WAO – en AOW opbouw.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO – en AOW opbouw.

#61 Bericht door prajak » woensdag 20 januari 2010, 07:28

Het is een vreemde zaak dat het UWV nu afziet van een stempel van een autoriteit. Mijn pensioenbetalers eisen nog steeds een stempel van de NL autoriteit en dus de ambassade, al zal ik volgende keer een lokale advocaat proberen.

Overigens blijft het aanrommelen met stempels. Iedere pensioen-, aow-, wao- en lijfrente-klub heeft zijn eigen regels en datum waarop men het je komt vragen. Het zou zo gemakkelijk zijn dat te laten vallen in EEN maand, bijvoorbeeld september, na de grote vacantie in NL, zodat wij aan EEN stempel genoeg hebben. Geef een maand de tijd en laat de grootste betaler de controle doen. Scheelt aan onze zijde een hoop werk en in NL kan men iemand aannemen om dat te te controleren. Twee vliegen in een klap. Maar in dit soort zaken is rationeel denken vaak te moeilijk. Warum einfach wenn es kompliziert auch geht, nicht wahr ?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: WAO – en AOW opbouw.

#62 Bericht door Mart » woensdag 20 januari 2010, 14:38

Ruud, je zal best gelijk hebben vwb WAO, maar dat is mij dus onbekend. Voor de AOW heb ik in december nog een verklaring moeten LATEN ondertekenen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO – en AOW opbouw.

#63 Bericht door RuudThai » woensdag 20 januari 2010, 14:41

Mart schreef:Ruud, je zal best gelijk hebben vwb WAO, maar dat is mij dus onbekend. Voor de AOW heb ik in december nog een verklaring moeten LATEN ondertekenen.
We spreken allebei vanuit onze eigen ervaring dus we hebben allebei gelijk ;) :) .
Het blijft trouwens vreemd dat elke instantie zijn eigen procedure hanteert en dat er niet een gezamenlijke standaardprocedure is.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: WAO – en AOW opbouw.

#64 Bericht door jumbo » donderdag 21 januari 2010, 03:19

RuudThai schreef:
Mart schreef:Ruud, je zal best gelijk hebben vwb WAO, maar dat is mij dus onbekend. Voor de AOW heb ik in december nog een verklaring moeten LATEN ondertekenen.
We spreken allebei vanuit onze eigen ervaring dus we hebben allebei gelijk ;) :) .
Het blijft trouwens vreemd dat elke instantie zijn eigen procedure hanteert en dat er niet een gezamenlijke standaardprocedure is.
Misschien omdat het verschillende vormen van sociale voorziening zijn moet ieder zijn eigen criteria en stelsel??? :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

pelle
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 08 januari 2010, 07:45

Re: WAO – en AOW opbouw.

#65 Bericht door pelle » dinsdag 02 februari 2010, 03:16

Van: rechtennieuws

Advocaten tegen nieuwe controles achter voordeur
Gepubliceerd op vrijdag 29 januari 2010 om 07:30

Organisatie: Nederlandse Orde van Advocaten
dat ontvangers van overheidsgelden als kinderbijslag en AOW een controleur moeten binnenlaten
Velen binnen de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland (VSAN) hebben kritiek op het wetsvoorstel dat bepaalt – ook als er geen vermoeden van fraude is. Als deuren opgeopend blijven, kan dit een vermindering of intrekking van de uitkering betekenen.

Dit vertelt de Amsterdamse advocaat Robert Peter Kuijper: ‘Er moet discussie over dit wetsvoorstel komen, want dit gaat heel ver en is gevaarlijk. Ze doen alsof het tegen de boeven is en dat is natuurlijk niet zo. Iedereen krijgt hiermee te maken die een uitkering of voorziening van de overheid geniet'.

Eerder besliste de Centrale Raad van Beroep in twee uitspraken juist dat bij het ontbreken van redelijke grond en informed consent van de betrokkene, het uit een huisbezoek verkregen bewijs moest worden uitgesloten. Dat het wetsvoorstel controles zonder verdenking mogelijk maakt ‘deugt van geen kant,’ aldus Kuijper. ‘Een bananenrepubliek zou zich hiervoor schamen. Ik ga tot mijn 90ste door om dit te blijven bestrijden

pelle
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 08 januari 2010, 07:45

Re: WAO – en AOW opbouw.

#66 Bericht door pelle » woensdag 03 februari 2010, 02:40

dat ontvangers van overheidsgelden als kinderbijslag en AOW een controleur moeten binnenlaten



Dit vind ik de uitspraak van de eeuw ONTVANGERS VAN OVERHEIDSGELDEN. Wetende dat erop dit forum mensen aktief zijn welke het bloed van een WAO-er wel kunnen drinken , Wel :WAO-ers en of AOW-ers WW-ers Kinderbijslag ontvangers . kort gezegd allemaal uitkeringstrekkers . De meeste AOW- ers zien anderen wel als hand op houdend tuig en zelf kanen ze de staatsruif ook leeg.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: WAO – en AOW opbouw.

