Permanent verblijf

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent verblijf

#61 Bericht door prajak » dinsdag 28 september 2010, 16:26

Paling is hier te koop, ik meen dat de Thaise naam Pla Lay is. Maar die is niet gerookt ! Wel, dat kan ik zelf maar mij ontbeert dan eiken- en beukenhout. Op mahonie zie ik me geen paling roken. In C-Mai zit een NL-er die het plan heeft/had dat te gaan doen. Hij heet Louis en wie in die stad woont zal hem wel kennen........

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Permanent verblijf

#62 Bericht door RuudThai » dinsdag 28 september 2010, 16:28

Ben schreef: Vraag maar 20 bath voor een oliebol en 100 voor de Hemaworst en kijk wat er gebeurt :idea:
Afzetter! :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent verblijf

#63 Bericht door prajak » dinsdag 28 september 2010, 16:42

" Is Thailand gaan verkennen en niet op hun stek blijven zitten, weten ze gelijk iets over de prijzen buiten de Isan. Want wees eerlijk, kan dan wel erg goedkoop zijn en rustig, maar is het niet hetzelfde als in Nederland achter de geraniums zitten en buiten BVN en je laptop, sociale armoe? Van een paar waar ik goed kontakt mee heb, die een sociaalnet hebben ok. daar zal ik niets van zeggen, maar met sommige heb ik medelijde. "

Elst zit weer eens op haar zeurstoel ! Kankeren dat een pilsje aan het strand 2 euro 50 kost en dat de wisselkoers zo tegenvalt en men niet rond kan komen en toch afgeven op ons Isaners die iedere dag lachend van het land genieten. Maar ja, ze leeft ogenschijnlijk zelf een flamboyant leven van naar het strand gaan, dure pilsjes drinken en ge-emmer aanhoren van NL-ers die aan de alcohol raken omdat het leven zo duur is.

En daarmee zegt ze iets wat niet juist is. Alcohol is een luxe. Je gaat niet aan de alcohol van armoede maar van te veel poen. En van een armzalig sociaal leven. En van armoe van geest.

Elst kan zich beter afvragen waarom zoveel van ons in de Isan wonen. Het sociaal leven is hier rijker dan in de grote steden. Ieder feestje in het dorp mag ik bezoeken, ik word gevraagd, neem iets te eten mee voor de gastmensen, mijn huis en tuin staan voor ze open, en ik word voor een van "hen" aangezien. Ik heb geen kroegvrienden, niet nodig ook. Maar ja, ik integreer dan ook, spreek de taal. Ik hoef niet uit pure geestelijke armoede aan een strand te zitten en dure drankjes te drinken.

En dat we eens denken aan een haring, paling, stukje kaas, ach er moet toch wat te wensen blijven nietwaar ? Ik hoef niet aan geraniums te denken hoor. Dat laat ik aan Elst over.

En ik neem nog stukje roggebrood met Gruyere......en een glaasje wijn. Laat Elst maar zeuren dat het leven zo duur is en saai........

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: Permanent verblijf

#64 Bericht door Fritsie » woensdag 29 september 2010, 03:15

Het begint hier een beetje op Benidorm Bastards te lijken....... ;)

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Permanent verblijf

#65 Bericht door yandre » woensdag 29 september 2010, 03:31

nu prajak
is helemaal waar hier in de isan ik woon nu hier bijna
9 maanden en heb de zelfde ervaring bruiloften ook
begrafenissen en diverse .
goed mijn vriendin komt wel uit het dorp hier maar ze
staan altijd open de meeste voor farang met geintje of
proberen te praten met je.
nu ja wat de drank betreft is het hier bij sommige niet
van de rijkdom hi hi maar goed dat is hun leven.
ja de taal vind ik erg moeilijk maar goed elke keer weer
worden er bij leren. nick noi als ik het goed tik

ik stuur even mail pb naar

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Permanent verblijf

#66 Bericht door elst99 » woensdag 29 september 2010, 03:33

Met dien verstande dat dat nog om te lachen is.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Permanent verblijf

