat heb je er uit eindelijk mee gedaan?
Laten zitten of naar buiten gezet?

Of is ie geplet?

En als je nog meer foto's hebt van intressante insecten en beesten, ik vind dat leuk.
Deze spin was redelijk groot: poten waren elk iets van 5 cm., dus een doorsnede van ongeveer 12 cm. Hij hing op een wat onhandige plek, dus ik heb het hele web in een groot schepnet gedaan en hem buiten laten spelen in de tuin. Zo'n mooi beest maak je toch niet dood?
Ik vind het eigenlijk al zonde dat we die grote zwarte schorpioenen en slangen moeten doodmaken, want die zijn gevaarlijk voor ons zoontje dat door de tuin banjert en voor andere kinderen die hier komen spelen.

Ik fotografeer vaker beestjes, vooral vogels, want die zijn een hobby van mij. Ik zal er binnenkort eens wat plaatsen.

Groet,
Ruud

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: spinnen

#24 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 04:47

Ban Nam Yuen schreef:Ja in de rijstvelden bv. zitten redelijk grote spinnen die je herkent aan een rond gaatje in de grond vaak afgesloten met een web.Ze zitten nagelang de grotte tussen de 30 a 50 cm diep. Als men deze spinnen gevangen heeft breekt men de tanden eruit en worden ze samen net wat knoflooken Pepertjes fijn gestampt en vervolgens lekker met (kleef) rijst opgepeuzelt .
Mjammie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ban Nam, kan het deze zijn? Ben al een tijdje bezig om erachter te komen welke dit is!: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/1 ... 015261815/

Yuk!
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re:

#25 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 04:53

FlyingDutchman schreef:
  • Tarantula Aplopelma minax - 16cm
    Afbeelding
"To chop off one of its legs when digging brings 3 years bad luck (local believe)"
"They are delicious grilled- so we are told"
  • (Aplopelma minax)
    Afbeelding
"Some locals believe that if you eat these you won't be able to walk straight again, others maintain that your hair will turn grey"

Er komen geen gevaarlijke spinnen voor in Thailand. Wel duizendpoten die flink kunnen bijten en je een week een (zeer) pijnlijke plek kunnen bezorgen.
AfbeeldingAfbeelding
Deze kan geen kwaad: Millipede (Class Diplopoda) maar laat je niet bijten door deze: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/1 ... 015261815/, de Centipede of takarp (Thai). Zeer lang een zeer pijnlijke beet en kan gevaarlijk zijn voor kinderen en mensen met een allergie.
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Re:

#26 Bericht door Geert S » dinsdag 10 november 2009, 08:32

mistifarang schreef:de Centipede of takarp (Thai). Zeer lang een zeer pijnlijke beet en kan gevaarlijk zijn voor kinderen en mensen met een allergie.
Mijn vrouw, en diverse kennissen met haar, is banger voor die takarp dan voor slangen.

Slangen zulllen niet 'zomaar' bijten (zolang je ze met rust laat), en ze gaan meestal voor je op de loop, die ellendige duizendpoten gaan beslist niet voor je aan de kant en ze bijten bij het minste geringste.
Gelukkig zie je ze niet zo vaak, de kleinere, rode, variant zie ik hier zo af en toe, de grote (zwarte, 15-30 cm) soort heb ik in vijf jaar tijds nu twee keer hier in de tuin gezien, beide keren 's nachts.
Mensen die gebeten zijn zeggen allemaal dat het onvoorstelbaar pijnlijk is.

De 'miljoen-poten' wormachtige beesten, met de pootjes recht onder hun lichaam, zie je vrij veel, kunnen ook heel groot zijn maar zijn volledig ongevaarlijk. Je ziet het verschil ogenblikkelijk, de duizendpoten hebben hun poten meer naar de zijkant staan en hebben ook grotere poten en antennes op hun kop en staart.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Spinnen in Thailand????

#27 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 09:37

Sinds ik deze onderhuurder in en om het huis tegen kwam kijk ik wel even m'n schoenen na voor ik ze aantrek: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/3 ... 081180750/
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Spinnen in Thailand????

#28 Bericht door Mart » dinsdag 10 november 2009, 10:32

soulwy schreef:Ik wil graag dicht bij de natuur wonen, maar voor 1 ding vrees ik...insecten en andere kleine beessies... brrrr....

Mensen, bedankt voor het beeldmateriaal ! -NOT!- Gatsiederrie!
Gat in de markt !!!! ;)
Wij wonen dus in de jungle :o
We gaan er een paar gast verblijven op ons terrein bouwen, want hier is van alles te zien. ;) en s'avonds bij het kampvuur kunnen we dan er l e u k over praten.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Spinnen in Thailand????

#29 Bericht door mango » dinsdag 10 november 2009, 10:50

ook ik wilde wel eens stoer doen tegen de familie en dacht die duizendpoot wel even uit de weg te ruimen maar ze steken geweldig en je hebt er een paar dagen last van. Dus afblijven en op duizendpoten zijn ze zo vertrokken. Weer een ervaring rijker.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Spinnen in Thailand????

#30 Bericht door Geert S » dinsdag 10 november 2009, 17:24

mistifarang schreef:Sinds ik deze onderhuurder in en om het huis tegen kwam kijk ik wel even m'n schoenen na voor ik ze aantrek:
Heb hier inderdaad ook al de nodige keren grote spinnen gezien die althans sprekend lijken op het mormel op de foto. Vervelende is dat dit bij ons de enige 'enge beesten' zijn die daadwerkelijk er ook in slagen het huis binnen te komen, heb ze althans al een stuk of drie keer in huis gevonden. Vermoed dat ze met het wasgoed mee komen, geen idee hoe het ze anders lukt, vervelend want ik ben al eens wakker geworden met z'on beest vlak naast m'n hoofdkussen.

Volgens de Thai zijn ze 'vely dangelous', maar dat zeggen ze van de meeste beesten. Volgens de biologen die hier onderzoek doen komen er geen echt giftige spinnen voor hier in de Isaan (wat niet wil zeggen dat ze niet kunnen bijten, maar je gaat 'r niet dood aan), vergeleken met die duizendpoten schijnen ze weinig voor te stellen. Zelfde geld trouwens voor de schorpioenen die je hier een hoogst zeldzame keer ziet, doen pijn maar zijn niet echt gevaarlijk.

Maar ik ben het met je eens: ik schud ook altijd 's ochtends eerst mijn kleren goed uit voor ik ze aan trek, en idemdito voor schoenen (als ik ze ooit draag, meestal slippers).

Voor de rest moet je het niet overdrijven (worden al die touristen zo bang), woon hier nu vijf jaar en heb in al die tijd twee of drie keer zo'n grote duizendpoot van dichtbij meegemaakt, stuk of vier, vijf, keer zo'n grote spin, en mischien een of twee keer een schorpioen. Dus ga je hier een maand op vakantie dan is de kans groot dat je helemaal nooit zo'n beest zult zien. Slangen idemdito, ene tijd van het jaar zijn er wat meer dan de andere tijd, maar als je er niet echt heel specifiek op let zie je ze niet en zijn ze al lang weggevlucht voor je zelfs maar in de buurt komt.

Risico om omver gereden te worden door auto of scooter lijkt me tienduizend keer groter ;-).

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”