THAILAND of Vietnam of Laos

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
steven1

THAILAND of Vietnam of Laos

#1 Bericht door steven1 » donderdag 28 april 2005, 19:13

Wat is volgens jullie het mooist/meest interessantste land als je mag kiezen tussen Thailand-Vietnam en Laos? Ik hou voorall van de mooie groene landschappen en de bevolking en natuurlijk de zon!

greetz,
steven

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#2 Bericht door khonkaen » vrijdag 29 april 2005, 01:31

mooie groene landschappen en de zon heb je in alle 3 landen..

ik geef de voorkeur aan thailand. cambodia op de 2e plaats en vietnam de 3e..

ga in alle 3 landen eens kijken en bepaal dan wat voor jou het meest aantrekkelijke is in zijn totaliteit



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Marieke

#3 Bericht door Marieke » vrijdag 29 april 2005, 09:35

Ik zou 100% gaan voor LAOS! De Laotiaanse bevolking is zo puur, en oprecht aardig. Het mooie van laos is dat het nog niet echt ontdekt is door 'echte' toeristen. Wel veel backpackers, maar niet de Amerikanen die voor 3 weken in een resort zitten. Het land is nog heel puur...

Hoelang heb je de tijd? Je kan natuurlijk ook besluiten alle 3 de landen te gaan bekijken...

steven1

#4 Bericht door steven1 » vrijdag 29 april 2005, 18:11

hoi Marieke,
Veel tijd heb ik niet: ik moet het steeds stellen met 3,5 weken. Vorig jaar ben ik naar Thailand geweest, meteen ook mijn eerste ervaring in Azië. En ik moet zeggen dat het me enorm bevallen is. Thailand vind ik een prachtig land van natuur, vriendelijke bevolking, zeer goed vervoer, en fantastiche overnachtingsmogelijkheden (stromend was een luxe t.o.v. mijn vorige vakanties!).

Dus ik wil in september of oktober terug naar Azië gaan, maar ik weet niet goed naar waar. Opnieuw naar Thailand of eens naar Laos of Cambodja of Vietnam?

Kan je me misschien iets meer vertellen over Laos qua natuur, vervoer en guesthouses ...?

hartelijk dank!
groetjes,
steven

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Allemaal goed

#5 Bericht door Edje » vrijdag 29 april 2005, 20:01

Thailand is het beste voor ons westerlingen, betere infastructuur, begrijpen ons beter wat de Eng. taal betreft, bijna alles te koop wat wij gewend zijn, de natuur is overweldigend mn in het noord-noordoosten, vanwaar tochten te maken zijn naar Laos en Myanmar(Birma). Deze streek is uitermate geschikt dus voor deze 3 landen te bezoeken,maar houd je standplaats in Th.
Groetjes; Edje

Marieke

#6 Bericht door Marieke » zondag 01 mei 2005, 22:29

Hoi Steven!

Laos is wat natuur betreft een stuk bergachtiger en groener dan Thailand. Vooral de ritjes met de bus tussen dorpen zijn fantastisch, je rijdt door prachtige landschappen. Het vervoer in Laos is op zich heel goed te doen. Je moet wel zorgen dat je met een VIP-bus reist, want lokale bussen zijn een drama... Die doen er veel langer over dan de luxe toeristenbussen en de lokale mensen die ermee reizen nemen werkelijk hun hele bezit mee in de bus, zodat er weinig plaats meer over is om even je kont te keren. De VIP-bussen zijn net als in Thailand in prima staat en erg comfortabel. Guesthouses zijn er in alle soorten en maten. De goedkoopsten zijn heel erg primitief, maar ook wel erg goedkoop (1 a 2 dollar). Voor een redelijke kamer met eigen badkamer (zonder warm water) betaal je zo'n 3 dollar. Met kamers in een duurdere klasse heb ik eigenlijk geen ervaring. Thailand is natuurlijk heel makkelijk bereisbaar, vanwege het toerisme. Echter, Laos is puur en een stuk primitiever (en dus ook goedkoper!), maar dat is juist de charme van het land.

