Lonely Planet

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Antwerpen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 16:22

Lonely Planet

#1 Bericht door Antwerpen » woensdag 24 augustus 2005, 16:31

Wat is jullie mening over de Lonely Planet.

Ik ken het niet

Het is mijn bijbel en ligt steeds op het nachtkastje

Het boek is een goed leidraad

Het is zijn prijs niet waard

Geef jullie mening en ervaringen eventueel fouten in het boek.


:twisted:

Petra
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: maandag 13 juni 2005, 16:32

#2 Bericht door Petra » woensdag 24 augustus 2005, 16:37

Het boek is wel een goede leidraad, maar zeker niet zaligmakend. Op het moment dat de nieuwste versie in de winkel ligt, is (uiteraard) een deel van de informatie er in alweer verouderd.
Er zijn meerdere goede reisgidsen (Trotter, let's go) maar de LP heeft nu eenmaal de naam, met als gevolg dat veel mensen er mee lopen en naar dezelfde plekken gaan, 'want het staat in de LP'. Als je het niet als 'bijbel'
beschouwd is het een prima boek.
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan! http://www.langevakantie.nl

ed2000
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: vrijdag 12 augustus 2005, 12:42
Locatie: Amsterdam

#3 Bericht door ed2000 » donderdag 25 augustus 2005, 11:09

hallo,

Ik heb zelf goede ervaringen met LP. Goed voor algemene info. Ik vind alleen dat het te erg voor backpacker (cheap charlies) geschreven is.
Ik kijk zelf erg weinig naar de hotels en de prijzen hiervan.

Volgende namelijk meegemaakt.

Ik was vorig jaar in kanchanaburi (river Kwai) en kwam daaar in een hotel terecht. Na inchecken in de kamer bleek dit er niet uit te zien. stinkt naar rook. grote gaten in de onderkant van de deur naar de badkamer. Dit was volgens de LP een goed "top end" hotel. was alles behalve zijn 900 bath waard.

Ben een dag later ingecheck in een ander klein hotel iets verder op. de eigenaar vertelde mijn vrouw dat het regelmatig voor kwam dat Farangs problemen maakten omdat de prijzen (na verbouwing) hoger waren dan in de LP (ongeveer 150-200 Bath).

Goed voor algemene info. voor hotels kan er gewoon teveel veranderen in de periode dat het geschreven wordt en dat je het leest.

Edwin

Peerke
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 14 maart 2005, 20:55
Locatie: Langenboom
Contacteer:

#4 Bericht door Peerke » donderdag 25 augustus 2005, 12:44

Ik reis al jaren met de LP en vind het een goede "reisleider".
De informatie klopt (bijna) altijd.
Je loopt met elk boek wat je koopt achter op de actuele informatie.

Ik vind dat de Trotter wel een heel erg persoonlijke mening op papier zet.

Greuf
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 241
Lid geworden op: vrijdag 15 april 2005, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

#5 Bericht door Greuf » vrijdag 26 augustus 2005, 09:54

Ik vind de Trotter minstens net zo goed als de LP!

