Olifantentour diervriendelijk?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#46 Bericht door JohanS » maandag 11 juni 2007, 11:50

Toch niet vergeten dat het werken met olifanten een enorme lange traditie heeft. (meerdere 100-tal jaren).
Welk verschil is er tussen een olifant gebruiken om te werken en de werkpaarden die wij hier in Belgie en Nederland tot voor een paar 10-tal jaar geleden gebruikten om het land te bewerken?
Het is niet omdat een olifant bij ons in de zoo zit dat hij in zijn natuurlijk habitat niet als lastdier mag gebruikt worden.

Maikel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: maandag 23 april 2007, 07:23
Locatie: Toerist uit Belgie
Contacteer:

#47 Bericht door Maikel » woensdag 25 juli 2007, 00:33

Een Thaise man vond de dood nadat hij een rustende olifant aan het plagen was met een mahoutstok ( soort scherpe haak aan een stok)
Op een vreemde wijze voel ik sympathie met de ‘ boos geworden olifant.
http://www.zoomin.tv/videoplayer/index. ... pid=ftvvla

Wat bezielde die klusjesman om ongevraagd een slapende of rustende olifant derwijze te gaan sarren dat het dier duidelijk op weerwraak ging.
De olifant trapt hem niet dood ( altans dat is op beeld niet zichtbaar), maar gebruikt zijn achterpoot in een afkeurend rollend gebaar en laat hem verder met rust.
Helemaal woest wordt hij als de omstaanders de man wegslepen, zijn ergernis koelt hij af op een palmboom en een auto.
Helaas is de man later aan zijn verwondingen overleden.
Bij stierengevechten heb ik ook meer sympathie voor de stier, dan voor de in carnavalkostuum verpakte toreador.

Thailand zonder olifanten, zou Thailand niet zijn.
Thailand zonder toeristen is het al evenmin.
Zogenaamde olifantenshows zijn een broodwinning en een attractie geworden, deze kolossen kunnen zelfs verkoopbare schilderijen maken. Tijdens de show kiest de olifant het juiste penseel en verf om een groene palmboom blauwe lucht en een nou ja gele zon op doek te toveren. Applaus volgt als de olifant daarbij nog zijn handtekening (met zwarte verf) op de gewenste plaats zet, en er is altijd een “buitenlander” die er 200€ voor over heeft om het thuis in zijne living te hangen.
Ik kon niet applaudisseren omdat ik te veel aan de pijnlijke ( mahout stok) dressuur dacht. Maar maagpijn kreeg ik des te meer, eens op de rug van een olifant gezeten. Het was een groot maar oud dier met lange slagtanden. Ik voelde dat het dier moe werd het kon haast niet verder. De drijver ( mahout) hakte een paar maal in de hals van het dier met zijn foltertuig, verschrikt door de pijn ploegde het even zijn weg voort om even later opnieuw …
Neen, de gebruikelijke fooi heb ik niet willen geven en zeker niet toen ik zag dat de oude olifant opnieuw ingezet werd voor dezelfde lange route.
Eigenlijk was ik schuldig aan het lijden van dat dier en een illusie rijker.


_________________

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

#48 Bericht door marceziani » woensdag 15 augustus 2007, 19:22

Heb de afgelopen weken drie olifantentours gedaan. Eentje in de buurt van Bangkok, eentje in Kanchanburi en een in Chiang Mai. Bij alle tochtjes kreeg ik niet de indruk dat de olifanten bruut behandeld werden. In Kanchanaburi zijn we met olifanten de rivier in geweest om vervolgens de beesten te wassen. Mooie ervaring voor ons en de olifanten schenen het ook niet erg te vinden.

