Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#46 Bericht door pjotter » donderdag 27 april 2023, 06:07

Ik heb vrijstelling op mijn bedrijfspensioen. Sinds afgelopen december 1e AOW. Wordt gewoon netto gestort. Dus de loonbelasting (dus niet de volksverzekeringen wonende in Thailand), wordt automatisch ingehouden. Ik had afgelopen 1 april nog ff gekeken op mijnbelastingdienst, of ik mss een verplichte aanslag had gekregen, maar niets. Overigens vrijstelling aanvragen moet niet. Je kunt dit ook achteraf regelen, geld terug vragen als buitenlands belastingplichtige.
In dat 'formulier' kun je idd splitsen wat wel en wat niet belastingplichtig is in NL (Tot nu toe dus)

Verdiensten in Thailand weet ik niets van. Ik lees ooit wel het woord 'wereldinkomen' 🤷‍♂️
jumbo schreef: donderdag 27 april 2023, 00:54 Ik heb recent veelvuldig telefonisch contact gehad met de belastingdienst buitenland aangaande mijn nieuwe vrijstelling
Uiteraard heb ik daar het puntje van de veranderende situatie besproken, maar daar was niemand van op de hoogte.
Ik moet gewoon de vrijstelling aanvragen
Waarschijnlijk ook omdat ik hier nog werk tegen beloning en dus belastingplichtig ben in Thailand


Of zal NL de AOW dan afzonderlijk belasten???

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#47 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 31 oktober 2023, 15:15

Vermoedelijk gaat het nieuwe verdrag niet per 1-1 aanstaande in, en vermoedelijk ook niet met terugwerkende kracht. Zie de facebookpagina van Typisch Thailand, brief van de ambassadeur in Bangkok.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#48 Bericht door wpdl » woensdag 01 november 2023, 00:17

Het blijft vaag of de expat de l*l gaat worden, advies van Rob H voor diegene die het aankunnen, maak 2024 vast even over naar Thailand in 2023.
Is dat jaar in ieder geval safe wat Thaise belasting betreft.

Wat mij nog steeds onduidelijk is over welk percentage belasting praten wij eigenlijk over, hoewel dubbel natuurlijk altijd te veel is?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#49 Bericht door pjotter » woensdag 01 november 2023, 00:48

Denk dat je bedoelt NL (spaar)geld van 2023 in 2024 overmaken naar Thailand ?

Percentage is bijna 10%. Moeilijk te vinden omdat bijna overal de loonheffing wordt aangegeven. Maar daar zitten ook de premies volksverzekeringen in, die je, als je uitgeschreven bent uit NL, niet meer hoeft te betalen.

Als het vernieuwde verdrag ingaat, betaal je dus bijna 10% belasting in NL (Tot een inkomen van ongeveer 37.000€. Bij een hoger inkomen, betaal je meer). Door dat nieuwe verdrag mag Thailand niet meer heffen. Hoe dat administratief geregeld wordt, weet ik niet.
wpdl schreef: woensdag 01 november 2023, 00:17 Het blijft vaag of de expat de l*l gaat worden, advies voor diegene die het aankunnen, maak 2024 vast even over naar Thailand in 2023.
Is dat jaar in ieder geval safe wat Thaise belasting betreft.

Wat mij nog steeds onduidelijk is over welk percentage belasting praten wij eigenlijk over, hoewel dubbel natuurlijk altijd te veel is?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#50 Bericht door wpdl » woensdag 01 november 2023, 00:57

Denk dat ik niet duidelijk was pjotter.
Betaal al belasting in Nederland over mijn pensioen uitkeringen volgens de ook mij bekende percentage, dus dat weet ik wel, ook dat men het over een vorig jaar heeft met overmaken naar Thailand.
Heb mij nooit aan de race gewaagt om een Thais TIN nummer te krijgen en hier Thailand belasting te betalen.