pong

lonely planner

#6 Bericht door pong » zondag 28 augustus 2005, 05:18

gisteren weer in steamy BKKK|, zag dit ook gister op een reisburo
Lp is NIET de beste, want momenteel te oud (nwe komt uit in okt, zeggen ze...........
Trotter is een idiote FR vertaling (ik bedoel, van een FR) en barst van de onnauwkeurigheden, FR schijnen nu eenmaal alleen over eten te kunnen schrijven en over ''comme chez nous''=net als thuis
LetsGo is voor stupide americanos
de meeste aanbev uit een reisgids leiden er toe dat die groep die plaatsen gaat benutten: dus je hebt FR enclacves, tegenwoordig ook JPN (nu eenmaal veel meer aanwezig als Nlers), Izzies, etc. als je ervan houdt, OK, anders weet je er van wegteblijven.
Probl van Lp in het algemeen is, dat ze al 20 jaar door dezeldfe auteur geschreven worden: en het leidt ertoe, dat de UPdates erg slecht gebeuren: ze proppen er wel nwe info in (maar lang niet elk nw geopend hotel), maar als het gaat om buslijnen, andere info, die VROeger wel juist was, maar al jaren en jaren niet meer. Zo ontbreekt bvb de stad Aran(yapratet) tegenwoordig een grote gateway naar Khmerland
NLers kennen toch vaak wel wat Duits en ik wil dan ook de DUITSE doehetzelf reisgidsen warm aanbevelen:
Stefan LOose (oranje kaft)
Travel Know How, Jens Peters (heeft ook een erg informatief boek over zeden&gebruiken in Thaild gescrheven)

Petra
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: maandag 13 juni 2005, 16:32

#7 Bericht door Petra » zondag 28 augustus 2005, 08:36

Pong:

Aranya Prahet staat in mijn LP uit 2003 gewoon vermeld op bladzijde 317-318 hoor....

En denk je echt dat de LP, van welk land dan ook, al 20 jaar door dezelfde man geschreven wordt? Er staan 3,5 bladzijden vol met namen van mensen die een bijdrage hebben geleverd!!
Er wordt ook gevraagd of je informatie wil geven over plekken die er nog niet in staan, of als informatie niet meer klopt.

Zoals ik al schreef, een reisgids is op het moment van uitgave al voor een (klein) deel achterhaald, maar daar is niets aan te doen.
Maar om de LP nu zo af te kraken... nee.
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan! http://www.langevakantie.nl

SyBerk
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2005, 16:20
Contacteer:

#8 Bericht door SyBerk » maandag 29 augustus 2005, 17:10

Zelf heb ik zo'n 15 boeken over Thailand in me kast staan. De LP staat daar (nog) niet tussen. Een voorkeur voor èèn van de boeken heb ik niet. Wat bij de èèn als een "must" om te bezoeken wordt beschouwt, wordt het in een ander boek nauwelijks genoemd.

Het is ook maar net waar je een boek over Thailand voor gebruiken wil. Gebruik je hem als:

* Een "telefoonboek" voor adressen van hotels of

* Inspiratie voor te bezoeken van de culturele plaatsen, de mooiste Wat in de stad o.i.d.

Gebruik je hem voor de eerste optie dan kun je tegenwoordig veel handiger op het internet gaan zoeken naar adressen prijzen e.d. en in forums als deze ervaringen opvragen. Deze info is meer up too date dan in de boeken. Bovendien vaak meer foto's van kamers en rest hotel. Kwestie van adressen knippen en in een tekstverwerkingsprogramma plakken. Vervolgens uitprinten en je sleept geen dik boek met 500 adressen mee van hotels in plaatsen waar je nooit komt.

Bij de tweede optie kun je je van te voren gaan inlezen over te bezoeken plaatsen e.d. Dit is voor mij een deel van de voorpret van de vakantie. Ook dan weer adressen knippen en plakken en je mooie boek blijft heel thuis.

En mocht je reis om wat voor reden dan ook anders lopen dan gepland dan is er wel een internet cafè in de buurt en kun je de benodigde informatie weer snel opzoeken.

Bij een volgende reis ga ik een hele lijst met favoriete website adressen naar een hotmail account van me zelf sturen (of een ander wereldwijd te openen account) en indien nodig kan ik in Thailand ff snel dingen opzoeken. Een print van de benodigde info is snel gemaakt. Scheelt een hoop gewicht in me koffer / handbagage. En dus meer ruimte voor leuke souveniers.

