Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.
Moderator: Loempia
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.
Het lijkt wel zinloos hier nog iets te vertellen over belastingzaken. Enkele leden kunnen of willen niet lezen.
Familiesteun uit een ander land is niet belastbaar in Thailand want de steunende familie woont daar niet 180 of meer dagen per jaar. De mensen die geld ontvangen betalen nul want schenkingen zijn pas belastbaar bij bedragen van miljoenen THB EN als ze uit Thailand komen.
Inkomen dat in het verdrag aan een ander land is toegewezen is niet in Thailand belastbaar en wordt daar dus niet belast. Kreten als 'ik laat zien dat ik in NL belasting heb betaald' zijn onzinnig. Dat interesseert Thailand niet; het gaat om het soort inkomen. DAAR ligt de bewijslast bij vragen, niet bij het betaald zijn van belasting. Ik heb hier nota bene uitgelegd dat loonbelasting en inkomstenbelasting verschillende heffingen zijn! Jullie lezen slecht of zitten vast aan fabeltjes van internet...
Maar vooruit, als er maar EEN is die er wat van opsteekt...
Familiesteun uit een ander land is niet belastbaar in Thailand want de steunende familie woont daar niet 180 of meer dagen per jaar. De mensen die geld ontvangen betalen nul want schenkingen zijn pas belastbaar bij bedragen van miljoenen THB EN als ze uit Thailand komen.
Inkomen dat in het verdrag aan een ander land is toegewezen is niet in Thailand belastbaar en wordt daar dus niet belast. Kreten als 'ik laat zien dat ik in NL belasting heb betaald' zijn onzinnig. Dat interesseert Thailand niet; het gaat om het soort inkomen. DAAR ligt de bewijslast bij vragen, niet bij het betaald zijn van belasting. Ik heb hier nota bene uitgelegd dat loonbelasting en inkomstenbelasting verschillende heffingen zijn! Jullie lezen slecht of zitten vast aan fabeltjes van internet...
Maar vooruit, als er maar EEN is die er wat van opsteekt...
-
- Expat
Dat denk ik ook, ben altijd uitgegaan van 33-34 thb/€.
Dus de laatste jaren altijd goed leven gehad.
Nu iets minder vaak buiten de deur eten en een biertje minder en probleem is opgelost
Doe mijn retirement extension ook op bankbedrag, gewoon het makkelijkste m.i. 's Ochtends bij de bank statement ophalen en boekje updaten. 's Middags naar Immi (in BKK kun je een afspraak inplannen) en na een uurtje weer buiten.
Vraag me alleen wel eens af wat ze met al die copieen doen.
In ieder geval geen dossier asnlrggen, want ieder jaar opnieuw moet je alles weer copieeren.
De belasting wacht ik wel af wat dat gaat worden.
AOW en pensioen duurt nog een paar jaar voordat ik dat krijg. Mijn huidige inkomsten zijn belast in NL en komen niet in aanmerking voor vrijstelling (nagevraagd via Lammert destijds).
Je kunt je daar druk om maken, maar dat helpt allemaal niet.
Van mijn moeder geleerd om de tering naar de nering te zetten, eerst sparen dan kopen etc.
Als je dat doet kom je er ook, alleen soms duurt het wat langer.
- Kees
- Volwaardig lid
Even off topic.Vraag me alleen wel eens af wat ze met al die copieen doen.
In ieder geval geen dossier asnlrggen, want ieder jaar opnieuw moet je alles weer copieeren.
Mijn paspoort is haast versleten van alle kopieën die hier door allerlei instanties gemaakt zijn
Niet klagen, maar dragen.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Kees, hou goed in de gaten dat er geen scheurtjes ontstaan. Want je kunt worden geweigerd op de luchthaven als je niet naar NL vliegt.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Voor Jumbo, de toelichting als gepubliceerd door AseanNow. TRD = Thai Revenue Dept.
GIFT TAX
What the Rules Say
68) The TRD does not consider what the purpose is of remitted funds, only whether they are assessable or not. If a foreigner remits non-assessable funds and then gifts them in Thailand, that is the end of the matter for the gifter.