Vroeger werden de olifanten gebruikt om hout te verslepen (bosbouw). Tegenwoordig om toeristen te vermaken. Zou de olifant het verschil merken?
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#49 Bericht door Edje » donderdag 16 augustus 2007, 16:46

Zeker merken ze dat verschil.
Of ze nu 150 kg op de rug hebt zitten, waarbij ze heerlijk kunnen wandelen,of een boomstam van pakweg 500 kg moeten verslepen, dat lijkt me nogal een verschil.
Ik denk overigens dat de huidige olifanten die in de touristen industrie werken nog nooit aan de bosbouw hebben deelgenomen.
Groetjes; Edje

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#50 Bericht door khonkaen » zondag 25 november 2007, 02:22

ach boeddha , Reinie is in tranen

de thai kunnen zelf wel voor hun olifanten zorgen, maar die moeten uiteindelijk geld opbrengen, anders verkommeren ze helemaal ..
paardjes met wagentjes heb ik hier nog niet gezien, in indonesia wel..
en wat te denken van mensen , die een fietstaxi hebben ?? die zijn er ook niet zo goed aan toe, maar er moet nou eenmaal rijst op de plank komen
zo zijn er nog meer mensen , die dubbele banen hebben, om hun kinderen en familie te verzorgen...
daarbij vergeleken heeft een olifant een goed leven..
bekijk niet alles met je westerse ogen, maar zet een roze bril op..
thailand is een prachtig land.. ik woon er reeds 15 jaar.. en bemoei mij niet met thaise aangelegenheden.. , want dat kan mij duur te staan komen.. de thai lijden al snel 'gezichtsverlies' en dat kan alleen ongedaan gemaakt worden door de veroorzaker te doden..

willem
niets is perfect en niets is blijvend

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#51 Bericht door mistifarang » zaterdag 01 augustus 2009, 10:43

Beter laat dan nooit met een reactie.

Bij "trekking" kan men erg grote vraagtekens zetten!

Ik heb niet zo veel positiefs gezien en, wat men altijd automatisch combineert, ik heb geleerd dat de mahout beslist niet (altijd) de "arme" eigenaar is en dat dus de relatie mahout/olifant daardoor vaak minder "familiair" kan zijn dan men dan mag aannemen! In mijn geval kwam ik erachter dat de mahout in dienst is van een onderneming die geld maakt met de olifanten en de olifant voor de mahout (die 200 Baht (ong. 4 Euro verdient) een soort "bedrijfswagen" is die logischerwijze met veel minder hart wordt bereden dan men denkt, vooral in de Aziatische cultuur waar de man toch wel snel geprikkeld/ongecontroleerd reageert!

Enkele foto's uit mijn Flickr-album getuigen daarvan, vooral de wonden van de verwerpelijke "bull-hook": http://www.flickr.com/photos/toni_uni/s ... 701534265/.
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Marielle
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 15 maart 2009, 15:21

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#52 Bericht door Marielle » zaterdag 08 augustus 2009, 10:53

En mag ik iedereen die een olifant wil gaan berijden, of wil zien schilderen, muziek maken etc erop attenderen dat er een brute training aan vooraf gaat?

http://www.youtube.com/watch?v=yOdsReg20u4

Verder wil ik nog even benadrukken dat er in Elephant Nature Park niet op olifanten gereden kan worden door toeristen en/of vrijwilligers.

Mariëlle

thaitravel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 12 september 2009, 12:07

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#53 Bericht door thaitravel » woensdag 16 september 2009, 11:57

