Nederlanse cultuur

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Nederlanse cultuur

#31 Bericht door Jeanette » zaterdag 30 november 2013, 14:04

brake034 schreef:Seth Gaaikema:

Dat typisch Hollands vingertje
Ja, het schijnt typisch Nederlands te zijn maar niet bij de mensen die ik ken. Onze ouders zeiden al; "Nee, niet wijzen, is niet netjes".
En als er iets belerend is is het Seth Gaaikema wel, ik werd al beroerd voor het 2de couplet dus maar niet uitgelezen. :mrgreen:

Zou het ook cultuur gerelateerd zijn dat de Nederlander gemiddeld 7 jaar langer leeft dan de Thai. :idea: ;)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#32 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 14:38

Jeanette schreef:
brake034 schreef: Zou het ook cultuur gerelateerd zijn dat de Nederlander gemiddeld 7 jaar langer leeft dan de Thai. :idea: ;)
Thailand spendeert 200 miljard baht aan 60 miljoen inwoners zorgkosten, dat is per persoon pakweg 3400 baht of 80 Euro per jaar.
Nederland spendeert 93 miljard Euro aan 16 miljoen inwoners zorgkosten, dat is pakweg 5800 Euro per persoon per jaar.

Denk dat daar een verschil zit, nooit gehoord dat mensen van cultuur eerder dood gaan, misschien wel van Seth :mrgreen:
Marcel

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Nederlanse cultuur

#33 Bericht door vleespet » zaterdag 30 november 2013, 15:44

RuudThai schreef:Ben het met je eens Ron, Marcel 's bril is wel errug roze....
De Thaise keuken..... ik noem het meestal kippevoer en de Isaanbagger is al helemaal niet te vreten! :(
Helaas Ruud,jij en onder andere "de schreewende Amsterdammer"behoren tot een select groepje van cullinaire barbaren.

Hoeveel Thaise restaurants zouden er wereldwijd zijn?
En hoeveel Hollandse restaurants zouden er wereldwijd zijn?

Jouw "smaak"behoort gelukkig toe aan een zeer kleine minderheid,maar ook minderheden hebben recht op spreektijd.
I.P.V af te geven op een superieure keuken die jij niet kent zou je ook kunnen proberen je cullinaire horizon te verbreden,de Thaise keuken bestaat echt niet alleen uit somtam zoals Dutch al aangaf.

:thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlanse cultuur

#34 Bericht door prajak » zaterdag 30 november 2013, 15:45

Brake034,

"...Thailand spendeert 200 miljard baht aan 60 miljoen inwoners zorgkosten, dat is per persoon pakweg 3400 baht of 80 Euro per jaar.
Nederland spendeert 93 miljard Euro aan 16 miljoen inwoners zorgkosten, dat is pakweg 5800 Euro per persoon per jaar...."

Je zegt 60 miljoen. Dat zijn nou net de armen in dit land. De bovenlaag doet geen beroep op zorg maar heeft andere kanalen. Zoals ik een ander kanaal heb voor zorg dan de mensen in de buurt.

Je herinnert je dat ... ben de naam kwijt, was het niet de ex-PM TV-kok die in de USA voor maagkanker werd behandeld ? Dat is het privilege van de bovenlaag.

Het national health care systeem heeft beperkte behandeling als een soort basispakket en alleen als het meezit, voor de lucky few uit de laag armen, is er behandeling in de universiteitsziekenhuizen mogelijk.

Tenslotte, en de invloed daarvan zal meer dan achter de komma zijn, heeft Thailand een grote en 'inventieve' farmaceutische industrie die dure patenten ontloopt en daardoor goedkoper kan leveren dan de ziekenhuizen in NL.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#35 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 16:01

prajak schreef:Brake034,

"...Thailand spendeert 200 miljard baht aan 60 miljoen inwoners zorgkosten, dat is per persoon pakweg 3400 baht of 80 Euro per jaar.
Nederland spendeert 93 miljard Euro aan 16 miljoen inwoners zorgkosten, dat is pakweg 5800 Euro per persoon per jaar...."

