moet me van het hart............................

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: moet me van het hart............................

#31 Bericht door brake034 » donderdag 16 januari 2014, 15:45

Ach, ik stond al niet bekend als vriendelijk, daar heb ik vrede mee.

Het lijkt me dat Genesis en zijn vriendin 's belang zwaarder moet wegen als het forum belang.
Het is aan Genesis om af te wegen of datgene wat ik hem off forum ga vertellen waard is te delen op het forum en het op waarde te toetsen.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: moet me van het hart............................

#32 Bericht door prajak » donderdag 16 januari 2014, 15:48

Uit de website rondreisthailand punt nl.

===

Opwinding en commotie

Het ergste dat een Thai kan overkomen is het lijden van gezichtsverlies. Een Thai lijdt al gezichtsverlies bij het uiten van milde kritiek. Enig onderscheid tussen lichte opbouwende kritiek en zware afbrekende kritiek wordt daarbij niet gemaakt. Hoe u dan wèl terechte kritiek op Thais kunt uitoefenen, is een ingewikkelde zaak, die veel tact en inzicht in de Thaise ziel vereist. In principe zult u als vakantieganger zelden of nooit op dit probleem stuiten, zeker als u zich aan de volgende principes houdt:

•wordt nooit zichtbaar boos door lichaamstaal, of een 'gezicht' te trekken. (In onze westerse cultuur is dat heel gebruikelijk, maar in de Thaise niet).

•verhef nooit uw stem - als u dat doet bereikt u helemaal niets meer; stemverheffing wordt als uiterst ordinair en groot gezichtsverlies beschouwd in Thailand, in alle omstandigheden!

•boeddhistische monniken mogen nooit door een vrouw aangeraakt worden, en ook mag een vrouw een monnik niets aanreiken; dit moet altijd door een man gedaan worden, en dan ook nog met twee handen. Mannen mogen monniken wèl aanraken en/of een hand geven.

•oefen nooit kritiek uit op de koning of het koningshuis of zelfs maar de monarchie als instituut; de Thais beschouwen dat als een diepe belediging

•wijs nooit met uw voeten iets aan; de voeten worden beschouwd als het meest onedele deel van het lichaam

•ga ook nooit zo zitten dat de onderkant van uw voeten of schoenen naar een persoon (of nog erger: een Boeddha-beeld) gericht is

•als per ongeluk een bankbiljet wegwaait of een munt wegrolt, ga er dan nooit met uw voet op staan; op de biljetten en de munten staat immers het hoofd van de koning, en dus zou u met uw voet op het hoofd van de koning gaan staan; een halsmisdaad in Thailand!

•het hoofd wordt als het meest edele, zelfs heilige deel van het lichaam beschouwd. Aai nooit een kind over het hoofdje, als zijn uw bedoelingen nog zo goed. Raak ook nooit het hoofd van een volwassene aan. Thais zijn sowieso niet gediend van aanrakingen.

===

Geen sino-thaise gewoonte, geen Akha-gewoonte, gewoon de volksaard van iedere Thai. Alleen leren farang dat maar niet aan...... :mrgreen:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: moet me van het hart............................

#33 Bericht door brake034 » donderdag 16 januari 2014, 16:03

Ik heb een mail naar Genesis gestuurd en ga er verder on forum niet meer op in.
Marcel

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: moet me van het hart............................

#34 Bericht door genesis » donderdag 16 januari 2014, 16:16

.
Laatst gewijzigd door genesis op zondag 20 april 2014, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: moet me van het hart............................

#35 Bericht door prajak » donderdag 16 januari 2014, 16:27

Behandel een ieder zoals u zelf behandeld wilt worden.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: moet me van het hart............................

#36 Bericht door Duncan » donderdag 16 januari 2014, 17:21

Jim schreef: bemoei je maar niet te veel met familie ruzies, want op het ene moment kunnen ze elkaars bloed wel drinken en het volgende moment is alles weer koek en ei.
Inderdaad. Bij Mevrouw Duncan loopt het ook niet lekker momenteel tussen haar en haar ouders, maar ik heb meteen gezegd: "Honey, whatever you do, I'm with you. If you want to go over there, I go with you, I play nice and smile and Wai everybody, if you don't want to go, we don't go. Up to you".
Weet ze in ieder geval dat ze van mij geen druk op de ketel hoeft te verwachten, en het is verder aan haar hoe ze met pa en moe omgaat, nu en straks...

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: moet me van het hart............................

#37 Bericht door Duncan » donderdag 16 januari 2014, 17:24

prajak schreef:"...Gaat jullie geen reet aan!..."

Nou, vriendelijk is anders hoor, Brake034.
Ik denk dat Brake het met een knipoog bedoelde, Prajak. Ik schoot er in ieder geval wel van in de lach.
Heb Genesis ook even een mailtje gestuurd, met prive-info die ik hier niet verder wil delen, hoop dat hij er wat aan heeft.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: moet me van het hart............................

#38 Bericht door RuudThai » donderdag 16 januari 2014, 17:43

Hmmmm, wat is er nou zo apart aan Akha-vrouwen dat dat ineens via pb's moet?
Zit-ie daar soms overdwars? ;) :shock:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: moet me van het hart............................

