AOW en partnertoeslag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#151 Bericht door prajak » donderdag 30 september 2010, 16:47

Ja, iedere IMM vestiging heeft zijn eigen regels. In NK moet je voor een mar visum inleveren, naast de bank- en inkomensgegevens.....

een schetsplan waar jouw huis ligt;
de eigendomspapieren of huurcontract en huisboek en ID van de eigenaar;
foto van man en vrouw op de sofa, op bed, in de keuken, in de badkamer;
en men kan de buren ondervragen of je wel samenwoont......

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: AOW en partnertoeslag

#152 Bericht door trompetter » vrijdag 01 oktober 2010, 01:02

Groten dank heer Prajak voor uw uitgebreide en detailrijke woordenbreisels
en ook u meneer Greenthaiway voor uw verbale stofwolkjes (Prajak is qua
leeftijd ega inderdaad zeven jaar opgeschoven. Of het in de goede richting
is, daar ga ik niet over).

Ook de geschriften van Dutch hielpen mij verder, aangezien hij de indruk wekt
net als ik zoveel mogelijk door de instanties met rust te willen worden gelaten.
Hij is dus voor de bijl gegaan, wetsgetrouw als hij is, en krijgt daar iedere maand
een beloning voor die toereikend zal zijn om een paar mooie flesjes in huis te halen.

Heden, de eerste oktober 2010 heb ik mijn vrouw wakker gzoend en wel daarom:
We zijn vandaag precies een jaar tesamen en vier maanden + een week Breugheliaans
getrouwd.
Deze dag kan niet stuk! Vanmiddag arriveert na een half jaar wederom een van mijn
beste vrienden en dat niet alleen:
in het gezelschap van mijn nieuwe PHILIPS RQ1260 (ik heb er gisteren al de baard voor
laten staan). Voor details kunt u mevrouw Soulwy raadplegen.

Mijn vriendin is 28 als ik 65 wordt, dus dat wordt interessant, een korting van slechts
26 procent. Daar wil ze het Wilhelmus wel voor zingen, met of zonder microfoon.

Nogmaals: Allemaal hartelijk bedankt en mocht u nog iets te binnen schieten dan valt
ook dat in geploegde aarde.

met vriendelijke groet
en trompetgeschal

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: AOW en partnertoeslag

#153 Bericht door chaiyaphum » woensdag 08 december 2010, 07:40

Vandaag ontving ik een schrijven van de SVB aangaande de eventuele verlaging van de aow-toeslag per 1.1.2011 met maximaal 8%. Een en ander is nog afhankelijk van de goedkeuring door de eerste kamer van het wetsvoorstel.
De SVB verzocht om een opgave van mijn andere inkomsten (pensioenen ed - geen inkomsten uit vermogen- zoals rente en inkomsten uit een lijfrente die u op eigen initiatief en met eigen geld heeft afgesloten.
Zijn deze inkomsten samen met de aow-uitkering hoger dan euro 1700 bruto p.mnd dan behoeft u de inkomstenopgave niet te retourneren - zijn de inkomsten lager dan de opgave retourneren met bewijsstukken van de andere inkomsten.
I am not in Thailand but Thailand is in me

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#154 Bericht door prajak » woensdag 08 december 2010, 08:10

Maar heeft die brief wel betrekking op de partnertoeslag ? Denk van niet. Bevat de AOW niet sinds jaren een "tijdelijke" toeslag die ze nu willen korten ?

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: AOW en partnertoeslag

#155 Bericht door chaiyaphum » woensdag 08 december 2010, 11:03

Ja Prajak u bent uiteraard vrij om te denken dat het niet over de aow-toeslag gaat, doch het onderwerp van de brief is "verlaging van de aow-toeslag"
Als u een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord hebt kunt u inloggen op www.svb.nl en de zaak met "eigen" ogen lezen.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#156 Bericht door greenthaiway » woensdag 08 december 2010, 11:16

Er staat, als je inlogt met Digid op je "Mijn SVB"pagina:

Begin citaat.
"Uw inkomen naast de AOW
U heeft een brief van ons gekregen met het verzoek om aan ons door te geven wat de hoogte is van het inkomen dat u naast de AOW ontvangt, mits dit tenminste onder de 350 euro per maand bruto ligt. Dit kunt u hier doen."
Einde citaat.