Heb dit ook even allemaal doorgelezen en mag wel zeggen dat ik een uitermate bijzondere gedreven dierenvriend ben.
Dierenleed vind ik verschrikkelijk ik heb zoveel dingen gezien waarvan de tranen over mijn wangen rolden zo kwaad werd dat ik van alles en nog wat wel zou willen ondernemen om die beesten van mensen iets aan te doen,zover kan dat gaan bij mij.
In de meeste gevallen kom je nog geen centimeter in de buurt en zijn de daders alweer spoorloos.
Dieren die voor tourisme worden gebruikt zoals in zoveel landen zouden direct uitgeband moeten worden ik snap ook niet dat de meeste touristen hier het leed niet achter zien.
In Pha Luang Ta Bua Yannasampanno klooster zie je tijgers die duidelijk gedrogeerd zijn.
Ik zou hier graag heen willen maar dan betaal ook ik mee aan dierenmishandeling en dierenleed.
Natuurlijk is het geweldig om met een magistraal beest als de tijger op de foto te kunnen maar wat er zich achter de coulissen afspeelt wil je niet weten en is dat het waard te weten dat je op de foto staat met een totaal gedrogeerd dier dat dag in en dag uit word gedrogeerd en er gebeurd veel meer dan dat lees onderstaand artikel kleine waarschuwing schrik niet.
http://www.pantera.nl/joomla/index.php/ ... jgertempel
En eigenlijk vanuit de regel van het boedisme strookt dit niet met de religie.
Wat de olifanten betreft,hier heb ik ook geen woorden voor als ik dit zou zien dan weet ik niet hoe ik hier op zou reageren ik kan wel uit elkaar spatten van woede en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Toen ik een jaar of 11,12 was liepen er circusmensen met olifanten door de stad een begeleider sloeg met een stok tegen zijn poot (nou hebben olifanten een dikke huid en misschien viel het allemaal wel mee maar toch) hoe klein als ik was liep er heen en greep die stok van die man die mij natuurlijk wegduwde en zijn weg vervolgde waarop ik begon te schelden en te tieren.
Circus dieren moet tegenwoordig ook niet meer kunnen zo als zoveel dingen.
Maar dat heb ik met alle dieren zelfs de kleinste.
Het gaat zelfs zover dat ik niet eens een spin doodmaak maar buitenzet of slakken verplaats in plaats van er zout op te strooien ook dierenmishandeling in mijn ogen.
Ok die vervelende steekmuggen die mep ik wel maar die hebben me dan ook weer eens fijn gestoken en zijn ook behoorlijk irritant.
Het is verschrikkelijk dat mensen in mijn ogen beesten van mensen zo met de natuur en dieren om kunnen gaan dit is iets wat ik nooit zal begrijpen en die zie ik ook niet als menswaardig om op deze planeet te bestaan.
De onmacht die je hebt dat maakt dat je je er zo over opwindt wetende dat je er weinig tot niets tegen kunt doen.
Er word dan gezegd dat dat manieren zijn om toch nog wat geld te verdienen ik kan je wel vertellen dat ik nooit van mijn leven op zo'n manier mijn geld wil verdienen dan sterf ik nog liever van de honger en zelfs dat zal niet snel gebeuren.
Er is een groot verschil tussen overleven en uitbuiting er zijn duizend en 1 manieren om geld te verdienen maar niet over de ruggen van hulpeloze dieren die toch al gedwongen overgeleverd zijn aan de mens.
Dat geld word ook niet gebruikt voor het welzijn van dieren maar voor het welzijn van de uitbater zelf.
Als je echt om dieren geeft bezoek dan een natuurreservaat of de opvang voor dieren waar in een natuurlijke vrije omgeving zonder die uitbuiterij dieren in alle liefde worden verzorgd zonder dwangmiddelen en geweld tegen dieren.
Geef je geld uit aan het behoud van dieren niet de vernietiging ervan.

M.v.g ThaiTravel

Wil er nog wel bij toe voegen dat dierenleed overal in de wereld voorkomt en dus niet alleen in Thailand.
If you want to change the world think again cause you cant.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#54 Bericht door Rene » woensdag 16 september 2009, 12:53

thaitravel schreef:Wat de olifanten betreft,hier heb ik ook geen woorden voor als ik dit zou zien dan weet ik niet hoe ik hier op zou reageren ik kan wel uit elkaar spatten van woede en dan zijn de gevolgen niet te overzien.

ik kan je wel vertellen dat ik nooit van mijn leven op zo'n manier mijn geld wil verdienen dan sterf ik nog liever van de honger en zelfs dat zal niet snel gebeuren.
Shake hands, we kunnen vwb dit goed door één deur, ik denk bijna hetzelfde op een paar dingen na.

Uit elkaar spatten maakt zo'n troep en wie ruimt dat dan op? :mrgreen:

Als de honger aan de man/vrouw is ga je anders denken :roll:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

thaitravel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 12 september 2009, 12:07

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#55 Bericht door thaitravel » woensdag 16 september 2009, 13:53