#39 Bericht door Jeanette » donderdag 16 januari 2014, 17:56

Eerlijk, ik snap er niks van. [|(

Je schopt toch niet tegen de kip die de gouden eieren legt?
"Maak je dochter - die mijn vrouw is - blij, anders krijg je niks."

คุณเตะยังไม่เทียบกับไก่ที่ลาภ
"ให้คุณลูกสาวการภรรยาเป็นสุข มิฉะนั้น คุณได้รับอะไร"


.... zegt bing.

:idea:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: moet me van het hart............................

#40 Bericht door driver » donderdag 16 januari 2014, 18:04

Duncan schreef:
prajak schreef:"...Gaat jullie geen reet aan!..."

Nou, vriendelijk is anders hoor, Brake034.
Ik denk dat Brake het met een knipoog bedoelde, Prajak. Ik schoot er in ieder geval wel van in de lach.
Heb Genesis ook even een mailtje gestuurd, met prive-info die ik hier niet verder wil delen, hoop dat hij er wat aan heeft.
Wat Brake betreft dat is mijn idee ook ...Wat de pm,s betreft.... wat je aan elkaar niet in het openbaar wilt zeggen doe je dan gewoon per pm en dan weet de rest mooi niet waar het over gaat en moeten ze er maar naar raden :mrgreen:

gr driver

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: moet me van het hart............................

#41 Bericht door Duncan » donderdag 16 januari 2014, 18:14

Jeanette schreef:Eerlijk, ik snap er niks van. [|(

Je schopt toch niet tegen de kip die de gouden eieren legt?
"Maak je dochter - die mijn vrouw is - blij, anders krijg je niks."
Jeanette, T.i.T. Tuurlijk heb je gelijk, alleen werkt het zo niet in Thailand*.
Status, geld, jaloezie, de buren, de rest van het dorp, allemaal willen ze a: een graantje meepikken en b: duidelijk laten weten dat hin dochter/zoon/neef het veel beter/meer heeft want...

Toen bij ons de koelkast stukging en ik een nieuwe kocht ( jaja, want het geld van pa zat in de koeien en dat is later toch voor ons :? ) kwamen mensen gewoon dat ding bekijken, met uiteraard de opmerking: "mijn zoon heeft er ook een en die wordt heel koud" :crazy:

*Overigens, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, alleen praat ik over Ban Overthehillsandfaraway en daar is een ongevouwen bankbiljet uit de ATM al groot nieuws...

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: moet me van het hart............................

#42 Bericht door driver » donderdag 16 januari 2014, 18:34

Duncan schreef:
Jeanette schreef:Eerlijk, ik snap er niks van. [|(

Je schopt toch niet tegen de kip die de gouden eieren legt?
"Maak je dochter - die mijn vrouw is - blij, anders krijg je niks."
Jeanette, T.i.T. Tuurlijk heb je gelijk, alleen werkt het zo niet in Thailand*.
Status, geld, jaloezie, de buren, de rest van het dorp, allemaal willen ze a: een graantje meepikken en b: duidelijk laten weten dat hin dochter/zoon/neef het veel beter/meer heeft want...

Toen bij ons de koelkast stukging en ik een nieuwe kocht ( jaja, want het geld van pa zat in de koeien en dat is later toch voor ons :? ) kwamen mensen gewoon dat ding bekijken, met uiteraard de opmerking: "mijn zoon heeft er ook een en die wordt heel koud" :crazy:

*Overigens, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, alleen praat ik over Ban Overthehillsandfaraway en daar is een ongevouwen bankbiljet uit de ATM al groot nieuws...
Ha,ha...bekend verhaal Duncan maar inmiddels weet ik niet beter en negeer alles fijn dus ik vindt het allemaal wel best ze doen maar en ze leven wat mij betreft nog lang en gelukkig op deze manier :mrgreen:

gr driver

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: moet me van het hart............................

#43 Bericht door Duncan » donderdag 16 januari 2014, 18:41

De meest gezonde manier om erin te staan Driver. Ze zoeken het maar uit met hun rangen, standjes, gewoontes en gezichtsverlies. Ik blij lachen en ben een paar dagen later weer lekker alleen met Mevrouw Duncan :thumbsup: .

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: moet me van het hart............................

#44 Bericht door driver » donderdag 16 januari 2014, 18:52

Duncan schreef:De meest gezonde manier om erin te staan Driver. Ze zoeken het maar uit met hun rangen, standjes, gewoontes en gezichtsverlies. Ik blij lachen en ben een paar dagen later weer lekker alleen met Mevrouw Duncan :thumbsup: .
Ik heb het al eerder gemeldt maar jij en ik denken over veel dingen zo,n beetje hetzelfde.
Ze maken ons de bekende pis niet lauw en we zijn ook geen ATM mannetjes in Thailand ;)

gr driver

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: moet me van het hart............................

#45 Bericht door Duncan » donderdag 16 januari 2014, 19:07

Precies... Op een gegeven moment heb je het wel gehad met dat gezeur waar je toch niets aan kunt veranderen.
Ik besteed mijn energie liever aan een gezellige tijd met een blije Mevrouw Duncan, en zo te lezen doe jij hetzelfde met Suk :thumbsup: .

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”