#67 Bericht door elst99 » woensdag 03 februari 2010, 03:28

Ik weet niet waar je deze konklusie op basseert maar: AOW is een plicht en geen vrije keus om die te betalen, dat is de WAO ook: met dit verschil dat je er nooit iets van terugziet als je er geen gebruik van HOEFT te maken. Als je geen kinderen hebt, je ook geen kinderbijslag ontvangt, maar mee betaalt voor degene die het wel ontvangen.
Wij altijd het max. aan AOW betaald hebben en hetzelfde ontvangen als iemand die er veel minder voor betaald heeft. Had ik dat bedrag p.m. kunnen verzekeren er een leuke som geld uitbetaald had gekregen.
Iemand die gebruik MOETmaken van de WAO, daar kom je de laatste paar jaar niet zomaar in, daar recht op heeft.
Iets anders is dat jaren geleden bedrijven overtollig personeel lieten (ging makkelijk) afkeuren en er dus oneigenlijk gebruik van werd gemaakt, met alle ellende (imago) probleem vandien.
Maar vind jouw redenering nog al bout!!! Ik vind wel als je niets te verbergen hebt, het voor mij geen probleem is iemand binnen te laten of dat controle gedaan wordt. Ik heb niets te verbergen. Meestal is het woord privacy aan de orde, als je weet waar je overal geregistreert staat, kun van privacy niet meer spreken.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO – en AOW opbouw.

#68 Bericht door dutch » woensdag 03 februari 2010, 03:57

elst99 schreef:Ik weet niet waar je deze konklusie op basseert maar: AOW is een plicht en geen vrije keus om die te betalen, dat is de WAO ook: met dit verschil dat je er nooit iets van terugziet als je er geen gebruik van HOEFT te maken. Als je geen kinderen hebt, je ook geen kinderbijslag ontvangt, maar mee betaalt voor degene die het wel ontvangen.
Wij altijd het max. aan AOW betaald hebben en hetzelfde ontvangen als iemand die er veel minder voor betaald heeft. Had ik dat bedrag p.m. kunnen verzekeren er een leuke som geld uitbetaald had gekregen.
Iemand die gebruik MOETmaken van de WAO, daar kom je de laatste paar jaar niet zomaar in, daar recht op heeft.
Iets anders is dat jaren geleden bedrijven overtollig personeel lieten (ging makkelijk) afkeuren en er dus oneigenlijk gebruik van werd gemaakt, met alle ellende (imago) probleem vandien.
Maar vind jouw redenering nog al bout!!! Ik vind wel als je niets te verbergen hebt, het voor mij geen probleem is iemand binnen te laten of dat controle gedaan wordt. Ik heb niets te verbergen. Meestal is het woord privacy aan de orde, als je weet waar je overal geregistreert staat, kun van privacy niet meer spreken.
Dat is een wat genuanceerder antwoord Elst99 als:
quote Pelle
zelf kanen ze de staatsruif ook leeg
unquote.
We
We zullen maar denken dat Pelle z'n dagje even niet heeft ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: WAO – en AOW opbouw.

#69 Bericht door printen44 » woensdag 03 februari 2010, 04:41

Een correctie. De AOW is een Algemene Ouderdomsvoorziening Wet of je nu wel of geen premie hebt betaald. De premie zit in de eerste schijf van de inkomstenbelasting, voor zover ik weet. Er zit wel een maximum aan deze premie.

De WAO is een verzekering, Wet Arbeidsongeschiktheid. Iedereen die werkt en dus premie betaald, kan daar gebruik van maken. Door de Poortwachterswet is het niet meer zo gemakkelijk om in de WAO te komen.

In principe zijn sociale wetten waar "Algemeen" voor staat voor iedere inwoner van Nederland, of men nu wel of geen premie heeft betaald. Door diverse verdragen en de Wet Buitenlandse Betalingen zijn sociale uitkeringen in landen buiten Nederland mogelijk.

Maar ik zit sinds 2005 in Thailand en er kan wel het een of ander veranderd zijn. Voor 2005 wist ik veel van de sociale wetgeving, want dat zat in mijn portefeuille als lid van de Ondernemingsraad van mijn bedrijf. Tevens was ik ook actief in de vakbond, sectie Sociale uitkeringen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: WAO – en AOW opbouw.

#70 Bericht door elst99 » woensdag 03 februari 2010, 06:46

Ik begrijp je korrektie niet helemaal! Dacht toch dat ik het duidelijk omschreven had!
Weet ook dat de jongeren nu onze AOW moeten opbrengen, maar voel me absoluut niet aangesproken dat ik AOW ontvang.
Als we de premie vanaf 1957 hadden kunnen sparen, ach dan hadden we ook goed oud kunnen worden. Dit is een sociale regeling, vind het prima, maar wil niet als uitbuiter betitteld worden.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO – en AOW opbouw.