#67 Bericht door vleespet » woensdag 29 september 2010, 13:43

prajak schreef:Paling is hier te koop, ik meen dat de Thaise naam Pla Lay is. Maar die is niet gerookt ! Wel, dat kan ik zelf maar mij ontbeert dan eiken- en beukenhout. Op mahonie zie ik me geen paling roken. In C-Mai zit een NL-er die het plan heeft/had dat te gaan doen. Hij heet Louis en wie in die stad woont zal hem wel kennen........
Ik moet je helaas teleurstellen,en Louis ook.
Ik heb het al eens eerder aangegeven,het is helaas niet mogelijk om paling te roken in thailand,en dat ligt niet aan het ontbreken van beuken en eikenhout.
De paling in thailand heeft geen vetlaag zoals in Nederland,dit ligt aan het klimaat.
Deze vetlaag is nodig om de paling te roken,zonder vetlaag worden het gortdroge veters.
Heel erg jammer maar worsten,kippetjes en hammen kun je ook in thailand roken,en ik heb het nog niet geprobeerd maar er zijn ook wel vissen die je kunt roken.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Permanent verblijf

#68 Bericht door yandre » woensdag 29 september 2010, 13:57

nu dan geen vette bek van de paling jammer :)

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Permanent verblijf

#69 Bericht door Thaijan » woensdag 29 september 2010, 14:05

hmmm dan maar een lekkere vette kikker, lekker gegrild, best te eten

groetjes uit de Isan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Permanent verblijf

#70 Bericht door RuudThai » woensdag 29 september 2010, 15:41

vleespet schreef:Heel erg jammer maar worsten,kippetjes en hammen kun je ook in thailand roken,en ik heb het nog niet geprobeerd maar er zijn ook wel vissen die je kunt roken.
Makreel?
Ik zie ze bij bosjes bij de BigC liggen, ik geloof momenteel voor 29 baht per stuk. En het zijn dan flinke. Niet dat ik ze durf te roken, want dan zijn ze geheid aan de ene kant verbrand en aan de andere kant halfgaar. En ik heb natuurlijk geen beukenhoutsnippers, maar misschien zijn er autochtone vervangers?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Permanent verblijf

#71 Bericht door driver » woensdag 29 september 2010, 16:34

yandre schreef:nu prajak
is helemaal waar hier in de isan ik woon nu hier bijna
9 maanden en heb de zelfde ervaring bruiloften ook
begrafenissen en diverse .
goed mijn vriendin komt wel uit het dorp hier maar ze
staan altijd open de meeste voor farang met geintje of
proberen te praten met je.
nu ja wat de drank betreft is het hier bij sommige niet
van de rijkdom hi hi maar goed dat is hun leven.
ja de taal vind ik erg moeilijk maar goed elke keer weer
worden er bij leren. nick noi als ik het goed tik

ik stuur even mail pb naar
ik weet niet of Sung Noen onder de Isaan valt maar dan nog : in de korte periode dat ik daar ben geweest en bij diverse locale Thai mensen / eethuisje / winkeltjes geweest ben viel het me op dat ik direct werdt geaccepteerd mede omdat ik me ook open stel voor hun.
In ieder geval zeg ik altijd dat ik nik noi Thai spreek en dat ik me best wil doen met hun te praten ook al is het met handen en voeten meestal.
Wordt altijd lachen als ze me bezig zien me verstaanbaar te maken maar het lukt meestal heel best.
Bij veel mannelijke Thai wordt me dan ook vaak whiskey al dan niet aangelengd met ijs aangeboden en als ik dan zeg dat ik dat niet drink en liever water heb kunnen ze ook daar smakelijk om lachen. Pepsi is overigens ook goed maar dat terzijde.

Eten ....dat doe ik gewoon of langs de weg bijv. pattai of hoe heet dat ? of ergens in een klein eethuisje oid wat rijst / nassie met een ei erbij en wat vlees , tomaatje etc.
Gewoon lekker simpel en niks ik ben de buitenlander dus laat het ffe breed hangen gedoe want daar maak je daar sowieso geen Thai vrienden mee vermoedt ik.
Of ze moeten op je centen gaan teren maar dat zijn geen vrienden maar profiteurs in mijn ogen.

Een vriend van me woont in Bandoeng das wel Isaan denk ik en daar deden we het als volgt met nieuwjaar in April :

men neme 4 Thai en 2 Hollanders.
Zittend op een matrasje op de grond met wat nootjes en 2 flessen bier en 6 glazen.
ijs erin en opdelen dat bier.