Een goeie vriend van mij is vanuit Laos doorgegaan naar Vietnam en raadde me af om daarheen te gaan, mocht ik ooit het plan hebben. De mensen schijnen echte geldwolven te zijn en zijn heel onaardig. Het enige mooie aan Vietnam is de natuur, zei hij, maar dat is niet kenmerkend voor het land, aangezien alle landen in Azie mooie natuur hebben.
Het is natuurlijk allemaal heel subjectief, maar ik hoop je hiermee toch goed geinformeerd te hebben!
Groetjes,
Marieke

J.
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2005, 20:56
Locatie: Groningen

#7 Bericht door J. » maandag 02 mei 2005, 12:33

hoi Steven,

Als je niet meer dan zo'n 3,5 weken hebt en je Thailand al gezien hebt zou ik misschien voor een land in de regio kiezen. En waarom zou je het niet combineren, koop je een ticket naar Bangkok, even acclimatiseren en dan door naar een ander land. Laos is inderdaad een ontzettende aanrader maar ook Cambodja vond ik zelf fantastisch. Angkor Wat isnatuurlijk erg mooi maar die omgeving op zich met zijn kleine dorpjes aan slaperige zandweggetjes is ook geweldig.
Ook Phnom Penh is een fascinerende stad en er worden veel cowboy verhalen over verteld maar met een gezond verstand en een beetje uitkijken komt het allemaal wel goed. In ieder geval vind ik het veel mooier dan Vientiane.
Of Maleisie, vooral Penang vond ik zelf erg mooi.

steven1

#8 Bericht door steven1 » maandag 02 mei 2005, 19:00

hartelijk bedankt voor de nuttige berichten!

Ik denk dat ik Thailand als thuisbasis ga nemen en daarna de grens overga naar Laos of Cambodja.

Blijft nu natuurlijk nog de vraag....Laos of Cambodja?

Welke zijn leuke plaatjes in Laos, zo te lezen is het zuidelijk gedeelte van Laos mooier dan het noorden?

En valt er naast Angkor nog mooie dingen te zien in Cambodja?
(nogmaals: ik hou van de natuur, bevolking en het zonnetje)

Misschien nog een laatste vraagje: kan ik net als in Thailand een moto huren in Laos en Cambodja?

groetjes
steven

Marieke

#9 Bericht door Marieke » maandag 02 mei 2005, 22:07

Hai Steven,

De mooie plaatsen in Laos zijn: Luang Prabang (staat op de wereld erfgoedlijst), een mooi stadje met werkelijk fenomenale watervallen in de buurt. Verder is Vang Vieng vooral een relaxdorp voor backpackers. Je kan er heerlijk op de rivier af dobberen op een rubberen tractor-binnenband met een pilsje in de hand (z.g. 'tuben', een echte hype onder de backpackers daar). Daarnaast is Champasak de moeite waard vanwege Wat Phu, oude Kmer-ruines (dé attractie van Laos). En het verre zuiden is charmant vanwege de 4000 eilanden. Vientien is zoals J. zei inderdaad niet zo heel erg boeiend. Vanuit het verre zuiden kun je met een bootje de grens oversteken naar Cambodja, alwaar je de kans loopt wilde dolfijnen te zien... Noordelijker dan Luang Prabang ben ik niet geweest, dus ik kan niet zeggen of het noorden mooier is dan het zuiden...

En ja, je kan ook in Laos werkelijk overal motorbikes huren. Vergeet alleen niet dat er in Laos (en Cambodja ook overigens) geen pinautomaten zijn. Traveler-cheques kunnen wel worden gecashed.

Groetjes,
Marieke

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Nadeel

#10 Bericht door Edje » dinsdag 03 mei 2005, 16:51

De afwezigheid van Pinautomaten in Laos, Myanar en Combodja is het grootste nadeel van deze landen. Travelercheques zijn op het moment zeer onvoordelig. In de grensstreek van Laos en Thailand kun je ook met Bathjes betalen, maar laat je niet bedonderen.
Groetjes; Edje

steven1

#11 Bericht door steven1 » dinsdag 03 mei 2005, 18:39

Oké, allemaal hartelijk bedankt voor de nuttige info!

Knoop is doorgehakt, en het was een dikke strop hoor!! :-)
=> Ik neem thailand als thuisbasis en trek de grens richting Laos over!

groetjes,
steven

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”