69) If however the foreigner remits assessable funds to Thailand and then gifts them inside Thailand, those funds must be reported as assessable income on the foreigners tax return, no matter that they are later gifted.
70) The third scenario is not agreed by everyone and is contingent upon further input from the TRD. It suggests that if the foreigner gifts offshore assessable income, direct to a Thai resident, the foreigner must report that income as if they themselves had received it directly.
71) "PIT is levied on gifts given by persons who are still alive. The tax is collected on the assets or the amount given to parents, ascendants, descendants, spouse, or others based on the value of the gift that exceeds a prescribed threshold, which depends on the type of gift and donor. Assets or amounts given that do not exceed the threshold are exempt from tax.
72) The following gifts are exempt from PIT:
a) Income derived by a parent from the transfer of ownership or possessory right in an immovable property without any consideration to a legitimate child, excluding an adopted child, in the amount not exceeding THB 20 million throughout a tax year in respect of each child.
b) Maintenance income or gifts from ascendants, descendants, or spouse, in the amount not exceeding THB 20 million throughout a tax year.
c) Maintenance income derived under a moral obligation or gifts made in a ceremony or on occasions in accordance with established custom from persons who are not ascendants, descendants, or spouse, in the amount not exceeding THB 10 million throughout a tax year.
d) Income from gifts in the case where the person who receives the gifts will use them for religious, educational, or public benefit purposes according to the intention of the donors under the criteria and conditions referred to in the Ministerial Regulations.
73) Gifts in excess of the above thresholds will be subject to PIT at the rate of 5% and will not need to be included together with other income when computing the annual PIT liability.
74) For ascendants/descendants the threshold is THB 20 mill, nor non-ascendants and descendants, it's THB 10 mill".
Nummer 69 is voor jou van toepassing want je bent 180 of + dagen per jaar in Thailand en je brengt pensioen uit een buitenland binnen. Is jouw pensioen Thais dan is dat altijd belast. Maar misschien vind je een uitweg onder nummer 72 b of c al ben jij geen ascendant, descendant of spouse... Overigens leeft er twijfel over deze tekst maar de overheid is bijzonder traag met de informatie.
GIFT TAX
What the Rules Say
68) The TRD does not consider what the purpose is of remitted funds, only whether they are assessable or not. If a foreigner remits non-assessable funds and then gifts them in Thailand, that is the end of the matter for the gifter.
69) If however the foreigner remits assessable funds to Thailand and then gifts them inside Thailand, those funds must be reported as assessable income on the foreigners tax return, no matter that they are later gifted.
70) The third scenario is not agreed by everyone and is contingent upon further input from the TRD. It suggests that if the foreigner gifts offshore assessable income, direct to a Thai resident, the foreigner must report that income as if they themselves had received it directly.
71) "PIT is levied on gifts given by persons who are still alive. The tax is collected on the assets or the amount given to parents, ascendants, descendants, spouse, or others based on the value of the gift that exceeds a prescribed threshold, which depends on the type of gift and donor. Assets or amounts given that do not exceed the threshold are exempt from tax.
72) The following gifts are exempt from PIT:
a) Income derived by a parent from the transfer of ownership or possessory right in an immovable property without any consideration to a legitimate child, excluding an adopted child, in the amount not exceeding THB 20 million throughout a tax year in respect of each child.
b) Maintenance income or gifts from ascendants, descendants, or spouse, in the amount not exceeding THB 20 million throughout a tax year.
c) Maintenance income derived under a moral obligation or gifts made in a ceremony or on occasions in accordance with established custom from persons who are not ascendants, descendants, or spouse, in the amount not exceeding THB 10 million throughout a tax year.
d) Income from gifts in the case where the person who receives the gifts will use them for religious, educational, or public benefit purposes according to the intention of the donors under the criteria and conditions referred to in the Ministerial Regulations.
73) Gifts in excess of the above thresholds will be subject to PIT at the rate of 5% and will not need to be included together with other income when computing the annual PIT liability.
74) For ascendants/descendants the threshold is THB 20 mill, nor non-ascendants and descendants, it's THB 10 mill".
