De Puea Thai Party wint in Sakon Nakhon

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Puea Thai Party wint in Sakon Nakhon

#16 Bericht door RuudThai » zondag 28 juni 2009, 16:06

joop-cm schreef:Volgens zowel The Nation als Bangkok Post stevent Peua Thai ook in Sisaket af op een duidelijke overwinning.

Heren laat het geknars der tanden beginnen :mrgreen:

Ben benieuwd of jullie nog steeds denken dat dit verklaard kan worden uit het kopen van stemmen en in "de Isaan zijn ze te onderontwikkeld voor democratie" ;)

Joop
En stevennl schreef een paar dagen geleden als commentaar op de uitslag in Sakon Nakhon:
Ik ken de regio niet, maar dat heeft ook niets met een kentering/stemverhouding te maken.
Het was ca 80% Thaksin, nu 2:1, dus ja, dat is een duidelijke verandering.
In Sakon Nakhon was de stemverhouding uiteindelijk 65-35 en in Si Sa Ket lijkt het uit te draaien op iets van 62-38. Terwijl de Thaksinpartij PPP eerder resultaten van boven de 80 % haalde. Dus toch een verlies van een kleine 20 %. En dat terwijl de regering Abhisit pas een half jaar regeert en de partij die het tegen Puea Thai opnam in Sakon Nakhon, Bhumjaithai, pas een half jaar bestaat.
Ik vind het zo'n slecht resultaat nog niet. Ik had nog geen zodanige kentering verwacht dat de niet-Thaksinpartijen al zouden winnen, maar als deze lijn zich doorzet dan kunnen bij de verkiezingen over 2 jaar de verhoudingen best anders liggen.
Thaksin heeft in beide verkiezingen een aantal van de kamnans en dorpshoofden persoonlijk benaderd en ze zullen dus vast wel goede zaken hebben gedaan. De kamnans rijden binnenkort in dikke auto's rond, vrees ik.

Joop, ik heb nooit beweerd dat de mensen in de Isaan te onderontwikkeld zijn voor democratie. Dat was/is een PAD-gedachte waar ik het niet mee eens ben. Iedereen moet gelijk kiesrecht hebben. Maar de mensen in de Isaan zijn gemiddeld genomen wel onderontwikkeld en laten hun stem afhangen van wat de dorpshoofden en de kamnans hen influisteren. Is mijn mening tenminste, op zeer kleine schaal (hier in het dorp dus) "in het wild" geconstateerd.

Abhisit moet niet zwichten voor de "druk" van 25.000 betogers (in een land van 66 miljoen inwoners) in Bangkok om af te treden en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Die zou hij nu vast en zeker verliezen en dan krijgt Thailand weer een onstabiele regering van Thaksin-marionetten. Is het land daarmee gediend?

Groet,
Ruud

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: De Puea Thai Party wint in Sakon Nakhon

#17 Bericht door Mart » maandag 29 juni 2009, 06:44

Khun SAKULTHIP doet niet meer mee.

http://www.bangkokpost.com/news/local/1 ... -supporter

verder geen commentaar.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: De Puea Thai Party wint in Sakon Nakhon

#18 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 08 juli 2009, 06:57

Vandaag staat er een aardig opinie stuk in van Songkran Grachangnetara over de laatste twee gehouden tussentijdse verkiezingen in Isaan, de politieke verhoudingen en wat Abshit naar zijn idee moet doen om de mensen in Isan voor zich te winnen.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opin ... thstanding
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”