AOW en de wet BEU

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

AOW en de wet BEU

#1 Bericht door frumau » vrijdag 18 maart 2005, 18:52

Weet een van jullie of de Nederlandse staat mijn vrijwillige AOW verzekering(daar denk ik nu over) later zal korten op basis van de wet BEU(Beperkte Export Uitkeringen) en zo ja hoeveel. Dit is belangrijk voor mij om te bepalen of het wel de moeite waard is om nu vrijwillige te gaan betalen voor mijn AOW. Bovendien schijn je je tegenwoordig maar 10 jaar vrijwillig voor de WAO te mogen verzekeren dus een volle AOW zal ik dan sowieso niet opbouwen..

Alvast bedankt,

Jasper
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#2 Bericht door frumau » vrijdag 18 maart 2005, 19:03

Laat maar ik heb het al gevonden:

AOW en Anw meestal uitbetaald
Als u woont in dit land(Thailand), kunt u uw AOW pensioen met eventuele toeslag of uw Anw-uitkering (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.
Omdat het verdrag voorlopig in werking is getreden, moet het op termijn wel definitief ondertekend worden. Mocht dat niet gebeuren, dan kan het verdrag ongedaan worden gemaakt. In dat geval zullen dan de beperkingen van de Wet BEU gaan gelden.

Andere factoren
Naast de Wet BEU zijn er ook andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw of AOW-pensioen of uw Anw-uitkering. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

En nu hopen dat ze het spoedig definitief ondertekenen! :?
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

leothai
Expat
Expat
Berichten: 184
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 17:24
Locatie: chiangmai

#3 Bericht door leothai » donderdag 31 maart 2005, 17:49

beste jasper,je kan in nerderland met een (aow) gewoon emigreen naar thailand,je betaalt alleen geen volks verzekering meer als je emigreert dat scheelt je 2% op je aow uitkering,
nog niet om over wakker te liggen :) :) :)
leothai
chiangmai leven en laten leven.

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#4 Bericht door frumau » donderdag 31 maart 2005, 19:37

Ja, maar zover ik weet bouw ik in mijn geval niets meer op. Ik sta officieel geregistreerd als geemigreerd begrijp je(bij gemeente aangegeven).. Ik wilde geen gedoe met de belastingdienst hebben etc. In dat geval dat je je emigratie aangeeft bij je laatste woonplaats in NL wordt dit meteen doorgegeven aan de belastingdienst. Ik dacht dat de Sociale verzekeringsbank dat dan ook te weten komt en dan bouw je zonder vrijwillige AOW niet meer automatisch premie op.. Of zit ik nu helemaal verkeerd?
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

Teun, DE ECHTE
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 februari 2005, 11:02

uitkering

#5 Bericht door Teun, DE ECHTE » vrijdag 01 april 2005, 05:55

je bedoelt natuurlijk opbouwen van toekomstige uitkering AOW. Klopt dat stopt, en het kost je 2% per jaar. Vrijwillig betekend dat je de maximum premie betaald, iest waar nu juist zo velen onderuit willen komen omdat het te duur is, reken maar na. Expats zitten allemaal in die situatie en ik ben er nog niet een tegengekomen die daar niet hardstikke blij om is. Ze doen het allemaal veel eter dan wat de regering met de maximum premie AOW doet. Te zitten te veel op de kar en te weinig trekken het. Nu er is voor die kar een flinke helling in het verschiet en wat je denkt te krijgen in relatieve termen zit er tegen de tijd dat jij op de kar wil gaan zitten niet meer in, kijk maar uit. Mijn AOW is al minder dan de helf omdat ik maar 18 jaar betaald heb. Mijn buurvrouw in Holland heeft nooit betaalt maar krijgt voor nop wel het volle pond. Weer een reden om uit hollanbd weg te blijven , ze bekijken het maar de rooie donders
Watch the "backstabbers" they never relax.

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#6 Bericht door frumau » vrijdag 01 april 2005, 12:36

Ja daar zit wel wat in Teun. We zitten ook aan een eigen "AOW" verzekering te denken. Zeker omdat de sociale voorzieningen in NL de laatste tijd behoorlijk onder vuur liggen.
Klopt het trouwens dat je nu maar 10 jr vrijwllig AOW kan betalen en dan weer terugmoet voor iig een periode om je AOW te houden(Tijdje automatische AOW opbouw in NL en dan weer terug naar het buitenland)? Niet dat ik dat van plan ben...
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

Teun, DE ECHTE
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 februari 2005, 11:02

Kweenie

#7 Bericht door Teun, DE ECHTE » vrijdag 01 april 2005, 12:51

Weet ik niet Jasper. Wat je wel moet doen als je in Thailand je vestig is het inkomen van buiten Thailand goed geheim houden. Als je een retiree bent is het beter om de vereiste som op de bank te hebben staan dan ze te laten zien wat je inkomsten "from abroad" zijn. Dit soort landen veranderen soms heel snel de wetgeving als het beter voor ze is, en als ze het weten kan je er niet meer onderuit

Hoyu er rekening dat je de priocedure jyuist volgt wat geld naar Thailand brengen betreft, anders krijg je het er mooi niet meer uit.
Watch the "backstabbers" they never relax.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#8 Bericht door khonkaen » zaterdag 02 april 2005, 01:32

je zit er weer naast ,teun

als je een ritirement visa wilt, zal je toch je maandelijkse inkomsten door de nederlandse ambassade bkk , moeten laten verifieeren ..
zo ook je bankaccount door de bank....

je kan ten alle tijden geld overmaken naar nederland , is geen probleem

als 65+ser krijg ik netjes elke maand mijn aow + toelage gestort

in nederland heb ik mij laten uitschrijven , betaal daar dan ook geen belasting of soc.verzekeringen meer .. en in thailand ook niet..