Nummer 69 is voor jou van toepassing want je bent 180 of + dagen per jaar in Thailand en je brengt pensioen uit een buitenland binnen. Is jouw pensioen Thais dan is dat altijd belast. Maar misschien vind je een uitweg onder nummer 72 b of c al ben jij geen ascendant, descendant of spouse... Overigens leeft er twijfel over deze tekst maar de overheid is bijzonder traag met de informatie.
- jumbo
- Expat
Ik lees iets anders, ik geef het geld niet IN Thailand....erik-kuijpers schreef: ↑zondag 29 september 2024, 10:39 Voor Jumbo, de toelichting als gepubliceerd door AseanNow. TRD = Thai Revenue Dept.
Het is maar 1 woordje maar wel een bepalend woordje
Ik wise het geld naar mijn vrouw haar wise account en vandaar gaat het naar haar account in Thailand....
Omweggetje...maar het kan voordelig ziin
Ik ga dus voor 68
Erik, ik wil niet eigenwijs zijn, maar wellicht net als jij, zaken toetsen
Het handigst en voordeligst blijft de visum verlenging op banksaldo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Jumbo, de grote trukendoos dus... Als je het goed doet valt het vast niet op. Bovendien weet geen ambtenaar in TH hoe hoog jouw pensioen is. Is het NL bedrijfspensioen dan verdien je nu geld. Dat verandert onder het nieuwe verdrag, ga daar maar van uit.
- jumbo
- Expat
Als expat heb ik mijn pensioen off shore opgebouwd en een lumpsum laten uitbetalen, alles in 1 keer, voor einde 2023
NL pensioen is biergeld, te lang weg uit NL
Trukendoos ja....
Maar het hoeft allemaal niet met 400/800 op je bankrekening hier, al dat gezweet en gedoe is dan voorbij
Extraatje voor de partner als ik de pijp uit ga
NL pensioen is biergeld, te lang weg uit NL
Trukendoos ja....
Maar het hoeft allemaal niet met 400/800 op je bankrekening hier, al dat gezweet en gedoe is dan voorbij
Extraatje voor de partner als ik de pijp uit ga
- brake0345
- Expat
Ik neem aan dat eerder gegeven vrijstellingen gestand worden gedaan en een "grandfather" regeling krijgen? Ik heb nu een vrijstelling die tot 2027 loopt.
En als Nederland gaat heffen, betekend dat dan ook dat we elk jaar weer in Nederland aangifte moeten gaan doen? Of is het gewoon een kwestie van inhouden?
Heb sinds 10 jaar in NL geen aangifte gedaan dus ik kijk er niet naar uit om dat weer te gaan doen.
En als Nederland gaat heffen, betekend dat dan ook dat we elk jaar weer in Nederland aangifte moeten gaan doen? Of is het gewoon een kwestie van inhouden?
Heb sinds 10 jaar in NL geen aangifte gedaan dus ik kijk er niet naar uit om dat weer te gaan doen.
- jumbo
- Expat
Vrijstellngen en alle regelingen zijn niet het probleem
Vraag is of je meer inhoudingen in NL betaald als in Thailand, dan is het OK
Zoniet dan mag je hier bijlappen zoals het er nu voorstaat..
IK heb al 25 jaar geen aangifte meer in NL gedaan, geen flauw idee hoe dat moet
Erik/anderen, hoe tonen we in onze situtatie aan wat we hebben afgedragen in NL?
Weet (nog) niet of we een jaaroverzicht krijgen, in het Engels?
Vraag is of je meer inhoudingen in NL betaald als in Thailand, dan is het OK
Zoniet dan mag je hier bijlappen zoals het er nu voorstaat..
IK heb al 25 jaar geen aangifte meer in NL gedaan, geen flauw idee hoe dat moet
Erik/anderen, hoe tonen we in onze situtatie aan wat we hebben afgedragen in NL?
Weet (nog) niet of we een jaaroverzicht krijgen, in het Engels?
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Brake0345, nee. De vrijstellingen vervallen bij een nieuw verdrag van rechtswege en reken er niet op dat de dienst jou bericht, je zult zelf het pensioenlichaam moeten vragen weer in te houden anders krijg je na het jaar een vette aanslag.
