Antislangen- of fabelplant ?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#16 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 16:48

Brake034, wij semi-ouwetjes hebben niet de snelheid zo'n dier aan te pakken. Ik ben te slecht ter been om een slang de baas te kunnen met het ding dat jij beschijft. "Wilt u de kop even in het lusje hangen asjeblieft, meneer slang ? O, sorry, mevrouw slang...". Dat werkt niet.

Een klap op zijn kop. Wegjagen kan maar dan gaat ie naar de buren.

De mensen hier doden schorpioenen terwijl de Thaise schorpioen niet gevaarlijker is dan een bij. Ik pak de schorpioen op met de houtskoolklem en deponeer hem tussen de kippen bij buurman. Kai sloeg deze week een tachaab (honderdpoot) dood met een steen. Ik spuit tegen muggen. Ik deponeer water uit de drinkbak van de katten met daarin muggenlarven bij de vissen. Mijn katten doden muurhagedissen. That's life !

In Afrika gaan de ivoordieven nu zo ver dat ze drinkwatervennen vergiftigen zodat alle dieren die er drinken dood gaan, niet alleen olifanten maar alle leven. Dat is vele malen erger dan het doden van een gevaarlijk giftig dier.

Respect voor de natuur komt bij mij op nummer 2. Eerst mijn gezin.

Maar ik laat geen dieren vangen en koop ze dan om in een kooi te stoppen en naar te kijken. Want dat is ook mijn respect voor de natuur.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#17 Bericht door RuudThai » woensdag 09 oktober 2013, 17:07

prajak schreef: Maar ik laat geen dieren vangen en koop ze dan om in een kooi te stoppen en naar te kijken. Want dat is ook mijn respect voor de natuur.
Over de rest zijn we het wel eens maar niet met het bovenstaande.
Ik heb vogels in een kooi en die vogels hebben het uitstekend naar hun zin. Want als ze het niet naar de zin hadden zouden ze zich niet voortplanten. Want voortplanting bij dieren geschiedt als de omstandigheden goed zijn.
De meeste vogels die verhandeld worden zijn al gekweekte, gedomesticeerde exemplaren. En dan al generaties lang. Die vogels zijn de brute natuur niet meer gewend en zullen zich moeilijk kunnen aanpassen en overleven, de ene soort beter dan de andere.

Vroeger werden in Nederland en andere geciviliseerde landen vogels geïmporteerd uit landen waar ze in grote getale werden gevangen en onder erbarmelijke omstandigheden werden vervoerd en geëxporteerd.
Mijn eerste baantje was bij een vogelimporteur omdat ik als vogelliefhebber dacht dat het wel bij mij paste. Ik was na een maand vertrokken: als er een partij vogeltjes uit Afrika binnenkwam was daar na een week nog de helft van over.... Ik kon elke ochtend honderden dooie vogeltjes rapen en daar kon ik niet zo goed tegen.
Gelukkig is dat niet meer het geval, de import is voor veel soorten verboden of aan strenge regels onderworpen.
Maar in Thailand is nog van alles mogelijk.

Trouwens Prajak, jij sluit je katten toch ook op in een hele grote kooi? ;) :giggle: Ze kunnen er niet uit en vriendjes van buiten kunnen er niet in, dat is ook niet natuurlijk en dus dierenmishandeling... :oops: :crazy: .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#18 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 17:25

De doif is dood.
De doif heeft te lang in het zwarte doosje gezeten, menier.
Doiven moeten fladderen, menier.

http://www.youtube.com/watch?v=GV-Nbtl8H7c

En zo denk ik over circussen, dierentuinen en volières.

De vergelijking met mijn huisdieren gaat mank; ze hebben een 500 m2 habitat. En die 'vriendjes' komen alleen om te numpelen maar er valt niks meer te numpelen want de poezen kunnen niet meer numpelen. Of het moeten homokaters zijn en daarvan heb ik nimmer gehoord. Wel van duivekater...maar ja, doif is dood, menier......

Wat wij doen is zo slecht nog niet als je kijkt hoe men elders in de wereld met dieren omgaat. Ook in dit land. Maar wat verwacht je van dierenrechten als ergens mensenrechten niet eens gewaarborgd zijn ? :mrgreen:

Bedtijd !