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Teun, DE ECHTE
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 06 februari 2005, 11:02

Nee Willem

#9 Bericht door Teun, DE ECHTE » zaterdag 02 april 2005, 07:28

WILLEM, JE LAAT OF EEN MINIMUM INKOMEN ZIJN , 65,000 PER MAAND GELOOF IK, OF EEN BANKSALDO MET BEWIJS VAN HERKOMTS BUITEN THAILAND, 850,000 BAHT DACHT IK.

Kijk als het om een heel klein bedragje per maand gaat , en andere inkomsten daar praat je niet over loop je niet zo'n gavaar denk ik.

Maar je kent de aard van de Thai, "pakken wat je pakken kan, en dan voor nop en zonder inspanning". En de regering daar bedenkt net zoals die in Nederland allelij rotstreken om het systeem te spekken. Dat in Thailand levende farang , die kan nog wel een veertje laten, dus pas maar op met bekendheid geven van bezit en inkomsten die niet direct nodig zijn om daar te verblijven
Watch the "backstabbers" they never relax.

agnes

ziektekostenverzekering in Thailand

#10 Bericht door agnes » woensdag 27 april 2005, 11:40

weet iemand of als je emigreert naar Thailand wat daar een ziektekostenverzekering kost?
Kun je je daar goed verzekeren?

groetjes Agnes

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: ziektekostenverzekering in Thailand

#11 Bericht door Edje » woensdag 27 april 2005, 16:02

agnes schreef:weet iemand of als je emigreert naar Thailand wat daar een ziektekostenverzekering kost?
Kun je je daar goed verzekeren?

groetjes Agnes
Kijk even op het prikbord van pattaya pagina. Daar staan veel vragen en antwoorden. Ik dacht Bupa verzekeringen.
Groetjes; Edje

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#12 Bericht door frumau » donderdag 28 april 2005, 10:26

Dit vond ik op dat prikbord over de Bupa verzekering:

Geachte mede prikkers. Dit is een algemeen antwoord. Verzekert tot Baht 5 mln, alles 100% vergoed. Je krijgt een ID kaart die zeker bij de grote ziekenhuizen in de grote steden geaccepteerd word. Financien worden geregeld tussen zieken huis en NSI, zelf geen geld uit de zak. Er zijn kortingen (geen enkele verzekeraar doet dit) b.v. 20% korting als je niet in N Amerika, Japan of Hong Kong behandeld word (behalve als de ziekte of ongeval daar optreed). Als je geen "outpatient" coverage wilt weer 20% korting erbovenop. Als ik meer dan 5 prikkers als een group behandel weer 10% eraf. Om kort te gaan een zeer flexibele verzekering voor weinig geld. Wel niet vergeten alle voorgaande ziektes worden uitgesloten of er komt een cap (maximaal bedrag) op dat probleem. Een ieder die meer wilde weten zal ik binnenkort een info paketje opsturen. Ik doe 17 jaar in verzekeringen in TH, een van de eersten in PTY.
Groeten , DRE

Maar ik heb helaas nog niet de complete uitleg kunnen vinden. Daarvoor zou je met die Dré contact moeten opnemen. Hij zit in de verzekeringen...
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#13 Bericht door khonkaen » donderdag 28 april 2005, 15:47

ik ben niet verzekerd voor ziektekosten ..
ziektekosten zijn altijd goedkoper dan de premies die je moet betalen..
vandaag weer mijn dagelijkse portie van 7 medicijnen gehaald , in totaal 700 stuks voor 3 maanden ... kosten, 388 thb
een dag opname op zaal in een gemeenteziekenhuis kost 300thb incl.
3 maaltijden... 14dg opname + operatiekosten en medicijnen kostten totaal 7.000 thb
dit is mij 1x overkomen in 12 jaar...
omdat ik 70 jaar oud ben, 2 hartinfarcten heb gehad enz. kan ik in thailand niet meer verzekerd worden...


willem,nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#14 Bericht door frumau » vrijdag 29 april 2005, 10:16

En Manuel? Hoe zit het met jouw ziektekosten?
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#15 Bericht door Manuel » vrijdag 29 april 2005, 13:09

Henb ook een BUPA verzekering via mijn voormalige werkgever. Hou deze aan totdat zij het doorhebben dat ze me nog steeds 'sponsoren'. Betaal wel rechtstreeks maar heb een 'custom' pakket wat erg aantrekkelijk is.

Zal waarschijnlijk weer kiezen voor BUPA maar heb ook een aanbieding gekregen via mijn bank (BBL). Ziet er ook uit als een goed pakket...

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”