Jumbo, onder het huidige verdrag bestaat geen tax credit behalve bij aanmerkelijk belangwinst. Of dat onder het nieuwe verdrag ook zo is is maar de vraag. Maar vraag EEN is welk land mag heffen. Pas als beide landen mogen heffen dan komt tax credit aan de orde. Dus wacht dat verdrag even af voor je conclusies trekt.
Jaaropgaves uit NL zijn volgens mij al tweetalig. Jij hebt jouw pensioen in 2023 afgekocht dus er staat ergens een pot geld. Dat heet vermogen, spaargeld, hoe je het ook noemt. Dat haal je in TH binnen om van te leven. Thailand heeft nog steeds niet gezegd wat spaargeld nu eigenlijk is al kun je er van uit gaan dat de rentecomponent daarin belast is in Thailand. Dat is immers inkomen tenzij je aantoont dat je de rente elders laat.
Als alle pensioeninkomen en AOW in NL belast zijn dan wordt loonbelasting ingehouden. Die is voor AOW-ers (tarief 2025):
Geboren na 1945:
Schijf 1-38.441-17,92%-ib 08,17% vv 09,75% (IB dus 8,17%, in 2024 9,32%)
Schijf 2-38.376-37,48%-ib 37,48%
Schijf 3-76.817-49,50%-ook alleen ib
Geboren voor 1946:
Schijf 1-40.502-als voren
Schijf 2-36.315-als voren
Schijf 3-als voren
Alle bedragen zijn in euro. VV is volksverzekering; na emigratie valt de vv weg.
Komt het totaal inkomen boven het bedrag in schijf 1 dan volgt een aanslag. Aangifte doe je in NL op een C-biljet via internet. Vraag dat tegen die tijd dan leg ik dat uit. Je hebt wel DigiD nodig.
Jumbo, onder het huidige verdrag bestaat geen tax credit behalve bij aanmerkelijk belangwinst. Of dat onder het nieuwe verdrag ook zo is is maar de vraag. Maar vraag EEN is welk land mag heffen. Pas als beide landen mogen heffen dan komt tax credit aan de orde. Dus wacht dat verdrag even af voor je conclusies trekt.
Jaaropgaves uit NL zijn volgens mij al tweetalig. Jij hebt jouw pensioen in 2023 afgekocht dus er staat ergens een pot geld. Dat heet vermogen, spaargeld, hoe je het ook noemt. Dat haal je in TH binnen om van te leven. Thailand heeft nog steeds niet gezegd wat spaargeld nu eigenlijk is al kun je er van uit gaan dat de rentecomponent daarin belast is in Thailand. Dat is immers inkomen tenzij je aantoont dat je de rente elders laat.
Als alle pensioeninkomen en AOW in NL belast zijn dan wordt loonbelasting ingehouden. Die is voor AOW-ers (tarief 2025):
Geboren na 1945:
Schijf 1-38.441-17,92%-ib 08,17% vv 09,75% (IB dus 8,17%, in 2024 9,32%)
Schijf 2-38.376-37,48%-ib 37,48%
Schijf 3-76.817-49,50%-ook alleen ib
Geboren voor 1946:
Schijf 1-40.502-als voren
Schijf 2-36.315-als voren
Schijf 3-als voren
Alle bedragen zijn in euro. VV is volksverzekering; na emigratie valt de vv weg.
Komt het totaal inkomen boven het bedrag in schijf 1 dan volgt een aanslag. Aangifte doe je in NL op een C-biljet via internet. Vraag dat tegen die tijd dan leg ik dat uit. Je hebt wel DigiD nodig.
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op dinsdag 01 oktober 2024, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- pjotter
- Volwaardig lid
Idd Erik, denk dat we de belasting inhouding zelf moeten aangeven c.q. in de gaten moeten houden bij ons bedrijfspensioenfonds bij een nieuw verdrag. Vreemd toch dat de belastingdienst WEL een brief stuurt naar je pensioenfonds bij verkregen vrijstelling. Betr. jouw bericht naar Brake "krijg je na het jaar een vette aanslag" zou ik aan toe willen voegen dat je hws extra belastingrente moet betalen. Anders zou je er nog een klein rentevoordeel aan over kunnen houden als je dan de 'onterecht gekregen belasting' per maand opspaart en gewoon het jaar erop betaalt.