Hendrik
kenner
kenner
Berichten: 94
Lid geworden op: zondag 23 september 2007, 20:59

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#19 Bericht door Hendrik » donderdag 10 oktober 2013, 06:44

brake034 schreef:Aaah, dus dood is de oplossing omdat ze giftig zijn?

Het is een kwestie van keuzes maken. Als een slang een gevaar is voor de omgeving m.n. kinderen dan is de keuze niet moeilijk en is dood de oplossing.
Prioriteiten stellen. En kind gaat boven een dier.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#20 Bericht door brake034 » donderdag 10 oktober 2013, 06:55

Tsja, ik snap de angst wel, ik zou ook peuken schijten als je een Cobra op je pad tegenkomt.
Maar hoe vaak worden kinderen in Thailand gebeten door Cobra's?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#21 Bericht door prajak » donderdag 10 oktober 2013, 07:23


Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#22 Bericht door brake034 » donderdag 10 oktober 2013, 07:56

Ik denk dat hier de juiste voorlichting staat: http://www.siam-info.com/english/snakes_prevention.html

Het is een feit dat we een habitat bewonen wat we delen met dieren om ons heen.
Als we dat habitat kaal slaan uit angst voor die dieren (of uit winstbejag) laten we een lege erfenis achter, de wereld gaat aardig die kant op.
Marcel

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 27 mei 2011, 09:12

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#23 Bericht door Ais » donderdag 10 oktober 2013, 13:25

brake034 schreef:Ik denk dat hier de juiste voorlichting staat: http://www.siam-info.com/english/snakes_prevention.html

Het is een feit dat we een habitat bewonen wat we delen met dieren om ons heen.
Als we dat habitat kaal slaan uit angst voor die dieren (of uit winstbejag) laten we een lege erfenis achter, de wereld gaat aardig die kant op.
Wat zal jij doen als jij een ratten of muizenplaag heb? Wat doe jij tegen de muggen? Wat eet jij savonds (vegatarier?)
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#24 Bericht door RuudThai » donderdag 10 oktober 2013, 14:30

brake034 schreef:Ik denk dat hier de juiste voorlichting staat: http://www.siam-info.com/english/snakes_prevention.html

Het is een feit dat we een habitat bewonen wat we delen met dieren om ons heen.
Als we dat habitat kaal slaan uit angst voor die dieren (of uit winstbejag) laten we een lege erfenis achter, de wereld gaat aardig die kant op.
Waarschijnlijk heb jij geen kinderen want dan zou je ongetwijfeld meer bezorgdheid tonen voor hun welzijn en veiligheid.
Zoals ik al schreef: ik respecteer de natuur maar bij gevaarlijke situaties moet die even wijken voor mijn welzijn.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#25 Bericht door Hua Thale » donderdag 10 oktober 2013, 15:24

Natuurlijk heb je daar gelijk RuudThai erger nog het heeft geen donder met kinderen te maken maar gewoon met de mens.
Er zijn in Thailand meer als honderd natuurparken grote oppervlakte bouwland en vele soorten grond waar de slang en vele andere kleinere soorten volop hun gang kunnen gaan.
Zo gauw je als mens gevaar gaat lopen of je zelfs maar heel erg ongemakkelijk gaat voelen dient het beest verwijderd te worden.
Als dat niet lukt op een normale manier over de muur zetten bijvoorbeeld omdat dat beest keer op keer terug komt ja dan heeft die pech gehad.
Neemt niet weg dat vooral de Thai maar ook de farang natuurlijk wel bijgebracht mag worden dat dieren niet altijd aanwezig zijn op deze aardkloot om op te eten of zomaar het leven uit te slaan.
Maar goed wie ben ik als 'Gast' om daar wat van te zeggen. :Whistle:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#26 Bericht door driver » donderdag 10 oktober 2013, 16:22

