Olifantentour diervriendelijk?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Reinie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 10:57

Olifantentour diervriendelijk?

#1 Bericht door Reinie » dinsdag 23 augustus 2005, 10:41

[b] Mijn man en ik gaan een rondreis maken door Thailand. Tijdens deze reis bezoeken we een olifantenkamp, waar je ook de mogelijkheid krijgt op een olifant een ritje te maken. Mijn vraag is: is dit diervriendelijk? Worden de olifanten in zo'n kamp goed behandeld en verzorgd? Vind een olifant het wel leuk om mensen rond te sjouwen? Wie kan me voorlichten op dit gebied?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden![/b]

rocopi
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 141
Lid geworden op: zondag 08 mei 2005, 14:40
Locatie: Rotterdam

#2 Bericht door rocopi » dinsdag 23 augustus 2005, 11:08

Vraag het eerst even aan de olifant, natuurlijk zorgen ze goed voor hun dieren, het is hun kapitaal.
Altijd Vrolijk

Cindy

#3 Bericht door Cindy » dinsdag 23 augustus 2005, 15:01

Wij zijn ook in een olifanten kamp geweest in Chiang Mai. Je krijgt daar best wel een grappige show te zien en ik heb daar maar 1 olifant aan de ketting gezien. De olifanten rit hebben wij daar niet gemaakt maar tijdens onze terkking in de jungle. dit was super leuk en je kan gelijk genieten van de prachtige natuur.

Reinie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 10:57

Reinie

#4 Bericht door Reinie » dinsdag 23 augustus 2005, 15:10

Bedankt voor je reactie Cindy! :D

Cindy

#5 Bericht door Cindy » dinsdag 23 augustus 2005, 15:24

Als aanvulling kan ik nog vertellen dat in het kamp waar wij waren en alleen maar shows van 10 tot 14.00 uur gegeven werden. daarna gingen de dieren aan het werk of de jungle in. Ik vond het niet dieronvriendelijk overkomen. maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

have fun

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#6 Bericht door dirk » dinsdag 23 augustus 2005, 17:47

Als een olifant iemand op z'n rug heeft is dat heel licht werk voor hem.
Moet je de olifanten eens gaan zoeken die in de bossen aan het werk zijn. Praat je wel anders over diervriendelijkheid.
Maar ja, die boomstammen zijn toch zwaar, en het is vaak op plekken waar tractoren niet kunnen werken.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Reinie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 10:57

#7 Bericht door Reinie » donderdag 25 augustus 2005, 08:55

Dus ik mag concluderen dat de olifanten die in de toeristenindustrie werken om met mensen rond te lopen, nog niet zo slecht af zijn. Ik vind het zo wie zo al geweldig om zo dicht bij die geweldige dieren in de buurt te mogen zijn! Wij zijn nog nooit in Thailand geweest en verheugen ons heel erg op onze reis. Bedankt voor jullie reactie!

OlifAn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 27 september 2005, 14:10

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#8 Bericht door OlifAn » dinsdag 27 september 2005, 14:32

Reinie schreef: Mijn man en ik gaan een rondreis maken door Thailand. Tijdens deze reis bezoeken we een olifantenkamp, waar je ook de mogelijkheid krijgt op een olifant een ritje te maken. Mijn vraag is: is dit diervriendelijk? Worden de olifanten in zo'n kamp goed behandeld en verzorgd? Vind een olifant het wel leuk om mensen rond te sjouwen? Wie kan me voorlichten op dit gebied?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Reinie, ik kan je vertellen dat veel olifanten die in de toeristenindustrie werken wel degelijk slecht af zijn helaas. Ik kan je hier heel wat nare verhalen over vertellen (denk aan afschuwelijke mishandelingen e.d.), maar die zal ik je besparen.
Ik heb zelf een maand vrijwilligerswerk gedaan in het Elephant Nature Park in het noorden van Thailand. Hier worden olifanten opgevangen die gered zijn uit voornamelijk de toeristenindustrie. Stuk voor stuk hebben al deze olifanten de meest vreselijke dingen meegemaakt. In dit park mogen ze de rest van hun leven blijven. Het park is er voor de olifant en niet voor de toerist, wat niet inhoudt dat toeristen het park niet mogen bezoeken. Dat kan wel degelijk en ik kan je verzekeren dat dit voor de meeste toeristen een onvergetelijke ervaring is. De olifanten lopen gewoon los en hoeven alleen 's nachts aan een (lange) ketting, omdat anders de kans bestaat dat ze de plantages van boeren naast het park gaan vernielen.
Wat je als toerist o.a. hier mag doen is de olifanten voeren, ze wassen in de rivier en daarna mag je ook een stukje op hun rug rijden. Dit laatste kan helemaal geen kwaad (en het is nu eenmaal iets wat veel mensen graag een keer willen ervaren), zolang er maar geen enorme bak op de rug van de olifant zit waarin een stuk of vier toeristen tegelijk kunnen worden vervoerd. Dit is in veel olifantenkampen wel het geval. Naast het feit dat dit erg zwaar is voor de olifanten, hebben ze door deze bakken ook een grote kans om abcessen te krijgen en bij zwangere olifanten is door het dragen van deze bakken met toeristen de kans vrij groot dat ze hun baby verliezen.
In het ene olifantenkamp wordt natuurlijk beter voor de olifanten gezorgd dan in het andere kamp, maar geloof me, in de meeste kampen laat het wat dat betreft veel te wensen over.
Zelf heb ik als vrijwilliger in het Elephant Nature Park een onvergetelijke ervaring opgedaan en volgend jaar ga ik weer terug voor twee maanden.
Misschien is het ook wat voor jullie om dit park een dag te bezoeken? Hun website is http://www.elephantnaturepark.org