Bedoel hoeveel ga je in Thailand betalen indien.................en kan je het regelen dat je ook vast 2025 safe heb met overmaken naar Thailand.
Dat je die mogelijkheid moet hebben met je Nederlandse account snap ik ook.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#51 Bericht door pjotter » woensdag 01 november 2023, 01:17

Heb je dan mss een overheids pensioen ? Want, meestal ABP, dan betaal je idd, net zoals bij de AOW voor iedereen, belasting in NL.
Zo niet, is het toch wel jammer. Betaal hier al jaren belasting, wat voor mij heel wat gunstiger is. Betaal hier belasting waardoor ik natuurlijk ook een TIN nummer heb. Belangrijkste was voor mij dat ik doordat ik hier betaal, een zogenaamd RO22 document kreeg. Dat document is door de NL belastingdienst geaccepteerd om in NL vrijstelling te krijgen.
wpdl schreef: woensdag 01 november 2023, 00:57 Denk dat ik niet duidelijk was pjotter.
Betaal al belasting in Nederland over mijn pensioen uitkeringen volgens de ook mij bekende percentage, dus dat weet ik wel, ook dat men het over een vorig jaar heeft met overmaken naar Thailand.
Heb mij nooit aan de race gewaagt om een Thais TIN nummer te krijgen en hier Thailand belasting te betalen.

Bedoel hoeveel ga je in Thailand betalen indien.................en kan je het regelen dat je ook vast 2025 safe heb met overmaken naar Thailand.
Dat je die mogelijkheid moet hebben met je Nederlandse account snap ik ook.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#52 Bericht door wpdl » woensdag 01 november 2023, 01:32

Nee, pjotter geen overheidspensioen.

Heb jaren lang vrijstelling gehad domweg omdat ik helemaal geen inkomsten had uit Nederland.
Toen ik mijn bedrijfspensioen in eerste instantie kreeg, ben ik gewoon in Nederland blijven betalen met de blauwe envelop.
Ze wisten in een split sec. wie ik was en waar ik woonde of je even de papieren wilde invullen
Twee jaar erna kwam de AOW erbij en dat is tot nog toe het geval.
Geld overmaken naar Thailand in januari, spaargeld, volgens advies Erik K tot ver in de toekomst en klaar.

Zie nu dat dat verhaal vaag gaat worden.
Overeenkomst dubbele belasting, paspoort laten zien of zo?
Hoeveel belasting betaal jij in Thailand in procenten met je Thaise TIN.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#53 Bericht door jumbo » woensdag 01 november 2023, 03:52

Nog wat andere info, althans dat denk ik, want zo zie ik het..

1)
Uiteraard weet immigratie alleen van je inkomsten als je op inkomsten je visa hebt
Als je op deposito gaat weten ze niets over je inkomsten
Hoe jij rondkomt met je deposito is niet hun zaak

Na de verplichte 3 maand, transfereer je terug naar NL, en voor de verplichte 2 maanden transfereer je terug naar Thai als family support en stort je het geld op de 'visa' rekening


2) ik maak vanuit NL in te toekomst via WISE mijn uitkering/pensioen direct over naar de vrouw onder 'family support'
Ik verwacht niet dat ze dat gaan belasten.....

Mochten we echter gedwongen worden om een inkomen in thuisland aan te komen, wat geen criteria is voor je visa!!, dan geef je het laagste bedrag door tussen AOW en pensioenen
Nogmaals, hoe jij van dat lage bedrag rondkomt is niet hun zaak (en geen criteria)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#54 Bericht door wpdl » woensdag 01 november 2023, 04:23

Punt een trappen ze niet in, denk ik.
Ze kijken naar binnenkomend geld mag ik van uit gaan en dat belasten ze.

Punt twee zou kunnen.
Zolang het een redelijk bedrag is wat onder family support kan vallen.
Een Thai heeft een bovengrens belastingvrij met arbeid of ondersteuning in Thailand.


Een addertje onder het gras is dat ze domweg je gaan aanslaan voor de bedragen die visa verlengend gebruikt worden.
Oftewel de 40/65000 Baht per maand of die 400000 om 800000 baht.

Afwachten maar denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten als men het opdient.
Er zijn creatieve geesten genoeg die voor de massa, maar niet voor iedereen zijstraatjes vinden.

Zie er trouwens geen probleem in om bij EEN van de twee belasting te betalen over mijn pensioen uitkering.