Hua Thale schreef:Natuurlijk heb je daar gelijk RuudThai erger nog het heeft geen donder met kinderen te maken maar gewoon met de mens.
Er zijn in Thailand meer als honderd natuurparken grote oppervlakte bouwland en vele soorten grond waar de slang en vele andere kleinere soorten volop hun gang kunnen gaan.
Zo gauw je als mens gevaar gaat lopen of je zelfs maar heel erg ongemakkelijk gaat voelen dient het beest verwijderd te worden.
Als dat niet lukt op een normale manier over de muur zetten bijvoorbeeld omdat dat beest keer op keer terug komt ja dan heeft die pech gehad.
Neemt niet weg dat vooral de Thai maar ook de farang natuurlijk wel bijgebracht mag worden dat dieren niet altijd aanwezig zijn op deze aardkloot om op te eten of zomaar het leven uit te slaan.
Maar goed wie ben ik als 'Gast' om daar wat van te zeggen. :Whistle:
Ook als gast kun je dat wel zeggen vindt ik zeker als je het wat uit kunt leggen waarom je dat vindt .
Maar, wat ik onlangs al melde...er zijn ook (jeugdige ) Thai die netjes met een bezem een slangetje weer terug brengen naar het grasveld wat Suk en ik afg January in Khorat zagen toen we bij een tankstation stonden.

gr driver

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#27 Bericht door brake034 » donderdag 10 oktober 2013, 18:47

Ais schreef: Wat zal jij doen als jij een ratten of muizenplaag heb? Wat doe jij tegen de muggen? Wat eet jij savonds (vegatarier?)
Nou die ratten en muizenplaag komt waarschijnlijk omdat de slangen er niet meer zijn om ze op te vreten?
Ik heb weinig last van ongedierte, ik leef ook niet in een moo bahn maar op het platteland.
Tegen muggen? Buiten smeer ik me in met citronella, voor binnen hebben we horren.
Ik zie niet in wat het al of niet consumeren van vlees ermee van doen heeft, net als alle slangen ben ik geen vegetariër, jij wel??
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#28 Bericht door brake034 » donderdag 10 oktober 2013, 19:19

RuudThai schreef: Waarschijnlijk heb jij geen kinderen want dan zou je ongetwijfeld meer bezorgdheid tonen voor hun welzijn en veiligheid.
Zoals ik al schreef: ik respecteer de natuur maar bij gevaarlijke situaties moet die even wijken voor mijn welzijn.
Waarschijnlijk heb jij het fout, ik heb al 23 jaar kinderen!
Ik zie jouw positie als waar dierenliefhebber maar deel die positie echter niet.
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#29 Bericht door Hua Thale » vrijdag 11 oktober 2013, 01:20

@driver

Als ik in het verleden aan het wandelen was in het park en er kwam heel soms een schorpioen slang of schildpad de weg oversteken hielt je even in of je zetten de schildpad even aan de kant in het gras.
Natuurlijk.
Als ik op ons privé terrein in contact kom met beesten die ik er liever niet op heb probeer ik zonder geweld het beest te verwijderen.
Natuurlijk.
Als het beest een direct gevaar voor mij oplevert ben ik ook kort van stof.
Angst en onwetendheid lijd vaak tot een reactie waar men niet echt over nadenkt.
Dat is dus iets wat je hier vaak ziet maar niet altijd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#30 Bericht door sunbird » vrijdag 11 oktober 2013, 11:22

brake034 schreef:
RuudThai schreef: Waarschijnlijk heb jij geen kinderen want dan zou je ongetwijfeld meer bezorgdheid tonen voor hun welzijn en veiligheid.
Zoals ik al schreef: ik respecteer de natuur maar bij gevaarlijke situaties moet die even wijken voor mijn welzijn.
Waarschijnlijk heb jij het fout, ik heb al 23 jaar kinderen!
Ik zie jouw positie als waar dierenliefhebber maar deel die positie echter niet.
Ik ben het helemaal met je eens brake034 :thumbsup:
Ook dat van Hua Thale is goed opgemerkt. ja ook de "gast" heeft recht van spreken ;)

Lees ook even de Topic over de Cobras daar heb ik ook al wat geschreven

Ik zal nog even een knuppel in het hoenderhok gooien, misschien wordt het dan wel wat stiller. Weinig hoop :( Prajak en RuudThai hebben altijd gelijk
Inderdaad RuudThai heeft een "kooi" met vogels ik heb het gezien, maar eerlijk gezegd het is een armoedig zooitje van kippengaas, zat niet eens een fatsoenlijke deur in
En dan klagen dat zijn Lovebirds wegvliegen (ontsnappen) ja dank je de koekoek daar vraag je toch om. En daarnaast dan maar klagen dat het materiaal in Thailand zo slecht is
Dat is dan een "vogelliefhebber" , Ik zal verder mijn mond maar houden, en bepaalde heren maar door laten kwetteren.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”