groetjes OlifAn
Laatst gewijzigd door OlifAn op dinsdag 27 september 2005, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Stop elephanttrekking, Save The Elephant

Reinie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 10:57

#9 Bericht door Reinie » dinsdag 27 september 2005, 15:01

OlifAn,

Mijn petje/bandana af voor je! Geweldig dat je voor zo'n goed doel vrijwilligerswerk hebt gedaan!!!!
Ik heb toevallig vanmorgen nog een reisverslag van iemand gelezen (stond bij Reizen Anders, Thailand van Noord naar Zuid) Diegene schreef dat hij had gezien, dat een olifant een tik kreeg met een pikhouweel!!!! Ik denk als ik dat had gezien, ik helemaal wild was geworden!!!! Maar goed.
Jij zegt dat een olifant aan een bakje op de rug, wel degelijk negatieve gevolgen ondervind?
Ik zou ontzettend graag een keer naar het Elephant Nature Park gaan en met de olifanten badderen!! Waar zit het OlifAn? Heb je een adres voor me?

Groet,

Reinie

OlifAn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 27 september 2005, 14:10

#10 Bericht door OlifAn » dinsdag 27 september 2005, 15:58

Ik ben erg blij met je reactie, Reinie. Het is jammer dat veel mensen gewoon niet afweten van het slechte leven wat de olifanten vaak lijden in dat soort kampen en hoe slecht het voor ze is als ze toeristen in zo'n bak moeten vervoeren. Ik denk dat als meer mensen dat zouden weten ze ook niet naar zo'n kamp toe zouden gaan.
Veel mensen denken dat de werkzaamheden die de olifanten in de jungle moesten doen (logging) veel zwaarder voor ze is dan werken in de toeristenindustrie, maar dit is een misverstand. Het voortrekken van een boomstam is voor een olifant minder slecht dan het dragen van een zware knellende bak vol toeristen. Tegenwoordig is logging verboden, waardoor veel meer olifanten nu in de toeristenindustrie werken. Logging is op zich natuurlijk ook niet goed voor de olifanten, maar er werd over het algemeen beter voor ze gezorgd en ze waren in ieder geval in hun natuurlijke omgeving bezig waar ze ook konden eten. Nu vindt er illegale logging plaats en deze olifanten moeten vaak overdag in de toeristenindustrie werken en 's nachts in de jungle, waardoor er geen tijd meer is om te rusten. Om de olifanten dit toch vol te laten houden worden ze volgestopt met amfetamine.
Wat je vertelde over zo'n pikhouweel waarmee ze de olifanten slaan verbaast me helaas niet echt. In bijna alle olifantenkampen hebben de mahouts (verzorgers van de olifanten) een hakmes (soort haak met een hele scherpe punt) waarmee ze de olifanten in het hoofd en de oren slaan tot bloedens toe als ze niet doen wat de mahouts willen. In het Elephant Nature Park zitten een aantal olifanten die daar nog steeds veel littekens van hebben.
Het adres kun je trouwens gewoon op de site vinden, het staat onderaan iedere pagina. Als je in de stad van Chiang Mai bent moet je naar Gem Travel gaan (daarvan is ook het adres wat op de site staat als het goed is), vanaf daar wordt je naar het park gebracht, wat in de jungle ligt. Het is trouwens sowieso leuk om de site even te bekijken, hier staan ook verschillende verhalen van olifanten daar op bij 'Meet our Herd (family)'.
Als je wil kan ik je eventueel ook wat foto's mailen van toen ik daar was, dan moet je maar even een mailtje sturen.

groetjes en succes!
OlifAn
Stop elephanttrekking, Save The Elephant

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#11 Bericht door dirk » dinsdag 27 september 2005, 18:38