Bier op ....een der Thai loopt weg en komt terug met ....2 flessen bier en weer opdelen in 6 glazen.....Na een paar keer liep ik weg en kom terug met .... 2 bier en ook weer opdelen in 6 glazen.

En toen was ik een van hun bleek later want ik was niet ffe 6 flessen gaan halen maar paste me aan hun gewoontes aan en dat konden ze goed waarderen.
Voor hun is 2 flessen bier misschien een grote of extra uitgave voor mij zijn 50 flessen geen enkel probleem maar ik ga daar niet de stoere Hollander uithangen maar wil me heel graag thuis voelen tussen de locals waar ik ook ben en dat gaat vlgs mij wel lukken.

Voor mij dus niet iedere dag een biertje op het strand van Hua In of mijn vriendin tzt iedere dag lekker laten shoppen terwijl ik koffie drink met anderen dat doe ik in Holland ook niet dus waarom wel in Thailand ?

Als ik ooit permanent naar Thailand mag gaan dan graag leven zoals Prajak het zo,n beetje aangeeft en de schrijver hierboven.

mvg driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Permanent verblijf

#72 Bericht door prajak » woensdag 29 september 2010, 16:45

Ban Dung is inderdaad Isan als je Ban Dung bedoelt NO van Udon Thani. Daar zit een NL-er met een bungalowpark in aanbouw. Maar er wonen meer NL-ers in die regio, Ban Dung is groot in oppervlakte. Maar verder is het nikske.

Veel farang doen hun best niet te integreren. Nu hoeft dat ook niet als je een Thaise partner hebt die NL of Eng spreekt, voor mijn part D of Fr. Maar de meeste van mijn ex vriendinnen spreken geen woord buiten de deur en ook de huidige niet. Geen woord. Je moet dan wel. En ook als de dame of heer wel jouw taal spreekt komt toch de dag dat moeders ziek is en zij/hij wekenlang naar de familie is. Daar sta je dan ! Ik ken hier mensen die hun eigen kinderen niet verstaan en straks krijgen die kinderen een partner en komt de kouwe kant in beeld en je zit er met je b.. vol tanden bij. Dat is niet leuk.

Wij NL-ers hebben de gave snel een andere taal op te pikken; doe dat dan ook ! Het is een verrijking van het leven en een groot gemak. Ik studeer nog steeds, langzaam want ik ben een semi-ouwetje en het gaat niet meer zo snel allemaal, maar ik red me iedere dag weer. En als ik straks naar "resident" ga en eventueel naar "national" (al moet ik daarvoor eerst trouwen anders ben ik geen NL-er meer...) is die taaleis gemakkelijker in te vullen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Permanent verblijf

#73 Bericht door RuudThai » woensdag 29 september 2010, 16:47

driver schreef:[In ieder geval zeg ik altijd dat ik nik noi Thai spreek en dat ik me best wil doen met hun te praten ook al is het met handen en voeten meestal.
Wordt altijd lachen als ze me bezig zien me verstaanbaar te maken maar het lukt meestal heel best.
Ik weet niet wat nik noi betekent en misschien lachen ze daarom, maar het is eigenlijk nid noi oftewel een klein beetje.
Een meisje in ons dorp heet Nidnoi en mijn een paar jaar geleden op bezoek zijnde zoon van begin 20 had een weekje "verkering" met haar. Hij vond het wel leuk voor een weekje, maar zij zag zich al in Nederland ;) . Hij vraagt nog wel eens aan mij hoe het met "littlebit" is :lol: .

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Permanent verblijf

#74 Bericht door vleespet » woensdag 29 september 2010, 16:49

driver schreef:
yandre schreef:nu prajak
is helemaal waar hier in de isan ik woon nu hier bijna
9 maanden en heb de zelfde ervaring bruiloften ook
begrafenissen en diverse .
goed mijn vriendin komt wel uit het dorp hier maar ze
staan altijd open de meeste voor farang met geintje of
proberen te praten met je.
nu ja wat de drank betreft is het hier bij sommige niet
van de rijkdom hi hi maar goed dat is hun leven.
ja de taal vind ik erg moeilijk maar goed elke keer weer
worden er bij leren. nick noi als ik het goed tik

