Koken met rené

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
René
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 19 april 2005, 01:09
Locatie: Aalsmeer

Koken met rené

#1 Bericht door René » maandag 26 september 2005, 10:51

Gaat u ook graag naar een willekeurige markt in Thailand?
Ik ga zelf graag naar een voedsel mart. Je ziet misschien wel de meest vreemde producten, maar toch zie je dan dat de Thai niet veel verschild van de Nederlander. Wij zijn net zo raar (de buitelandse begrippen dan).
Neem nu onze kikkerbilletjes: de Thai heeft als variant 5 gedroogte en met zout bepekelde kikkertjes op een stokkie. Lekker als tussen doortje, ook goed tegen de warmte al dat zout.

Nog zo een voorbeeld: als u wel eens op de Albert Kuip loopt, ziet u wel eens lammetjes zonder velletje aan hun pootjes bengellen in zo'n vitrinne, met kopje en al. Nu als je op de mart loopt in een grens stadje, zo als Sakon Nakon (Isaan, tegen de grens van Lao). Daar zie je ze ook hangen, maar zijn het poesjes...Khaaw phad Mauw (gebakken rijst met groente en katte vlees).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring? Ook betreft het eten van gebakken insecten. Ik eet self graag sprinkhanen en bamboe wurmen. Moet je eens proberen en het vervolgens in een Engelse pub onder het genot van een lauw zwart biertje. Ze weten meteen dat je dan zo'n grazy Dutch bent. Ik wil steeds die grote insecten proberen, maar het lijkt me zo vies als er van dat zure slijm in het kopje zit. Of is dat niet zo?

Deze vakantie ga ok rat op een stok proberen. Ik zag ze in mijn vorrige vakantie op de mart in udon thani, Tussen een rooster open gevouwen op een mooi tarot potje met kolen. Het ziet er alleen zo vies uit doordat ze de kop en staart er nog aan laten zitten en de flora en fauna er ook nog in laten zitten. Maar als je allen fillee over houdt met wat rijst in een zoet zuren sausje.

Ik heb nog wat foto's van mij op een mart in Phnom Pen (Cambodja), daar eet ik dus die insecten. Je ziet goed dat ze er een mooie opgemaakte schaal van maken en je er vanself trek in krijgt. Ik mail ze dan wel naar u, waarschijnlijk kan je op dit forum geen foto's plaatsen???

Doei
René

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#2 Bericht door khonkaen » dinsdag 27 september 2005, 00:34

de grote torren , meng da, zijn gebakken goed te eten.. , wat zoetig..
hond wordt in isaan op verschillende plaatsen ook gegeten ..
om het vlees mals te maken wordt de hond aan een boom gebonden, en in een paar dagen dood geknuppeld , waardoor er steeds adrenaline vrijkomt..
gefrituurde sprinkhanen moet je wel eerst van vleugels en pootjes ontdoen..
pad (kob) en kikker (eung) staan ook op de spijstafel..
apen , voor zover nog te vinden, worden ook gegeten , soms op koreaanse wijze, waarbij de schedel opengemaakt wordt, en de nog warme hersentjes als delicatesse verorberd..
mieren/termieten eieren zijn ook lekker

de thaise kennis van dieren beperkt zich tot 'you can eat, you cannot eat'



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#3 Bericht door thongdee » dinsdag 27 september 2005, 07:47

kan er ook allemaal wel van proeven en leven (ben zelf kok) en steeds een groot deel van men verblijf in Thailand is aan het culinaire toegewijd...
ben zelden ziek geweest , maar de laatste keer had ik en men zoon snacht's een vreselijke jeuk en helemaal onder de rode vlekjes (die ook weer seven snel wegwaren)
Ben er zeker van dat dat door de 2 pakjes springkanen geweest is die we nog voor het slapen gaan hadden verorberd . ;-)

Bartje

#4 Bericht door Bartje » dinsdag 27 september 2005, 07:49

Jaren geleden was er in CM een "jungle food" restaurant....
Hier heb ik slang gegeten, een King Python! Een moot welteverstaan...
Apenvlees kon ook maar dat was op reservering toen. In de grensstreek met Burma kun je nog geimporteerd vlees krijgen o.a. lichaamsdelen van grote katachtigen (tijger) en dan wel de "leuter"
Kuiken embryos worden ook op grote schaal geconsumeerd!

Eet smakelijk!!!

René
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 19 april 2005, 01:09
Locatie: Aalsmeer

nuttig

#5 Bericht door René » dinsdag 27 september 2005, 18:07

Toch weer nuttige info, voor mijn vertrek naar Thailand Donderdag.

Ja, inderdaad Willem, ik heb ook altijd die pootjes van die sprinkhanen de hele avond tussen mijn tanden zitten. Staat zo raar en ik lach nog veel ook..555

René

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”