Je zegt 60 miljoen. Dat zijn nou net de armen in dit land. De bovenlaag doet geen beroep op zorg maar heeft andere kanalen. Zoals ik een ander kanaal heb voor zorg dan de mensen in de buurt.

Je herinnert je dat ... ben de naam kwijt, was het niet de ex-PM TV-kok die in de USA voor maagkanker werd behandeld ? Dat is het privilege van de bovenlaag.

Het national health care systeem heeft beperkte behandeling als een soort basispakket en alleen als het meezit, voor de lucky few uit de laag armen, is er behandeling in de universiteitsziekenhuizen mogelijk.

Tenslotte, en de invloed daarvan zal meer dan achter de komma zijn, heeft Thailand een grote en 'inventieve' farmaceutische industrie die dure patenten ontloopt en daardoor goedkoper kan leveren dan de ziekenhuizen in NL.
Maar dat op zich verklaart de vraag van Jeanette niet denk ik?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlanse cultuur

#36 Bericht door prajak » zaterdag 30 november 2013, 16:14

Was dat de bedoeling ? Dat had ik niet door.

Waarom wordt 'men' in A-land ouder dan in B-land ?

Ik denk dat je eens moet zoeken naar het verschil in ouderdom tussen Scandinavische landen en NL. Inkomen, beschikbare zorg, aangeboden opleidingen, allemaal vergelijkbaar.

De knoflookgordel schijnt ouder te worden door het gebruik van olijfolie maar dat zal voor de Hoppa's ! veranderen want die sterven van de armoe.

Het aanbod van zorg voor de gemiddelde Thai, de 'men' dus, is lager dan het aanbod in NL. Heb ik net proberen aan te tonen.

Verder speelt mee, uit mijn hoofd want ooit gelezen, de mate waarin kinderziektes worden aangepakt want sluimerende kwalen verlagen de levensverwachting. En in de westerse wereld speelt 'verbuiking' meer en meer een rol; men is gewoon te vet..... Zag ik vandaag op VL TV. Iedereen die te zwaar is moet DRIE kilootjes afvallen en dat scheelt miljarden binnen de komende zoveel jaren. En uiteraard wordt men dan ouder.

Dus ik heb geen direct en volledig antwoord op de vraag van Jeanette. Maar dat zorgaanbod en levensstijl en arbeidsomstandigheden er mee te maken hebben lijkt me evident.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#37 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 17:33

In deze is het opvallend hoe elegant en krachtig de Thaise oudjes zijn.
Misschien minder in aantal als in Nederland maar wel heel taai die ouwe Thai!
Marcel

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 27 mei 2011, 09:12

Re: Nederlanse cultuur

#38 Bericht door Ais » zaterdag 30 november 2013, 19:13

brake034 schreef:Thailand spendeert 200 miljard baht aan 60 miljoen inwoners zorgkosten, dat is per persoon pakweg 3400 baht of 80 Euro per jaar.
Nederland spendeert 93 miljard Euro aan 16 miljoen inwoners zorgkosten, dat is pakweg 5800 Euro per persoon per jaar.

Denk dat daar een verschil zit, nooit gehoord dat mensen van cultuur eerder dood gaan, misschien wel van Seth :mrgreen:

Hoeveel verdienen de dokters en zorgverzekeraars in Thailand en in Nederland?

Denk dat daar ook een aardig verschil inzit wat een flink deel van het verschil in geld per inwoner sterk zal doen verminderen mocht het een gelijk loon betreffen.



Gr. Ais
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nederlanse cultuur

#39 Bericht door Gardensafari » zaterdag 30 november 2013, 19:31

Ais schreef:
brake034 schreef:Thailand spendeert 200 miljard baht aan 60 miljoen inwoners zorgkosten, dat is per persoon pakweg 3400 baht of 80 Euro per jaar.
Nederland spendeert 93 miljard Euro aan 16 miljoen inwoners zorgkosten, dat is pakweg 5800 Euro per persoon per jaar.