Even een misverstand wegwerken, een olifant die in de bossen werkt trekt niet alleen de boomstammen. Van het alleen trekken van boomstammen daar word hij niet koud of warm van.
Ben eens een dagje meegeweest met mijn schoonvader, die werkte in de (illegale) houtkap. Heb daar olifanten gezien die bloedende slurven/poten/nekken hadden.
Van een olifant was de slurf een stuk af.
Als ik toeristen in een "zwaar" bakkie zie zitten heb ik nog nooit een druppel bloed gezien. Maar ja, ik heb niet alles gezien.
Trouwens die bomen die werden gekapt werden opgekocht door een bedrijf gerunt door de toemalige premier die tegen illegale houtkap was.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

OlifAn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 27 september 2005, 14:10

#12 Bericht door OlifAn » dinsdag 27 september 2005, 20:01

dirk schreef:Even een misverstand wegwerken, een olifant die in de bossen werkt trekt niet alleen de boomstammen. Van het alleen trekken van boomstammen daar word hij niet koud of warm van.
Ben eens een dagje meegeweest met mijn schoonvader, die werkte in de (illegale) houtkap. Heb daar olifanten gezien die bloedende slurven/poten/nekken hadden.
Van een olifant was de slurf een stuk af.
Als ik toeristen in een "zwaar" bakkie zie zitten heb ik nog nooit een druppel bloed gezien. Maar ja, ik heb niet alles gezien.
Trouwens die bomen die werden gekapt werden opgekocht door een bedrijf gerunt door de toemalige premier die tegen illegale houtkap was.
Ik had het dan ook over de houtkap voor 1989, toen het nog niet verboden was. In de tegenwoordige illegale houtkap is het juist slecht gesteld met de olifanten. Voor 1989 waren de olifanten meestal eigendom van bergstammen, die wel goed voor ze zorgden al 5000 jaar lang. Dat ze in de bossen niet alleen gebruikt worden om boomstammen te trekken begrijp ik ook wel en beweerde ik ook niet. Waar het om ging is dat de olifanten die in de bossen werkten voor 1989 het over het algemeen beter hadden dan de olifanten die tegenwoordig in de toeristenindustrie en voor de illigale houtkap gebruikt worden. Een lichaam van een olifant kan trekken trouwens sowieso veel beter aan dan dragen. Misschien kwam dit allemaal niet zo duidelijk naar voren in mijn verhaal.
Hoe dan ook, wat betreft de olifanten die gebruikt worden voor die bakkies zoals jij ze noemt: het is logisch dat je niet zo snel een druppel bloed zal zien, het moet immers niet te veel opvallen allemaal, want dat zou de toeristen alleen maar afschrikken.
Van de bakken zelf is de kans groot dat ze ernstige abcessen krijgen en zoals ik al aangaf is er ook een grote kans dat zwangere olifanten een dode baby baren of nog erger: een tijd lang met een dode baby in hun buik rondlopen (waar ze zelf ook aan kunnen overlijden).

groetjes
OlifAn
Stop elephanttrekking, Save The Elephant

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

#13 Bericht door max » dinsdag 27 september 2005, 21:23

Wat ik altijd heb begrepen is dat de olifanten welke door de toeristen worden gebruikt voor een jungletour een zeer goed leven hebben, en dat deze juist bijzonder goed worden verzorgd! beter dan de olifanten welke tot op de dag van vandaag worden ingezet in de jungle, laat staan de olifanten welke elke avond rondlopen in bijvoorbeeld Bangkok of Chang Mai om daar met de mahout om bij toeristen om geld te bedelen!

Ik weet niet beter dat de olifanten die worden ingezet voor jungletours een goede verzorging krijgen, en onder andere regelmatig worden gecontroleerd door een arts, dit in tegenstelling tot de olifanten welke nog werken in de jungle, danwel in de stad.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast!

Max

OlifAn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 27 september 2005, 14:10

#14 Bericht door OlifAn » dinsdag 27 september 2005, 22:55

max schreef:Wat ik altijd heb begrepen is dat de olifanten welke door de toeristen worden gebruikt voor een jungletour een zeer goed leven hebben, en dat deze juist bijzonder goed worden verzorgd! beter dan de olifanten welke tot op de dag van vandaag worden ingezet in de jungle, laat staan de olifanten welke elke avond rondlopen in bijvoorbeeld Bangkok of Chang Mai om daar met de mahout om bij toeristen om geld te bedelen!

Ik weet niet beter dat de olifanten die worden ingezet voor jungletours een goede verzorging krijgen, en onder andere regelmatig worden gecontroleerd door een arts, dit in tegenstelling tot de olifanten welke nog werken in de jungle, danwel in de stad.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast!