Met vriendelijke groeten,

SyBerk

p.s. me (incomplete) boekenlijst is te vinden op http://www.syberk.nl

pong

over 20 jaar LP

#9 Bericht door pong » woensdag 31 augustus 2005, 02:55

ja, heb zelf thuis in NL ruim >100 LP gidsen, daarbij een serie LP vanaf mijn eerste, en nog zo'n 5-6 opvolgende drukken. Heb ze zelfs een tijd verzameld(al die toen nieuwe landen...........). Ter verduidelijking; die van THAILAND wordt al vanaf het begin door de US-based, vloeiend Thai&Lao sprekend/lezende Joe Cummings geschreven, hoewel de laatste tijd deels door helpertjes erbij. En ikmeen wat ik schreef: dat vooral het accuraat bijhouden (wat van andre LPgidsen juist het grote voordeel is) een zwak punt is. Mr. Cummings reist niet meer per bus, doet alles snel/snel uit een huurauto. Die enorme lijst van berichtenstuurders (heb ik zelf ook nog gedaan, heb er nog een hele dikke Lp voor de USA mee verdiend) beperkt zich meestal tot een enkel hotel/nieuw feit.
En die Routard's (trotter geheten in NL/BE) ach, voor als je de FR restaurantjes wil vinden, OK, verder........ Zelfs in Khmerland (=Cambodia) met dezelfde taal lukt het ze bijna niet verder dan cloud 9 te kijken.
Ms Petra moet wat verder denken: ik meldde vooral wat ikzelf het probl met Lp-THAI vindt, gebruik nog steeds met veel nut andere Lp gidsen, alhoewel een vergelijk in boekenraan/bibl toch wel loont.

Eric
kenner
kenner
Berichten: 111
Lid geworden op: woensdag 07 september 2005, 17:11
Locatie: Amsterdam, Bangkok

#10 Bericht door Eric » woensdag 07 september 2005, 22:55

De LP is een prima reisboek, gaat ook altijd mee, maar...

Gebruik hem niet verkeerd! Het is namelijk geen boek om je reis te plannen. Om een reis te plannen heb je andere bronnen nodig, zoals ervaringen vragen aan andere reizigers en het lezen van boeken en tijdschriften. Als je eenmaal in een plaats of streek aangekomen bent, dan pak je de LP erbij om te kijken wat er te doen is of om bijvoorbeeld een goed hotel of restaurant te vinden. Mijn ervaring is echter, en zeker in Thailand, dat je de betere verblijf plaatsen c. q. restaurants niet uit de LP haalt, maar regelt bij een bureautje op het vliegveld of iets dergelijks, zij komen vaak met leuke aanbiedingen! Toeristische informatie staat er wel volop in, en is ook erg bruikbaar.

Doe er je voordeel mee...

Roel

#11 Bericht door Roel » zaterdag 17 september 2005, 10:32

Zonder LP ben je nergens.... Dat is iets wat ik vaak hoor op dit forum (en andere). Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik heb ook goede ervaringen met de LP van Thailand. Zo staan er de bezienswaardigheden in en de bereikbaarheid wordt ook gemeld.

MAAARRRR de hotels.... Een van de eerste dagen ben ik naar een hotel gegaan op goed vertrouwen van de LP. Het was al laat (2200 uur) en wilde snel een hotel hebben in Sukhothai. Toen ik aankwam stonden er dames naakt te dansen op tafels en waren er verschillende mannen daar heel erg blijk mee.....

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de LP afgaat op reacties van toeristen die in het desbetreffende land geweest zijn. De LP is daar dus afhankelijk van. Het is een goed bedacht systeem, maar heeft dus ook zo zijn nadelen. Mensen kunnen het misbruiken, zoals bij mij gebeurd is. Let er op. Wat ik heb gedaan is vragen waar andere toeristen die ik daar ontmoet heb gaan of hebben geslapen. Dat is de meest betrouwbare informatie.

Ook staan er veel mensen die ingehuurd zijn door verschillende hotels om klanten te werven. Ik zelf heb het niet gedaan omdat ik dat wimpelweg niet vertriouw. Daar kan ik je dus niet mee helpen. Heel veel plezier in Thailand@ Roel

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”