Vervolgens kun je, afhankelijk van inkomen, antwoorden met JA of NEE.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW en partnertoeslag

#157 Bericht door greenthaiway » woensdag 08 december 2010, 11:23

prajak schreef:Maar heeft die brief wel betrekking op de partnertoeslag ? Denk van niet. Bevat de AOW niet sinds jaren een "tijdelijke" toeslag die ze nu willen korten ?
Op de SVB site staat m.b.t. Nieuwe tegemoetkoming AOW'ers én verlaging AOW-toeslag:

AOW-pensioen
Nieuwe tegemoetkoming voor AOW’ers
23-11-2010
Het kabinet is van plan om de huidige tegemoetkoming AOW in het eerste kwartaal van 2011 te vervangen door de even hoge Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen, de tegemoetkoming KOB.

Voor wie is de tegemoetkoming KOB?
65-plussers die in Nederland wonen, krijgen de tegemoetkoming KOB automatisch. Buiten Nederland wonende AOW’ers krijgen de tegemoetkoming KOB alleen als ten minste 90% van hun wereldinkomen in Nederland onder de belasting valt. Het wereldinkomen is het totale inkomen uit Nederland en daarbuiten.

Waarom een nieuwe tegemoetkoming?
De tegemoetkoming AOW is in 2005 ingevoerd om het koopkrachtverlies van AOW’ers te herstellen. Dat was ontstaan door nieuwe belastingregels in Nederland. Alle AOW’ers kregen deze tegemoetkoming, ook de buiten Nederland wonende AOW’ers die weinig of geen belasting betalen in Nederland. Omdat deze AOW’ers niet werden geraakt door de belastingregels, is de nieuwe tegemoetkoming gekoppeld aan het betalen van voldoende belasting in Nederland.


De SVB Twittert verder:

AOW-pensioen
Tweede Kamer akkoord met verlaging AOW-toeslag
23-11-2010
De Tweede Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen om de AOW-toeslag vanaf 1 januari 2011 met maximaal 8% te verlagen. Het gaat om de toeslag die een AOW’er krijgt voor een partner die nog geen 65 jaar is.

De verlaging geldt voor huishoudens met een gezamenlijk inkomen vanaf 110% van het minimumloon. Dat is € 1.557,60 per maand (bedrag 2010). Als het inkomen net boven € 1.557,60 per maand ligt, wordt de toeslag wel verlaagd maar minder dan 8%. De toeslag wordt niet verlaagd als het gezamenlijke inkomen onder € 1.557,60 per maand ligt.

Alle AOW’ers die te maken krijgen met een mogelijke verlaging van de toeslag, ontvangen begin december 2010 een brief van de SVB.

De verlaging van de toeslag gaat pas door als ook de Eerste Kamer het voorstel heeft aangenomen. De Eerste Kamer behandelt het voorstel waarschijnlijk in december 2010.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW en partnertoeslag

#158 Bericht door Mart » woensdag 08 december 2010, 15:12

prajak schreef:Maar heeft die brief wel betrekking op de partnertoeslag ? Denk van niet. Bevat de AOW niet sinds jaren een "tijdelijke" toeslag die ze nu willen korten ?
Ik heb vandaag ook de brief ontvangen.
Het heeft uitsluitend betrekking op een AOW pensioen met een toeslag, omdat de partner nog geen 65 jaar is.

Er is geen sprake van wijziging van de "tijdelijke" toeslag
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#159 Bericht door prajak » woensdag 08 december 2010, 16:24

Dat stelt weer gerust. En het misverstand met Chayaphum komt omdat hij het woord "toeslag" gebruikte en niet "partnertoeslag". Dat zijn echt verschillende zaken.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW en partnertoeslag

#160 Bericht door carpediem » vrijdag 17 december 2010, 14:06

Sinds weer een tijdje woont er bij mij iemand in huis. Ze heeft weliswaar een eigen huis in BKK maar verblijft toch liever hier in de Betuwe van Thailand.
De status van onze relatie een gezellig samenzijn en bekijken dat zo een beetje per dag of dat nog wel zo is. Gewoon dus een scharreltje zonder toekomstverwachting. Het kan dus elke dag veranderen. Vrijheid blijheid dus.
Het kan dus ook zijn dat ze hier nog wel een tijdje blijft om te koken en het huis op orde te houden, ik kan er niets over zeggen.