Het recht om iets meer rechten te krijgen in Thailand zou dan leuk zijn.
Zeg bijvoorbeeld eens een aanbod in zorgverzekering in de BV.Thailand

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#55 Bericht door pjotter » woensdag 01 november 2023, 04:36

De 1e 500k฿ = 0%. (Iedereen 100k vrij, per familielid 60k (ben niet getrouwd dus 1x 60k), 190k vrij boven 65 en 1e schijf tot 150k ook vrij/0%. Samen 500k).
2e schijf 150-300k = 5% en 3e schijf = 10%.
Dus bij overmaken 65k฿ per maand (780k) betaal je 20,500฿
per jaar !!

Update: de (eventuele rest) van het geld wat je overmaakt, laat je in NL staan. Dat kun je idd het volgende jaar belastingvrij naar Thailand overmaken voor zover je wilt.

Dat had natuurlijk ook gekund met de 65k฿ per maand, maar ik had dat RO22 document nodig om vrijstelling te krijgen in NL. Dat kreeg ik niet zonder echt belasting te betalen hier. Lees/las wel eens verhalen dat men dit document met koffiegeld kon krijgen, maar hier in Korat zeker niet (meer?)


wpdl schreef: woensdag 01 november 2023, 01:32 Nee, pjotter geen overheidspensioen.

Heb jaren lang vrijstelling gehad domweg omdat ik helemaal geen inkomsten had uit Nederland.
Toen ik mijn bedrijfspensioen in eerste instantie kreeg, ben ik gewoon in Nederland blijven betalen met de blauwe envelop.
Ze wisten in een split sec. wie ik was en waar ik woonde of je even de papieren wilde invullen
Twee jaar erna kwam de AOW erbij en dat is tot nog toe het geval.
Geld overmaken naar Thailand in januari, spaargeld, volgens advies Erik K tot ver in de toekomst en klaar.

Zie nu dat dat verhaal vaag gaat worden.
Overeenkomst dubbele belasting, paspoort laten zien of zo?
Hoeveel belasting betaal jij in Thailand in procenten met je Thaise TIN.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#56 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 01 november 2023, 08:21

De Thaise overheid en de grote Thaise adviseurs beginnen te publiceren over de 2024 aanpak. Ik heb een lijvig artikel (1.200 woorden) vertaald en aan Lammert gestuurd. Hij bouwt daar zijn advies omheen en zal het wel 'ergens' plaatsen. Maar Lammert barst van het werk, zei hij me gisteren.

Wil je de Engelse tekst lezen gebruik dan deze link: https://shorturl.at/jxIP3 Ik verwacht een stevige discussie met de Thaise fiscus als je het jaar 2024 gaat aangeven.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#57 Bericht door pjotter » woensdag 01 november 2023, 09:13

Aha. Dus punt 2 brengt mijn verklaring aan wpdl "Dat kun je idd het volgende jaar belastingvrij naar Thailand overmaken voor zover je wilt", om zeep vanaf jan. 2024. We zullen zien hoe e.e.a. uitpakt.
erik-kuijpers schreef: woensdag 01 november 2023, 08:21 De Thaise overheid en de grote Thaise adviseurs beginnen te publiceren over de 2024 aanpak. Ik heb een lijvig artikel (1.200 woorden) vertaald en aan Lammert gestuurd. Hij bouwt daar zijn advies omheen en zal het wel 'ergens' plaatsen. Maar Lammert barst van het werk, zei hij me gisteren.

Wil je de Engelse tekst lezen gebruik dan deze link: https://shorturl.at/jxIP3 Ik verwacht een stevige discussie met de Thaise fiscus als je het jaar 2024 gaat aangeven.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#58 Bericht door Joep » woensdag 01 november 2023, 09:16

Cash meenemen vanuit Nederland is toch ook een manier.
Mijn vrouw mag mij toch onderhouden.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#59 Bericht door wpdl » woensdag 01 november 2023, 09:32

Maximaal 9999 euro dat keer twee dus als dat voldoende is en je toch al even heen en weer gaat, ben je er, klopt.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#60 Bericht door Joep » woensdag 01 november 2023, 09:59

Je mag toch meer meenemen als je het netjes aangeeft.
Dacht invoer TH $20.000 maar weet niet zeker

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”