Waarom eten we graag pittig

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Waarom eten we graag pittig

#1 Bericht door Joep » donderdag 14 september 2023, 07:03


Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Waarom eten we graag pittig

#2 Bericht door jumbo » vrijdag 15 september 2023, 23:37

hmmmm, er zijn duidelijk wel kruiden/pepers, al dan niet gemengd, die een specifieke smaak met zich meebrengen
Denk aan sambal (goreng) / Nam Prik, of japaleno peppers..... zit toch een smaak aan
En je kan het zo heet maken als je wilt

Ik ben van Indische komaf, opgegroeid met een heel scala aan verschillende sambals, al dan niet home made
Thai food is pittig maar niet zo spicy als Indo eten.. uiteraard kan je zaken ze spicy maken als je wilt...

Een van de best smakende sauzen hier vind ik Nam Prik Kapi wat vergelijkbaar is met Sambal Trassi
Gemaakt van wat wij rawit, de kleine pepers, noemen, kan erg pittig zijn voor de niet kenners
Heerlijk bij de Pla Tu.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Waarom eten we graag pittig

#3 Bericht door foppo » zaterdag 16 september 2023, 04:46

Al die kruiden en pittigheid waren oorspronkelijk bedoeld om de producten beter te beschermen tegen bederf en langer houdbaar te maken in warme landen.
Hoe zwaarder gekruid hoe argwanender ik ben of datgene wat mij wordt voorgeschoteld wel vers respectievelijk niet bedorven is.
Ook bij de supermarkt heb ik herhaaldelijk "verse" vlees- en kip producten met "vandaag verpakt" en tot "overmorgen houdbaar" aangetroffen die eenmaal thuis en uitgepakt behoorlijk op het aanrecht lagen te stinken en voor mij gelijk het hondenvoer in konden.
Maar....als je er flink wat kruiden en hete pepers op doet...tja, dan proef je toch niet meer wat je eet dus dan maakt het verder ook niet uit.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Waarom eten we graag pittig

#4 Bericht door wpdl » zondag 17 september 2023, 05:45

Al Bundy van 'all in the family' wist altijd te vertellen dat je regelmatig een lekkere vette gore hamburger moest eten om je broodnodige weerstand op te bouwen in deze slechte wereld.
En gelijk had die natuurlijk. :Whistle:

Inleiding kruidentuin gids

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”