ik stuur even mail pb naar
ik weet niet of Sung Noen onder de Isaan valt maar dan nog : in de korte periode dat ik daar ben geweest en bij diverse locale Thai mensen / eethuisje / winkeltjes geweest ben viel het me op dat ik direct werdt geaccepteerd mede omdat ik me ook open stel voor hun.
In ieder geval zeg ik altijd dat ik nik noi Thai spreek en dat ik me best wil doen met hun te praten ook al is het met handen en voeten meestal.
Wordt altijd lachen als ze me bezig zien me verstaanbaar te maken maar het lukt meestal heel best.
Bij veel mannelijke Thai wordt me dan ook vaak whiskey al dan niet aangelengd met ijs aangeboden en als ik dan zeg dat ik dat niet drink en liever water heb kunnen ze ook daar smakelijk om lachen. Pepsi is overigens ook goed maar dat terzijde.

Eten ....dat doe ik gewoon of langs de weg bijv. pattai of hoe heet dat ? of ergens in een klein eethuisje oid wat rijst / nassie met een ei erbij en wat vlees , tomaatje etc.
Gewoon lekker simpel en niks ik ben de buitenlander dus laat het ffe breed hangen gedoe want daar maak je daar sowieso geen Thai vrienden mee vermoedt ik.
Of ze moeten op je centen gaan teren maar dat zijn geen vrienden maar profiteurs in mijn ogen.

Een vriend van me woont in Bandoeng das wel Isaan denk ik en daar deden we het als volgt met nieuwjaar in April :

men neme 4 Thai en 2 Hollanders.
Zittend op een matrasje op de grond met wat nootjes en 2 flessen bier en 6 glazen.
ijs erin en opdelen dat bier.

Bier op ....een der Thai loopt weg en komt terug met ....2 flessen bier en weer opdelen in 6 glazen.....Na een paar keer liep ik weg en kom terug met .... 2 bier en ook weer opdelen in 6 glazen.

En toen was ik een van hun bleek later want ik was niet ffe 6 flessen gaan halen maar paste me aan hun gewoontes aan en dat konden ze goed waarderen.
Voor hun is 2 flessen bier misschien een grote of extra uitgave voor mij zijn 50 flessen geen enkel probleem maar ik ga daar niet de stoere Hollander uithangen maar wil me heel graag thuis voelen tussen de locals waar ik ook ben en dat gaat vlgs mij wel lukken.

Voor mij dus niet iedere dag een biertje op het strand van Hua In of mijn vriendin tzt iedere dag lekker laten shoppen terwijl ik koffie drink met anderen dat doe ik in Holland ook niet dus waarom wel in Thailand ?

Als ik ooit permanent naar Thailand mag gaan dan graag leven zoals Prajak het zo,n beetje aangeeft en de schrijver hierboven.

mvg driver
Jij gaat het wel redden in Thailand Driver,gewoon zo doorgaan dat is de enige echte manier om te intregeren.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Permanent verblijf

#75 Bericht door driver » woensdag 29 september 2010, 18:39

RuudThai schreef:
driver schreef:[In ieder geval zeg ik altijd dat ik nik noi Thai spreek en dat ik me best wil doen met hun te praten ook al is het met handen en voeten meestal.
Wordt altijd lachen als ze me bezig zien me verstaanbaar te maken maar het lukt meestal heel best.
Ik weet niet wat nik noi betekent en misschien lachen ze daarom, maar het is eigenlijk nid noi oftewel een klein beetje.
Een meisje in ons dorp heet Nidnoi en mijn een paar jaar geleden op bezoek zijnde zoon van begin 20 had een weekje "verkering" met haar. Hij vond het wel leuk voor een weekje, maar zij zag zich al in Nederland ;) . Hij vraagt nog wel eens aan mij hoe het met "littlebit" is :lol: .
nid noi ...okee....dat bedoelde ik dan .
Dus je zoon zag het niet zo zitten om een wat langdurige relatie aan te gaan met littlebit :mrgreen: .
Zal de leeftijd wel zijn, begin 20 dan kun je nog alle kanten op in het leven , driver is inmiddels 52 en gaat nu trachten zich voorzichtig wat te settelen in Thailand om met 55 jaar hopelijk de keus te kunnen maken samen met Sukanya om vanuit Thailand o.a de omliggende landen ook te gaan verkennen en dus stoppen met werken en lekker gaan genieten van de leuke dingen in het leven.

mvg driver

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”