Email Kasikorn bank

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Email Kasikorn bank

#1 Bericht door pjotter » maandag 25 november 2024, 00:58

Mmm, lees meer en meer dat mensen, tenminste met een Kasikorn rekening, een email krijgen waarin gegevens worden gevraagd. Het lijkt voornamelijk over een TIN nummer (Tax Identification Number) en dat CRS (Common Reporting Standard) te gaan. Dat CRS gebeuren heb ik jaren geleden ook eens gehad van mijn NL ING bank. Ik weet ook niet wat dit voor de toekomst betekent maar dat men in Thailand wat meer zaken wil/moet registreren, lijkt me we duidelijk.

=====
I've just had an email from K Bank asking me to complete the forms and apply for a TIN for tax purposes.
=====

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Email Kasikorn bank

#2 Bericht door wpdl » maandag 25 november 2024, 01:32

Heb de eerste wens ook jaar terug bij het aanvragen van een nieuw bankaccount in Thailand in moeten vullen.
Zolang alles legaal is, maakt het niets aan wat ze willen weten aan privégegevens.

Tweede verhaal volgens quote zijn vele onderwerpen over, de een zegt geen probleem, de ander wordt weggestuurd als gepensioneerde.
Volgend jaar is dat bij eenieder verplicht schijnbaar.
Ga het in januari zien, als ik mij meldt bij die club.[The revenue Department]

Tot nog toe is het meer een vraag en meer niet met het TIN.
Vermoed dat de Rabobank van mij volgend jaar ook WEER komt met een e-mail en hun wensenlijstje over fiscaal woonland en adresgegevens.
Zou periodiek gebeuren volgens die medewerker.

De Common Reporting Standard (CRS) is een internationale afspraak om gegevens uit te wisselen over bankrekeningen.
De CRS moet belastingontduiking en zwart sparen tegengaan.
Dat betekent voor banken dat ze moeten vaststellen waar hun klanten belastingplichtig zijn.
TIN staat voor Tax Identification Number, ook wel FIN genoemd (Fiscaal Identificatie Nummer).
Dit is een persoonsgebonden nummer dat wordt verstrekt door de overheid van het land waarin je woont of belastingplichtig bent.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door erik-kuijpers » maandag 25 november 2024, 08:29

De aanhef van die brief zegt dat het is voor mensen die NIET in TH wonen. Dus ze kennen je wel maar weten ineens niet meer waar je woont? Het is voornamelijk voor USA-ers; er staat ook ergens 'indien van toepassing'. Maar Big Bro wil steeds meer weten zoals je ziet. En Trump zit nog niet eens op zijn stoel...

Thailand maakt er graag gebruik van. De dag is niet ver meer dat je alleen een visumverlenging krijgt als je een brief van de Thaise fiscus laat zien dat je aangifte hebt gedaan ook al is jouw inkomen vrijgesteld. Maar die regel heb ik hier al eens uitgelegd; als jouw (pensioen)inkomen 120 k of meer is per jaar, en/of jouw Thaise rente-inkomen 60 k of meer, zijn een TIN-nummer en aangifte verplicht.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door wpdl » maandag 25 november 2024, 10:58

Zie maar een regel in Pjotter zijn reactie.
Jij hebt schijnbaar heel de Engelse brief gelezen, Erik?

Bij verlenging visum een brief van de fiscus laten zien, zie ik zo gauw nog niet gebeuren.
Dat zou ook alleen maar werken met het volbrachte jaar bij de fiscus, niets loopt parallel in deze.
Dat het een fantastische 'regeling' zou zijn om de diverse ambtenaren weer eens onder de tafel te spekken geloof ik wel, net als je gezondheidsverklaring voor het rijbewijs, of even over het echte bedrag wat op je bankaccount staat.
Verwacht en dat heb ik al eens geschreven dat de uitloop van gepensioneerde giga zal worden die niet aan een echtgenoot vast zitten, als men echt gaat drammen.
En ja, je TIN en aangifte is nu al verplicht of boete betalen, voorlopig sturen ze je nog gewoon weg vele malen bij het RD-kantoor.

Denk dat het meer met dit te maken heeft en weinig met Trump.
https://www.dnb.nl/betrouwbare-financie ... estrijden/

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 25 november 2024, 11:14

Willem, ik lees nogal wat belastingnieuws van de grote kantoren in Thailand en er wordt al over geschreven. Niet vanuit de regering hoor, en helemaal niet vanuit de belastingdienst want die schittert door afwezigheid. Het zal ook niet voor morgen zijn...

Maar als je de berichten hebt gevolgd over 'NIT', negative income tax, een soort bijstandsplan voor de laagste inkomens bij zelfstandigen dan weet je dat de overheid iets wil doen aan de slechts 30% van de bevolking die beschreven staat bij de belastingdienst. Dan is CRS een goeie methode maar leg je ook snel de link naar het jaarlijks bezoek aan de Immi voor een stempeltje. En daar geven veel mensen inzicht in hun netto of bruto inkomen...

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door wpdl » maandag 25 november 2024, 12:11

In de wandelgangen noemen wij dat toch Erik.
Er hoeft er maar een zoiets te vermelden tegen een krant en het is zo schijnbaar.
Het aantal geregistreerde bij de RD is laag, denk je nu echt dat ze eerst die buitenlandse pensionado gaan aanpakken, geloof ik niets van.
Laat ze eerst maar eens hun eigen zaken op orde krijgen bij de RD met een uniform systeem, koppelingen met buitenlanders die hier wonen en hun visum, humor. Ik zorg dat ik een tin nummer heb volgend jaar en de rest is voor later.

Sluit het af.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”