#71 Bericht door prajak » woensdag 03 februari 2010, 16:09

AOW is een VOLKSverzekering; er zijn er nog een paar. Iedere INGEZETENE is verzekerd, en enkele groepen die niet ingezetene zijn. Of je betaalt of niet, je hebt recht op die uitkering als je 65 (67) wordt. Mensen zonder inkomen betalen niet. Mensen met inkomen betalen in box 1 en 2. Ga je dood voor je 65e (67e) dan krijg je de centen niet terug. Word je 110 dan blijft de uitkering doorlopen tot je omvalt. Dat is solidariteit en vader Drees zag het goed want hij gaf de eerste stoot voor die regeling.

WAO is een verzekering ! Er was een tijd dat de werknemer ook die premie dokte. Nu ligt dat anders. En zoals bij iedere verzekering heb je recht of niet. Ik kan voor AOW-ers en WAO-ers het woord "profiteren" echt niet uit mijn mond krijgen. Wil je dit aanpakken benader dan de politiek. WW is ook zo een verzekering; je hebt rechten als je onvrijwillig werkloos wordt. En voor de gevallen die nergens onder vallen is er de bijstand. Die hebben we te danken aan het kabinet met daarin de bekende Marga Klompee.

Daarom hebben we zulke hoge belastingtarieven. Kijk naar Uncle Sam. Valt je baan weg, gaat de werkgever faiiliet, dan valt weg het loon, de zorgpolis, de pensioencenten. Bijstand is daar een farce. Maar de belastingen zijn laag.

Nee, in dat land zou ik niet willen wonen als werknemer. Nederland is een paradijs.

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: WAO – en AOW opbouw.

#72 Bericht door isabel » woensdag 10 maart 2010, 07:13

Hoi mensen, heeft er nog iemand bezoek gehad van de uwv heren, recent bedoel ik dus! Ik heb nog steeds geen bezoek gehad, en vind dit enigsinds vreemd. Ik hier ergens gelezen dat ze 3 maanden in thailand zouden blijven, die 3 maanden zijn volgens mij om, dus weet iemand of de heren nog in thailand zijn?? Btw ik heb niets te verbergen of zo, maar je houd er toch rekening mee als je b.v. eens een paar dagen weg wil!!
Groetjes.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: WAO – en AOW opbouw.

#73 Bericht door Ben » woensdag 10 maart 2010, 07:52

isabel schreef:Hoi mensen, heeft er nog iemand bezoek gehad van de uwv heren, recent bedoel ik dus! Ik heb nog steeds geen bezoek gehad, en vind dit enigsinds vreemd. Ik hier ergens gelezen dat ze 3 maanden in thailand zouden blijven, die 3 maanden zijn volgens mij om, dus weet iemand of de heren nog in thailand zijn?? Btw ik heb niets te verbergen of zo, maar je houd er toch rekening mee als je b.v. eens een paar dagen weg wil!!
Groetjes.
maar je houd er toch rekening mee als je b.v. eens een paar dagen weg wil!!
Rekening houden met controleurs van het UWV :?: Een hoedje voorkomt zonnesteken ;) :D

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: WAO – en AOW opbouw.

#74 Bericht door elst99 » woensdag 10 maart 2010, 07:57

Ach Isabel, begrijp je angst niet zo, ze mogen mij bezoeken, maar ik blijf er niet voor thuis en willen ze mij bezoeken maken ze maar een afspraak dan kunnen ze alle gegevens krijgen en mijn vraag: waarom word ik gekort als ik 1 of 2 maanden langer dan 6 maanden in Thailand blijf? Het is zo gemakkelijk de nederlanders op te sporen, maar medelanders in thuislanden kontroleren is zo ontzettend moeilijk en daar zit vaak de fraude.
Ga lekker de dingen doen die je leuk vindt en laat ze maar een afspraak maken.
Maar vooral wees er niet bang voor als je niks te verbergen hebt!!!!!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO – en AOW opbouw.

#75 Bericht door RuudThai » woensdag 10 maart 2010, 14:53

isabel schreef:Hoi mensen, heeft er nog iemand bezoek gehad van de uwv heren, recent bedoel ik dus!
Nee hoor, maar dat zegt niks, want ik woon in zó'n achteraf-negorij dat ze die nooit kunnen vinden zonder tomtom o.i.d.
En natuurlijk hou ik absoluut geen rekening met ze. Als ze zo graag willen komen maken ze eerst maar een afspraak. Ik ben momenteel nogal veel uithuizig dus de kans dat ze me thuis treffen zonder voorafgaande afspraak is errug klein.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”