Denk dat daar een verschil zit, nooit gehoord dat mensen van cultuur eerder dood gaan, misschien wel van Seth :mrgreen:

Hoeveel verdienen de dokters en zorgverzekeraars in Thailand en in Nederland?

Denk dat daar ook een aardig verschil inzit wat een flink deel van het verschil in geld per inwoner sterk zal doen verminderen mocht het een gelijk loon betreffen.



Gr. Ais
Helemaal juist Ais. Voedsel is ook veel goedkoper in Thailand.
Appels en peren worden vergeleken.
Ik denk ook niet dat men in Thailand Pompe-patiënten medicijnen geeft die € 1 miljoen euro per jaar kosten.
En tandartstarieven wel eens vergeleken?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#40 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 19:51

Gardensafari schreef:
Ais schreef:
brake034 schreef:Thailand spendeert 200 miljard baht aan 60 miljoen inwoners zorgkosten, dat is per persoon pakweg 3400 baht of 80 Euro per jaar.
Nederland spendeert 93 miljard Euro aan 16 miljoen inwoners zorgkosten, dat is pakweg 5800 Euro per persoon per jaar.

Denk dat daar een verschil zit, nooit gehoord dat mensen van cultuur eerder dood gaan, misschien wel van Seth :mrgreen:

Hoeveel verdienen de dokters en zorgverzekeraars in Thailand en in Nederland?

Denk dat daar ook een aardig verschil inzit wat een flink deel van het verschil in geld per inwoner sterk zal doen verminderen mocht het een gelijk loon betreffen.



Gr. Ais
Helemaal juist Ais. Voedsel is ook veel goedkoper in Thailand.
Appels en peren worden vergeleken.
Ik denk ook niet dat men in Thailand Pompe-patiënten medicijnen geeft die € 1 miljoen euro per jaar kosten.
En tandartstarieven wel eens vergeleken?
Oooh, dus daarom sterven mensen in Thailand eerder als in Nederland? Omdat de kosten in Nederland hoger zijn?
Marcel

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nederlanse cultuur

#41 Bericht door Gardensafari » zaterdag 30 november 2013, 20:50

brake034 schreef: Oooh, dus daarom sterven mensen in Thailand eerder als in Nederland? Omdat de kosten in Nederland hoger zijn?
Ja.
En omdat het een tropisch land betreft.
En omdat er veel meer sneuvelen in het verkeer.
En omdat men wetenschappelijk achter loopt.
Maar men loopt in, zeker omdat wij wat minder hard vooruit snellen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Nederlanse cultuur

#42 Bericht door Wereldvreemd » zondag 01 december 2013, 01:07

dutch schreef:
RuudThai schreef:Ben het met je eens Ron, Marcel 's bril is wel errug roze....
De Thaise keuken..... ik noem het meestal kippevoer en de Isaanbagger is al helemaal niet te vreten! :(
Je oordeel over de Thaise keuken slaat nergens op.
Al die verschillende zeer simpele boerengerechten kan je toch niet representatief noemen voor alles wat er nog verder geserveerd wordt?
Tja, het blijft lastig. Hoe beoordeel je een keuken van een land? Is dat het eten wat de meeste mensen eten? Of zijn het specifiek geselecteerde gerechten voor de westerling?

De Franse keuken is ook beroemd, maar heb je wel eens gezien wat een Fransman vooral eet? Salades, in alle soorten en maten. Probeer jij maar eens een goedlopend Frans restaurant te beginnen met alleen maar salades. Hetzelfde geldt voor de Thaise keuken: probeer maar eens Som Tam pom para(fout geschreven??) te slijten aan de gemiddelde westerling. Of zijn mag te vullen met een noedelsoep.... Het gaat je niet lukken.

Overigens ken ik buitenlanders die de Nederlandse keuken roemen om zijn eenvoud en voedzame karakter.....

