Thai Limited Company Spelregels

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

Thai Limited Company Spelregels

#1 Bericht door frumau » donderdag 17 maart 2005, 11:45

Ik heb van Manuel al wat info gehad over de thaise limited. En samen met wat andere info heb een niet geheel consistent plaatje gekregen:

Je moet 2m baht geregistreerd kapitaal hebben(niet op de bank). 25 % van het geregistreerd kapitaal( 2 m baht)moet binnen 90 dagen na registratie(=500.000 baht = € 10,317.79 ) gestort worden. De andere 75% kan "Know-how", assets, equipment, inventaris, etc zijn.
In een company heb 7 partners & buitenlanders nodig Buitenlanders kunnen slechts 49% shares maar je kan het bedrijf 100% controleren als MD via B.O.I. (Board of Investment) of als je land een Amity contract met Thailand heeft.
Buitenlanders kunnen vanaf 2001 6 van de 7 aandeelhouders uitmaken maar de Thais moeten wel 51% van de aandelen hebben(Manuel zei dat de meerderheid van de aandeelhouders Thai moeten zijn EN 51% moeten hebben).
Er is een bepaalde methode om meerderheid van de aandelen te verkrijgen of totaal bezit door buitenlanders, dor een Alien Business License te verkrijgen. Maar dit een een pijnlijke en dure bezigheid, Je moet hiervoor een zeer gedetaileerd overzicht van je business plan aan de Thai Department of Commerce geven.
Behalve deze zaken moet je 5000 baht government fee betalen voor elke 1,000,000 baht geregistreerd kapitaal. Dat is 10,000 baht for 2,000,000 geregistreerd kapitaal.
Een limited company heeft geen enkele Thai in dienst te nemen. Als je een werkverguning zoekt hoeft je werkgever geen enkele Thai in dienst te nemen. Alleen als je verzoekt om een extentie van verblijf gebaseerd op een business moet je 4 Thais in dienst hebbenvoor het minimum salaris( 5,100 per maand).
Je hebt een adres nodig. Het adres moet in een commercieel geregistreerd gebouw zijn waarvan de eigenaar een registratie moet uitgeven dat het gebruikt kan worden als zijnde je companies kantoor. Kosten kunnen rond de 3.500 THB zijn voor alle papierwerk.
Company moet geregistreerd zijn voor VAT

Klopt dit plaatje een beetje?
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

mungkorn
Expat
Expat
Berichten: 6
Lid geworden op: vrijdag 08 april 2005, 08:40
Locatie: Krung Thep Mahanakhon
Contacteer:

#2 Bericht door mungkorn » dinsdag 12 april 2005, 21:31

Ja dat klopt wel ongeveer, de kosten voor het papier werk liggen wel iets hoger rond de 10k.
En verder als je een goeie advocaat in dienst neemt kan hij via omweggetjes en gaatjes in de wet nog wel wat truukjes uit de doos halen. Zo is het bv mogelijk om maar 49% te bezitten maar wel het recht te hebben om als enige het bedrijf op te heffen of andere belangrijke beslissingen te nemen, dmv het directeur zijn. Mocht je details hiervan willen weten kan ik je wel een nummer geven.

cheers

frumau
Expat
Expat
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 03 maart 2005, 11:47
Locatie: Moo-Ban Busarin
Contacteer:

#3 Bericht door frumau » donderdag 16 juni 2005, 16:36

Bedankt voor je reactie Mungkorn. Sorry voor mijn late reactie. Als ik meer info nodig heb laat ik het je weten.
Hebben andere forumgangers hier nog een mening over? Op -of aanmerkingen?

Alvast bedankt!
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

Gast

#4 Bericht door Gast » woensdag 19 oktober 2005, 10:19

frumau schreef:Bedankt voor je reactie Mungkorn. Sorry voor mijn late reactie. Als ik meer info nodig heb laat ik het je weten.
Hebben andere forumgangers hier nog een mening over? Op -of aanmerkingen?

Alvast bedankt!
Je het klopt wel ongeveer, maar ik zou me niet te veel met omweggetjes en gaten in de wet bezig houden. Sommige dingen zijn heel simpel en je hoeft geen reuze slimme advocaat te zijn om te bedenken dat je via de statuten van een bedrijf wijzigingen kunt laten aanbrengen zoals JIJ dat wilt.

Een BETROUWBARE advocaat, lijkt me het belangrijkst.........!

Jim.

Toch nog een vraagje..

#5 Bericht door Jim. » zaterdag 21 januari 2006, 23:49

Beste Mensen,
Ik ben nu een tijdje mezelf aan het inlezen om een bedrijf op te richten in Thailand. Ik wil daar een fabriek opzetten met ongeveer 10 Thaise medewerkers. Nu heb ik een hoop gelezen over de bedrijfsvorm 'Thai limited ' Ik kan echter nergens op het Internet vinden hoe een limited private corp. nu precies in Thailand in zijn werk gaat. Kunnen jullie mij een stukje op weg helpen? Want ik wil toch wel iets meer weten dan het bovenstaande.

Alvast bedankt voor de hulp.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#6 Bericht door Manuel » zondag 22 januari 2006, 11:14

Thai Limited zal hetzelfde zijn als Company Limited....

Nog nooit van 'Thai Limited' gehoord...

Als je seieus bent om een fabriek te beginnen, niet hier op het forum je informatie vandaan halen maar een goede advocaat benaderen en het hele process doornemen.

Succes!

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

#7 Bericht door Mitmig » zondag 22 januari 2006, 13:34

Een goede, betrouwbare advocaat kan je goed op weg helpen en is altijd handig. Verder kun je hier misschien nog wat tips vandaan halen:
http://www.thaivisa.com/forum/index.php ... owforum=13

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”