Hai Rene.
Ja bij sommige dingen draai ik misschien een beetje door.
Ik uit me soms wel eens wat over the top met een aantal dingen maar dat zijn ook dingen die dat dan veroorzaken.
Ik weet ook wel dat ik al het leed in de wereld niet kan veranderen maar soms vind ik dat er op de meeste dingen te soft word gereageerd en gedaan mijn eigen visie op bepaalde extreme omstandigheden haalt bij mij ook extreme gedachten en commentaren naar boven.
Ik kan je vertellen dat ik nog mild ben geweest met mijn gedachten hierover.
Het 1 haalt het ander naar boven om het zo maar even te zeggen.
Ik kan me dan ook behoorlijk gaan opwinden maar het gaat nu alweer een beetje hoor.
Ik kan mij best wel voorstellen dat mensen tot extreme dingen gedwongen worden maar ik kan me dus niet voorstellen dat hier dieren voor worden gebruikt en misbruikt terwijl er zat andere mogelijkheden zijn die zowel voor het dier als mens een veel betere leef en werk situatie in gecreërd kan worden voor zowel het behoud van het dier en de mens.
Ik kan mij echt niet indenken als dierenvriend dat ik ooit een dier voor eigen inkomsten aan al deze ellende zal blootstellen hoe beroerd ik er zelf ook voor sta dit gaat tegen alles in waar ik zelf voor sta en geloof.
Dan zou ik mijzelf wel gaan verkopen kunnen ze me opzoeken in een gogo bar :D ik kan tenminste nog voor mezelf opkomen bij wijze van spreken een dier niet.
Dus mijn begrip hiervoor zal ik dan ook nooit hebben er word dan gesproken over gezichtsverlies maar in mijn ogen heeft iemand bij mij al gezichtsverlies geleden zodra diegene een dier mishandelt.
Er word dan wel gesproken over een andere cultuur en omstandigheden maar die zijn er zat overal in de wereld.
Zolang de mens de natuur en de dieren die daarin leven niet respecteren kan ik daar ook geen respect voor opbrengen.
Dit heeft niets met de westerse opvattingen te maken (want ook hier gebeuren verschrikkelijke dingen) of een geloof van wat voor soort dan ook overal ter wereld waar praktijken worden uitgevoerd van het gebruik,misbruik,mishandelen van onschuldige dieren kan ik niet goedkeuren.
Dit is een gevoel,overtuiging zelfs een levensvisie van mij persoonlijk.

M.v.g ThaiTravel

Ps: Voordat ik vragen krijg over dat ik vlees eet,Ja ik eet vlees maar wel biologisch vlees.
If you want to change the world think again cause you cant.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#56 Bericht door mistifarang » dinsdag 27 oktober 2009, 07:57

Bedankt voor je zeer informatieve en helaas zeer ware bijdrage OlieFan!

Omtrent de trekkings ben ik wel geinformeerd maar ten dele. Wat ik wel weet (o.a. van de mishandeling van deze dieren op Bangkok's straten) dat het merendeel dirty business is!

In tegenstelling wat soms gezegd of gedacht wordt omtrent het "goed" behandelen door de "eigenaars" kan ik alleen maar zeggen dat soms de "kleine man" niet de eigenaar is maar dat er een business of een rijke familie achterzit!

Ik heb een keer een "trekking" in Chaingmai meegemaakt waar ik de wonden zag veroorzaakt door de bullhook en........... waar ik vernam dat de mahout gewoon voor 200 Baht (per dag) in dienst van "zijn" firma was. De instelling zal dan zo zijn of hij "een wagen van de zaak" heeft en die als zodaning bedient.
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#57 Bericht door JohanS » dinsdag 27 oktober 2009, 09:40

Waarom is het zo verschrikkelijk om op een olifant te rijden in de bossen maar dezelfde mensen vinden het heel normaal dat er hier mensen op paarden rijden op jacht gaan met paarden enz.
Maak een verschil tussen de olifantendorpen die zich in de natuur bevinden en de slechte toestanden van de olifanten in de steden zoals in Bangkok. Dit laatste kan echt niet.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re:

#58 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 04:41

Okie schreef:Ik zeg alleen maar, 'slands wijs 's lands eer.

Zou een mooie boel worden al er straks een thai komt die ons Nederlanders gaat vertellen hoe wij met onze kippen in de leg batterij moeten omgaan of de varkens die in een hokje liggen om vet te worden.

Maar ja er zullen altijd westerlingen zijn die zich met zaken in een land moeten bemoeien waar ze totaal geen benul van hebben, ook al denken ze van wel.

Okie
Het is overal in de wereld een rotzooi met dieren maar ik hoop, dat er velen, velen zijn die in een bepaald land wonen en daar het locale misbruik wereldwijd aan de kaak stellen! Er zijn overigens grenzen aan "'s-lands wijs 's-lands eer"!