Voor de Thai is eten gewoonweg belangrijk en iemand heeft de Thaise keuken ooit de Franse keuken van het oosten genoemd, dus het staat als een paal boven water dat de Thai trots is op haar/zijn keuken. Of dat terecht is, is een subjectieve discussie.
- -

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 27 mei 2011, 09:12

Re: Nederlanse cultuur

#43 Bericht door Ais » maandag 02 december 2013, 01:57

brake034 schreef:
Gardensafari schreef:
Ais schreef:Hoeveel verdienen de dokters en zorgverzekeraars in Thailand en in Nederland?

Denk dat daar ook een aardig verschil inzit wat een flink deel van het verschil in geld per inwoner sterk zal doen verminderen mocht het een gelijk loon betreffen.



Gr. Ais
Helemaal juist Ais. Voedsel is ook veel goedkoper in Thailand.
Appels en peren worden vergeleken.
Ik denk ook niet dat men in Thailand Pompe-patiënten medicijnen geeft die € 1 miljoen euro per jaar kosten.
En tandartstarieven wel eens vergeleken?
Oooh, dus daarom sterven mensen in Thailand eerder als in Nederland? Omdat de kosten in Nederland hoger zijn?

Ik doel niet op het verschil in sterfte leeftijd, ik doel op de kosten. Mijn inziens kan het niet worden ontkend dat een dokter, zuster of directeur van een zorgverzekeraar, in Thailand minder verdiend dan in Nederland. In Nederland was de rekening voor 1 tand uittrekken 256 euro, in Thailand kostte ditzelfde 1400 baht. Een aardig verschil.......voor dezelfde behandeling.
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlanse cultuur

#44 Bericht door prajak » maandag 02 december 2013, 06:12

Brake034, mijn opa aan moederskant was ook zo ! Een heel ouwe taaie. Die ging pas dood nadat ze hem op zijn 88e van de fiets af reden en hij voor het eerst in zijn leven een ziekenhuis van binnen zag. Dat was te veel voor zijn hart en hij ging er dood.

Oud en taai; hard werken in de rijstvelden, karig eten, niks teveel vet aan het lijf, een sloot kinderen (zie je nou wel, numpelen is goed voor je..... :giggle: ) en wat krijgen we nu ? Kijk maar eens op een label van voedsel. We zijn vet en lui in het westen.

Maar nu over NL cultuur: gisteren zag ik het concert voor 200 jaar NL op BVN.

Nou, dat vond ik een prima uiting van NL cultuur. De familie van Buren tussen het gewone volk en op het podium alle kleuren van het lage land en die paar eilandjes die we nog betalen..... :mrgreen: Leuk, een stel 'zwarte pieten' er bij, het hoort bij ons kleurenpalet. Niks mis mee. Mooi concert.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlanse cultuur

#45 Bericht door prajak » maandag 02 december 2013, 06:19

En dit schreef ik hier....

"...Tenslotte, en de invloed daarvan zal meer dan achter de komma zijn, heeft Thailand een grote en 'inventieve' farmaceutische industrie die dure patenten ontloopt en daardoor goedkoper kan leveren dan de ziekenhuizen in NL...."

Dat was uit het geheugen maar vanmorgen was ik bij de arts voor die poot. Ja, de xray was OK, de schroeven zitten nog netjes alleen zijn de boteinden een mm of 2 verschoven. Ben ik toch even ondeugend geweest en heb op die poot geleund, denk ik. Nee, de wond is nog niet in orde en er zijn weer pillen uitgereikt voor 14 dagen.

En is de wond dan eindelijk schoon en dicht dan krijg ik gips om voet en kuit en rondom..... V@go krijgt nog gelijk: het gaat lang duren.

Over pillen: ik heb voor 14 dagen antibiotica tegen grampositieve bacterietjes; en voor 14 dagen tegen gramnegatieve idem, en pilletjes om de zwelling in die voet weg te jagen.

Kai betaalde voor die pillen 210 BAHT ! VIJF euro. Maar het is wel made in Thailand.

De xray was 170 baht.....

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”