Maar......nu word ik er weer opmerkzaam opgemaakt dat als de levensomstandigheden veranderen je dit moet doorgeven aan onze SVB.
Als ze voor de deur staan die controleurs, die hier toch maar een mooi baantje hebben, zullen ze me er op betrappen dat ik te weinig uitkering van hun trek vanwege mijn jongere partner.

Wat zal de boete zijn?
Krijg ik het tekortgekomene van de afgelopen maanden nog uitgekeerd?

Morgen meld ik het en overmorgen gaat ze weg, komt paar weken later weer terug voor een maandje ofzo.
Weer afmelden dan weer aanmelden. Geen moeite, ik heb tenslotte een digipas.

Voor die paar honderd euro meer al dat gedoe of toch maar niet doen.

Als het goed is wordt er 14% van de partertoesag afgetrokken in mijn geval.
Zelf heb ik 8% korting op mijn AOW.

Wie heeft een goed advies?
pluk de dag (carpediem)

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: AOW en partnertoeslag

#161 Bericht door Mario08 » vrijdag 17 december 2010, 14:59

Er moet wel sprake zijn van een samenlevingssituatie. Het simpel samenwonen is niet genoeg om sprake te laten zijn van een samenlevingssituatie. daarvoor moet er meer aan de hand zijn. Een LAT-relatie is bijvoorbeeld geen samenlevingssituatie.

Zoek op internet uit wanneer een samnlevings situatie wordt aangenomen en of daarvan sprake is in jouw geval.

Ik geloof dat er bijvoorbeeld sprake moet zijn van samen op vakantie gaan, etc. De rechtspraak heeft criteria gesteld, maar ik ben deze vergeten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en partnertoeslag

#162 Bericht door prajak » vrijdag 17 december 2010, 16:54

Zover ik weet, uit een uitzending van de rijdende rechter, is de norm van de SVB meer dan 27 dagen samenwonen in een kwartaal. Woont de partner niet meer dan 27 dagen in een kwartaal bij jou dan heeft ze een zelfstandige huishouding en is er geen sprake van samenwonen.

hteeuwen
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 43
Lid geworden op: donderdag 20 januari 2011, 03:37

Re: AOW en partnertoeslag

#163 Bericht door hteeuwen » vrijdag 04 februari 2011, 11:08

Lees ik dit nu goed hier: Je hoeft niet getrouwd te zijn om aanspraak te kunnen maken op de partnertoeslag? Als mijn vriendin en ik dus samen op hetzelfde adres staan ingeschreven is dat voldoende?

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: AOW en partnertoeslag

#164 Bericht door nbreeker » vrijdag 04 februari 2011, 11:16

hteeuwen schreef:Lees ik dit nu goed hier: Je hoeft niet getrouwd te zijn om aanspraak te kunnen maken op de partnertoeslag? Als mijn vriendin en ik dus samen op hetzelfde adres staan ingeschreven is dat voldoende?
Ja meneer teeuwen voor een partner toeslag hoef je niet getrouwd te zijn,alleen voor een 40.000 bath per maand visa moet je wel getrouwd zijn.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW en partnertoeslag

#165 Bericht door dutch » vrijdag 04 februari 2011, 11:17

hteeuwen schreef:Lees ik dit nu goed hier: Je hoeft niet getrouwd te zijn om aanspraak te kunnen maken op de partnertoeslag? Als mijn vriendin en ik dus samen op hetzelfde adres staan ingeschreven is dat voldoende?
Dat is correct.
Hier geldt hetzelfde als in Nederland,geen verschil in behandeling bij samen wonend of gehuwd zijnd.
SSO controleert hier wel en neemt ook steekproeven (visites)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”