Max
Ten eerste werden de olifanten die voor 1989 (toen de houtkap verboden werd) voor het werk in de bossen gebruikt werden over het algemeen veel beter verzorgd en behandeld dan de olifanten die voor de illegale houtkap werden en worden gebruikt na 1989, zoals ik al eerder zei. Toen de houtkap verboden werd konden de bergstammen de olifanten niet meer gebruiken en onderhouden en moesten zij ze verkopen.
In het Elephant Nature Park zitten overigens ook veel olifanten die gered zijn van illegale houtkap.
En verder, je hebt natuurlijk altijd erg, erger, ergst. Inderdaad, de olifanten die op straat gebruikt worden om te bedelen, te dansen e.d. hebben het over het algemeen het zwaarst en het slechtst. Buiten het feit dat ze heel slecht door hun verzorgers behandeld worden, gebeurt het bijvoorbeeld ook regelmatig dat dronken toeristen kokend hete koffie en thee over hen heen gooien of voorwerpen in hun geslachtsdelen steken.
De olifanten die tegenwoordig voor illegale houtkap worden gebruikt hebben het ook heel slecht, een stuk slechter dan voor 1989. Niet dat ik wil zeggen dat het voor 1989 goed was, maar de olifanten werden in ieder geval niet volgestopt met amfetamine bijvoorbeeld, omdat ze overdag toeristen moesten vervoeren en 's nachts in de jungle moesten werken.
Wat betreft de olifanten die gebruikt worden om toeristen te vervoeren in bakken op hun rug, dit heb ik denk ik wel genoeg uitgelegd en bovendien heb ik het ook met eigen ogen gezien. Het is logisch dat het niet bekend is dat deze olifanten niet goed behandeld worden, want anders komen er veel minder toeristen op af en dat kost geld. In het openbaar zullen er dus niet zo vaak duidelijke mishandelingen plaatsvinden. Maar als ze met een scherpe haak in hun oren en hoofd porren om ze iets gedaan te laten krijgen, kun jij dan goed zien hoe diep die haak gaat bijvoorbeeld? En ken je eigenlijk de afschuwelijke rituelen die jonge olifantjes in o.a. dit soort kampen moeten ondergaan, zodat hun ziel los komt van de moeder? Uren en uren lang wordt er op hen in gehakt, terwijl ze in een kleine omheining staan waar ze hun kont niet in kunnen keren. Heb dit op een dvd staan, dus mocht je interesse hebben... En trouwens mocht je nog meer erge verhalen willen horen, laat het maar weten. Dat er een arts naar ze komt kijken zegt niet zo heel veel, ze willen immers ook niet dat de olifanten te jong doodgaan, want ook dat kost geld.
Ooit gezien trouwens hoe apathisch de olifanten voor zich uitstaren, ook wanneer ze niet aan het werk zijn en aan een ketting in een shelter staan? Olifanten zijn hele trouwe en intelligente dieren die normaal gesproken, op volwassen stieren na, in een familie leven en voor elkaar zorgen. Het is zo erg en triest dat deze geweldige intrigerende dieren in het wild bijna niet meer leven in Azie en gebruikt en misbruikt worden door mensen om geld te verdienen. Het is toch veel leuker om deze dieren en hun gedrag ten opzichte van elkaar te observeren dan domweg in een bak op hun rug te zitten?
Ik neem trouwens niemand de onwetendheid kwalijk ofzo hoor (mocht ik die indruk wekken), dat is o.a. nu juist het probleem, maar dit zijn nu eenmaal echt de feiten.

groetjes OlifAn
Laatst gewijzigd door OlifAn op woensdag 28 september 2005, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Stop elephanttrekking, Save The Elephant

Reinie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 10:57

#15 Bericht door Reinie » woensdag 28 september 2005, 08:39

Ik ben in tranen ....... echt! Ik vind het afschuwelijk, hoe dieren vaak behandeld worden! Zo heb je ook de paarden die de hele dag, bijna 24/7, een karretje vol met toeristen moeten trekken. In de hitte, zonder regelmatige rust en water/voer. Ik wordt hier zo verdrietig van......

Ik werd er door rocopi op gewezen, dat de mahouts goed voor zijnlifant zorgt, want het is zijn kapitaal. Maar ja, zoals je hierboven weer leest, is de werkelijkheid zoals zo vaak, heel anders.... Natuurlijk denk ik ook niet dat iedere mahout slecht voor zijn olifant zorgt , maar ja één is al te veel.

Goed, ik ga dus samen met mijn man een groepsrondreis maken. Een groepsreis waarin natuurlijk ook een bezoek aan een olifantenkamp wordt gebracht . Ik weet nu al dat ik dus weiger om in zo'n bakje plaats te nemen.
Ik ga als wij in Chiang Mai zijn, naar het Elephant Nature Park! Ga gezellig naar de olifanten kijken, ze voeren en als ze het leuk vinden, ga ik met ze badderen. Misschien dat meer mensen dit kunnen gaan doen???

Groet,

Reinie

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”