En aangezien ik toevallig wat meer zie, lees, weet en meemaak aan "'s-lands wijs en 's-lands eer" omdat ik er (al wat langer) woon voel ik me helaas toch genoodzaakt bepaalde zaken wat meer in de openbaarheid te brengen! http://www.flickr.com/photos/toni_uni/s ... 255213793/

En ik zou me niet overigens niet verontwaardigd voelen wanneer een Thai een opmerking zou hebben over het misbruik van dieren in NL! Oogkleppen en "eer" zouden afgeschaft moeten worden!!
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Re:

#59 Bericht door Rene » dinsdag 10 november 2009, 05:09

mistifarang schreef:
Okie schreef:Ik zeg alleen maar, 'slands wijs 's lands eer.

Zou een mooie boel worden al er straks een thai komt die ons Nederlanders gaat vertellen hoe wij met onze kippen in de leg batterij moeten omgaan of de varkens die in een hokje liggen om vet te worden.

Maar ja er zullen altijd westerlingen zijn die zich met zaken in een land moeten bemoeien waar ze totaal geen benul van hebben, ook al denken ze van wel.

Okie
Het is overal in de wereld een rotzooi met dieren maar ik hoop, dat er velen, velen zijn die in een bepaald land wonen en daar het locale misbruik wereldwijd aan de kaak stellen! Er zijn overigens grenzen aan "'s-lands wijs 's-lands eer"!


En ik zou me niet overigens niet verontwaardigd voelen wanneer een Thai een opmerking zou hebben over het misbruik van dieren in NL! Oogkleppen en "eer" zouden afgeschaft moeten worden!!
Ben het absoluut met je eens Mistifarang. Ik zou het ook waarderen als een niet-Nederlander in NL iets ziet wat niet in de haak is. Dat bewijst dat deze buitenlander het tenminste begrijpt.
De dierenmishandeling in met name de Aziatische wereld is zeer schrijnend en daar moet je als westerling dus niet de ogen voor sluiten. Hoe meer er op gereageerd wordt hoe meer ze dat zelf ook gaan zien. Dat merk ik op zeer kleine schaal al aan mijn lief. Zij is ook opgegroeit met deze misstanden wat ze dus als normaal ging zien en nu na vele opmerkingen van mij ziet ze langzaam het nut. De constant krabbende honden van haar moeder worden nu op gezette tijden behandeld met anti-vlooienchampoo om maar eens een voorbeeld te noemen. Niet dat het veel helpt maar er wordt tenminste over nagedacht.

Zondag waren we in Cha-am in een restaurant, komt er weer zo'n mahout met een jonge olifant. Het enige wat ik op dat moment kon doen was een afkeurend gebaar geven wat hij dus opmerkte en er zichtbaar geirriteerd over was. Hoe meer dat gebeurd hoe minder men in de toekomst dit dierenmisbruik gaat waarnemen.
Mensen die nog niet weten hoe deze dieren mishandeld worden bij het trainen en africhten moeten zich zeker onthouden van commentaar als ze denken dat dit zo leuk is voor de tourist.
http://www.youtube.com/watch?v=yOdsReg20u4
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Olifantentour diervriendelijk?

#60 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 05:51

Zo is het locaal Rene! Het probleem is dat, en ik heb het meegemaakt, de locale Thai je aanvalt in woorden en vraagt "waarom doe je dit?" (het maken van foto's in dispuut met een mahout omdat ik niet wil betalen), "dit is slecht voor Thailand"! Nu vraag ik je, degene die dit openbaar maakt wordt aangepakt en er wordt niet afgevraagd waar dan de kern van het probleem ligt: de niet nagekomen wet- en regelgeving. Neen, JIJ brengt het land in discrediet....... Dat was destijds het probleem met de jonge Khun Lek (een Thaise) ook: ZIJ (Thai mening) bracht Thailand in discrediet en werd met de dood bedreigd waardoor ze moest onderduiken!! Zij bracht o.a. de "ondergrondse" video van de Pahjaan uit.
Ja, het gaat om "'s-lands wijs 's-lands" eer: de big business, en DAT is alles waar het om gaat over de rug van vele bijna uitgeroeide dieren die zich niet kunnen verdedigen! Moet men dat dan klakkeloos accepteren en volgen????
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”