- brake0345
- Expat
Even ter verduidelijking, het zal waarschijnlijk voor het resultaat niets veranderen.
De vrijstelling die ik in Nederland heb gaat over een private verzekerings uitkering, niet over een pensioen.
Ik ben pas 62 en sinds mijn 60e heb ik een klein pensioentje, van die gele schelp.
Daar wordt gewoon belasting op ingehouden, tot op heden dat maar zo gelaten en geen aangifte gedaan.
Is de tekst van het nieuwe verdrag eigenlijk al bekend?
De vrijstelling die ik in Nederland heb gaat over een private verzekerings uitkering, niet over een pensioen.
Ik ben pas 62 en sinds mijn 60e heb ik een klein pensioentje, van die gele schelp.
Daar wordt gewoon belasting op ingehouden, tot op heden dat maar zo gelaten en geen aangifte gedaan.
Is de tekst van het nieuwe verdrag eigenlijk al bekend?
Laatst gewijzigd door brake0345 op woensdag 02 oktober 2024, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- erik-kuijpers
- Volwaardig lid
Brake0345, nee, de tekst blijft geheim tot de aanvaarding door twee landen. Dus of die private verzekering straks nog in TH belast is, of in NL, weten we nog niet.
Gele schelp? Shell? Dat is bedrijfspensioen vermoed ik en alleen in Thailand belast. Dus je betaalt nu teveel loonbelasting, je hebt recht op vrijstelling. Als het een minimaal pensioen is dan betaal je in Thailand niets maar je hebt aangifteplicht als het pensioen meer dan 60 k baht/jaar is. Maar op die regel wordt niet echt gecontroleerd, emigranten stonden tot nu toe niet zo in de belangstelling. Ik verwacht dat dit gaat veranderen gezien de nieuwe uitvoeringsbepalingen per 1-1 aanstaande.
Gele schelp? Shell? Dat is bedrijfspensioen vermoed ik en alleen in Thailand belast. Dus je betaalt nu teveel loonbelasting, je hebt recht op vrijstelling. Als het een minimaal pensioen is dan betaal je in Thailand niets maar je hebt aangifteplicht als het pensioen meer dan 60 k baht/jaar is. Maar op die regel wordt niet echt gecontroleerd, emigranten stonden tot nu toe niet zo in de belangstelling. Ik verwacht dat dit gaat veranderen gezien de nieuwe uitvoeringsbepalingen per 1-1 aanstaande.
- jumbo
- Expat
Ik heb in TH geen tegoeden en ook niet in NL. die pot geld kunnen geen van beiden vinden, NL of TH diensterik-kuijpers schreef: ↑dinsdag 01 oktober 2024, 07:48 Jaaropgaves uit NL zijn volgens mij al tweetalig. Jij hebt jouw pensioen in 2023 afgekocht dus er staat ergens een pot geld. Dat heet vermogen, spaargeld, hoe je het ook noemt. Dat haal je in TH binnen om van te leven. Thailand heeft nog steeds niet gezegd wat spaargeld nu eigenlijk is al kun je er van uit gaan dat de rentecomponent daarin belast is in Thailand. Dat is immers inkomen tenzij je aantoont dat je de rente elders laat.
Alles verdonkeremaand land, huis, auto's alles betaald
Vanuit NL ondanks de pensioen en Aow uitkeringen in 2023 niets vernomen, mijn zoonn weer wel middels een global income aangifte
Pensioen en AOW zitten ver onder de minumum grens in NL 48% dacht ik, zelfs als ik in TH moet aangeven kom ik niet boven de 500K uit
Dus ik wacht alles rustig af
Ik neem aan dat je hier 600 K/jaar THB bedoeld?Als het een minimaal pensioen is dan betaal je in Thailand niets maar je hebt aangifteplicht als het pensioen meer dan 60 k baht/jaar is